Padangų tobulinamas neatsilieka nuo modernėjančių mašinų
2014-05-05

Kaunas. Žemės ūkio specialistai tvirtina, kad dėl žalingo traktorių važiuoklės poveikio dirvai augalų derlius sumažėja 15-20 proc., lyginamasis dirvos pasipriešinimas (dėl jos suslėgimo) padidėja iki 1,8 karto, energetinės sąnaudos žemei įdirbti - 30-40, o degalų sąnaudos - apie 20 proc. Įtakos dirvos suslėgimui turi ne tik technika, bet ir ant mobilių mašinų ratų montuojamos padangos.

Pasak Aleksandro Stulginskio universiteto mokslininko dr. Aleksandro Kirkos, technikos, taip pat ir padangų tobulinimas - nuolatinis procesas, kurio ribas, akivaizdu, sunku nubrėžti. „Ieškoma naujų protektoriaus raštų, patvaresnių sudėtinių medžiagų ar naujų jų derinių padangoms gaminti, diegiamos automatinės slėgio padangose reguliavimo sistemos", - padangų tobulinimo kryptis vardija A. Kirka.

Jo nuomone, vienas iš svarbių veiksnių, lemiančių dirvos suslėgimą, yra padangų savybės - dirvakibių skaičius ir aukštis, jų kontakto plotas, net išdėstymas (piešinys), padangos kontakto su dirva plotas, išvystoma traukos jėga, leistinas minimalus slėgis padangoje. Kai kurie padangų gamintojai siūlo vadinamąsias IF (geresnio lankstumo, ang. - improved flexion) padangas. Tokios padangos, palyginti su standartinėmis, atlaiko didesnę (iki 20 proc.) apkrovą, esant mažesniam slėgiui jose.

LYTAGRA 19 07 04 mob

„Tai reiškia, kad padangos ir dirvos kontakto plotas yra didesnis, todėl ji slegiama mažiau. Padangoms naudingų savybių suteikia specifinis pagerinto lankstumo karkasas", - aiškina A. Kirka, pridurdamas, kad dėl netinkamo slėgio padangose neįmanoma išnaudoti visų traktorius galimybių, didėja buksavimas, mažėja jo traukos galia.

Kad dirva būtų kuo mažiau slegiama, turi būti kuo didesnis padangų kontakto su dirva plotas

Mažinant slėgį traktoriaus padangose, didėja padangų kontakto su dirva plotas. Tai reiškia, kad traktoriaus svoris pasiskirsto didesniame dirvos plote, todėl ratų slėgio į dirvą jėga sumažėja. A. Kirkos teigimu, todėl varantieji ratai mažiau „grimzta" į dirvą, sumažėja vėžių gylis bei traktoriaus riedėjimo pasipriešinimo jėga. Taip pat sumažėja ir galia, sunaudojama dirvos suslėgimui. Didėjant padangų kontakto su dirva plotui, gerėja padangų sukibimo su dirva sąlygos, todėl susidaro galimybė realizuoti didesnę traukos galią.

Mokslininkas pastebi, kad dar nemažai žemdirbių klaidingai galvoja, kad svarbiausia padangas gerai pripūsti, didesnis oro slėgis jose geriau, negu per mažas. „Deja, didinant oro slėgį padangose ne tik dirva suslegiama gilesniuose sluoksniuose, bet ir mažėja traktoriaus traukos jėga bei didėja varančiųjų ratų buksavimas", - pabrėžia A. Kirka.

Apskaičiuota, kad jeigu įvairiems darbams 1 ha plote per metus sunaudojama apie 100 l dyzelino, tai ratų buksavimui padidėjus 10 proc., papildomai bus sunaudota dar apie 25 l degalų. Degalų sąnaudos taip pat didėja, priklausomai nuo provėžų gylio. Nustatyta, kad provėžų gyliui padidėjus 1 cm, degalų sąnaudos padidėja vidutiniškai 10 procentų.

Naujų padangų modeliai kuriami nuolat

Pasak įvairių gamintojų padangas į Lietuvą tiekiančios bendrovės „PGM technika" vadovo Aido Ladygos, padangos - svarbi savaeigės technikos dalis, todėl joms tobulinti gamintojai skiria tiek pat pastangų, kaip ir žemės ūkio mašinoms.

„Asortimentas didinamas naujų matmenų arba atnaujintos kokybės modeliais. Didėjantys padangų matmenys ir atsparumas apkrovoms - svarbiausi kriterijai, į kuriuos orientuojasi gamintojai,  - sako A. Ladyga. - Naujovių sukuriama ir pristatoma kiekvienais metais".

Pavyzdžiui, sukurtos visiškai kitokio negu traktorių protektoriaus rašto padangos teleskopiniams krautuvams. Krautuvai daugiausia dirba ant kietų paviršių, todėl eglutės formos protektorius greičiau nusidėvi. Naujos teleskopiniams krautuvams skirtos padangos yra su kubų formos protektoriumi, pritaikytu kietesniems paviršiams.

A. Ladyga pataria ir traktoriams turėti papildomą ratų su transportui skirtomis padangomis komplektą. Be to, transportinių padangų pvz., kompanijos „Nokian", sudėtyje yra daugiau kaučiuko, todėl jos žiemą mažiau slysta. Tai aktualu, jei ūkyje traktoriai ir žiemą naudojami kroviniams pervežti ar sniegui valyti.

