

- Gitana KEMEŽIENĖ
- Mano ūkis
Jau antrą sezoną laukuose testuojami „AUGA Tech“ hibridiniai traktoriai AUGA M1 (varomi biometanu ir elektra). O šią vasarą į laukus bandymams išvažiuoja elektrinis traktorius-daugiafunkcė platforma AUGA E1.
Pasak „AUGA Tech“ direktoriaus Kęstučio Juščiaus, hibridiniu dujiniu traktoriumi ūkyje galima nudirbti apie trečdalį sunkiausių darbų, o lengvesniems darbams, pvz., žolei tvarkyti ir pašarams ruošti, reikia mažesnio traktoriaus. „Siekiant, kad gamybos procese neliktų dyzelino naudojimo, būtinas naujos koncepcijos mažesnis alternatyvių energijos šaltinių traktorius tiems darbams, kuriems hibridinės koncepcijos traktorius paprasčiausiai per didelis. Sukūrę elektrinį traktorių, galime gamybą organizuoti turėdami visą, o ne dalinį sprendinį“, – pastebi K. Juščius.
Jo teigimu, didžiuliai sunaudojamo dyzelino kiekiai ir dėl to susidarančios emisijos privertė ieškoti sprendimų, kuo jį pakeisti. Kaip tik tuo metu planuota statyti biometano jėgainę (šiuo metu biometaną gamina dvi „AUGA group“ žemės ūkio bendrovės, planuojama atidaryti ir trečią gamyklą; biometanas eksportuojamas į Vokietiją). „Viskas prasidėjo 2018 m., kai suskaičiavę emisijas pamatėme, kad nors ūkininkaujame ekologiškai, bet sukuriame labai daug emisijų ir trečdalį jų sudaro dyzelino naudojimas. Tuo metu „New Holland“ pristatė pirmąjį pasaulyje biometanu varomo traktoriaus prototipą. Pasikvietėme kompanijos atstovus į Lietuvą, kad jie mums pagamintų bent 100 biometanu varomų traktorių partiją, bet gavome neigiamą atsakymą. Taip ir gimė mintis patiems susikonstruoti“, – apie tai, kas paskatino maisto gamybos įmonę sukti traktorių kūrimo keliu, pasakoja vadovas, atkreipdamas dėmesį, kad ir dauguma didžiųjų žemės ūkio technikos kompanijų kilo iš ūkininkavimo, nes sukūrė kažką unikalaus, ko reikėjo jų ūkiams.
„Lietuva gali tapti žaliųjų technologijų kūrėja ir eksportuotoja. „AUGA Tech“ rodo lyderystę, kad reikia rūpintis alternatyviais sprendimais žemės ūkiui ir stabdyti klimato kaitą. Jei mums pasiseks taip, kaip suplanavome, tai bus postūmis ir didžiosioms technikos gamybos kompanijoms, taip pat įrodymas, kad hibridizuoti ir elektrifikuoti sprendimai tinka galingai technikai. Tikime, kad galime sukurti sniego gniūžtės efektą ir padaryti tvarių žemės ūkio technologijų srities proveržį“, – įsitikinęs „AUGA Tech“ direktorius.
Kūryba nuo tuščio lapo
Tiek biometanu ir elektra varomas AUGA M1, tiek elektrinis AUGA E1 traktorius pradėti kurti nuo tuščio lapo ir būtent tai, pašnekovo teigimu, leido mąstyti laisvai, atvirai, be jokių apribojimų ir suvaržymų, kitaip nei didžiosiose traktorių gamybos įmonėse, kur turimas bazes bandoma pritaikyti prie naujų technologijų, pvz., dujų balionus įtalpinti tarp ratų ir ant pakabos. „Manau, mums pavyko sukonstruoti unikalų profesionaliam ūkiui skirtą traktorių, kuris daug geriau pritaikomas, nei tuo metu buvęs rinkoje prototipas, nes yra visai kitos galios ir galimybių“, – pastebi K. Juščius.
Hibridinės koncepcijos biometanu ir elektra varomas AUGA M1 traktorius yra rėminės erdvinės konstrukcijos, turi specialią ertmę dujų balionams, o virš jos montuojamas elektros baterijų blokas. Tai – unikalus „AUGA Tech“ sukurtas sprendimas, prie kurio priderinti visi kiti traktoriaus komponentai (didžiąją jų dalį sudaro europietiškoje technikoje paprastai naudojamos komplektuojamosios dalys).
