- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Viena neseniai praūžusio „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų maratono tradicijų – išrinkti labiausiai „Metų visureigio“ titulo vertą ratuotį. Tačiau pastarąjį dešimtmetį ši užduotis tampa vis komplikuotesnė. Reikalas tas, kad klasikiniai visureigiai iš esmės tapo istorija, o juos išstūmę SUV klasės aparatai labiau panašūs į suvenyrinius samurajų kalavijus...
Lapkričio viduryje į mūsų rinką atkeliavęs Toyota Yaris Cross taip pat priklauso šiai kategorijai. Laukiant jo premjeros mano benzingalvės kaukolės skliaute kirbėjo nedrąsi viltis: jei japoniškas krosoveris ir bus per patrankos šūvį nutolęs nuo bekelės karaliaus Land Cruiser, tai gal nudžiugins tokiomis savybėmis, kurios mažyliui Toyota Yaris pelnė prestižinį „Europos metų automobilio 2021“ titulą? Juo labiau kad sportiškąją jo versiją GR Yaris, sukurtą bendradarbiaujant su Pasaulio ralio čempionato komanda „Toyota Gazoo Racing“ ir legendiniu ralio virtuozu Tommi’u Mäkinen’u (Tomiu Makinenu), vairavimo entuziastai vienbalsiai vadina tobula.
Deja, Yaris Cross euforijos bangos nesukėlė. Galbūt lūkesčiai buvo pernelyg dideli, tačiau įspūdis po keleto pirmųjų dešimčių kilometrų buvo toks, tarsi į medaus statinę kažkas būtų drėbtelėjęs šaukštą deguto. Tiksliau – du šaukštus. Nuotraukose hipnotizuojančiai atrodantis japoniškas krosoveris nuvilia stebėtinai triukšmingu hibridinės jėgainės darbu ir mažiausiai vienu ergonomikos akibrokštu interjere. Galvoje turiu durelių vidinių panelių reljefą. Įduba kitapus durelių atidarymo rankenėlės apgaulingai sekli ir tiesdamas ranką link jos pirštų galais neišvengiamai patenki į miniatiūrinius plastiko spąstus. Damoms, mėgstančios įmantresnį manikiūrą, tai gresia neplanuotomis išlaidomis. Džentelmenams – rizika kaskart kelionės pabaigoje paleisti į eterį necenzūrinės leksikos tiradą. Galima sakyti, kad tai smulkmė ir prie konstrukcijos ypatumų per ilgesnį laiką neišvengiamai priprantama. Galbūt, bet kam daryti nepatogų ir erzinantį dizaino sprendimą, jei malonus liesti, funkcionalus ir dailus kainuoja tiek pat?
Dar labiau gluminantis dalykas – vidaus degimo variklio ir elektros motoro dueto darbas. „Toyota“ giriasi naujajame Yaris Cross sumontavusi pažangiausią, jau ketvirtos kartos hibridinę jėgainę, kurią sudaro 80 AG pajėgumo elektros ir 1,5 l darbinio tūrio, trijų cilindrų 91 AG benzininis variklis (bendra sistemos galia – 116 AG). Teoriškai toks variklis sureguliuotas trinčiai ir mechaniniams nuostoliams sumažinti, degimo greičiui optimizuoti, kuo didesniam sukimo momentui mažų sūkių diapazone sukurti, degalų sąnaudoms sumažinti ir t. t. Realiai japonams pavyko pasiekti tik vieną tikslą: keliauti deginant maždaug 5 l/100 km, iš tiesų nestresuojant dėl pernelyg mažai išnaudojamos inercijos, pernelyg „sunkios kojos“, kuria liečiamas akseleratorius, ar agresyvaus stabdymo. Automobiliukas iš tiesų nėra godus benzinui. Tačiau tą akimirką, kai pradeda sekti elektros energijos atsargos ar prireikus ką nors lenkti aštriau paspaudžiamas gazo pedalas, vaiduokliškai tyliai keliu sklendusiame automobilyje pasigirsta toks trijų cilindrų kleketavimas, kad persmelkia baimė, ar tik kas nors nebus sugedę. Nieko panašaus nėra buvę nė su vienu kitu šios kompanijos hibridiniu modeliu. Tai neoficialiuose pokalbiuose pripažįsta ir patys „Toyota“ atstovybės žmonės.
O dabar laikas geroms žinioms, kurios neabejotinai turės didesnę įtaką svarstantiems apie šeimos transporto parko atnaujinimą. Visų pirma, daugiau jokių rimtesnių priekabių naujajam krosoveriui rasti nepavyko. Yaris Cross turi idealiai veikiančią pakabą, kuri net lekiant medžių šaknimis peraustais miškų keliukais pavyzdingai sugeria vibraciją, nebilda ir sukuria puikiai valdomo automobilio įspūdį.
„Lietuvos metų automobilio“ rinkimų bandymų stovykloje buvo surengtas tradicinis „Ledo kalno“ egzaminas – visų keturių varančiųjų ratų pavarą turinčių konkurso dalyvių buvo paprašyta pademonstruoti savo gebėjimus ropščiantis į „Snow arenos“ trasos viršų. Kadangi Yaris Cross galinius ratus suka viso labo 5 AG ir 52 Nm maksimalų sukimo momentą generuojantis elektros varikliukas, šis krosoveris atrodė esąs akivaizdus rungties autsaideris. Skepsis dar labiau išaugo, kai gryno ledo įkalnėje pajudėti iš vietos nepavyko sportiškiausiu renginio automobiliu tituluotam kvadriniam Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio su monstriniu 510 AG varikliu ir aktyviu diferencialu: sunkus ir brutaliai galią dozuojantis krosoveris akimirksniu prasukdavo ratus, iki blizgesio nušlifuodavo ledą ir tapdavo savo paties galios įkaitu. Tuo metu „Toyota“ šeimos naujokas, gavęs komandą ropštis ledo šlaitu, elegantiškai įtempdavo savo raumenis ir visai užtikrintai pajudėdavo viršūnės link. Akivaizdu, kad elektrinė visų varomų ratų sistema AWD-i yra ne tik kompaktiškesnė už analogišką mechaninę, bet ir veikia subtiliau. Todėl lengvos bekelės atvejais – užvažiavus ant drėgnų akmenų, vairuojant per smarkų lietų, įveikiant sniegą ar smėlį – tokios sistemos visai pakanka. Vis dėlto, nors Yaris Cross turi pastebimai didesnę prošvaisą, žygius sudėtingesniais maršrutais reikėtų planuoti atsakingai. Antraip gali tekti toli kulniuoti ieškant traktoriaus išvaduotojo.
