23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2021/05
„Kištukinis“ visureigis
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Range Rover Velar vizitinėje kortelėje parašyta, kad 100 km jis sugeba įveikti „išgerdamas“ viso labo 2,2 litro benzino. Ne į nuokalnę ir ne pavėjui. Bagažinės dugne įrengtas 17,1 kWh ličio jonų akumuliatorius leidžia vien tik elektra nuvažiuot iki 53 kilometrų.

Skamba per daug gerai, kad būtų tiesa? Realybė, be abejo, truputį skiriasi nuo rinkodaros pranešimų, tačiau taip tik įdomiau. Poros dienų draugystė su atnaujintu vidutinės klasės „Range Rover“ šeimos visureigiu Velar netikėtai virto įdomiu eksperimentu, kiek iš tiesų degalų naudoja ir su kokiais iššūkiais susiduria tiek elektromobilių, tiek įkraunamų hibridų savininkai, mėginantys pasinaudoti viešuoju EV technikos įkrovimo tinklu. Tik išvažiavęs iš „Range Rover“ vietininkų Lietuvoje kiemo atsiverčiau multimedijos sistemos langą su informacija apie degalų bako ir akumuliatoriaus energijos likučius. Jie buvo, švelniai tariant, kuklūs: benzino buvo likę gal 60 km, o elektros – 3 km kelio.

Tokie skaičiai net ir neplanuojant maratoninių žygių visuomet šiek tiek trikdo, nes užsidegusios raudonos lemputės bent jau man visuomet primena perteklinio optimizmo „kaip nors pakaks“ nuotykius, kurie dažniausiai baigiasi desperatiškais bandymais gūdų rudens vakarą visiškai nepažįstamame bažnytkaimyje rasti geradarį, savo garaže turintį bent šlakelį žoliapjovei taupomo benzino. Ir iš tiesų – vizitas į artimiausią elektromobilių įkrovimo stotelę greta populiaraus prekybos centro baigėsi nusivylimu, nes ji paprasčiausiai neveikė.

Darbe kolegų įleistas į patalpą su buitiniu elektros tinklu maitinau Velar geras porą valandų, po kurių prietaisų skydelyje švietė gana optimistiškas įkrovą iliustruojantis skaičius – 35 proc. Tačiau tai reiškė, kad elektros pakaks maždaug 12 km arba pusei kelio iki namų. Kadangi tądien įprastas maršrutas buvo ilgesnis, baterija vėl ištuštėjo, teko žadinti benzininį motorą ir degalų bake sukelti tikrą sausrą. Visureigio smegenys suskaičiavo, kad vidutinės sąnaudos siekia 7 l/100 km, o likęs įveikti atstumas tebuvo gal 40 km. Panašų atstumą darbo reikalais reikėjo nukakti kitą rytą, bet net sklidinai pakrautas akumuliatorius (beje, dėl jo šiek tiek sumažėjo bagažinės erdvė: vietoje buvusių rekordinių šiai klasei 637 l liko 552 l) pilietinės drąsos deficito – išvažiuoti iš miesto neužsukus į degalinę – nepanaikino. Ir ačiū Dievui, nes susigundžius patikrinti Velar dinamines charakteristikas, energijos ištekliai tirpo kaip sniego likučiai miško tankmėje plūstelėjus Atvelykio šilumos bangai.

Kita vertus, būtent tai atperka visas prabangaus visureigio nuodėmes. Kištukinio hibrido Range Rover Velar P400e S sistemą sudarantys vidaus degimo ir elektros varikliai bendromis pastangomis generuoja 404 AG ir 640 Nm sukimo momentą. Iki 100 km/val. šis modelis įsibėgėja greičiau už daugelį „karštųjų“ hečbekų – vos per 5,5 sekundės. Tai tikrai nepriekaištingai geras rezultatas. Juo labiau kad tiek kur nors skubant, tiek važiuojant ramiai iš vietos masyvus automobilis pajuda itin švelniai.

Drauge su atnaujintu Velar modeliu debiutuoja ir nauja 3 l, šešių cilindrų Ingenium variklių šeima. Naujausi efektyvūs benzininiai ir dyzeliniai varikliai turi 48 V hibridinę elektrinę MHEV technologiją, mažinančią degalų sąnaudas ir gerinančią važiavimo savybes. Šešių cilindrų variklių meniu sudaro: dyzelinis D300 (300 AG) arba benzininiai P340 (340 AG) ir P400 (400 AG). Jie turi visų varančiųjų ratų pavarą ir pavyzdiniu komfortu pasižyminčią pneumatinę pakabą. Beje, kiek miesčioniškai atrodantis visureigis iš savo „Land Rover“ šeimos pirmtakų yra perėmęs pravažumą lemiančius genus. Velar gali keisti prošvaisą nuo standartinių 213 iki 251 mm ir įveikti beveik 60 cm gylio brastą. Gudrios transmisijos valdymo programos leidžia sklandžiai irtis per smėlynus, purvynus ar akmenis. Manevruoti ankštose erdvėse (apsisukimui reikia kiek mažiau nei 12 m) puikiai padeda panoraminį vaizdą aplink automobilį pateikiančios vaizdo kameros.

MHEV sistema naudoja diržu varomą starterį-generatorių BiSG (angl. Belt integrated Starter Generator), kaupiantį lėtėjant išskiriamą energiją, kuri paprastai prarandama. Sukaupta energija saugoma 48 V ličio jonų akumuliatoriuje, sumontuotame bagažinės dugne. Ji vėliau panaudojama automobiliui bėgėjantis, taip pat sklandesniam Start-Stop sistemos veikimui.

