23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/11
Grožio koziris
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Įsivaizduokite du analogiškų techninių charakteristikų automobilius, kuriuos akistatai su rinka paruošė skirtingos metalo meistrų dirbtuvės. Vienas gražus kaip Monika Beluči, kitas baisus kaip buožgalvinių plernių šeimos žuvis lašas (lot. Psychrolutes marcidus). Jei reikėtų rinktis iš jųdviejų, spėju, kad keturiolika kartų iš dešimties pirmenybė būtų teikiama variantui A. Tai leidžia daryti prielaidą, kad šio žurnalo numerio herojai – Alfa Romeo Tonale ir Peugeot 308 – yra pasmerkti sulaukti populiarumo.

Pradėkime nuo to, kad „Alfa Romeo“ savo gerbėjus premjeromis džiugina retai. Paskutinioji proga iššauti šampaną buvo prieš šešerius metus, kai debiutavo krosoveris Stelvio. Jam į kompaniją pažadėtas mažesnysis SUV Tonale Ženevos automobilių parodoje kaip koncepcinis modelis parodytas 2019-aisiais, tačiau oficialus gamybos startas atidėtas: iš pradžių kompanijos vadovybė pareikalavo dar patobulinti ratuočio charakteristikas, o vėliau prasidėjo lustų krizė.

Kai ilgai nešiotas kūdikis pagaliau buvo užkeltas ant konvejerių, per automobilininkams skirtą žiniasklaidą nuvilnijo pasitenkinimo atodūsis – jis toks pat kerinčiai dailus, kaip ir demonstruotoji vizija. Žinant, kad vyresnėlis Stelvio buvo tiksliai toks, kokį anonsuodami premjerą žadėjo italai, Tonale kaip reikiant įkaitino vaizduotę visų, dievinančių sportišką vairavimo stilių. Tačiau pirmoji akistata privertė atsidusti dar kartą. 1,5 l darbinio tūrio varikliukas, drauge su kuklia elektros jėgaine generuojantis 160 AG ir 240 Nm maksimalų sukimo momentą, su geriausiais ketinimais negali būti sportiškas. Kaip kad sportiška negali būti bulvių tarkavimo mašina ar indaplovė. Tiesiog fizika yra fizika ir 1 600 kg sveriančią mašiną priversti lėkti zovada tokios galios rezervo tikrai nepakanka. Vadinasi, Tonale žaidžia emocijomis ir šiek tiek spekuliuoja sportiškumo korta, tačiau iš tiesų siūlo paprastą kompaktinės klasės krosoverį, kuris pasižymi gana nuosaikiomis šeimyninio automobilio savybėmis: iki 100 km/val. įsibėgėja per 8,8 sek., sugeba pasiekti 212 km/val. maksimalų greitį ir tai darydamas vidutiniškai tenkinasi truputį didesniu nei 6 l/100 km benzino daviniu.

Toks „Alfa Romeo“ strateginis žingsnis šiek tiek primena Subaru Impreza istoriją. Nuolatinę visų varančiųjų ratų pavarą turėjęs ir puikiomis valdymo savybėmis garsėjęs nedidukas sedanas laikytas sportinio automobilio etalonu ir buvo daugybės sportinio vairavimo entuziastų svajonė. Deja, tokių žmonių akivaizdžiai nepakako tam, kad „Subaru“ pardavimai, o kartu ir grąža akcininkams, augtų. Todėl 2007-aisiais japonai ryžosi revoliucijai – Impreza dizainas pasikeitė beveik neatpažįstamai, tačiau iš ryškios charizmos, sukurtos Pasaulio ralio čempionato trasose, liko tik prisiminimas. Automobiliukas tapo „normaliems“ žmonėms skirta transporto priemone ir suskaldė benzingalvių pasaulį į dvi dalis: vieni permainas sveikino, kiti – vadino istorine klaida ir didžiausiu nesusipratimu.

Tonale atveju tokios dramos greičiausiai nebus, nes tai visiškai naujas „Alfa Romeo“ gamos modelis (nors jį galima laikyti nuo 2020-ųjų negaminamo hečbeko Giulietta pakaitalu) ir savo istoriją jis dar tik pradeda kurti. Pavydėtinai vykęs dizainas, turtingas tiek kai kurių stilistinių detalių iš praeities, tiek užuominų apie naujas eksterjero evoliucijos kryptis, vienareikšmiškai trauks potencialių pirkėjų dėmesį kaip nektaras bites. Krosoverį įsimylėti galima vien dėl itin siaurų, įžūliai prisimerkusių trigubų priekinių LED žibintų dėlionės, primenančios įspūdingąjį Brera ar „Zagato“ dizaino studijoje sukurtą kupė Alfa Romeo SZ.

