23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2023/03
Improvizacijos elektros tema
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Paskelbus vidaus degimo variklių eutanazijos datą, automobilių gamintojai verčiasi per galvą ieškodami sprendimų, leisiančių išsilaikyti vandens paviršiuje po 2035-ųjų.

Dažniausiai investuojama į naujas, specialiai elektromobiliams pritaikytas platformas, tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kai tas pats modelis gali turėti tiek įprastą jėgainę, tiek elektros variklius, tiek hibridines abiejų motorų komponuotes. Šįkart apie du tokius ratuočius – Nissan Qashqai e-POWER ir Kia Niro EV.

Chameleonas iš Japonijos

Apie trečios kartos Nissan Qashqai jau esame pasakoję, dosniai atseikėję komplimentų šiam modeliui komplimentų (žr. straipsnį „Optinė apgaulė“, „Mano ūkis“ 2021 m. Nr. 12). Principiniai vertinimai per pastaruosius pusantrų metų iš esmės nepasikeitė. Ilgą laiką mėgavęsis populiariausio miesto visureigio statusu, Cash Cow (t. y. „grynųjų karve“) pravardžiuojamas japonas, net sulaukęs poros tuzinų konkurentų, sėkmingai išlaiko savo pozicijas.

Pernai gamintoja ištraukė naują kozirį ir po Qashqai kapotu įkurdino pakankamai seniai sukurtą, tačiau Europos rinkai skirtuose modeliuose nematytą Nissan e-POWER technologiją. Jos esmė: krosoverio ratus suka tik 140 kW elektros variklis (labai panašaus dydžio ir galios, kaip ir grynakraujuose Nissan elektromobiliuose), leidžiantis džiaugtis visais elektromobilio privalumais: itin greita, momentine ir tiesine reakcija į akceleratoriaus komandas, palyginti dideliu sukimo momentu žemų sūkių diapazone, nepriekaištingu akustiniu komfortu ir t. t. Tačiau automobiliukas turi tik simboliškai už tradicinį hibridinį modelį didesnę bateriją, todėl energiją gauna iš 1,5 l darbinio tūrio, trijų cilindrų, 156 AG benzininio variklio su turbokompresoriumi. Šis varikliukas iš esmės atlieka generatoriaus funkciją ir negamina elektros tik tuomet, kai baterija artipilnė ar įkraunama energijos, išnaudojant kinetinę energiją automobilį stabdant, leidžiantis nuokalne ir kt.

Qashqai e-POWER valdymas identiškas įprastiems ratuočiams, važiavimas maloniai sklandus ir iš tiesų panašus į keliones elektromobiliu, kurio įkrovimu nereikia specialiai rūpintis. Vis dėlto neapsiverčia liežuvis vadinti elektromobiliu aparato, kuris degina maždaug 6 l benzino 100 km kelio. Kuo dar tokia Qashqai versija patraukli? Pradėkime nuo to, kad itin vykęs yra vidaus degimo variklis. JAV automobilių konsultacijų bendrovė „Ward“ jį įtraukė į geriausių pasaulio variklių dešimtuką. Motoras gali pasigirti kintama kompresijos technologija, leidžiančia pagal galios poreikį keisti stūmoklio eigos ilgį (santykis svyruoja nuo 8:1 iki 14:1). Judant ramiai su pakankamai įkrautu akumuliatoriumi, kompresijos lygis bus didesnis, taip optimizuojant degalų sąnaudas ir išmetamųjų teršalų kiekį. Prireikus paspausti – įkrauti akumuliatorių arba tiesiogiai tiekti energiją varikliui, suaktyvinamas mažesnis kompresijos lygis, kad variklis išvystytų kuo didesnę galią. Perėjimas tarp skirtingų kompresijos lygių yra sklandus, o vairuotojui nereikia jokių veiksmų.

Svarbu, kad vidaus degimo variklis praktiškai negirdimas ir apie tai, ką kuriuo metu jis veikia, daugeliu atvejų galima spręsti tik prietaisų skydelyje atsivertus informacinį langą su momentinių energijos gamybos ir sunaudojimo procesų ataskaita. Be to, tokia sistema neturi bepakopės transmisijos trūkumų, kai, prireikus aštriau pajudėti ir iki grindų numynus akseleratorių, automobilio salonas prisipildo erzinančio monotoniško triukšmo, tik simboliškai koreliuojančio su realiu pagreitėjimu. Qashqai e-POWER tokiais atvejais vidaus degimo variklis taip pat uždainuoja gana garsiai, tačiau krosoveris nė akimirkos nedelsdamas šoka į priekį. „Atotrūkio“ tarp veiksmo ir garso, sukuriančio nesklandaus važiavimo įspūdį, čia nėra. Tuo pat metu variklis dirba optimaliu diapazonu ir pagal geriausią kompresijos santykį, todėl, palyginti su tradiciniu vidaus degimo varikliu, jis sunaudoja mažiau degalų, išmeta mažiau CO2.

