23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/12
Turto ir įsipareigojimų inventorizacija
  • Zita SINICKIENĖ, LŽŪKT
  • Mano ūkis

Finansinės apskaitos įstatymas suteikia subjekto vadovui teisę pačiam nustatyti inventorizacijos tvarką. Ši nuostata galioja nuo 2022 m. gegužės 1-osios.

Inventorizacijos tvarka turi užtikrinti, kad turto ir įsipareigojimų sąskaitų likučiai būtų grindžiami inventorizacijos duomenimis.

Tai reikia daryti:

  1. nedelsiant, kai inicijuojamas nemokumo procesas
  2. nedelsiant, kai priimamas sprendimas dėl subjekto likvidavimo, reorganizavimo arba pertvarkymo;
  3. vadovo nustatytu periodiškumu ir atvejais, išskyrus nurodytus 1 ir 2 punktuose.

Organizuodamas apskaitą subjekto vadovas turi nustatyti jos kontrolės priemones, skirtas faktiniais turto ir įsipareigojimų likučiais pagrįsti apskaitos registrų duomenis ir užtikrinti jų taikymą. Vadovas nustato subjekto turto, įsipareigojimų patikrinimo ir jų faktinių likučių palyginimo su apskaitos registrų duomenimis (toliau – inventorizacija) periodiškumą ir atvejus.

Nustatant inventorizacijos periodiškumą ir atvejus reikėtų įvertinti rizikas, susijusias su subjekto turto ir įsipareigojimų faktiniais likučiais, kurie neatitinka apskaitos registrų duomenų:

  • klaidingą finansinės informacijos pateikimą ataskaitoms parengti ir (arba) informacijos vartotojų ekonominiams sprendimams priimti;
  • negautus pinigus arba užregistruotą klaidingą gautiną sumą už parduotas prekes, suteiktas paslaugas ir paskolas kitiems subjektams;
  • neatsiskaitytą arba klaidingai užregistruotą skolą tiekėjams už prekes ir paslaugas, neįvykdytus įsipareigojimus kitiems subjektams;
  • neužregistruotus turto pirkimus ar sąnaudas, nes negauti apskaitos dokumentai, o atsiskaitymai atlikti;
  • finansinės informacijos iškraipymus dėl subjekto filialų ar kitų padalinių apgaulingų sandorių;
  • nenustatytus galimus trūkumus keičiantis už subjekto turtą atsakingiems asmenims, kuriuos paskyrė vadovas;
  • galimą subjekto pinigų ir kito turto grobstymą, nuvertėjimo atvejus.

Inventorizacija finansinių ataskaitų informacijai pagrįsti atliekama prieš parengiant metines finansines ataskaitas pagal ne vėlesnius kaip ataskaitinių finansinių metų paskutinės dienos duomenis. Subjektai, kurių veikla sezoninė, atsargų likučius turi inventorizuoti tuo laikotarpiu, kai likučių yra mažiausiai, bet ne anksčiau kaip likus 6 mėn. iki finansinių metų pabaigos.

Inventorizuojamas visas turtas ir įsipareigojimai: ilgalaikis materialusis ir nematerialusis, biologinis turtas, pagaminta produkcija, žaliavos, medžiagos, nebaigta statyba ir gamyba bei kitos atsargos, pinigai kasoje, nepanaudotų dokumentų blankai, finansinis turtas (investicijos, vertybiniai popieriai ir kt.), finansiniai įsipareigojimai. Taip pat visas subjekto buveinėje esantis ir (arba) jam priklausantis turtas: nuosavybės arba patikėjimo teise įgytas, nuomojamas, saugomas, gautas perdirbti, pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis priklausantis, taip pat kelyje esantis turtas (nupirktas, bet dar negautas; pirkėjams išsiųstas, bet neparduotas; išsiųstas į filialą, bet filialo nepasiekęs; kitam subjektui pervesti pinigai, kurių jo banko sąskaitoje dar nėra); subjektui nepriklausantis, bet jame esantis turtas (išsinuomotas, gautas pagal panaudos ar licencinę sutartį, bendras turtas pagal jungtinės veiklos (partnerystės) ir kitas sutartis), išskyrus subjekto darbuotojo asmeninius daiktus, kurie veikloje naudojami vadovo nustatyta tvarka.