Tonale margame eismo sraute išsiskiria ir itin efektingomis Scudetto stiliaus radiatoriaus grotelėmis bei ratlankiais, primenančiais vintažinio laidinio telefono numerio rinkimo ratuką. Nors šis krosoveris sukonstruotas naudojant tą pačią, tik šiek tiek patobulintą platformą, kaip Fiat 500X ir Jeep Compass, tačiau nėra „vargšas giminaitis“, dėvintis išaugtus „Fiat“ drabužius. Atidžiai rinkos naujoko charakteristikas išnagrinėję automobilių žinovai pastebi, kad daugeliu atvejų Tonale gali pasigirti visiškai naujais inžineriniais sprendimais. Tarkime, elektros instaliacijos, pakabos komponentų, vairo mechanizmo ir vairo kolonėlės su specifiniu perdavimo santykiu. Jau minėta LED matricos žibintų technologija yra panašesnė į Maserati Ghibli, o ne Jeep Compass.

Krosoverio interjeras taip pat vertas komplimentų. Dairantis iš vairuotojo darbo vietos nekyla nė menkiausio įtarimo, kad italai dairėsi per petį ar juo labiau bandė kopijuoti tai, ką daro Premium klubo senbuviai iš „Audi“ ar BMW, bet nuoširdžiai padirbėjo ieškodami originalių sprendimų. Tonale pilotas, klestelėjęs į „recaro“ tipo sėdynę, puikiai prilaikančią kūną tiek ties juosmeniu, tiek ir šlaunų srityje, iš tiesų gali jaustis kaip sportiniame bolide. Prieš akis klasikiniu „Alfa“ stiliumi apipavidalintas skaitmeninis prietaisų skydelis su dailia grafika ir aiškiai suvokiama informacija. Centrinę konsolę vainikuojantis uConnect multimedijos ekranas nėra didelis (10,25 colio), bet labai geros raiškos, „greitas“ ir intuityvus, su paprasta meniu struktūra. Navigacijos sistema taip pat veikia gerai, tad čia esančių belaidžių CarPlay ar Android Auto sistemų nebūtina naudoti. Nebent dėl įpročio visko ieškoti per gūglą.

Ergonomikos požiūriu taip pat nėra dėl ko priekaištauti. Salonas įrengtas stilingai. Nepaisant kelių smulkmenų, didžioji apdailos medžiagų dalis kuria kokybiško ir netgi prašmatnaus automobilio įspūdį – įvairios tekstūros, papuoštos daugybe siūlių ir metalo imitacijos detalėmis, atrodo kietai. Itin smagios liesti durų atidarymo rankenėlės, iš aliuminio pagamintos pavarų perjungimo svirtelės už vairo ar netgi keleiviui skirtas multimedijos garso valdymo ratukas.

Svarbu ir tai, kad Tonale siūlo ne tik tradicinį 12 V elektros kištuką, šiuolaikišką USB C įkrovimo lizdą, bet ir galimybę naudoti senesnio tipo USB A jungtis, kurios svarbios daugybei automobilininkų, turinčių įvairiausių elektros prietaisų su seno tipo maitinimo sprendimais. Vadinasi, nereikia sukti galvos ir papildomai išlaidauti įsigyjant adapterius.

Trūkumu galima laikyti palyginti kuklią erdvę keliaujantiesiems ant galinių sėdynių. Labiau išstypusieji greičiausiai remsis keliais į vairuotojo ar keleivio priekinių sėdynių atlošus, be to, ir pečių zonoje vietos mažoka. Taigi automobiliukas nėra skirtas daugiavaikei šeimai ar galiūnų konkursų dalyviams.

Baigiant kalbą apie Tonale, dar truputis dėmesio jo hibridinei sistemai. „Alfa Romeo“ yra oficialiai paskelbusi, kad nuo 2027-ųjų gamins vien elektravalgius modelius. Pirmas žingsnis link šio tikslo – hibridines jėgaines Mild hybrid arba Plug-In Hybrid turintis mažasis krosoveris. Gamintoja tikina, kad pastarojo galia sieks 275 AG ir tai bus tikrų tikriausia raketa su visais varančiaisiais ratais, 100 km/val. pasieksianti per 6,2 sek. Tačiau švelnioji hibrido versija, siūlanti papildomų 20 AG, nors ir turi septynių laipsnių dvigubos sankabos transmisiją, kažkodėl neužtik rina visiškai sklandaus važiavimo. Tai ypač juntama riedant nedideliu greičiu. Tarsi elektroninės automobilio smegenys būtų įstrigusios ypač sudėtinguose skaičiavimuose, kokiu metu kuriam varikliui derėtų sukti ratus. Beveik 49 tūkst. Eur kainuojantis ir į Premium segmentą besilygiuojantis ratuotis taip elgtis neturėtų.

