23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2021/07
Ispaniškasis antidepresantas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Angliškas mašinų pasaulio akronimas SUV (Sport Utility Vehicle) verčiamas kaip „sportiškas didesnio pravažumo automobilis“. Pastarąjį dešimtmetį tokių miesto visureigių populiacija augo taip sparčiai, kad net laboratorinių pelyčių dauginimosi tempai gali atrodyti „lėti“. Tačiau šios pasiutpolkės įkarštyje nepastebimai pakito SUV termino turinys – pasipylė visų varančiųjų ratų pavaros neturintys krosoveriai, o kalbėti apie sportiškumą daugeliu atvejų galima tik smarkiai įsikarščiavus.

Šiame kontekste ispaniškas Cupra Formentor atrodo kaip gaivaus vėjo gūsis. Dailus, šiek tiek agresyvokos išvaizdos automobilis, kurio kėbulas nuo žemės pasistiebęs tik simboliškai daugiau nei vidutinis statistinis hečbekas, turi dieviškai veikiančią 4Drive transmisiją, o ratus suka nutrūktgalviški 310 arklių, tad jis yra tarsi ateivis iš paralelinio automobilių pasaulio. Tokio, kur mašinos siūlo gerokai daugiau nei transporto priemonės funkciją, generuoja šypsenas ir drąsiai gali būti naudojamos lengviems depresijos priepuoliams gydyti. Pakanka spustelėti Formentor vairaračio mygtuką su aštriabriaunį „X“ ar futuristinį strėlės antgalį primenančiu Cupra logotipu ir krosoveris akimirksniu įtempia visus raumenis, pradeda virpėti tarsi sukomplektuotas ne su 2 l darbinio tūrio turbininiu motoru, bet po variklio gaubtu turėtų stebuklingą Aladino lempą, su viduje tūnančiu ir visus kaprizus įgyvendinti pasiruošusiu džinu.

Kai pavasariui įsibėgėjus oficialios „Seat“ atstovybės mūsų šalyje, bendrovės „Autojuta“ strategai pasiūlė su tokiu automobiliu važiuoti lenktyniauti į tradicinį „Press ralį“, kuriam laikui praradau kalbos dovaną. Dar prieš keletą metų žmogui, garsiai prabilusiam apie ambicijas iš greitų slalomų, gatvių lenktynių ir rungčių tikrose žiedo trasose sudėliotose varžybose susikauti dėl vietos ant podiumo važiuojant krosoveriu, greičiausiai būtų pasiūlyta išsikviesti gydytojų brigadą arba bent jau daugiau nebegerti svaigiųjų gėrimų. Tačiau smalsumas nugalėjo ir paskutinį gegužės savaitgalį į tarptautinio žurnalistų ralio startą atvažiavo „Cupra Lietuva by Autojuta“ komanda su keturiais SUV Cupra Formentor.

Šiek tiek nuklystant į šalį reikia pabrėžti, kad lenktynės iš tiesų yra pati geriausia terpė automobilio charakteriui ir galimybėms atskleisti. Važiuodamas šeimyniniu režimu paprastai gali užčiuopti mašinos ergonomikos, funkcionalumo ar ekonomiškumo ypatumus, tačiau ką ji realiai gali ir koks jos būdas, paaiškėja tik pasiekus greitį ir perkrovas, priverčiančias padangas cypti. Šiųmetinis Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuotas „Press ralis“ tokiems eksperimentams buvo kaip tik toks, nes pagrindinės kovos virė didžiuosiuose kartodromuose, autodromuose, Kačerginės „Nemuno žiede“ ir Klaipėdos LEZ kvartalų gatvėse. Vadinasi, buvo milijonas progų lėkti pagal algoritmą gazas-dugnas / stabdis-dugnas / gazas-dugnas. Dar daugiau – pirmąją varžybų dieną dangus prapliupo tokia liūtimi, kad net maksimaliu pajėgumu dirbantys valytuvai menkai gelbėjo, o visas lenktynių karavanas mielai būtų persėdęs į valtis.

