Basf 2024 04 09 A1 Basf 2024 04 09 m1
Atrastas naujas insekticidų gavybos šaltinis
Asociatyvi pixabay.com nuotr.

Londonas. Genetikai išsiaiškino, kaip augalai sintetina junginius limonoidus, kurie naudojami insekticidų gamybai. Tikimasi, kad naujas atradimas leis išgauti iš augalų daugiau veikliosios medžiagos.

Tarptautinė mokslininkų komanda panaudojo novatoriškus genetinius metodus, kad atskleistų naudingų limonoidų molekulių, kurias gamina tam tikros augalų rūšys, įskaitant raudonmedžiua ir citrusinius, biosintezės kelią. Džono Ineso centro (Jungtinė Karalystė) komanda nustatė kininės melijos (Melia azedarach) genus, koduojančius fermentus, kurie reikalingi azadirachtino pirmtako azadirono sintezei. Lygiagrečiai Stanfordo universitete (JAV) dirbantys mokslininkai rado citrusų fermentus, susijusius su kihadalaktono A gamyba.

Išsiaiškinus biosintezės procesą, atsirado alternatyva ir naujas bitėms nekenksmingų insekticidų gavybos šaltinis. Mokslininkai tikisi įterpti genus į dažniausiai laboratorijose naudojamų augalų, pavyzdžiui, bento (Nicotiana benthamiana), genomą, skelbiama mokslo žurnale „Science“.

Bioversija 2024 04 15 m7

Iki šiol limonoidai – tam tikra triterpenų rūšis – buvo išgaunami tik ekstrahuojant augalinę žaliavą. Dėl sudėtingos struktūros junginių neįmanoma sintetinti dirbtiniu būdu. Taigi, mokslininkai rado būdą, kaip paskatinti augalus gaminti limonoidus efektyviau, o vėliau išgauti daugiau vertingos medžiagos.

Limonoidų pagrindu gaminamas insekticidas azadirachtinas apsaugo pasėlius nuo kenkėjų, tačiau greitai suyra aplinkoje ir nekenkia bitėms. Iki šiol preparato naudojimą ribojo veikliosios medžiagos trūkumas ir sudėtingas gavybos iš augalų būdas.

Šaltinis: manoūkis.lt inf.