- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Kadaise ieškantiesiems vidutinės klasės modelio prancūzai siūlė Renault 21, kurį 1994-aisiais perkrikštijo į Laguna, o 2015-aisiais – į Talisman. Kilus miesto visureigių bumui, 2007-aisiais pasirodė Koleos, kuris tokiu pavadinimu gyvavo iki 2015-ųjų, kai jo vietą užėmė Kadjar. Praėjusių metų pabaigoje dar viena rokiruotė – kompaktinis „Renault“ šeimos SUV dabar vadinsis Austral.
Su antros kartos Laguna yra tekę važinėti keletą metų, per kuriuos šis lengvai įsimenamas ir tvarkingai visomis kalbomis skambantis daiktavardis man buvo tapęs inžinerinės katastrofos sinonimu. Dar nesibaigus gamintojo garantijai buvo pakeista didžioji dalis pakabos dalių, o vieną po kitos apsinuoginančias technines problemas gliaudančius serviso meistrus sutikdavau dažniau nei provincijoje gyvenančią savo močiutę. Greičiausiai sulaukę eteriui nelabai tinkamų „linkėjimų“ lavinos, „Renault“ strategai trečios kartos Laguna sukonstravo gerokai kokybiškiau, bet vardas jau buvo diskredituotas, todėl atsirado Talisman.
Kodėl prancūzai leidosi į pavadinimų darybos eksperimentus, atrodytų, su visai sėkmingai evoliucionavusiu miesto visureigiu, paaiškinti kiek sunkiau. Pirmosios kartos Koleos vizualiai iš tiesų atrodė taip graudžiai, kad per atlaidus palikus jį prie bažnytėlės šventoriaus vartų ir pastačius dėžutę aukoms – geraširdžiai parapijiečiai neabejotinai prikrautų ją monetų ar smulkesnių banknotų. Kita vertus, krosoveris galėjo pasigirti nepriekaištingomis pravažumo ir valdymo savybėmis, kurias gavo iš savo įbrolio Nissan X-Trail, todėl galiausiai buvo gana sėkmingai parduodamas daugelyje Rytų Azijos rinkų. Antros kartos Koleos, pasirodęs 2016-aisiais, atrodė kaip tikras širdžių ėdikas.
Iš esmės tuo pat metu Ženevos automobilių parodoje debiutavo Renault Kadjar, artimesnis populiariajam Nissan Qashqai, sukonstruotas ant tos pačios Renault-Nissan Common Module Family platformos CMF-CD. Tačiau greta pastačius moderniu rūbu persirengusį Koleos ir Kadjar, skirtumus greičiausiai pastebėtų tik Šerloko Holmso talentą turintys benzingalviai.
Beje, patys „Renault“ kompanijos strategai, dėstydami savo dizaino filosofiją, tikino atlikę rimtą sociologinį tyrimą. Jo išvadose konstatuojama, esą būtent tokia krosoverio išvaizda yra vienas iš pagrindinių kozirių, svarstant, kurį iš sunkiai suskaičiuojamos gausybės miesto visureigių rinktis.
Kodėl praėjusių metų pabaigoje oficialiai debiutavęs Austral pozicionuojamas kaip „naujas“ modelis, o ne antros kartos Kadjar, man yra šiokia tokia mįslė. Taip – Austral šviežesnis, priekinė dalis su plačiomis, languotomis grotelėmis, atrodo elegantiškiau ir rafinuočiau. Bet pagrindinės kėbulo linijos ir lig šiol buvo dailiai suderintos, išraiškingos, logiškos, kuriančios tvirtai sudėto ir kokybiško automobilio įspūdį. Kai prie vieno sostinės prekybos centro pataikiau sustoti greta beveik tokia pat sodriai pilka spalva pasidabinusio Kadjar, grįždamas jųdviejų nesupainiojau tik todėl, kad bandymams skirtas krosoveris atliko firminį pasisveikinimo šviesomis ritualą: aptikęs užvedimo kortelę aktyvavo priekinius žibintus, dieninius LED, po to posūkio signalus ir panašia eilės tvarka pamirksėjo galinėje dalyje esančiomis lemputėmis. Smulkmena, bet maloni ir graži.
