Basf 2024 04 09 A1 Basf 2024 04 09 m1
Agropolitika
Pieno taryba: skubi parama tik itin nukentėjusiems, diskusijos dėl Pieno įstatymo
Žemės ūkio ministro K. Navicko teigimu, Pieno taryboje susitelkta į rizikų fondų, Pieno įstatymo ir tiesioginės valstybės pagalbos paskirstymo klausimus

Vilnius. Po ketvirtadienio protesto šiandien galimi konkretūs veiksmai dėl pieno krizės svarstyti išplėstinėje Pieno taryboje. Žemės ūkio ministro teigimu, 8 mln. Eur valstybės pagalba turėtų būti padalyta siauresniam ratui – tik labiausiai nukentėjusiems.

Po Pieno tarybos posėdžio žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas žurnalistams teigė, kad joje aptarti trys esminiai klausimai: rizikų fondai, Pieno įstatymas ir tiesioginės valstybės pagalbos – 8 mln. Eur – paskirstymas.

„Kalbant apie nacionalinės paramos paskirstymą, siūlome, kad ją gautų ūkiai, kurių šiandien natūralaus pieno kaina yra žemesnė nei 35 centai. Būtų apie 90 proc. ūkininkų, kurie galėtų ta parama pasinaudoti“, – sakė ministras.

Bioversija 2024 04 15 m7

Dėl rizikos valdymo fondo, anot jo, aiškus pasiskirstymas tarp dviejų segmentų: smulkių ir vidutinių ūkių yra vienas rizikos lygis, o pieną gaminančioms bendrovėms ir pieno perdirbimo įmonėms reikia kitokio, jiems tinkamo sprendimo.

Pieno įstatymu, pasak K. Navicko, siekiama apginti ūkininkus, parduodančius pieną per kooperatyvus, ir turėti aiškias, skaidrias priedų ir priemokų sudarymo sąlygas.

„Priedų sudarymo metodika, dedamosios turėtų būti skelbiamos viešai. Siūlome, kad pieno kainodaroje priedai ir priemokos sudarytų ne daugiau nei 20 proc. galutinės kainos“, – teigė ministras ir patvirtino, kad projekte nelieka pieno gamintojų skirstymo į atskiras grupes, kaip yra dabar.

Kai kuriuos kitus įstatymo aspektus, tarkime, derybines grupes, dar reikės tikslinti ir derinti. „Tai dar reikia išgryninti, šiandien pastabų turime, sutarėme, kad patobulinsime formuluotes, teiksime įstatymo projektą viešajam svarstymui ir, matyt, tuomet reikės suderinti galutines formuluotes“, – apie įstatymo rengimo procesą kalbėjo K. Navickas.

Pasak jo, dar sunku pasakyti, kada tiksliai įstatymas galėtų būti svarstomas Seime. Tikimasi, kad jo projektas viešam derinimui Teisės aktų registre atsiras jau kitos savaitės pradžioje, tai bus daroma pagal numatytus terminus. Tikėtina, kad reikės pora kartų derinti, o paskui bus priimami sprendimai.

„Vyriausybės apsisprendimas dėl skubos tvarkos turi būti. Kol kas derinti net nepradėjo, būtų tikrai per anksti sakyti“, – ar įstatymas bus priimtas skubos tvarka, komentavo ministras.

Ūkininkai: ledai pajudėjo

Tarybos posėdyje dalyvavusios Lietuvos vidutinių pieno ūkių asociacijos (LVPŪA) vadovės Renatos Vilimienės teigimu, svarbiausia, kad po šiandien posėdžio atsiranda judėjimas, o detalės bus derinamos per diskusijas.  

„Žvakutė gal įsižiebė tunelio gale, ne šviesa. Aišku, tai geriau negu nieko“, – apie nuotaikas po posėdžio kalbėjo R. Vilimienė.

Anot jos, sveikintina, kad pagaliau pajudėjo Pieno įstatymo klausimas, nors anksčiau Žemės ūkio ministerija teigė, kad neturi svertų, jog maži ir vidutiniai pieno gamintojai nebūtų diskriminuojami dėl dabar ten numatytų pieno gamintojų grupių.

„Pieno įstatyme daug nežinomųjų. Nueita, sakyčiau, sunkesniu, ne paprastesniu keliu. Mes labai sveikiname tai, kad pagaliau išnyksta 10 grupių. Aišku, atsiranda kitų nežinomųjų, tarkime, derybinės grupės. (...) Tikimės, kad šios detalės bus išspręstos. Džiaugiamės vien tuo, kad ledai pajudėjo ir apie tai šnekame. Tikimės, kad bus greitai, bet suprantame, kad niekada niekas čia greitai nevyksta“, – kalbėjo ūkininkų atstovė.

