- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Paradoksalu, tačiau visų galimų prekių ženklų krosoverių bendriniu pavadinimu tapęs Jeep užima viso labo vieną nuošimtį mūsiškės automobilių rinkos. Tikėtina, kad ateityje padėtis keisis bent dėl vienos priežasties: į Lietuvą atkeliavo 2023-iųjų „Europos metų automobilio“ titulą laimėjęs Jeep Avenger.
Svarbiausias dalykas – šis amerikonas yra pirmasis elektrinis „Jeep“ šeimos narys, puikiai iliustruojantis didžiąsias transporto pasaulio permainas. Kad būtų aiškiau, kas kaip keitėsi per pastarąjį dešimtmetį, priminsiu, jog pirmą kartą vidaus degimo variklio neturintis ratuotis „Europos metų automobiliu“ tapo 2011-aisiais. Tąkart komisija dosniausia buvo Nissan Leaf, turėjusiam vos 24 kWh talpos bateriją ir geriausiu atveju galinčiam nuvažiuoti 200 kilometrų. Jeep Avenger jau penktas elektromobilis, pelnęs šį titulą. Su 54 kWh talpos baterija (padėjus šiek tiek pastangų) gali įveikti beveik 400 km, o miesto režimu – iki 550 km (pagal WLTP). Naudojant greitą 100 kW krovimo įrangą, krosoverio baterijai papildyti nuo 20 iki 80 proc. pakaks 24 min. arba 9 min. krovimo papildomam 100 km atstumui. Oficialios energijos sąnaudos – 15,4 kWh/100 km (ekvivalentas keliaujant su vidaus degimo varikliu būtų maždaug 1,8 l/100 km benzino), tačiau švelniau elgiantis su akseleratoriumi galima tilpti ir į 13 kWh/100 km.
„Stellantis“ grupės inžinieriai patobulino baterijos cheminę sudėtį. Naujasis akumuliatorius susideda iš 102 celių ir 17 modulių. Vietoje anksčiau naudoto 60 proc. nikelio, 20 proc. mangano ir 20 proc. kobalto, naująją ličio jonų bateriją sudaro 80 proc. nikelio, 10 proc. mangano ir 10 proc. kobalto, todėl padidėjo jos energinis tankis ir pailgėjo veikimo laikas. Be didesnio maksimalaus įveikiamo atstumo, vairuotojai pajus svarius kasdienio naudojimo privalumus, nes elektromobiliai bus našesni tiek kepinant Pietų Italijos karščiui, tiek temperatūrai svyruojant apie 0 °C. Avenger elektros sistema buvo testuojama ekstremaliomis sąlygomis, esant skirtingoms temperatūroms – nuo -30 iki +40 °C.
Siekiant kuo mažesnių elektros energijos sąnaudų, automobilio krikštatėviai ypač daug dėmesio skyrė aerodinaminėms savybėms, motoro ir baterijos efektyvumui, komponentų masei. Atspirties taškas buvo lengva ir efektyvi „Stellantis“ grupės elektromobilių platforma eCMP2, kurią Avenger gavo po to, kai buvo modifikuota net 600 komponentų. Tai leido užtikrinti vieną geriausių klasėje aerodinaminį efektyvumą ir pasiekti 1 500 kg automobilio masės ribą, perkopiant ją tik simboliškai.
Avenger pristatomas su pažangiu elektros varikliu, išvystančiu 156 AG ir 260 Nm sukimo momentą. Pastarieji skaičiai nėra gniaužiantys kvapą, tačiau dėl palyginti mažo svorio (1 536 kg) jis gana gyvybingas ir tausoja padangas (tai taip pat svarbu). Po starto iki 100 km/val. automobilis įsibėgėja per 9 sek., o maksimalus pasiekiamas greitis – 150 km/val. Įprastoms kasdienėms kelionėms – per akis.
Gamintojų atstovai pabrėžia, kad tai pirmasis iš visų lig šiol pristatytų Jeep modelių, turintis ne tik elektrinę jėgainę, bet ir priekinius varančiuosius ratus. Tai neišvengiamai sufleruoja klausimą, kiek tikro visureigio yra po Avenger kėbulo skaromis. Susirūpinusiuosius dėl vertybinės „išdavystės“ turėtų paguosti tai, kad automobiliukas startuoja turėdamas išmaniąją Selec-Terrain sistemą su 6 vairavimo režimais: kasdieniam vairavimui Normal, energiją taupantį Eco, sportinį Sport, apledėjusiai ar dangai su sniegu skirtą Snow, nuo ratų prasisukimo važiuojant per purvą saugantį Mud ir prevencijai nuo užklimpimo smėlyje skirtą Sand.
Automobiliukas turi nuokalnės stabdymo sistemą, kuri leidžia nusileisti stačia nuokalne saugiai ir paprastai. Įveikti gilesnes balas ir sunkesnius maršrutus padeda visai padori 20 cm prošvaisa, vis dėlto pernelyg įsijausti į bekelės užkariautojo vaidmenį nereikėtų bent jau tol, kol bus pristatyta versija su visais varančiaisiais ratais. Neskelbiama, kada ji pasirodys, bet tikėtina, kad tai nutiks ateinančiais metais.
