Tobulinti traktorius skatina deginių emisijos reikalavimai
2019-10-25

Hanoveris. Kenksmingų deginių emisijos normas vis griežtinantys teisės aktai skatina gamintojus tobulinti žemės ūkio traktorius, ieškoti inovacinių sprendimų.

Tokia įžvalga pasidalijo Šveicarijos Žemės ūkio, miškininkystės ir maisto mokslų universiteto mokslininkas Rodžeris J. Stirnimanas (Roger J. Stirnimann), apžvelgdamas traktorių tobulinimo tendencijas ir gamintojų planuojamas pristatyti inovacijas šiųmetėje parodoje „Agritechnica“. Paroda vyks lapkričio 10–16 d. Hanoveryje (Vokietija).

Nuo 2019 m. sausio reikalaujama, kad naujų traktorių, kurių galia didesnė kaip 130 kW, dyzeliniai varikliai atitiktų V etapo (Stage V) standartų išmetamųjų teršalų normas. Nuo 2020 m. sausio šias normas turės atitikti ir nauji 56–130 kW galios traktoriai.

Kalbant apie išmetamų kietųjų dalelių kiekį, griežtesnės ribinės vertės (g/kWh) buvo sujungtos su papildomu ribiniu skaičiumi (bendros dalelės/kWh), todėl uždarosios kietųjų dalelių filtrų sistemos traktoriuose tapo neišvengiamos. Kai kurie traktorių gamintojai jau 2019 m. pritaikė esamus modelius prie naujų standartų, kiti tam planuoja kurti ir pristatyti naujus traktorių modelius.

Degalų įpurškimo sistemos common rail, keturių vožtuvų technologija, turbokompresoriai, oro aušintuvai, ventiliatoriai ir elektroninės variklio valdymo sistemos išlieka variklio technologijų pagrindu, siekiant suderinti galios, degalų sunaudojimo ir išmetamųjų teršalų reikalavimus.

Diegia emisijas mažinančias priemones

Taip pat gamintojai diegia jau plačiai naudojamas variklių emisijas mažinančias priemones, tokias kaip dyzelino oksidacijos katalitinis konverteris (DOC), kietųjų dalelių filtras (DPF) ir selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius (SCR) ar išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema (EGR).

Beje, pastaroji azoto oksido susidarymui mažinti skirta sistema veiksminga tik naudojant vidinę variklio technologiją. Mokslininkas R. J. Stirnimanas atkreipia dėmesį, kad išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemų diegimas varikliuose mažėja, nes jos neveikia taip, kaip turėtų. Tad net ilgametė tik selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorių šalininkė CNH, taip pat ir „Fendt“ atsisako ERG didelės galios Vario 900 naujų traktorių serijoje.

DOC, DPF ir SCR išmetamųjų dujų papildomo apdorojimo sistemos vis dažniau yra diegiamos kompaktiškuose modeliuose ir išdėstomos variklio srityje. Tipiškas šio sprendimo „viskas viename“ pavyzdys yra „Massey Ferguson“ 6700S ir 7700S serijų traktoriai. CNH naudoja naujas SCRoF sistemas, kuriose DPF turi SCR dangą, todėl iš dalies sumažina azoto oksido kiekį.

Visai išmetamųjų dujų papildomo apdorojimo sistemai, susidedančiai iš DOC, dengto DPF ir mažesnio SCR, įrengti reikia tik šiek tiek daugiau vietos nei anksčiau naudotai DOC/SCR sistemai, kuri tenkino IV etapo reikalavimus.

Tad naujoji SCRoF sistema montuojama ne tik visų trijų „CNH Group“ prekės ženklų vidutinės galios modeliuose su keturių ir šešių cilindrų varikliais, bet ir atnaujintoje Case IH Magnum AFS Connect didelės galios traktorių serijoje (šeši cilindrai, 8,7 l varikliai).

Varomi dujiniais varikliais ar elektra

Anksčiau buvo pristatyta daugybė traktorių prototipų su dujų varikliais, tačiau nė vienas iš jų lig šiol nepateiktas rinkai. „New Holland“ – pirmasis gamintojas, pristatantis serijinei gamybai tinkantį T6 serijos traktorių, varomą dujinio variklio.