Pasak Lietuvos vidutinių pieno ūkių asociacijos vadovės R. Vilimienės, labai svarbu, kad pagaliau pajudintas Pieno įstatymas ir naikinamos jame numatytos pieno gamintojų grupės

Anot jos, šiandien pristatyta paramos schema, pagal kurią 8 mln. Eur būtų paskirstyti tik tiems, kurie už pieną gavo iki 35 centų, visiems buvo naujiena. Pasak. R. Vilimienės, šiuo atveju raktinė frazė – vidutinė perskaičiuota kaina.

Ūkininkė pateikė savo pavyzdį – jei ūkyje 25 karvės, ši parama, tikėtina, nebus mokama, nes skaičiuojamas vidurkis.

„Dar mano koeficientas yra, karvėms daviau geresnį pašarą, riebalai ir baltymai geresni, bet už tai esu baudžiama. Už tai baudžiamas ir mano kooperatyvas, nes jis bent sausį kompensavo, taip stipriai nemažino kainos, kaip kiti“, – aiškino LVPŪA vadovė.

Jos teigimu, būtų sveikintina, jei paramą skirstytų pagal sutartyse numatytą kainą. Tuomet, tikėtina, ją gautų ir apie 30 karvių laikantys ūkininkai. Nors kaip smulkių ir vidutinių ūkių atstovė ji džiaugiasi galima parama būtent tokiems ūkiams, tačiau puikiai supranta, kad krizė palietė visus – ir smulkius, ir stambius, juolab kad tikrai labai nukentėjo ir jauni ūkininkai, turintys apie 50 karvių, kurie į paramos schemą, deja, nepatektų.

„Kartojame, bet gal niekas mūsų negirdi: neprašome tų milijonų. Sutvarkykite grandinėje pinigus ir nereikės jokių pašalpų“, – apie tai, kad 8 mln. Eur tikrai nėra ta parama, kuri išspręstų visas problemas, kalbėjo R. Vilimienė.

Anot jos, vakarykštis protestas parodė ir ūkininkų vienybę, susitelkimą, ir gebėjimą būti išgirstiems svarbiausių valdžios institucijų. Pasak ūkininkės, klausyta ir girdėta buvo, tačiau ar išgirsta – parodys veiksmai.

Numatomi Pieno įstatymo pakeitimai

Kaip anksčiau skelbė Žemės ūkio ministerija, naująja vadinamojo Pieno įstatymo redakcija siekiama nustatyti, kad derybos dėl žalio pieno kainos ir kitų sutarties sąlygų vyktų ne su atskiru žalio pieno pardavėju, bet su žalio pieno pardavėjų grupe, kurie atstovautų visiems konkrečiam pieno supirkėjui pieną tiekiantiems pardavėjams.

Derantis sutartų sąlygų taikymas būtų privalomas visose žalio pieno pirkimo ir pardavimo sutartyse, sudarytose su tuo pieno pirkėju.

Taip pat projekte siūloma nustatyti, kad derantis būtų sutarta dėl pieno kainos ir kaip ji būtų taikoma pieno pardavėjams ar jų grupėms, kai pienas pristatomas ar paimamas skirtingu būdu: paimant pieną supirkimo punkte ar tiesiai iš ūkio, kai pienas pristatomas tiesiai į pieno pirkėjo įmonę.

Taip pat siūloma įtvirtinti, kad pieno pirkėjams įsigyjant pieną iš pripažinto žemės ūkio kooperatyvo, kai pienas pristatomas tiesiogiai į pieno perdirbimo įmonę, pieno kaina būtų ne mažesnė negu pieno kaina, kai žalias pienas paimamas tiesiogiai iš ūkio specializuoto pieno šaldytuvo.

Įstatymo pakeitimu siūloma nustatyti, kad sutarta kaina gali būti kaip fiksuotas dydis arba apskaičiuojama pagal įvairius sutartus objektyvius rodiklius, kuriems keičiantis būtų perskaičiuojama pieno kaina.

ŽŪM siūlo nustatyti, kad pieno pirkėjai galėtų taikyti priemokas ir priedus už jiems svarbias sąlygas, o priemokų ir priedų sistema būtų vieša ir iš anksto žinoma. Įstatymo pakeitimo projekte siūloma, kad priedai ir priemokos būtų mokami visiems pieno pardavėjams, kurie atitinka tas sąlygas. Siūloma, kad priemokų ir priedų dydžiai kartu, t. y. bendroje sumoje, būtų ne didesni kaip 20 proc. žalio pieno pirkimo kainos.

Siekiama padidinti baudų už įstatymo pažeidimus dydžius, nustatyti iki 1 proc. baudą nuo įsigytos ar parduotos žalio pieno vertės per metus.

Šaltinis: manoūkis.lt inf.
    Gudinas -  23 06 14 + MU 2024

    (0)

    Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

    Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

    Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

    Apklausa
    Ko tikitės iš šiųmečio pasėlių deklaravimo?
    Visos apklausos