O štai Austral interjeras nuo Kadjar skiriasi radikaliai. Įsirangęs vidun vairuotojas taip pat sulaukia pasisveikinimo milžiniškame, apverstos L raidės formos ekrane, prasidedančiame nuo pat kairės pusės statramsčio ir užimančio bemaž visą centrinės konsolės vertikalę erdvę. Net 774 cm2 ploto vadinamasis OpenR ekranas nušvinta firminiu rodiniu, o salone esantys garsiakalbiai sugroja trumputį „Renault“ pasveikinimo singlą. Vaizdas čia beveik identiškas tam, kuris glosto žvilgsnį pravėrus „Lietuvos metų elektromobilio 2023“ titulą iškovojusio Megane E-TECH Electric dureles.
Žinoma, sakyti „gražu“ yra subjektyvu, tačiau skaitmenizuotas interjeras turi ir labiau apčiuopiamų kozirių. OpenR pagamintas pagal tuos pačius standartus, kaip ir aukštos klasės planšetinių kompiuterių ir išmaniųjų telefonų ekranai. Jis padengtas Gorilla-Glass aliumosilikatiniu grūdintu stiklu, kuris yra itin atsparus įbrėžimams, netyčiniams smūgiams ir daugkartiniam valymui. Be to, jis padengtas papildomomis dangomis, apsaugančiomis nuo pirštų atspaudų ir atspindžių. Ekrano ryškumas prisitaiko prie aplinkos šviesos, o jo atspindėjimo savybės taip pat buvo optimizuotos. Jos užtikrina, kad ekranas būtų lengvai įskaitomas net ir tiesioginėje saulės šviesoje. Dėl šių technologijų nereikia prietaisų skydelio gaubto, todėl atlaisvinama erdvės ir visas blokas atrodo moderniai. Be to, ekrano kontūras itin plonas, todėl visos formos, spalvos ir pranešimai rodomi iki pat ekrano krašto.
OpenR ekrano dalyje, skirtoje prietaisų skydeliui, vairuotojas gali pasirinkti vieną iš keturių ekrano stilių, atsižvelgdamas į tai, ko jam konkrečiu metu reikia: Classic (greitis, sūkiai ir t. t.), Navigation (žemėlapiai), Zen (minimalistinis) ir Road (aplinkinio kelio ir kelių eismo vizualizacija). Prietaisų skydelio ekrane taip pat galima pasirinkti penkis valdiklius (degalų ekonomijos, slėgio padangose, atstumo, ekologijos stebėjimo, muzikos) ir aštuonias apšvietimo spalvas.
Krosoveris ypač efektyviai vairuotojui svarbią informaciją perkelia ant priekinio stiklo. 9,3 colio įstrižainės projekcinis rodinys puikiai matomas visomis įmanomomis sąlygomis, nes už prietaisų skydelio, šalia projektoriaus esanti nedidelė kamera nuolat tikrina vaizdo kokybę ir reguliuoja ją pagal apšvietimo sąlygas.
„Renault“ dizaineriai ir inžinieriai sėkmingai išsprendė dar vieną galvosūkį: kaip elgtis su įprastinėmis ventiliacijos sistemos angomis, kurioms skirti plotai sumažėjo iki razinos dydžio. Prancūzai sugebėjo išsaugoti vėdinimo kokybę, oro srauto nukreipimo mechanizmą perkeldami į priekinio skydelio vidinę dalį.
Viena funkcionaliausių ir originaliausių Austral interjero naujovių – centrinės konsolės apačioje vietoje pavarų perjungimo svirties (ji perkelta prie vairo) sumontuota atrama plaštakai. Ją galima slankioti gana didele amplitude, todėl patogiau naudotis keletu išlikusių įprastų klimato kontrolės sistemos mygtukų ir virtualiais valdymo įrankiais liečiamajame ekrane. Po šia atrama įrengtas indukcinis mobiliojo telefono įkroviklis ir vertikalus telefono laikiklis taip pat nusipelno pagyrų už funkcionalumą.
