23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/09
Pustrečios tonos prabangos
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Jei esate pribrendę rimtoms šeimos transporto parko rokiruotėms, tačiau po akistatos su koronavirusu jūsų skonio pojūtis dar nėra tinkamai sukalibruotas, turime išmintingą patarimą, kurį automobilį rinktis, kad vėliau netektų gailėtis: pasinaudokite britų monarchės Elžbietos II pavyzdžiu.

Jei tikėtume Londono laikraščiais, karališkajame garaže stovi maždaug 10 mln. svarų sterlingų vertės mašinų kolekcija, kurioje dominuoja britiški prekių ženklai Rolls-Royce, Jaguar ir Bentley, tačiau mėgstamiausiais vadinami Land Rover visureigiai. Pastarųjų – nuo senamadiškų Defender iki pagamintų pagal individualų užsakymą – per visą karalienės valdymo epochą skaičiuojama net trys dešimtys. Valstybinėms procesijoms karalienė dažnai naudoja Range Rover LWB Landaulet su atgal atsidarančiomis durelėmis ir atviru dangčiu, kad galėtų mojuoti miniai. Sausio pabaigoje britų spaudą apskriejo nuotrauka, kurioje 95 metų monarchė, sėdėdama visureigio keleivio krėsle, važinėjasi po Norfolko dvarą. Komentuodamas šį vaizdelį, karališkasis ekspertas Omid’as Scobie’is (Omidas Skiaubis) žiebė tokią įžvalgą: „Man patinka tai, kad Jos Didenybė Karalienė nuolat neatnaujina savo ratų, kaip daugelis kitų karališkosios šeimos asmenų – ji šį Range Rover turi 15 metų!“

Vis dėlto tikėtina, kad artimiausioje ateityje ši „problema“ bus išspręsta. Neseniai „Land Rover“ pristatė jau penktosios kartos Range Rover, kuris neišvengiamai papildys ilgiausiai Didžiosios Britanijos soste sėdinčios monarchės transporto parką. Be subjektyvių ir sentimentalių priežasčių, yra kalnas argumentų, paremtų techninėmis charakteristikomis. Kuriant visureigį buvo patentuotos daugiau kaip 125 inovacijos, o kai kurios jų iš tiesų stipriai keičia sąvokų „prabanga“ ir „komfortas“ turinį ir leidžia kalbėti apie naują žaidėją aukščiausioje pasaulio technikos lygoje. Štai keletas faktų.

„Land Rover“ inžinieriai padirbėjo iš peties optimizuodami automobilio griaučius: naujos platformos konstrukcijoje panaudota daugiau kaip 80 proc. aliuminio, automobilio kėbulas tapo 50 proc. standesnis nei anksčiau net ir tuo atveju, kai jame sumontuotas gigantiškas panoraminis stoglangis. Tai lėmė tiek geresnes važiavimo savybes, tiek ir dar mažesnį triukšmingumą salone. Žemų dažnių vibracijos, kurias sukelia kontaktas su kelio paviršiumi, automobilio salone jaučiamos ir girdimos 24 proc. mažiau nei ankstesnės kartos modelyje. Tačiau tyliausio kada nors į kelius išriedėjusio visureigio titulą pelnyti padėjo kitas sprendimas: ratų arkose yra sumontuoti mikrofonai, analizuojantys galimus išorės triukšmo šaltinius, o kiekviename sėdynių galvos atloše paslėpti garsiakalbiai, kurie drauge su kitais įvairiose salono vietose esančiais garsiakalbiais (bendras jų skaičius – 35!) skleidžia kelio, vėjo ir visus įmanomus struktūrinius triukšmus slopinantį signalą. Trečiosios kartos aktyvi triukšmo slopinimo sistema šį darbą atlieka penkis kartus geriau nei ankstesnės kartos technologija (išgaudo net iki 1 kHz oro virpesius) ir leidžia sukurti kiekvienam keleiviui asmenines tylos zonas. Vadinasi, visas naujasis Range Rover iš esmės veikia tarsi milžiniškos triukšmą slopinančios ausinės.

Britas išsiveržė į lyderius dar vienoje srityje, variusioje į neviltį visą civilizuotą pasaulį pastaruosius dvejus metus. Čia sumontuota ypač pažangi salono orą švarinanti technologija Cabin Air Purification Pro, užkertanti kelią ne tik nemaloniems kvapams, alergenams, bet ir gerokai sumažinanti galimybes viduje esantiems žmonėms įkvėpti bakterijų. Tarp jų – ir pandemiją sukėlusio SARSCoV- 2 šeimos virusų.