Kita vertus, postringavimai apie visų šiuo metu rinkoje siūlomų mašinų visureigiškumą senokai nustumti į antrą planą, nes dabar inžinierių komandos rungiasi, kuris automobilis efektyviau talkins vairuotojui ir eliminuos žmogiškojo faktoriaus rizikas. Šiame kontekste Avenger atrodo neprastai – elektrinis SUV turi antrojo lygio autonominio vairavimo funkcijas, kurios automatiškai reguliuoja greitį ir važiavimo trajektoriją, išlaiko automobilį juostos centre saugiu atstumu nuo gretimų automobilių. Be to, turi kelio ženklų atpažinimo ir automatinę avarinio stabdymo funkciją, atpažįstančią pėsčiuosius ir dviratininkus. Elektroninės automobilio „akys“ nepailsdamos stebi vairuotojo akląją zoną, turi 360° parkavimosi jutiklius ir daugybę kitų išmaniųjų funkcijų.
Elektrinis krosoveris pagyrų nusipelno už šiuolaikišką dizaino interpretaciją, kurioje išlaikomas autentiškas „Jeep“ stilius: septynių angų grotelės, klasikinės trapecijos formos ratų arkos, iškilūs sparnai, suteikiantys tvirtumo pojūtį kelyje. Apatinę kėbulo dalį juosia juodo plastiko šarvų juosta, sauganti kėbulą nuo abrazyvo, ir įbrėžimams atsparios, šviesios polimerinės slydimo plokštės priekyje ir gale. Krosoveris turi LED žibintus ir 18 colių lengvojo lydinio ratlankius.
Legendinio Wrangler įkvėptas interjeras minimalistinis. Jame smagiai žaidžia kėbulo spalvos inkliuzas per visą prietaisų skydelį, ergonomiškai nepriekaištingos sėdynės ir šildomas priekinis stiklas. Artimiausi vairuotoją supantys paviršiai pasipuošę apdailos medžiagomis, kurias pavadinti „prabangiomis“ neapsiverčia liežuvis, tačiau kad jos nekels bėdų prireikus valyti dulkes – faktas. Avenger vairuotojus pasitinka visiškai nauju skaitmeniniu 10,25 colių prietaisų skydeliu, išmaniąja Uconnect 10 sistema, integruotomis Apple CarPlay ir Android Auto sistemomis, taip pat išmaniųjų telefonų bevielio įkrovimo vieta. Orientuotis multimedijos sistemoje nesunku.
Elektrinis „Jeep“ šeimos narys yra mažiausias modelis (jo ilgis tik 4 084 mm, plotis – 1 776 mm, aukštis – 1 528 mm, o ratų bazė – 2 562 mm) visoje gamoje, todėl, net išnaudojant elektromobiliams būdingos konstrukcijos kozirius, stebuklų modeliuojant erdvę keleiviams ir bagažui sukurti nepavyko. Jei vairuotojo vietoje patogiai įsitaiso 180 cm ūgio pilotas, tai jam iš paskos ant galinės sėdynės panašios kompleksijos žmogui įsisprausti bus rimtas iššūkis. Bagažinės tūris siekia 355 litrus. Nulenkus galinių sėdynių atlošus, erdvė prasiplečia iki 1 053 l, tačiau krovinių platformos grindys nelygios. Tam tikra „kompensacija“ – retai šiame automobilių segmente sutinkamas automatiškai atsidarantis bagažinės dangtis. Be to, salone esančių dėtuvių tūris sudaro 34 l, o tai prilygsta į lėktuvų salonus leidžiamiems įsinešti lagaminams arba maždaug dvigubai daugiau nei vidutiniškai pasitaiko šio segmento automobiliuose. Tad galima sakyti, kad Avenger kūrėjai iš tokio dydžio automobilio išspaudė maksimumą.
Vairuoti tituluotąjį rinkos naujoką malonu. Elektromobiliuko elgsena solidi, tarsi rafinuoto didesnio kalibro ratuočio. Reakcijos į visas komandas vairu, akceleratoriumi ar stabdžių pedalu tiksliai tokios, kokių tikiesi. Jis puikiai tinka tiek mieste, tiek užmiesčio kelyje, tiek ir šiek tiek grubesniuose keliukuose.
Artimiausi Jeep Avenger konkurentai – ant tos pačios platformos surinkti Peugeot e-2008, Opel Corsa-e ar Citroën ë-C4. Naujokėlio (beje, gaminamo Tychų mieste, Lenkijoje) kaina Lietuvoje prasideda nuo 38 990 Eur, o bandytos aukščiausios Summit komplektacijos versijos – nuo 43 990 eurų. Tai nėra mažai. Guostis galima nebent tuo, kad įmonės gali pasinaudoti PVM išskaita ir 4 000 Eur kompensacija, o fiziniai asmenys – APVA teikiama 5 000 Eur parama.
Elektrifikacijos keliu sukanti „Jeep“ žada, kad iki 2025-ųjų Šiaurės Amerikoje ir Europoje iš viso bus pristatyti keturi visiškai elektriniai SUV modeliai, o per vėlesnius penkerius metus ratuočių su vidaus degimo varikliais bus visai atsisakyta.
***
Pergalė „Europos metų automobilio“ konkurse garantuoja papildomą dėmesį, ypač kai ji nuraškoma tokia solidžia persvara – 328 taškai arba 87 daugiau nei antroje vietoje likęs VW ID.Buzz. Britų leidinys „Top Gear“ naująjį krosoverį apdovanojo „Metų elektromobilio“ ir „Geriausio miesto elektromobilio“ nominacijose. Kitas automobiliams skirtas britų leidinys „Autocar“ titulavo Avenger „Geriausio mažo automobilio“ kategorijoje. Trofėjų kolekciją iškart po debiuto mažasis Jeep papildė ir „Metų pasaulio moterų automobilio“ rinkimų nominacijos „Geriausias šeimos SUV“ pagrindiniu prizu.