Svarbu ir tai, kad Yaris Cross Hybrid AWD-i sistema, kaskart pajudant iš vietos ar greitėjant, padeda sumažinti degalų sąnaudas ir CO₂ emisiją. Pastarieji, WLTP bandymų duomenimis, modelio visais varančiaisiais ratais siekia 107–115 g/km anglies dioksido, o versijos tik priekiniais varančiaisiais ratais – vidutiniškai 100–113 g/km CO₂. Tai nėra smulkmena, nes spaudimas mažinti CO₂ emisijas auga kaip ant mielių, o kito būdo, kaip elektrifikuoti techniką, tiesiog nėra. „Toyota“ prognozuoja, kad 2025 m. net 90 proc. parduodamų automobilių bus bent iš dalies varomi elektra. Vidutinės degalų sąnaudos priekiniais ratais varomam modeliui sudaro 4,4–5 l/100 km, o visus varančiuosius ratus turintis Yaris Cross sunaudoja 4,7–5,1 l/100 km. Automobilis gali būti komplektuojamas su mechanine arba automatine Multidrive S transmisija.
Krosoverio salone, be minėtos durelių atidarymo anomalijos, kiti dalykai padaryti tvarkingai. Interjeras nepretenzingas, neperkrautas modernumo atributų, apdailos medžiagos prašosi būti vadinamos „praktiškomis“. Kartu „Toyota“ nė per žingsnį neatsilieka nuo XXI a. technologinių madų ir šiame modelyje siūlo (pirmą kartą) galimybę belaidžiu būdu susieti net kelis mobiliuosius įrenginius naudojant Toyota Smart Connect jungtį.
Yaris Cross prietaisų skydelio centre – didelis, 9 colių skersmens, didelės raiškos multimedijos ekranas, o navigacijos sistema paremta interneto debesijos veikimo principu – žemėlapiai atnaujinami realiu laiku, pateikiama informacija apie eismo situaciją, įvykius keliuose, o dominančių objektų paiešką galima atlikti internete.
Naudojant MyT mobiliąją programėlę, Yaris Cross savininkai taip pat gali tiesiai į automobilio navigacijos sistemą nusiųsti kelionių planus, valdyti klimato kontrolės sistemą dar prieš įsėsdami į transporto priemonę, be to, per šią programėlę Yaris Cross galima nuotoliniu būdu užrakinti ir atrakinti.
Priklausomai nuo pasirinkto įrangos lygio, krosoveris gali būti su kojos mostu po galiniu buferiu atidaroma bagažine ir reguliuojamomis krovinių skyriaus grindimis. Jų aukštį galima keisti, o prireikus – padalyti bagažinę į dvi dalis, atveriant po grindimis esančią erdvę daiktams arba išplečiant kroviniams skirtą vietą, jei to reikia. Pakankamai talpi bagažinės erdvė gali būti dar labiau išplėsta žaidžiant 40:20:40 santykiu nusilenkiančių galinių sėdynių atlošais. Tai itin patogu prisireikus vežtis slides, kalnų dviračius ar atostogoms skirtą bagažą. Be to, vežamą krovinį galima pritvirtinti bagažinėje esančiais fiksaciniais žiedais.
Nusižiūrėjusiems Yaris Cross siūloma rinktis įvairių vairuotojo kasdienybę lengvinančių elektroninių asistentų ir papildomos įrangos: nuo skaidraus panoraminio stogo iki nematomų zonų stebėjimo, JBL Premium Sound Systems garso sistemų, lietaus ir sutemos jutiklių, šildomų langų apiplovimo purkštukų, priekinių ir galinių parkavimo jutiklių, veikiančių drauge su automatinio stabdymo funkcija ir t. t.
Visuose Yaris Cross modeliuose sumontuotas naujausios kartos Toyota Safety Sense saugos sistemos ir vairavimo asistentų rinkinys, kuris padės išvengti dažniausių pavojų keliuose tiek informuodamas prie vairo sėdintį asmenį, tiek perspėdamas iš anksto, tiek, kai reikia, perimdamas vairavimą.
Pabaigai apie kainą. Už pigiausią modelį prašoma 17 400 Eur, o už hibridinę versiją – nuo 19 990 eurų. Bandymams Yaris Cross buvo sukomplektuotas bemaž su visais galimais dalykais, siūlomais papildomos įrangos sąraše, ir įkainotas 31 300 eurų. Tai šiek tiek daugiau nei kiti vadinamojo „B“ dydžio miesto visureigiai Nissan Juke, Ford Puma, Opel Mokka ar Peugeot 2008, kuriuos pasimatuoti prieš priimant galutinį sprendimą tiesiog būtina. „Toyota“ strategai savo sėkme yra visiškai užtikrinti ir viliasi su naujuoju krosoveriu jau artimiausioje ateityje pardavimo apimtis Europoje padidinti iki 1,5 mln. vienetų per metus.