Aptardami niuansus „Land Rover“ ambasadoriai pabrėžė, kad išmanioji technologija aktyviai veikia tiesiog ore, todėl smulkios dalelės ir ligų sukėlėjai neturi keliauti pro oro filtrą, kad ten būtų sulaikyti ir neutralizuoti. Ši sistema kondensuoja drėgmę salone ir suskaido ją į mažas elektrizuotas daleles. Taip per 30 min. iš oro pašalinama 97–99 proc. virusų, bakterijų ir teršalų.

Jei plika akimi bakterijų matyti neįmanoma, tai kitas Range Rover triukas turėtų ypač patikti kenčiantiesiems nuo chroniško išsiblaškymo. Visureigis turi elektra valdomas dureles, kuriose pritaikytos pavojų, kliūčių aptikimo ir apsaugos nuo prispaudimo funkcijos. Išmanios sistemos pajunta, kad artėja automobilio raktelį turintis žmogus, tad durys atsirakina ir automatiškai išslenka rankenos. Išlipęs iš automobilio, vairuotojas gali paprasčiausiai nueiti – kai tik sistemos nustato, kad taip nutiko, durų rankenos vėl įtraukiamos, o automobilis užrakinamas (beje, toks sprendimas prisideda ir prie to, kad naujasis Range Rover turi patį mažiausią šiame segmente oro pasipriešinimo koeficientą). Rankenos ima veikti tą akimirką, kai salone sėdintis žmogus pamėgina atidaryti ar užverti vienas iš Range Rover durelių. Vos truktelėjus išorinę ar vidinę durų rankeną, suveikia duris valdanti sistema ir jos per tris sekundes atsidaro.

Užpakalinio kampo radarų jutikliai leidžia aptikti iš galo atvažiuojančius kitus eismo dalyvius, o ultragarso jutikliai, įmontuoti visose duryse, aptinka kliūtis ir nustato, kaip plačiai galima atverti duris. Įlipus į vidų, automobilio vairuotojo duris galima uždaryti paprasčiausiai nuspaudus stabdžių pedalą. Be to, durys gali būti valdomos naudojant centrinį jutiklinį ekraną arba papildomai prie rankenų įtaisytus jungiklius. Kiekvienose duryse įtaisyta apsauga nuo privėrimo, taip pat kietus objektus aptinkantys giroskopai apsaugo nuo galimybės priverti daiktus tuomet, kai durys užsidaro. Ši sistema sukurta taip, kad veiktų ir bekelėje, tad duris galima atidaryti net automobiliui pasvirus 10 laipsnių kampu. Vienas patogiausių ir didžiausią įspūdį aplinkiniams darančių dalykų – tiek įlipant, tiek išlipant visureigis automatiškai nusileidžia 50 mm arčiau žemės, o iš jo apačios išsiskleidžia šoniniai laipteliai.

Dar kelis sakinius apie tai, kas laukia įsitaisius prie vairo. Nekalbėsiu apie interjerą, nes tai būtų tuščias laiko švaistymas, ieškant nenuvalkiotų sinonimų žodžiams „prabanga“, „kokybė“ ir „rafinuotumas“. Pasakysiu tik tiek, kad čia įdiegta multimedijos sistema turi didžiausią kada nors Range Rover siūlytą jutiklinį 13,1 colio skersmens ekraną. Gamintojai tikina, kad naudotis šia intuityvumu paremta sistema taip pat paprasta, kaip išmaniuoju telefonu. Skirtumas tik tas, kad ekranas turi taktilinį atsaką: spustelėjęs lietimui jautrų paviršių nenukreipdamas akių nuo kelio iškart supranti, ar pavyko aktyvuoti norimą funkciją ir ar automobilis sureagavo į jūsų užgaidas. Teoriškai virtualią valdymo sistemą galima konfigūruoti pagal asmeninius poreikius ir įpročius, net 90 proc. visų reikalingų funkcijų pasiekiant vos dviem paspaudimais.

Vis dėlto realybėje net su automatiniu klimato kontrolės mechanizmu susitarti sunku tarsi su maištaujančiu paaugliu: kovoti su rugpjūčio kaitra reikėjo keletui minučių įjungiant maksimalaus intensyvumo žemiausios temperatūros oro srautą, nes pasirinkus tiesiog +18 salone pro ortakius sklido tik ventiliatorių triukšmas, bet ne norimos temperatūros oras. „Kompensacija“ už nesusipratimą – masažuojanti vairuotojo ir jo šturmano sėdynė.

Kitas naujojo Range Rover koziris – itin galingi skaitmeniniai LED žibintai, kurių skleidžiamas šviesos spindulys apšviečia kelią net 500 m atstumu. Žibintai yra išskirtinė šio modelio dizaino detalė, o bendrą vaizdą padeda sukurti išsiskiriančios dienos šviesos lempos, animuoti posūkių signalai, adaptyvieji priekiniai žibintai ir vaizdo projekcijų technologija. Intelektualioje priekinio apšvietimo sistemoje įdiegta dinaminė šviesos projekcijos technologija, kuri padeda optimizuoti skleidžiamos šviesos spindulį, jį suformuoti ir preciziškai pritaikyti prie važiavimo sąlygų, atsižvelgiant į automobilio greitį, aplinkos ir eismo situaciją.