Panašiai kaip ir Nissan LEAF, miesto visureigis su e-POWER technologija turi naują vieno pedalo sistemą, vadinamą e-Pedal Step. Ji ypač patogi važiuojant mieste, kai vairuotojas turi dažnai perkelti koją tarp akceleratoriaus ir stabdžio pedalo, nes ir didinti greitį, ir stabdyti galima naudojant tik akceleratoriaus pedalą.

Sistemą pirmiausia reikia įjungti centrinėje konsolėje esančiu jungikliu, o tada akceleratoriaus pedalas suteiks greitėjimą kaip įprastai. Atleidus akceleratoriaus pedalą, e-Pedal Step stabdys automobilį 0,2 g lėtėjimo pagreičiu, kurio pakanka, kad užsidegtų stabdžių žibintai, o greitis sumažėtų iki visai lėto, bet automobilis dar visai nesustotų. Taip užtikrinama, kad manevrai statant automobilį būtų kuo sklandesni. Perprasti jos veikimą labai nesunku: kada ir kaip stipriai reikia paspausti pedalą, kokį atstumą derėtų „rezervuoti“ prieš numatomą sustojimą, pajunti prie vairo praleidęs vos pusvalandį.

Trys alternatyvos

Antros kartos Kia Niro oficialiai debiutavo vėlų 2021-ųjų rudenį specializuotoje mobilumo parodoje Seule kaip tris skirtingus elektrifikacijos lygius siūlantis automobiliukas, tačiau iki mūsų rinkos keliavo taip ilgai, kad jį vis dar galima laikyti naujoku. Paprasčiausia hibridinė Niro HEV versija turi 1,6 l darbinio tūrio, keturių cilindrų benzininį motorą ir 42 kW galios elektrinį variklį. Kartu jie pasiekia 141 AG galią ir 265 Nm sukimo momentą. Patobulinta aušinimo sistema ir trinties bei degimo technologijos užtikrina didesnį degalų naudojimo efektyvumą, todėl vidutinės automobilio sąnaudos 100 km siekia 4,4–4,7 l degalų.

Antroji alternatyva – iš tinklo įkraunamas hibridinis Niro PHEV, turintis tokį patį 1,6 l variklį ir 62 kW elektrinę jėgainę, o bendra sistemos galia siekia 180 AG, sukimo momentas 265 Nm. Šiame modelyje naudojama 11,1 kWh ličio jonų polimerų baterija gali būti įkrauta greičiau nei per tris valandas, o vien elektros režimu automobilis gali įveikti kiek daugiau nei 50 km arba 25 proc. daugiau nei pirmtakas. Kolegos, dalyvavę europinėje įkraunamo hibrido premjeroje, po pirmosios pažinties tiesiog taškėsi teigiamomis emocijomis: iki 4,7 l/100 km susitraukusios vidutinės benzino sąnaudos, nepriekaištingai tiksliai veikiantis vairo mechanizmas, vykęs komfortiško ir azartiško važiavimo savybių balansas, simpatiškas ir originalus eksterjeras, kokybiškų apdailos medžiagų turtingas interjeras ir kt.

Tačiau kai prieš kurį laiką „Kia“ atstovybės Lietuvoje darbuotojų paklausiau apie pastarąją versiją, jie tik skėstelėjo rankomis, kad artimiausiu metu Niro PHEV gali parodyti tik paveiksliukuose: pasiūla yra ribota dėl vis dar neišspręstų popandeminių lustų deficito, sutrikusių tiekimo grandinių ir išaugusių gamybos kaštų. Be to, mūsų šalyje palaiminus sprendimą juridiniams asmenims, perkantiems „tikrą“ (ne brangesnį nei 50 tūkst. eurų) elektromobilį, ne tik atseikėti 5 000 eurų kompensaciją, bet ir leisti susigrąžinti PVM, pirkti įkraunamą hibridą tapo neracionalu. Geriausios galimos komplektacijos Kia Niro EV kaip tik oficialiai kainuoja simboliškai daugiau nei 49 900 eurų. Pasinaudojus naujausiomis transporto parko ekologizavimo pagundomis, visiškai elektrinio Niro EV kaina beveik susilygina su Niro PHEV. Galima spėlioti, kiek daug nusivylusių bus tokia reikalų dėlione, bet faktas, kad kol kas norintieji įsigyti Niro EV rikiuojasi į ilgas eiles, taip patys sumodeliuodami gamintojų ir pardavėjų strategijas.

