Pasaulio pieno sektorius sugebėjo prisitaikyti prie naujų rinkos realijų
2020-12-31

Kaunas. Pasaulio pieno rinkos ekspertai sako, kad 2020-ieji, nepaisant koronaviruso pandemijos, pieno pramonei buvo gana sėkmingi. Karantino apribojimų fone padidėjo pieno produktų vartojimas ir gamyba.

Šie metai buvo neįprasti ir sudėtingi daugeliui įmonių ir rinkų. Tačiau pandemijos metu pieno pramonė jautėsi sąlyginai stabiliai. Pieno produktų vartojimo lygis pasaulyje šiemet, palyginti su 2019 m., padidėjo 5,5 mln. tonų, nurodo Prancūzijoje įsikūrusi gėrimų, maisto ir žaliavų sektoriaus rinkos analitikos agentūra GIRA.

„Pienas yra būtinas maisto produktas, jis yra vartojimo krepšelio pagrindas. Neramiais laikais vartotojai pradeda pirkti dar daugiau pieno produktų nei įprastu metu“, - sako analitinės agentūros GIRA generalinis bei pieno produktų direktorius Kristofas Lafužeras (Christophe Lafougere).

KWS 21 07 01 mob

„Pienininkystė tebėra gyvybiškai svarbi vartotojams, sektorius išlaikė gerus rezultatus ir sklandžiai veikė visus metus. Pieno sektorius sugebėjo prisitaikyti prie naujų rinkos realijų“, - sakoma Tarptautinės pienininkystės federacijos („International Dairy Federation“ - IDF) pranešime.

Agentūra GIRA skaičiuoja, kad kitąmet pasaulyje pieno suvartojimas padidės dar 8,6 mln. tonų. „Tačiau tokias rinkos prognozes atlikome rugsėjį, kai koronaviruso situacija buvo geresnė nei metų pabaigoje. Šiandieninė aplinka gali paveikti perkamąją galią atskirose šalyse ir pakeisti duomenis“, - pastebi K. Lafužeras.

Nepaisant nepalankių oro sąlygų ir nutrūkusių tiekimo grandinių tam tikruose regionuose, kartu su vartojimu išaugo ir pieno gamybos apimtys. 2020 m. pasaulyje pagaminta 903 mln. tonų pieno. 2019 m. gamyba sudarė 881 mln. t, 2018 m. - 862 mln. t.

Pradėjo daugiau valgyti namuose

Nors dėl pandemijos visame pasaulyje buvo uždaryti restoranai bei kavinės, geriamojo pieno suvartojimas per metus padidėjo. Pieno vartojimo rodikliai daugelyje rinkų krito jau ne vienus metus, tačiau pandemija pakeitė jėgų pusiausvyrą ir vartojimą padidino 1,4 mln. tonų.

„Žmonės pradėjo daugiau pirkti ir daugiau valgyti namuose, todėl padidėjo pieno, daugiausia pasterizuoto ultra aukštoje temperatūroje, vartojimas“, - paaiškina K. Lafužeras. Tačiau, pasak eksperto, ši tendencija nebus visuomet. Jau 2021-aisais vartojimas gali mažėti, nes dabartinį augimą galima paaiškinti panika.

Be to, šiemet pasaulyje padidėjo ir jogurtų vartojimas. Mat daugelis vartotojų jogurtą sieja su imuninei sistemai naudingu produktu ir pradėjo tiksliau jį pirkti koronavirusui plintant.

Tačiau sviesto vartojimo rodikliai krito. Rinkos analitikai šią tendenciją aiškina kavinių ir restoranų uždarymu. „Vien tik JAV daugiau nei 60 proc. sviesto, t.y. kas antras kilogramas, yra suvartojamas per maisto paslaugų sektorių“, - pastebi K. Lafužeras.

Pieno produktų kainos išliko stabilios

Visus metus pasaulis stebėjo didelius kainų svyravimus skirtingų prekių ​​rinkose, tačiau net ir vykstant pandemijai pieno sektoriuje pavyko išlaikyti santykinį stabilumą. „Nematėme reikšmingų pagrindinių pieno produktų kainų ir atsargų pokyčių“, - sako analitinės agentūros GIRA generalinis direktorius.

Panaši tendencija nurodoma ir IDF ataskaitoje. Anot analitikų, nepaisant to, kad daugelyje šalių atsargų kiekiai lieka nežinomi, Europos Sąjungos sandėliuose laikomų pieno produktų kiekiai nekelia pavojaus pasaulinei rinkai. JAV pieno produktų atsargos, ypač sviesto, išlieka didelės.

Per ateinančius tris mėnesius sviesto, sutirštinto pieno, sūrio kainos gali mažėti palaipsniui. „Mes nesitikime rimto kainų šuolio rinkoje“, - įsitikinęs analitinės agentūros GIRA generalinis direktorius.

IDF tikisi, kad sviesto kainos per ateinančius 10 metų gali sumažėti vos 4 proc., o sūrio, lieso pieno miltelių ir nenuriebinto pieno miltelių kainos gali pakilti atitinkamai 20 proc., 59 proc. ir 27 proc.

