Agritechnica 21 11 15 Rovaltra-mobili-virsuje
Ūkis
Tikėtinas trąšų stygius gali apsunkinti darbus

Vilnius. Trąšų kainų tema ūkininkams tebelieka nemažu galvosūkiu, prekybininkai sako, kad pavasarį pagrindine problema gali būti ne tik kaina, bet ir jų stygius.

Pasak „Agrochemos“ Trąšų skyriaus vadovo Vyčio Varanavičiaus, priimant sprendimą dėl trąšų įsigijimo, kaina turėtų būti tik vienas iš aspektų, kuriuos reikia įvertinti.

Anot jo, metų pradžioje trąšoms pradėjus brangti, buvo tikimasi, kad kainos stabilizuosis vasarą, tačiau metai buvo visiškai neprognozuojami: trąšos vis brango, grūdų kainos laikėsi aukštai, derlius nebuvo toks gausus, kokio visi laukė. „Trąšoms neatpigus ir vasarą, dalis ūkininkų laukė rudens, tačiau niekas nenutuokė, kad ištiks ir energetinė krizė, dujų – pagrindinės trąšų gamybos žaliavos – kainas išauginusi daugiau kaip 5 kartus“, - sako V. Varanavičius.

Dimedium 21 11 03+ Bioversija 21 12 30

Vis dėlto, pasak „Agrochemos“ atstovo, pavasarį, kai prasidės pagrindinis tręšimas, problema gali būti net ne trąšų kaina, o jų stygius, nes rudenį, išaugus dujų kainai, trečdalis Europos trąšų gamyklų užsidarė arba sumažino gamybą.

„To pasekmes pajus visa pasaulinė rinka, nes net trumpam sustabdžius trąšų gamybą, smarkiai sumažėja rinkoje esančių trąšų kiekis ir prireikia nemažai laiko pasivyti buvusius pajėgumus. Prie trąšų pasiūlos mažėjimo prisideda ir sankcijos Baltarusijai bei Kinijos sprendimas apriboti trąšų eksportą iki 2022 metų birželio, taip siekiant užtikrinti pasiūlą ir kainą vietinei rinkai. Panašiai elgiasi ir Rusija – nuo gruodžio 1 d. šioje šalyje bus pradėtos taikyti eksporto kvotos. Taigi, gali būti, kad didžiausia bėda pavasarį bus ne trąšų kaina, o jų trūkumas “, - kalba V. Varanavičius.

Jo teigimu, šiuo metu dėl padėties rinkoje azotinių trąšų gamyklos „Achema“ gamyba taip pat sumažinta, o pavasarį, kai trąšų poreikis išaugs, gali atsirasti ir kitų trikdžių – logistika, pristatymo terminai, vis dėlto V. Varanavičius tikina, kad pavasario sezonui jo įmonė jau ruošiasi ir sieks užtikrinti, kad trąšų poreikis būtų patenkintas.

Dėl „Belaruskalij“ krovinių dar yra neaiškumų

Tuo tarpu naujienų agentūra BNS primena, kad Jungtinėms Amerikos Valstijos (JAV) praėjusį rugpjūtį įvedus sankcijas vienai didžiausių pasaulyje trąšų gamintojų „Belaruskalij“, daugiau nei dešimtmetį eksportuojančiai produkciją per Klaipėdos uostą, vis dar galutinai neaišku, kas įvyks po gruodžio 8-osios – iki tol verslui duota laiko pasiruošti ir užbaigti sandorius.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis teigia, kad europinės sankcijos kaip ir aiškios, bet dėl JAV sankcijų vyksta daug diskusijų. „Be to, per vieną dieną gali daug kas pasikeisti, JAV ir ES gali imtis naujų sankcijų, jeigu mūsų kaimynystėje (Baltarusijoje – BNS) niekas nesikeis“, - komentuoja M. Skuodis.

Pasak kai kurių ekspertų ir su situacija susipažinusių žmonių, tikėtina, kad baltarusiškos trąšos po gruodžio 8-osios kurį laiką dar važiuos per Lietuvą, tačiau kitąmet tranzitas liausis.

„Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška taip pat sutinka, kad šiuo metu vis dar yra daug neapibrėžtumų – ar „Belaruskalij“ kroviniai toliau važiuos, priklauso pirmiausia nuo bankų ir kitų faktorių, todėl tik laikas parodys, kaip bus iš tikrųjų.

Paklaustas, ar kalbama su „Yara“ ar kitais „Belaruskalij“ trąšų pirkėjais, M. Bartuška sakė, jog įmonė pirmiausia ieško savo sprendimų.

Dauguma Lietuvoje veikiančių bankų tikina, jog taikys JAV sankcijas ir nevykdys mokėjimų, tiesiogiai, netiesiogiai ar per tarpininkus susijusių su į sankcionuotais Baltarusijos juridiniais ar fiziniais asmenimis. Vis dėlto kai kurie bankai priduria, jog vertina situaciją ir stebi pokyčius, kiekvieną atvejį vertina individualiai ir galutinį sprendimą priima atsižvelgiant į konkrečias aplinkybes bei dokumentus.

BNS šaltinių teigimu, daug priklausys ir nuo vienos didžiausių „Belaruskalij“ trąšų pirkėjų Norvegijos kompanijos „Yara“, įsigijančios apie 2 mln. tonų per metus – ji esą linkusi toliau pirkti baltarusiškas trąšas, tranzitu gabenamas per Lietuvą ir Klaipėdos uostą.

Oficialaus „Yara“ komentaro gauti nepavyko, tačiau, BNS žiniomis, ji dar vertina rizikas ir galutinio sprendimo nėra priėmusi. 

Pagal BNS, „Agrochema“ inf.

Gudinas - mobilioji apacia 21.03.14 +NMA

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

Apklausa
Kuri ekoschemų priemonė jums būtų priimtiniausia?
Visos apklausos