Visą subjekto buveinėje esantį ir (arba) jam priklausantį turtą ir įsipareigojimus galima inventorizuoti tokiu periodiškumu:

  • ilgalaikį materialųjį (išskyrus nebaigtą statybą), nematerialųjį ir biologinį turtą, pagamintą produkciją, žaliavas, medžiagas, nebaigtą gamybą ir kitas atsargas – ne rečiau kaip kartą per metus;
  • turtą ir įsipareigojimus – ne rečiau kaip kartą per ataskaitinius metus;
  • maisto produktus, žemės ūkio produkciją, nepanaudotus numeruotus blankus, kurie nepriskirti prie saugiųjų dokumentų blankų kategorijos, ne rečiau kaip kartą per ataskaitinių metų ketvirtį;
  • grynuosius pinigus kasoje, nepanaudotus saugiuosius dokumentų blankus – kiekvieną mėnesį jo paskutinę darbo dieną. Jei kasoje nėra grynųjų pinigų, tą mėnesį pinigų kasoje inventorizacija neatliekama;
  • subjektų tarpusavio gautinas ir (ar) mokėtinas sumas bei atidėjinius – kartą per metus pagal ataskaitinių metų paskutinės dienos duomenis;
  • nebaigtą statybą, finansinį turtą (investicijas, vertybinius popierius, pinigus, išskyrus esančius kasoje, ir kt.), finansinius įsipareigojimus – ne rečiau kaip kartą per metus ir ne anksčiau kaip ataskaitinių metų lapkričio 30 dieną.

Subjekto turtas ir įsipareigojimai gali būti inventorizuojami dažniau, kai:

  • subjektas reorganizuojamas ar likviduojamas (pagal sprendimo dėl subjekto reorganizavimo arba likvidavimo priėmimo dienos duomenis);
  • keičiasi subjekto vadovo paskirtas atsakingas asmuo, inventorizuojama turto dalis, perduodama vieno atsakingo asmens kitam atsakingam asmeniui (pagal turto perdavimo ir priėmimo dienos būklę), išskyrus atvejus, kai subjekto vadovas nusprendžia perduodant turtą jo neinventorizuoti ir tai nurodo turto perdavimo patvirtinimo dokumente;
  • nustatomas plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo arba iššvaistymo faktas, vertybių gedimas (pagal fakto nustatymo dienos būklę), įvyksta gaisras arba stichinė nelaimė (pagal gaisro arba stichinės nelaimės pasibaigimo dienos būklę), inventorizuojama turto dalis, likusi po gaisro, stichinės nelaimės, plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo, iššvaistymo arba vertybių gedimo fakto nustatymo;
  • subjekto vadovas paveda atlikti inventorizaciją dėl kitų priežasčių.

Galutinį sprendimą dėl inventorizacijos rezultatų registravimo apskaitoje turi priimti subjekto vadovas. Jis atsakingas už inventorizacijos organizavimą ir atlikimą laiku, inventorizavimo duomenų išsaugojimą, sutikrinimo žiniaraščiuose nustatytų trūkumų išieškojimą, galutinio sprendimo priėmimą. Remiantis subjekto vadovo sprendimu, inventorizacijos rezultatai turėtų būti nedelsiant registruojami atitinkamose buhalterinėse sąskaitose ir apskaitos registruose, bet ne vėliau kaip iki finansinių ataskaitų sudarymo dienos. Inventorizacijos aprašai saugomi popieriniai arba dokumentų valdymo informacinėje sistemoje.