Šia prasme su naujuoju Peugeot 308 klausimų gerokai mažiau. Sukorus beveik 500 km prancūzas tik kartą privertė iš nuostabos kilstelėti antakius, kai automobiliuko multimedijos sistema dėl jai vienai žinomų priežasčių nusprendė persikrauti ir gal pusei minutės užgesino visus interjero ekranus. Visai kitais aspektais iš tinklo įkraunamas hečbekas Peugeot 308 GT Pack Hybrid elgėsi pavyzdingai. 1,5 l darbinio tūrio benzininis varikliukas drauge su 81 kW elektros motoru generuoja 225 AG ir 360 Nm maksimalų sukimo momentą, kurie per 8 laipsnių automatinę transmisiją nuslysta lyg sviestu iki varančiųjų ratų. Jėgos agregatų duetas veikia itin efektyviai ir pirmąjį 100 km įmanoma nuvažiuoti sudeginus mažiau nei 1,5 l naftos produktų (kolega Vitoldas Milius vien elektra sugebėjo nuriedėti 77 km). Todėl jei kasdieniai maršrutai vingiuoja netolimais atstumais, o namuose ar darbe yra galimybė papildyti 12,4 kWh bateriją – degalinėse būsite itin retas svečias. Jei nuosavos saulės elektrinės neturite, esant dabartinei sumaiščiai energetikos rinkoje, verta paskaičiuoti, kas labiau apsimoka: važiuoti vien benzinu ar vien elektra, nes pastarosios kaina priklauso nuo to, su kokiu tiekėju esate sudaręs sutartį. Jei ji „brangi“, šis „Peugeot“ modelis siūlo pasinaudoti specialia funkcija ir bateriją įkrauti važiuojant. Tai verta padaryti vien dėl to, kad turėdamas pakankamai energijos šis hibridas gali elgtis kaip tik rų tikriausias plėšrūnas ir nuo 0 iki 100 km/val. šauti per 7,5 sekundės. Tai nedaro gėdos net „karštais“ tituluojamiems hečbekams.

Tačiau jei sklandžiai veikiančių tokio segmento mašinų yra gana daug (tiksliau – labai nedaug modelių, kurie erzintų keistais inžineriniais sprendimais), tai toli gražu ne visos jos gali pasigirti subtiliu dizainu. Jauniausias liūtų šeimos narys šia prasme yra oficialus grožio karalius, pavasarį nuskynęs „Red Dot Award“ konkurso laurus už „modelio patrauklumą, stiliaus originalumą, kokybę ir novatoriškus interjero i-Cockpit sprendimus“. Tai aukščiausias įmanomas bet kurios srities produkto dizaino įvertinimas. Peugeot 308 jis atiteko už gebėjimą modernų stilių suderinti su funkcionalumu ir nepriekaištinga ergonomika. Pastaroji taip pat įvertinta oficialiu Vokietijos medikų ir inžinierių organizacijos „Akcija už sveiką nugarą“ (vok. Aktion Gesunder Rücken, AGR) kokybės sertifikatu.

Ir tai dar ne viskas. Peugeot 308 savo dizainu sugebėjo nuginkluoti ir „Pasaulio moterų metų automobilio“ rinkimų komisiją, sudarytą iš 56 vairuojančių damų, susibūrusių iš 40 šalių. Jų verdiktą lėmė „aukščiausio lygio saugumas, nepriekaištingos valdymo savybės, naujausios technologijos, patrauklus dizainas, maža emisija ir puikus kainos bei kokybės santykis“. Galima spėlioti, kiek jos gilinosi į automobilio konstrukcijos ypatumus, tačiau kad alpo dėl „liūto ilčių“, suformuotų iš LED lempučių, „raumeningo“ kėbulo ir, ko gero, dailiausio pasaulyje trimačio prietaisų skydelio – 100 procentų.

Bene vienintelė abejonė – ar 54 tūkst. Eur (už bazinės komplektacijos modelį prašoma 38 tūkst. Eur) už maksimaliai komforto ir saugumo įrangos turtingą hečbeką yra „teisinga“ kaina. Ir ar teisinga jį lyginti su itališku krosoveriu? Subjektyviu mano vertinimu, „taip“, nes Alfa Romeo Tonale ir Peugeot 308 visureigiškumo lygis iš esmės yra vienodas. Skiriasi tik sėdėsena prie vairo ir prošvaisa.