K. Juščiaus teigimu, erdvinė rėminė konstrukcija leidžia gerokai padidinti balionų talpą ir pailginti darbo laiką iki 12 valandų. Nereikia gaišti laiko balionams pripildyti – lietuvių konstruktoriai tai išsprendė sumontuodami šešis suslėgtų dujų balionus į vientisos kasetės konstrukciją, kad ją galima būtų greitai išstumti, pakeisti ir vėl važiuoti. Minimali kasetės talpa – 240 m3 suspausto biometano. Beje, joje esantys balionai pagaminti iš anglies pluošto, todėl yra tris kartus lengvesni nei metaliniai. Tai vienas iš sprendimų, leidžiančių mažinti traktoriaus svorį.
K. Juščius atkreipia dėmesį ir į tai, kad norint dirbti tokiu traktoriumi nebūtina pačiam žemdirbiui turėti biodujų jėgainės, biometano talpyklų ir pildymo degalinės, kurių statyba kainuotų brangiau nei traktorius. Reikalinga tik speciali platforma, nuo kurios traktorius pats užsikraus balionų kasetę ir sudės tuščią, t. y. kasetės bus keičiamos automatiškai. „Visas procesas užtruks ne ilgiau nei užtrunkama į traktoriaus baką pripilti dyzelino“, – tikina pašnekovas.
Beje, „AUGA Tech“ sukurto rėmo konstrukcijos unikalumas patvirtintas patentais. Šiuo metu įmonės išradimas patentuotas ne tik Lietuvoje, bet ir Eurazijos patentų konvencijos valstybėse, taip pat JAV, Australijoje ir Kinijoje. „Patentų paraiškas pateikėme viso pasaulio žemės ūkio gamybos šalyse. Jie mums, kaip unikalių sprendimų kompanijai, suteikia laiko technologijai plėtoti ir būti priekyje, kol kiti koncernai sugalvos, kaip konceptualiai išspręsti rebusą, kurį mes sprendėme porą metų. Be to, patentai saugo nuo technologijos kopijavimo ir atveria galimybes pasaulinei komercializacijai ateityje“, – sako K. Juščius.
Kitas reikšmingas dalykas, kuo AUGA M1 skiriasi nuo pirmojo pasaulyje biometanu varomo traktoriaus, yra jo dydis ir galia. Profesionaliam ūkininkavimui ir dideliems plotams apdirbti reikalingi galingi traktoriai, galintys našiai dirbti su plačiais padargais. Tokia technika sudegina ir daugiausia dyzelino, todėl ir jų poveikis aplinkai didžiausias. Pasak K. Juščiaus, apie 1 000 valandų sunkius darbus dirbantis galingas traktorius per metus sunaudoja 35 tūkst. l dyzelino – tiek, kiek lengvasis dyzelinis automobilis per visą eksploatacijos laiką.
„Tad norint tvariai ūkininkauti ir žemės ūkio mašinų parką reikėtų pradėti keisti nuo tos technikos, kuri teršia daugiausia. Didieji žemės ūkio technikos gamintojai pradėjo kurti tvarias technologijas nuo mažiausios technikos, daugiausia skirtos komunaliniams ūkiams. Pirmojo biometanu varomo traktoriaus galia siekia apie 170 AG, o elektrinių – iki 100 AG, nors žemei dirbti reikia gerokai galingesnės technikos“, – pastebi K. Juščius.
Beje, pirmąją gamybos partiją sudarančiųjų trijų AUGA M1 hibridinių traktorių komplektacija šiek tiek skiriasi, pradedant vidaus degimo varikliais, elektros baterijomis, keitikliais ir pan. Todėl visi trys traktoriai pasižymi nevienodomis techninėmis charakteristikomis. Per bandymus bus nustatyta, kurios komplektacijos traktoriaus rezultatai geriausi.
„Pagal rėmo konstrukciją ir sumontuotas padangas mūsų traktorius AUGA M1 atitinka 500 AG dyzelinį analogą, todėl mūsų tikslas – didinti hibridinio traktoriaus galią iki 500 AG, kad galima būtų prie jo kabinti plačius agregatus, nors iš pradžių galvojome, kad užteks 400 AG“, – pasakoja K. Juščius.