Kiekviename žibinte yra 1,2 mln. atskirai kontroliuojamų skaitmeninių mikroveidrodžių (DMD), kurie leidžia išmaniajai tolimųjų šviesų valdymo sistemai suformuoti iki 16 skirtingų šešėlių, saugančių kitus eismo dalyvius nuo akinimo kelyje. Pažangi technologija padeda tiksliai nukreipti šviesos spindulį nuo kitų objektų kelyje ir visuomet užtikrinti ryškiausią apšvietimą. Be to, išmaniosios apšvietimo sistemos naudojami eHorizon navigacijos sistemos duomenys leidžia nustatyti kelio reljefą, artėjančius posūkius ir sankryžas. Šie duomenys susiejami su informacija, gaunama vertinant automobilio judėjimo greitį, pokrypį ir vairo jutiklių duomenis tam, kad būtų pasirinktos tinkamiausios parinktys – nuo „Užmiesčio“, „Miesto“, „Greitkelio“ iki „Prastų oro sąlygų“ – ir atitinkamai būtų pritaikytas šviesų spindulys.

Naujasis Range Rover turi nuotolinį parkavimo asistentą (angl. Remote Parking Assist), leidžiantį visureigiui įvažiuoti į stovėjimo vietą ir išvažiuoti iš jos tuo metu, kai vairuotojas vyksmą stebi išlipęs iš automobilio. Tai ypač patogu tuomet, kai tenka naudotis ankštomis stovėjimo vietomis miestuose ar spraustis pro siaurus vartus. Ši sistema sukurta taip, kad veiktų vairuotojui esant nuo automobilio ne toliau nei per tris metrus. Ji naudoja 12 ultragarsinių jutiklių ir 4 erdvinio vaizdo kameras, kad surastų tinkamas stovėjimo vietas, netgi automobiliui riedant iki 30 km/val. greičiu. Automobiliui pastatyti tinkamos vietos pažymimos centriniame jutikliniame ekrane, o vairuotojui lieka tik pasirinkti, kur jis nori palikti automobilį.

Galinio susidūrimo prevencijos sistema (angl. Rear Collision Monitor) drauge su keleivių apsaugos asistentu sukurti pritaikius jau esamas saugos technologijas. Šioms sistemoms naudojami priekiniai ir galiniai automobilio kampuose įtaisyti radarai, kurie gali nustatyti susidūrimo riziką 70 m atstumu nuo transporto priemonės ir perspėti keleivius prieš parengiant automobilį išvengti susidūrimo.

Visureigis taip pat turi vairuotojo būklės stebėjimo sistemą, galinčią sustabdyti naująjį Range Rover, jei vairuotojas nereaguoja į jam skirtus signalus bei garsinius perspėjimus. Išmanioji technologija nustato, ar vairuotojo rankos yra ant vairo, ir išlaiko automobilį eismo juostoje, kol šį galiausiai visai sustabdo.

Bandymams skirtas modelis turėjo galingiausią iš šiuo metu siūlomų jėgos agregatų – 4,4 l darbinio tūrio, V8 tipo, 550 AG turbobenzininį BMW motorą. Ši žinia truputį stebina, tačiau turint galvoje, kad jau už poros metų planuojama pristatyti vien tik elektra varomą Range Rover versiją, sprendimas investicijas nukreipti būtent tam uždaviniui spręsti atrodo logiškas. Juo labiau kad bavarų inžinierių kūrinys veikia nepriekaištingai: reakcijos į komandas akceleratoriumi žaibiškos, o galios rezervas milžiniškas. Važiuojant ramiai netgi degalų sąnaudos neatrodo varančios į neviltį – 400 km keliui pakako maždaug 45 l benzino, t. y. maždaug 11– 12 l/100 km. Žinoma, judant azartiškiau, tektų pilti po 17–20 l kiekvienam 100 km, tačiau šis ratuotas aristokratas nėra sutvertas nutrūktgalviškam lakstymui.

Pabaigai apie pinigus. Už pigiausią naujojo Range Rover versiją prašoma 129 tūkst. eurų, tačiau absoliuti dauguma karališkąjį visureigį užsisakiusiųjų vidutiniškai pakloja po 180 tūkst. eurų. Tai nėra mažai, bet akivaizdu ir tai, kad jis nuo įprastų kasdienybės mašinų nutolęs per patrankos šūvį. Be to, rinkoje yra gerokai brangesnių, didesnes ambicijas puoselėjančių, bet, dievaži, niekuo ne geresnių analogų. Ir dar dėl visa ko priminsiu, kad infliacija mūsų krašte perkopė 20 procentų...