Padangų asortimento naujovė ir didelės galios (per 220 AG) traktoriams skirtos naujų matmenų 650/60 R34 Michelin AxioBib padangos. Jos pritaikytos sunkiems lauko darbams dirbti, kai būtina didelė traukiamoji jėga ir norima pernelyg neniokoti dirvos. Iki šiol ūkininkai buvo priversti rinktis platesnes padangas ar dvigubus ratus, didinti slėgį padangose. Pasirinkus pirmąjį sprendimą, beveik neįmanoma traktoriumi važiuoti keliu dėl jo pločio, antruoju atveju - pernelyg niokojama dirva ir eikvojami degalai.

Naujos Michelin AxioBib padangos skirtos traktoriams, kurių galia viršija 220 AG

AxioBib sukurtos didelės galios traktoriams, kad maksimaliai perduotų traukiamąją galią, kai slėgis, palyginti su to paties profilio standartinėmis padangomis, yra mažesnis. Pavyzdžiui, naujosios padangos, esant 6 500 kg apkrovai, naudojamos, kai oro slėgis yra apie 0,8 baro žemesnis negu standartinių padangų slėgis, esant tokiai pat apkrovai. Vadinasi, sunkieji lauko darbai, pvz., arimas, kultivavimas sunkiuoju kultivatoriumi ar purenimas, mažiau paveikia dirvą, o tai didina derlingumą.

Be to, ištirta, kad naujos padangos kelia net 40 proc. mažesnę vibraciją ir triukšmą, darant posūkį kelyje. Taigi, traktoriaus įranga yra geriau apsaugota nuo vibracijos. Važiuoti traktoriumi patogiau, kai važiuojama didesniu greičiu. Didžiausias greitis kelyje siekia iki 65 km/val.

„PGM technika" vadovas išskiria ir naujas kompanijos „Firestone" didelio galingumo traktoriams skirtas padangas IF800/70R38 184D/181E Maxi Traction. „Joms gaminti pritaikyta IF technologija, kuri padangoms suteikia didesnį lankstumą, todėl mažiau slegiama dirva, realizuojama didesnė traukos jėga", - naujovę pristato A. Ladyga. Naujos padangos geriau atlaiko didesnes apkrovas ir greitį: 9 000 kg, važiuojant 50 km/val., arba 8 250 kg, važiuojant 70 km/val. greičiu. Jos kainuoja apie 10 tūkst. litų.

A. Ladygos teigimu, jau nemažai ūkininkų supranta, kad investuoti į geros kokybės padangas verta, domisi naujovėmis ir atkreipia dėmesį į išskirtines padangų savybes. „Traktoriai sunkėja ir dirvos suspaudimas tampa aktualia problema. Žemdirbiai linkę investuoti į dirvos suspaudimą mažinančias priemones, taip pat ir į geras, nors ir brangesnes padangas, nes nenori prarasti derliaus", - akcentuoja „PGM technika" vadovas.

„PGM Technika" vadovo Aido Ladygos teigimu, vis daugiau ūkininkų rinkdamiesi padangas atkreipia dėmesį ne tik į jų kainą, bet ir į padangų savybes

Naujas ženklas Lietuvoje

Padangomis žemės ūkio technikai prekiauja ir dauguma mašinas parduodančių Lietuvos įmonių. „DOJUS agro" asortimentą šiemet papildė naujo ženklo Starmaxx padangomis, gaminamomis Turkijos kompanijos „Petlas Tyre Corporation". Pasak „DOJUS agro" vadybininko Tomo Kartano, vidutinės klasės padangų poreikis auga sparčiausiai.

„Šiam segmentui ir priskiriamos Starmaxx padangos. Jos yra pigesnės negu Premium segmento tiekėjų, tokių kaip „Michelin", „Good Year", „Coninental", - paaiškina produktų vadybininkas.

Populiariausių traktoriams skirtų padangų Starmaxx komplekto numatoma kaina - nuo 2 430,60 Lt (dviejų padangų 380/85R24 kaina su PVM), t. y. iki 20 proc. mažesnė, palyginti su kitomis to paties segmento padangų, kainomis. Padangos vežamos tiesiai iš gamintojo, be tarpininkų, todėl ir kainą galima išlaikyti patrauklią pirkėjui. „Kol kas bus siūloma tik populiariausių dydžių padangos. Jei reikės, padangas pristatysime tiesiai į ūkį", - garantuoja T. Kartanas. „DOJUS agro" į Lietuvą tiekia iš viso 7 gamintojų padangas.

„DOJUS agro" ne tik parduoda padangas, bet ir jas remontuoja. Tiesa, vadybininkas pabrėžia, kad skirtingai negu automobilių, žemės ūkio mašinų padangos nėra restauruojamos, nes per 7-8 jų eksploatavimo metus protektorius taip nusidėvi, kad restauracija būtų per brangi. Dažniausiai ūkininkai kreipiasi dėl padangų montavimo paslaugų, nors pasitaiko, kad reikia taisyti pradurtas padangas, sugedusius ventilius. Pasak T. Kartano, perkantys naujas padangas žemdirbiai senas sudėvėtas padangas gali palikti įmonėje be jokių utilizavimo mokesčių.

MŪ inf.

Gudinas - mobilioji apacia

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Koks bus Lietuvos kaimas 2050-aisiais?
Orai