Šešių litrų darbinio tūrio 6 cilindrų variklis veikia pagal kibirkštinio uždegimo principą, todėl traktorius varomas tik dujomis.

Dujinių variklių gamintojas – ilgametis CNH partneris „Fiat Powertrain Technologies“ (FPT), jau ne vienus metus gaminantis gamtinių dujų variklius sunkvežimiams. Siekdamas, kad pailgėtų dujomis varomo traktoriaus darbo laikas, gamintojas numato ant traktoriaus įrengti papildomą suskystintų gamtinių dujų cisterną. Ji bus įrengiama ant specialaus priekinės hidraulinės pakabos rėmo ir sujungiama su pagrindiniu traktoriaus baku.

Mažesnės galios traktoriuose bandoma įrengti elektros baterijos. Vienas tokių pavyzdžių – Šveicarijos kompanijos „Rigitrac“ 2018 m. pirmą kartą pristatytas ir vis dar plėtojamas 50 kW elektrinio traktoriaus SKE 50 prototipas. Ličio jonų 80 kWh talpos akumuliatorius montuojamas po kabina tarp ašių. 400 V elektros sistema gali aprūpinti iki 5 elektrinių pavarų: priekinę ir užpakalinę ašis, taip pat gale ir priekyje esančius galios tiekimo velenus, hidraulinį siurblį.

Populiarėja vikšrinės traktorių važiuoklės

Specializuotos technikos gamintojai jau kurį laiką siūlo priekinių ir galinių ašių modifikavimo sprendimus. Dėl didelio sukibimo ir mažesnio dirvožemio slėgimo didelės galios standartinių traktorių gamintojai kuria juos su pusiau vikšrine važiuokle.

Pastaraisiais metais CNH ir „Claas“ taip pat pristatė pusiau vikšrinius traktorius su gamykloje ant galinių ašių sumontuotais vikšrais. Ratinių traktorių priekinės ašys paprastai nėra suprojektuotos tokiems sprendimams, todėl gali kilti sunkumų jas modifikuojant.

Galingų presų sukeliamas vibracijas mažinantys sprendimai

Net du gamintojai – „John Deere“ ir „New Holland“ – pristato sistemas, skirtas vibracijoms traktoriaus kabinoje slopinti dirbant su galingais ritinių ar ryšulių presais. Šios vibracijos ne tik labai nemalonios, bet ir kenksmingos operatorių sveikatai.

Gamintojas „John Deere“ siūlo savo gamybos presų sukeliamas vibracijas slopinti ir stūmoklių smūgius kompensuoti trumpam keičiant greitį 7R serijos John Deere traktorių bepakopėje transmisijoje. Tam reikia atsižvelgti į įvairius jutiklio signalus; papildomos įrangos nereikia.

„New Holland“ pasirinko šiek tiek kitokį sprendimą ir aprūpino savo T7 serijos traktorius presavimo režimu, kuris veikia ir dirbant su kitų gamintojų presais. Stūmokliniai smūgiai čia nutraukiami dėl modifikuotos priekinės ašies pakabos ir griežtesnės variklio išjungimo kreivės.

Skaitmeninimas praktiškai

Skaitmeninimui ir jo galimybėms traktorių gamintojai skiria vis daugiau dėmesio, tad ir parodoje ne vienas jų pristatys skirtingų paskirčių ir funkcijų telemetrijos sistemas.

Pavyzdžiui, Valtra Connect sistema skirta efektyviam traktorių parko valdymui, „Kubota“ nuotolinė TIM diagnostika orientuota į supaprastintą, nuo prekės ženklo nepriklausomą traktoriaus ir padargo gedimų analizę. O TracLink Smart („Lindner“) susijusi su automatiniu padargo atpažinimu, naudojantis SmartTags ir internetinio nustatymo rekomendacijomis.

MŪ inf.

Gudinas - mobilioji apacia

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Lietuvoje drastiškai mažėja gyvulių skaičius. Kaip tai vertinate?
Orai