Hibridinės koncepcijos privalumai
Nepaisant to, kad visų trijų pirmosios partijos traktorių techniniai parametrai šiek tiek skiriasi, visų jų koncepcija ir principas tas pats: vidaus degimo variklis, degindamas biometaną, gamina elektros energiją. Ji arba keliauja į bateriją ir joje saugoma, arba, jei reikia maksimalios galios, suka tris elektros variklius. Vienas jų sumontuotas ties priekine ašimi ir per transmisijos mechanizmą suka priekinius ratus. Dar du elektros varikliai įrengti tiesiai galinių ratų tvirtinimo konstrukcijoje, taip minimizuojant mechaninius energijos nuostolius. Kai traktorius juda be didesnės apkrovos, naudojama tik baterijoje sukaupta elektra, o agreguojant su žemės ūkio padargais, vidaus degimo variklis dirba tokiu pajėgumu, kokio tuo momentu reikia elektrai gaminti. Visas procesas vyksta automatiškai, operatoriui nieko daryti nereikia.
„Skirtingai nei dyzeliniame traktoriuje, kurio variklio galia yra konkreti, hibridinė technologija leidžia turėti daugiau momentinės galios, kai jos reikia – šitai užtikrina elektros varikliai. Esant galimybei turėti daugiau galios, gali būti naudojamas mažesnis vidaus degimo variklis, kuris dirba optimaliais sūkiais, priešingai nei galingų traktorių dyzeliniai varikliai, kurie dėl to sudegina daug degalų. AUGA M1 traktoriuje įrengtas palyginti nedidelis variklis, kuris naudoja mažiau degalų, bet yra gerai apkrautas, o kai reikia didesnės galios, ji efektyviai imama iš elektros baterijų. Bendras elektros variklių efektyvumas siekia daugiau kaip 90 procentų“, – aiškina K. Juščius.
Jo teigimu, hibridinės koncepcijos AUGA M1 traktorius gali išvystyti iki 1,5 karto didesnę momentinę galią, to negali dyzelinis analogas, todėl pastovi vidaus degimo variklio galia naudojama labai retai. Visa tai užtikrina didelę traktoriaus galią, o dėl mažesnio vidaus degimo variklio traktoriaus yra lengvesnis – tai svarbu siekiant nesuslėgti dirvos. Pasak K. Juščiaus, net su hibridiniais sprendimais, kurie apima elektros baterijas ir dujų balionus, jų sukonstruotas traktorius yra lengvesnis nei tokio pat dydžio dyzelinis analogas. Beje, „AUGA Smilgiai“ žemės ūkių bendrovėje (Panevėžio r.) bandomas traktorius, kuriame įrengtas galingiausias vidaus degimo variklis, sveria 13 tonų.
Elektrifikacijos sprendimus, kurie gerokai efektyvesni ir taupo sąnaudas, bandoma pritaikyti ir perduodant galią prie traktoriaus prikabintiems padargams, taip minimizuojant hidraulinės sistemos naudojimą.
Pigesnė eksploatacija
Kiek galėtų kainuoti toks hibridinis traktorius? Ar tvarumas bus pakankamas argumentas tokiai investicijai? „Traktorius kainuos brangiau jį perkant, bet per visą gyvavimo ir naudojimo ciklą jis bus pigesnis nei dyzelinis analogas. Tai svarbus momentas, kurį mes atradome vėliau, nors pirminė mūsų iniciatyva buvo padaryti ne pigesnį, bet tvaresnį traktorių“, – sako K. Juščius ir dėsto argumentus.
Ilguoju laikotarpiu tvarios technologijos leis užauginti kokybišką produkciją, o tai sudarys sąlygas dalyvauti kito lygio produktų rinkoje ir gauti didesnę kainą. Kitas dalykas – ekonominis aspektas, ypač kalbant apie AUGA E1 eksploataciją. Viena, išlaidos elektrai yra gerokai mažesnės nei dabar išleidžiama dyzelinui, antra, elektrinio traktoriaus eksploatacija bus gerokai pigesnė nei dyzelinio, įskaitant remontą ir techninę priežiūrą (pvz., nereikės keisti tepalų).
„Tad nors traktoriaus įsigijimo kaina bus didesnė nei dyzelinio analogo, taupymo galimybės sumažins jo naudojimo kaštus. Manome, kad mažiausiai 50 proc. traktoriaus kainos turėtų padengti taupymo išlaidos. Ką tai reiškia? Nors traktorius kainuotų 30 ar 40 proc. brangiau nei dyzelinis analogas, tačiau naudoti jį bus pigiau: pusę jo kainos padengs pigesnė eksploatacija ir energijos šaltinis (elektra). Dabartinio mūsų bandymų etapo tikslas – protingai atrinkti ir sudėlioti komponentus, kurie įsigijimo kainą gal ir padidins, tačiau prisidės prie taupymo“, – aiškina „AUGA Tech“ direktorius, išskirdamas ir dar vieną sritį, kuri leis didinti žemdirbių pajamas. Tuo metu, kai traktoriai nebus naudojami žemės ūkio veiklai, juose sumontuotos specialios baterijos gali kurti papildomą naudą iš elektros pasaugojimo ir tinklo balansavimo.