Baigiant dairytis po automobiliuko vidų – dar pora dėmesį traukiančių detalių. Rinkoje yra gana daug automobilių, kurių interjere įpintos šviesos diodų juostelės, tamsoje išryškinančios tam tikrus stilistinius sprendimus ir kuriančius jaukią atmosferą. Austral šį triuką dar labiau patobulino: švelnios spalvų rokiruotės salone, atsižvelgiant į paros laiką, šviesos intensyvumą ir pasirinkto vairavimo režimą, kinta automatiškai kas 30 minučių. Norint galima fiksuoti vieną iš 48 skirtingų spalvų.
Apskritai naujausio „Renault“ šeimos nario salono ergonomika ir apdailai naudojamos medžiagos nusipelno komplimentų. Atsižvelgiant į komplektaciją, čia galima pasidžiaugti maloniais liesti paviršiais su tikra mediena, oda, alkantara ar kokybiška tekstile. Tiek sėdintiesiems priekyje, tiek gale įrengtos vietos pasižymi bene dosniausia tarp šios klasės ratuočių erdve.
Kaip Austral elgiasi kelyje? Jei tik neturėsite nepamatuotų lūkesčių su šiuo džipu šturmuoti pelkes ar lenktyniauti ralio kroso trasomis, po kiekvienos kelionės būsite patenkintas. Bent jau man tokie įspūdžiai liko keletą dienų praleidus su vienu kuklesnių hibridinių modelių, turinčių 1,3 l darbinio tūrio, 4 cilindrų turbobenzininį motorą, generuojantį 160 AG (dar galima rinktis šiek tiek silpnesnę 140 AG arba Full Hybrid versiją, galinčią nustebinti visais 200 AG). Su automatine CVT transmisija X-Tronic krosoveris juda pavyzdingai švelniai ir tyliai. Tai tapo maloniu siurprizu, nes absoliuti dauguma lig šiol sutiktų automobilių su variatoriais dažniau erzindavo skleidžiamu triukšmu ir ne visai adekvačiomis reakcijomis į komandas akseleratoriumi. Austral atveju mechanizmas su fiksuotomis pavaromis veikė tiek sklandžiai, kad, techninių specifikacijų apraše pamatęs įrašą apie dingusią dviejų sankabų pavarų dėžę, susigriebiau, kad buvau tą detalę apskritai pamiršęs.
Bambėti galima nebent dėl to, kad nusprendus važiuoti dinamiškiau ir įjungus Sport režimą, automobiliuko elgsena pasikeičia tik simboliškai. Tai ratuotas džentelmenas, o ne raumeningas atletas. Netgi čia sumontuota trečiosios kartos „Renault“ visų ratų vairavimo sistema 4Control Advanced automobilio nepaverčia slalomo karaliumi. Atsižvelgiant į vairo stiprintuvą, variklio ir elektroninės stabilumo kontrolės sistemos signalus, galiniai ratai gali būti pakreipti iki 5° kampu priešingai priekiniams ratams, todėl manevravimo galimybės ankštose erdvėse akivaizdžiai išauga: gana didelis krosoveris apsisukti sugeba viso labo 10,1 m pločio aikštelėje.
Bet grįžkime prie variklio. 160 AG ir 270 Nm maksimalus sukimo momentas nėra daug, todėl pusantros tonos sveriantis Austral iki 100 km/val. įsibėgėja tik per 9,7 sekundės. Jei prireiks šiuo automobiliuku pasigirti, pradėkite kalbą apie degalų sąnaudas ir jūsų kompanionai bus nustebinti: 6 l/100 km yra tikrai neprastas rezultatas.
Galingiausia 200 AG versija su E-Tech Full Hybrid visais šiais parametrais dar įspūdingesnė. Distanciją nuo Vilniaus iki Kauno galima įveikti sudeginus 4,5 l benzino, o į aplinką išmetus tik 102 gCO2/km. Tokie efektyvumo rodikliai Austral leidžia vertinti kaip dyzelinio automobilio alternatyvą ir atsistoti greta pačių ekonomiškiausių hibridinių visureigių pasaulyje.
Tiesa, tokia pažanga turi savo kainą. Jei krosoverius su paprastesniais Mild hybrid jėgos agregatais galima įsigyti neišleidus nei 30 tūkst. eurų, tai galingiausioji modifikacija greičiausiai bus toli peržengusi 40 tūkst. ribą.