Nauji P340 ir P400 šešių cilindrų varikliai pasiekia atitinkamai 480 ir 550 Nm sukimo momentą. Abu varikliai turi elektrinį kompresorių, veikiantį kartu su dviejų kanalų turbina ir CVVL (angl. Continuous Variable Valve Lift) vožtuvų valdymo sistema.

D300 dyzelinis variklis pasiekia 650 Nm sukimo momentą, o sprinto rungtyje tik 1 sekundę nusileidžia galingiausiai benzininei versijai: nuo 0 iki 100 km/val. šauna per 6,5 sekundės. Jo degalų sąnaudos siekia 7,4 l/100 km, CO2 emisijos – 194 g/km. Šis motoras atitinka RDE2 (angl. Real Driving Emissions Step 2) standartus ir Euro 6d-final važiavimo realiomis eismo sąlygomis sąnaudas, tad laikomas vienu švariausių variklių pasaulyje.

Ir tai dar ne viskas. Norintiesiems keliauti ypač taupiai siūlomas naujos kartos keturių cilindrų Ingenium D200 (204 AG) dyzelinis variklis, taip pat turintis hibridinę 48 V technologiją. Jo degalų sąnaudos siekia 6,3 l/100 km, o į aplinką išmeta 165 g/km variklio CO2. Vadinasi, net patvirtinus didžiausius dabar Aplinkos ministerijoje šlifuojamo metinio taršos mokesčio tarifus, eksploatuoti tokį visureigį greičiausiai nebus brangu.

Dar vienas smagus atnaujintų Velar jėgainių bruožas – tylus darbas. Bandytas modelis šiuo požiūriu iš tiesų prilygsta patiems geriausiems Premium klasės atstovams, be to, turi išmanią triukšmo slopinimo technologiją Active Road Noise Cancellation. Pažangi sistema, nuolat fiksuodama kelio dangos keliamas vibracijas ir kurdama priešingos fazės bangas, veikia kaip aukštos klasės triukšmą slopinančios ausinės. Technologija bent iki 4 decibelų mažina triukšmą salone.

Kompanija „Range Rover“ teigia pasirūpinusi žmonėmis, kuriuos vargina šienligė. Nauja oro vėdinimo sistema sumažina į saloną patenkančių kenksmingų dalelių, alergenų, žiedadulkių kiekį ir netgi slopina nepageidaujamus kvapus. Aktyvuojama ekrano apačioje pasirinkus Purify funkciją, ji gali filtruoti ypač smulkias – 2,5 mikrono arba apytiksliai 30 kartų už žmogaus plauko storį mažesnes – daleles. Tokia apsauga iš esmės leidžia Velar ekipažui važinėti po COVID- 19 viruso židinius.

Britų inžinieriai patobulino dar vieną šio modelio simboliu tapusį daikčiuką – ant riešo segimą Activity Key apyrankę, kuri prireikus gali visiškai pakeisti tradicinį užvedimo raktelį. Vandeniui ir smūgiams atsparus įtaisas dabar turi LCD ekraną su laikrodžiu ir leidžia užvesti, išjungti, užrakinti ir atrakinti automobilį.

Apskritai 2017-aisiais debiutavęs Velar tiesiog per galvą vertėsi norėdamas pabrėžti savo modernumą ir išmanumą, todėl neišvengė perspaudimų. Tarkime, pavaroms perjungti čia buvo naudojamas sukamasis selektorius, styrantis bekraštėse lietimui jautrių ekranų platybėse. Jutikliniai valdymo įrankiai buvo sumontuoti netgi ant vairaračio, tarsi užsimota išnaikinti klasikinius valdymo jungiklius ir mygtukus. Dabar visureigio gamintojai vis dėlto atsikvošėjo ir dalį dažniausiai naudojamų funkcijų grąžino drauge su konvencine pavarų perjungimo svirtimi.

Šios permainos iš esmės Velar interjero nepakeitė – salonas tebeatrodo tarsi būtų projektuotas Skandinavijos dizainerių, o skaitmeniniai ekranai vis dar dominuoja. Susiorientuoti, kas yra kas, pavyksta gana greitai, nes „Land Rover“ multimedijos sistema Pivi ar brangesnėse komplektacijose siūloma Pivi Pro yra intuityvi, patogi, galinti pasigirti neprasta grafika ir didele sparta. Programinę įrangą galima atnaujinti belaidžiu būdu, o nuolatinis interneto ryšys užtikrina galimybę visureigio šeimininkams naudotis naujausiais navigacijos žemėlapiais ir kitomis elektroninėmis funkcijomis. Į multimedijos sistemą integruota Spotify programa vienu metu per Bluetooth sąsają leidžia prijungti du mobiliuosius telefonus.

Pabaigai apie subjektyvų dalyką – automobilio išvaizdą. Gausioje „Range Rover“ šeimoje Velar tapo ketvirtuoju šios markės nariu ir užėmė vietą tarp Range Rover Evoque ir Range Rover Sport. Nors pastarieji laikomi visureigiško grožio etalonais, būtent Velar, iš visų perėmęs geriausius bruožus, po savo debiuto buvo oficialiai paskelbtas nominacijos „World Car Design of the Year“ laimėtoju, t. y. gražiausiu 2018 m. planetos automobiliu. Po pastarojo atnaujinimo reikalai šiame fronte nepasikeitė: visureigis įleidžiamomis durelių rankenėlėmis, firminiais lazeriniais LED žibintais, subtiliai suderintomis skirtingų kėbulo detalių spalvomis atrodo toks pat aristokratiškas ir modernus.

Bandymams skirtas įkraunamas Velar hibridas buvo įkainotas beveik 80 tūkst. eurų. Kainoraštyje nurodoma mažiausia suma, už kurią galima įsigyti visureigį – 64 700 Eur, o susišlavus viską, kas tik siūloma papildomos įrangos sąraše – 94 600 eurų.