Žvilgsnis į Kiniją

Per ateinančius penkerius metus pasaulyje komercinio pieno gamyba išaugs. Dabar metinis rinkos augimas yra +1,1 proc., o iki 2025 metų jis bus +1,5 proc. arba +35 mln. tonų. Pagrindinį augimą per ateinančius penkerius metus užtikrins tokios šalys kaip Kinija, JAV, taip pat Europos Sąjunga, Rusija ir Brazilija.

„Kinija padidins prekinio pieno gamybą daugiau nei 25 proc., pasaulis dar nematė tokio padidėjimo: + 5 proc. per metus“, - prognozuoja K. Lafužeras.

Didžiausi žaidėjai Kinijos rinkoje jau dabar daug investuoja į pieno sektorių. Didžiausi pieno ir pieno produktų gamintojai šalyje „Yilli“ ir „Menghi“ paskelbė apie bandos padidėjimą 1,5 mln. karvių.

„Turėtume atidžiai stebėti investicijas Kinijoje, toks gamybos padidėjimas gali rimtai paveikti jėgų pusiausvyrą pasaulinėje pieno rinkoje“, - pastebi K. Lafužeras.

Dar daugiau sūrio ir išrūgų

Reaguojant į pieno bei jo produktų paklausos padidėjimą, taip pat augo ir visų pagrindinių kategorijų (sviesto, sūrio, pieno miltelių) gamybos rodikliai.

Per ateinančius penkerius metus pagrindinių pieno produktų gamybos lygis taip pat augs. GIRA prognozuoja, kad per metus pieno ir jogurtų gamybos rodikliai padidės atitinkamai 0,6 proc. ir 2,1 proc., daugiausia dėl vartojimo augimo Kinijos rinkoje.

Analitikų teigimu, sūrio gamyba kasmet augs 1,3 proc. Didžiąją šio prieaugio dalį sudarys mocarelos sūris, kuris vis labiau populiarės visame pasaulyje kartu su picų suvartojimu.

Padidėjęs sūrio suvartojimas ir gamyba reiškia, kad padidės ir išrūgų, kurios yra šalutinis sūrio gamybos produktas, kiekis. GIRA vertinimu, šios kategorijos produkcijos augimas per ateinančius penkerius metus bus po 2,1 proc. kasmet.

Ekspertai jau ne vienerius metus kalba apie šalutinių pieno produktų rinkos augimą. Netolimoje ateityje ši tendencija išliks. Pavyzdžiui, vis daugiau pasaulio žaidėjų sieks užsidirbti pinigų perdirbant išrūgas, kurių gamyba augs.

„Praktiškai visi pasaulio sūrio gamintojai stato išrūgų baltymų koncentrato perdirbimo ir gamybos įrenginius“, - sako K. Lafužeras.

Dėl žymiai padidėjusios išrūgų baltymų koncentrato gamybos daugelis įmonių orientuosis į naujus ingredientus, prognozuoja ekspertas. Ypač populiarės išrūgų baltymų izoliatas ir hidrolizatas.

Didžioji dalis minėtos produkcijos bus tiekiama į Kinijos rinką, kur per ateinančius penkerius metus jų pagrindu pagamintų produktų vartojimas išaugs 10 proc. „Investuotojai turėtų prisiminti, kad Kinija negamina sūrio ir negauna išrūgų, todėl importuojamų ingredientų paklausa tik augs“, - sako K. Lafužeras.

Augalinių alternatyvų konkurencija didėja

Pastaraisiais metais didėja augalinių pieno alternatyvų pasiūla, ir tai kelia rimtą konkurenciją ne tik  pagrindiniams, bet ir šalutiniams pieno gamybos produktams. Sporto mitybos sektoriuje 2020 m. daugiau nei 70 proc. produktų buvo pagaminta išrūgų koncentrato ir izoliatų pagrindu. Tačiau daugiau nei 15 proc. produktų buvo pagaminti iš augalinių šaltinių, tokių kaip sojos, žirniai ir ryžiai.

Ateityje ši tendencija tik augs, primena analitikai. Norint išlaikyti turimą rinką, pieno sektoriui reikės daugiau novatoriškų produktų. „Visi didžiausi pieno gamintojai pasaulyje jau pradėjo domėtis ir investuoti į augalininkystės sektorių, kuris prisidės prie šios kategorijos plėtros“, - pastebi GIRA atstovas.

Pirkėjai galvoja apie ekologiją

Pieno rinkos analitikų teigimu, net 55 proc. apklaustų vartotojų pasirengę daugiau mokėti už aplinką tausojančių įmonių produktus. Be to, 41 proc. respondentų nurodė, kad pandemijos metu jų susirūpinimas dėl aplinkos ir prekių saugumo padidėjo.

Pieno pramonei ši tendencija reiškia padidėjusį vartotojų susidomėjimą įmonėmis, kurios karves laisvai gano pievose, gamina ekologiškus produktus ir laikosi aukštų gyvūnų priežiūros standartų.

„Tokios tendencijos pasekmės gali būti pieno gamybos sumažėjimas, tačiau tuo pačiu gali gerėti produkcijos kokybė, o kartu augti produktų savikaina ir galutinė kaina vartotojams“, - mano GIRA pieno rinkos ekspertas K. Lafužeras.

MŪ inf.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Ar jus tenkina šio sezono kviečių ir rapsų supirkimo kainos?
Orai