Koks tas vien elektros energija varomas Niro EV? Palankiomis sąlygomis 64,8 kWh talpos baterija leidžia viena įkrova nuvažiuoti maždaug 400 kilometrų. Pasirinkus šilumos siurblį ir baterijos pašildymo sistemą beveik tokį pat atstumą įmanoma įveikti net ir atšalus orams. Prijungus prie sparčiojo įkroviklio, elektromobilio baterijos energijos atsargos nuo 10 iki 80 proc. gali būti papildytos per 45 minutes, o didžiausia įkrovimo galia siekia 85 kW. Integruotas 11 kW galios įkroviklis leidžia elektromobilį įkrauti iš standartinio tinklo greičiau nei per 7 valandas.

Automobiliukas turi išmaniąją regeneracinio stabdymo sistemą, leidžiančią vairuotojui pačiam pasirinkti, koks turėtų būti stabdymo lygmuo atleidus akceleratoriaus pedalą. Be to, „Kia“ elektroninės smegenys gali pačios koreguoti reikalingą regeneravimo apimtį, naudodamos kelio informaciją renkančių jutiklių duomenis. Visi šie dalykai padeda dar labiau auginti nuvažiuojamą atstumą.

Niro EV turi priekinius varančiuosius ratus ir yra komplektuojamas su 150 kW/201 AG galios elektriniu varikliu, todėl, būdamas gana lengvas, leidžia važiuoti nenuobodžiai. Antrosios kartos modelis išsaugojo kompaktišką dydį, bet yra erdvesnis už pirmtaką. Ratų bazė padidėjo iki 2 720 mm, o bendras ilgis – iki 4 420 mm. Dėl salono patobulinimų padidėjo vidinė Niro erdvė – dabar ji panašesnė į aukštesnės klasės automobilių. Bagažinės dydis siekia 451 l, o 16 cm prošvaisa kuria sėkmingai „tikro“ krosoverio įvaizdį.

„Kia“ atstovai pabrėžia, kad tai aplinkos neteršiantis automobilis. Šio modelio lubų apdailai panaudotas perdirbtas pluoštas, o durelių skydas padengtas vandeniui nekenksmingais dažais be benzeno, tolueno ir ksileno. Sėdynių apmušalams naudojami pluoštai, pagaminti iš žaliavų, išgautų iš eukaliptų lapų.

Elektromobiliuke gausu išmanių elektroninių vairuotojo pagalbininkų ir saugumo sistemų net bazinės įrangos modeliuose: eismo juostos laikymosi, priešpriešinio susidūrimo vengimo su pėsčiųjų aptikimo funkcija, eismo juostos sekimo, vairuotojo dėmesio patikrinimo, prevencinė susidūrimo su eismo dalyviu aklojoje zonoje sistema, turinti lygiagretaus išvažiavimo funkciją, skersinio eismo judant atbulomis išvengimo, saugaus išlipimo iš automobilio (perspėja apie gale sėdinčius keleivius, jei jiems atidarant dureles atvažiuoja automobilis) ir galinio keleivio įspėjimo sistemos.

Pirmą kartą elektra varomoje Niro versijoje galima pasirinkti naujos kartos važiavimo greitkeliais pagalbos sistemą. Ją sudaro eismo juostos keitimo, priešpriešinio susidūrimo išvengimo sistema, turinti juostos keitimo funkciją, ir išmanioji greičio palaikymo sistema, turinti mašininio mokymosi funkciją. Išmanioji pastovaus greičio palaikymo sistema, turinti Stop & Go ir Navigation-Based Curve funkcijas, yra įdiegta visuose modeliuose. Vairuotojų patogumui automobilyje gali būti montuojamas projekcinis ekranas, rodantis svarbiausią informaciją akių lygyje. Visuose automobiliuose užtikrintas belaidis Apple CarPlay ir Android Auto funkcionalumas, o papildomai galima užsakyti belaidį mobiliųjų įrenginių įkroviklį.