Dviejų tipų ir technologijų traktoriai
Įmonėje „AUGA Tech“ tvarias technologijas kuria ir projektuoja 16 inžinierių komanda, jie taip pat stebi ir analizuoja laukuose bandomų traktorių parametrus (tam naudoja lietuvių sukurtą ir pritaikytą nuotolinio stebėjimo sistemą). Tiesa, pastaruoju metu dalis įmonės inžinierių komandos koncentravosi į elektrinio traktoriaus sukūrimą.
„Neturime tiek žmogiškųjų ir finansinių resursų, kad galėtume vienu metu kurti ir tobulinti kelias technologijas, todėl tenka pasirinkti, kas svarbiau. Hibridinio traktoriaus bandymai ir tobulinimai dar nebaigti, nes prioritetą skyrėme naujo koncepcinio modelio sukūrimui, kad galėtume kuo skubiau atlikti pirmuosius bandymus ir įvertinti praktiškai, kaip veikia visos sistemos, nes žiemą to negalėsime padaryti“, – sako pašnekovas.
Tad įmonės planuose – dviejų skirtingų tipų traktoriai: hibridinės technologijos ir elektriniai. Elektrinis traktorius apims 150–250 AG, hibridinis – 300– 500 AG diapazoną. „Mes nekursime skirtingos galios vienos serijos modelių, besiskiriančių 50 AG. Nebus jokių tarpinių variantų, nes elektrifikuoti sprendimai efektyvūs, nepaisant apkrovos“, – pastebi K. Juščius.
Traktorių konstrukcijai pagaminti ir jiems surinkti iš atskirų komponentų pasirinkta Rokiškio mašinų gamykla, kuri, K. Juščiaus žodžiais, išsiskiria pajėgumais ir modernia metalo apdirbimo, dažymo įranga, gerais konstruktoriais, kurie turi daug praktinių ir teorinių žinių, nes nemažai metų užsienio kompanijoms pagal užsakymus gamina įvairiausius technologinius įrenginius.
„Visai neseniai gamykloje įrengtos net specialios patalpos AUGA M1 ir AUGA E1 traktorių masinei gamybai. O svarbiausia, ten dirbantiems žmonėms labai rūpi jų gaminamų produktų kokybė, jie nori teigiamai reprezentuoti Lietuvą ir daryti technologinius proveržius mūsų šalyje“, – žmogiškojo veiksnio svarbą renkantis traktorių gamybos partnerę pabrėžia „AUGA Tech“ vadovas.
Traktoriaus dizaino kūrimas patikėtas automobilių dizaineriui Dominykui Budinui. Neatsitiktinai traktoriui pasirinkta ruda spalva – anglies ir derlingos žemės (angl. anthracite brown). Pasak pašnekovo, tvarios technologijos padės kaupti dirvožemyje anglį tam, kad jos sumažėtų atmosferoje, todėl ir pats traktorius turi susilieti su aplinka, neišsiskirti iš jos.
Siekdama plėtoti ir komercializuoti sukurtas technologijas, „AUGA Tech“ pateikė 60 mln. Eur vertės paraišką programai „Milijardas verslui“, kurią administruoja nacionalinė plėtros įstaiga „Invega“. Taip pat paskelbė formuojanti išorinių industrinių ir finansinių partnerių komandą, kuri galėtų prisidėti dar 15 mln. Eur dalimi ir savo kompetencijomis paspartinti technologijų kelią į rinką. Pritraukusi finansavimą, pirmu projekto etapu iki 2026 m. pabaigos įmonė planuoja pagaminti 20 hibridinių ir 60 elektrinių traktorių.
Beje, kaip vieną iš didžiausių mūsų valstybės nesusipratimų K. Juščius įvardija tai, kad šiuo metu Lietuvoje nėra žemės ūkio technikos sertifikavimo tarnybos, nes tokią funkciją vykdžiusi įstaiga panaikinta, o nauja per dvejus metus dar neįkurta.