Ligos užkratas tūno dirvožemyje

JAV. Džordžijos universiteto Veterinarinės medicinos koledžo mokslininkų komanda paskelbė, kad atrado antibiotikams atsparią Rhodococcus equi padermę. Dirvožemyje paplitusi gramteigiama bakterija lemia kumeliukų (nuo 3 sav. iki 6 mėn. amžiaus) kvėpavimo sistemos susirgimus, tačiau ji patogeniška ir žmonėms, ypač su nusilpusiu imunitetu.

Mokslininkai analizavo mikroorganizmų genomą, ieškodami genų, panašių į tuos, kurie koduoja bakterijų atsparumą antimikrobinėms medžiagoms. Dr. Styvas Žygieras (Steeve Giguére) su kolegomis atrado naują R. equi geną (erm46), kuris lemia didelį bakterijų atsparumą makrolidų, linkozamidų, streptograminų grupės antibiotikams. Jie nustatė, kad bakterijos perduoda geną dauginimosi metu ir ši savybė lemia atsparių padermių plitimą aplinkoje.

„Prieš 15 metų niekas negirdėjo apie vaistams atsparias padermes, vėliau sužinojome, kad jos egzistuoja, tačiau trūko informacijos molekuliniu lygiu. Būtina atlikti epidemiologinį tyrimą ir sužinoti realų patogenų paplitimą šalyje", - teigė tyrėjai.

Atsparumą antibiotikams koduojantis genas kol kas aptiktas keturiose JAV valstijose. Jis paplitęs stambiuose ūkiuose, kuriuose per metus atvedama 100-170 kumeliukų. Apie 40 proc. tirtų jauniklių buvo užsikrėtę atspariomis padermėmis. Manoma, kad užkratas patenka aerogeniniu keliu, o pneumonijos simptomai pasireiškia 5-6 mėn. amžiaus prieaugliui (dažniausiai pavasarį ir vasarą).

„VETinfo" inf.