Paradoksalu, tačiau būtent tai tapo nedidelio stebuklo preliudija. Dar žiemą rinkoje pasirodė ir benzingalvius užbūrė Toyota Yaris GR – 250 AG motorą turintis, mažai sveriantis, tobulai veikiančia visų varančiųjų ratų transmisija aprūpintas, neįtikėtinai manevringas ir beveik visas kitas lenktynėse svarbias savybes turintis monstras. Jam prilygti ar juo labiau aplenkti jį su krosoveriu neįmanoma net teoriškai. Tačiau per liūtį padangų sukibimui su kelio paviršiumi sumažėjus iki minimumo, Cupra Formentor atsidūrė savo stichijoje. Ispaniškas SUV, net 364 kg sunkesnis ir turintis gerokai aukštesnį svorio centrą, kaprizingoje „Nemuno žiedo“ trasoje lėkdamas bemaž 180 km/val. greičiu leido jaustis saugiau ir judėti greičiau nei Toyota Yaris GR. Po pirmosios varžybų dienos tarpinės rezultatų lentelės viršuje švietė Cupra Formentor vardas, aštrusis „Toyota“ pipiras buvo antras, o trečias – dar vienas Cupra krosoveris.

Tiesa, antrosios ralio dienos sąlygos buvo kiek palankesnės mažesnių gabaritų technikai, o asfaltui išdžiūvus ir išnykus sukibimo problemoms, Yaris GR iš tiesų tapo nepavejamas, todėl greičiausias „Cupra Lietuva by Autojuta“ ekipažas užleido pirmą vietą bendroje įskaitoje ir iš trečios smuktelėjo į ketvirtą poziciją.

Akivaizdu, kad Cupra Formentor, gabaritais prilygstantis giminaičiui iš VW Tiguan R, o po kėbulo skardomis paslėptais agregatais artimas aštuntos kartos VW Golf R modeliams, pranoko net pačius optimistiškiausius lūkesčius. Automobilis masyvus ir kiek inertiškas, turi miesto visureigiams būdingą didesnę prošvaisą, šiek tiek linkęs stumti priekinę dalį – tai savybės, kurias žinodamas, būdamas blaivaus proto ir nieko neverčiamas, greičiausiai niekada nesirinktum tokio Cupra modelio asfaltiniam mini ralio formatui artimoms lenktynėms. Tačiau šis krosoveris turi dar kai ką. Aktyvavus Launch control funkciją 310 arklių leidžia 100 km/val. greitį pasiekti per 4,9 sekundės. Savaime tai pernelyg daug nereikštų, tačiau visų varančiųjų ratų pavarą 4Drive turintis Formentor kelyje elgiasi taip, kad jį derėtų rodyti pavyzdžiu, kaip turėtų būti valdomas save gerbiantis automobilis: vairo mechanizmo tikslumas ir informatyvumas, judėjimo trajektorijos laikymasis, kelio profilį tiksliai kopijuojanti pakaba yra etaloniniai. Dar svarbiau, kad net turint palyginti nedidelį „greitų kilometrų“ bagažą, pradėjus su Cupra važiuoti maksimaliai aštriai neištinka „kultūrinis šokas“. Automobilis elgiasi klusniai, kaip puikiai dresuotas tarnybinis šuo ir yra nesunkiai nuspėjamas sudėtingesnėse situacijose. Vienintelis dalykas, kurį reikia perprasti – multimedijos sistemoje rasti geriausią pakabos, vairo mechanizmo, variklio darbo ir transmisijos režimų kombinaciją.

