Precedentas: ir medeliams galioja garantija
2019-07-04

Klaipėda. Viena pasibaigusi byla atskleidė, kad neprigijus sodintiems medeliams, jiems gali būti taikoma kitoms prekėms įprasta dvejų metų garantija.

Persikėlėte gyventi į naują namą, o gal jau gyvenate ne vienerius metus nuosavame name ir nusprendėte namų valdoje pasodinti medelių? Išsirenkate įmonę, kuri jums parduoda ir pasodina medelius. Tačiau praėjus keliems mėnesiams pastebite, kad pasodinti medeliai neprigijo. Ką daryti?

Su tokia situacija susidūrė viena klaipėdiečių šeima. 2017 metais ji iš bendrovės „Žalyna ir partneriai“ įsigijo paslaugų ir prekių už 10 500 eurų. Už šią sumą buvo iš Lenkijos atvežti ir pasodinti medžiai, jiems paruošta dirva.

Dalis medelių neprigijo

Buvo žodžiu susitarta, kad visi per žiemą neišgyvenę medeliai bus pakeisti, t. y. bus pasodinti nauji. 2018 metų pavasarį pirkėja pastebėjo, kad neprigijo 17 medelių (guobos, pušys, klevai ir alyva).  

Tada pirkėja kreipėsi į pardavėją, prašydama pasodinti naujus medelius arba atlyginti patirtą žalą. Pardavėjai atsisakė tai daryti. Tada pirkėja kreipėsi į kitą įmonę, MB „Keturi, dvidešimt“, kad ši pasodintų naujus medelius bei pateiktų išvadą dėl medelių neprigijimo priežasčių.

Pirkėjai iš viso neprigijo 17 medelių

Pastaroji įmonė nustatė, kad medeliai neprigijo dėl netinkamo medelių pasodinimo: medeliai buvo susodinti per giliai, paslepiant įskiepį po žemės sluoksniu, sodinukų šaknų sistema likusi vazono formos, o tai rodo, jog šaknys nebuvo išjudintos, iškedentos; medeliai užversti sunkiu moliu, neleidžiančiu augalo šaknims lengvai gauti vandens bei nudrenuoti vandens perteklių; kalninių pušų neprigijimo priežastis neteisingas persodinimas, nes pušys buvo neteisingai iškastos, iškastas per mažas šaknų plotas, šaknys nukapotos, dėl to medžiai neišgyveno.

Paaiškėjo, kad pušų šaknys buvo nukapotos

Pirkėjos patirti nuostoliai siekė 1312  Eur, t. y. 7 vnt. naujų kalninių pušų, kurias įsigijo už 84 Eur ir naujų 17 vnt. medelių pasodinimas kainavo 1228,44 Eur. (Įmonė iškasė ir persodino 16 vnt. pušų, neprigijo 7 vnt., neprigijo 2 klevai, buvo dvi alyvos, viena prigijo, o kita ne, dalis guobų prigijo, o dalis ne.)

Klaipėdos apylinkės teismas patenkino klaipėdietės ieškinį dėl sutarties kainos sumažinimo ir žalos atlyginimo.

Garantija nepriklauso nuo pardavėjo valios

Pirkėją atstovavusi advokatė Julija Viktorija Flis „Mano ūkiui“ paaiškino bylos niuansus. „Vartotojų teisių apsaugos įstatymas, Civilinis kodeksas nustato, kad vartotojas turi teisę įsigyti saugias, tinkamos kokybės prekes ir paslaugas, gauti teisingą ir visapusišką informaciją, į pažeistų teisių gynimą ir į turtinės bei neturtinės žalos atlyginimą.

Prekių grąžinimą ar keitimą reglamentuoja Mažmeninės prekybos taisyklės, kurių 15 punkte nurodyta, kad augalai nekeičiami ir negrąžinami, tačiau pagal taisyklių 23.3 punktą vartotojas gali prašyti sumažinti prekės kainą.

Šioje byloje teismas taip pat sprendė klausimą, ar atsižvelgiant į pirkimo objektą, taikoma dviejų metų garantija. Įmonė klientei elektroniniu paštu siuntė pasirašymui sutartį, tačiau šalys sutarties nepasirašė. Sutartyje nebuvo įrašyta garantija, todėl bendrovė teigė, kad garantija neturi būti taikoma.

Garantijos yra dviejų tipų: sutartinė – šią garantiją suteikia pardavėjas savo laisva valia, neįpareigotas įstatymo ir įstatyminė garantija, kuri atsiranda nepriklausomai nuo pardavėjo valios ir kiekvienas Europos Sąjungoje komercine veikla užsiimantis pardavėjas šią garantiją privalo suteikti ir net jei apie tokią garantiją pirkėjui nepranešta – ši garantija pirkėjui vis tiek suteikiama ir galioja“, – sakė advokatė.

Advokatė Julija Viktorija Flis pažymėjo, kad nors pirkėja ir pardavėjas raštu nesusitarė dėl sutartinės garantijos, tačiau pirkėja galėjo reikalauti netinkamos kokybės medelius pakeisti ar sumažinti pardavimo kainą

Teismas įpareigojo atlyginti nuostolius

Garantijos terminas yra dveji metai. Kaip minėjo teisininkė, kai pardavėjas garantuoja daiktų kokybę, jis atsako už garantinio termino metu atsiradusius daiktų trūkumus, jeigu neįrodo, kad jie atsirado po daiktų perdavimo pirkėjui dėl to, kad pirkėjas pažeidė daikto naudojimo ar saugojimo taisykles, arba dėl trečiųjų asmenų kaltės, arba dėl nenugalimos jėgos.

„Tam, kad pirkėjas galėtų reikalauti taikyti įstatyminę garantiją, jis turi pateikti prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą – pirkimo čekį, kvitą, priėmimo-perdavimo aktą ar panašiai. Įvertinęs byloje esančius įrodymus teismas konstatavo, kad nors šalys raštu ir nesusitarė dėl sutartinės garantijos, tačiau ieškovė galėjo reikalauti netinkamos kokybės medelius pakeisti ar sumažinti pardavimo kainą“, – paaiškino J. V. Flis.

Klaipėdos apylinkės teismas ieškinį patenkino ir priteisė medelių pardavėjams atlyginti pirkėjos patirtus nuostolius bei grąžinti pirkėjos sumokėta kainą už neprigijusius medelius. Teismo sprendimas jau įsigaliojo.

Advokatė turi vieną patarimą perkantiems medelius: išanalizuoti sutartį, o jei sutartyje nėra įrašyta garantija, reikalauti, kad tokia sąlyga būtų įtraukta.

MŪ inf.

Gudinas - mobilioji apacia

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Lietuvoje drastiškai mažėja gyvulių skaičius. Kaip tai vertinate?
Orai