Vairuotojiškoms savybėms artimiausias automobilis – Porsche Macan, tačiau tai visai kitas rinkos segmentas ir kita, bene dvigubai didesnių, kainų dimensija. Ralyje visapusiškai išbandytas Cupra Formentor 2.0 TSI VZ (VZ yra ispaniško žodžio veloz, reiškiančio „greitas“, trumpinys) kainuoja mažiau nei 37 000 eurų. Beje, tai pati brangiausia šio krosoverio versija. Formentor siūlo net aštuonias modifikacijas, tarp kurių yra ir viena su dyzeliniu 150 AG pajėgumo varikliu ir priekiniais varančiaisiais ratais (jo kaina prasideda nuo 28 900 Eur), ir du iš elektros tinklo įkraunami hibridiniai Formentor eHybrid modeliai. Pastarieji komplektuojami su 12,78 kWh akumuliatoriumi ir leidžia iki 50 km nuvažiuoti nė akimirkai neįjungiant benzininio variklio, o prireikus judėti sparčiau – naudotis bendrai dirbančiais 245 arkliais. Netrukus ispanai pristatys ypač galingą Formentor VZ5 versiją su 5 cilindrų, 2,5 l darbinio tūrio varikliu, generuojančiu net 390 AG. Jei Cupra kainodara išliks tokia pat nuosaiki, tai bus neabejotinai geriausiu galios, funkcionalumo ir kainos santykiu pasigirti galintis krosoveris.

Pabaigai apie tai, už ką ispanišką krosoverį galima mėgti kiekvieną dieną. Jis pavyzdingai universalus, puikiai tinka kasdienėms šeimyninėms reikmėms. Interjeras beveik identiškas Seat Leon – modernus, erdvesnis nei būtų galima tikėtis iš 1 511 mm aukščio automobilio ir patogus. Apdailos medžiagos gal ir ne Premium klasės, tačiau neerzina jokie kieto plastiko paviršiai. Skaitmeniniame prietaisų skydelyje ir centrinę konsolę vainikuojančiame multimedijos sistemos ekrane pateikiama informacija lengvai suvokiama, o valdymo funkcijų meniu nėra klaidus. Čia Cupra pernelyg nesistengė gudrauti ir pasinaudojo „Volkswagen“ grupės inžinierių sukurtomis sistemomis. Liečiamajame ekrane ieškoti kai kurių jungiklių (tarkime, priekinio stiklo apipūtimo) kartais tenka ilgiau nei norėtųsi, tačiau tai beveik visų XXI a. mašinų bėda. Kita vertus, kai kurias funkcijas galima valdyti balsu ar gestais.

Net ir su galingąja Formentor versija važiuojant ramiai nesunku verstis vos su 8,5 l/100 km benzino. Degalų sąnaudos priklauso ir nuo pasirinkto vieno iš penkių važiavimo režimų (Comfort, Sport, Cupra, Individuel ir Off-Road). Skirtumai tarp jų milžiniški ir visiškai pateisina savo kodinius pavadinimus. Tarkime, Cupra režime automobiliui lėtėjant, o DSG-7 pavarų dėžei ruošiant atitinkamas dantračių kombinacijas, automobilis netgi pats „pergazuoja“, taip užtikrindamas sklandesnį mechanizmų veikimą. Pasirinkus Comfort, vairo mechanizmas išlieka idealiai tikslus ir informatyvus. Neatsitiktinai šis „Cupra“ modelis maudėsi komplimentų jūroje konkurse „Lietuvos metų automobilis 2021“, pateko į geriausiųjų trejetuką ir pakartojo šį rezultatą „Europos metų automobilio“ rinkimų maratone.

Beje, nors Cupra jaunajai automobilininkų kartai gali skambėti kaip naujadaras, iš tiesų šis prekinis ženklas turi net ketvirčio amžiaus istoriją. 1996-aisiais futuristinį strėlės antgalį primenantis Cupra ženkliukas puošė galingiausius Seat Ibiza modelius po sėkmingo starto pasaulio ralio čempionate. Atskiru automobilių gamintoju „Cupra“ tapo tik 2018-aisiais.