23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2020/06
Reveransas liūtui ir kitos heraldikos įdomybės
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Šiemet „Europos metų automobilio 2020“ titulą iškovojo Peugeot 208. Tai jau šeštasis prestižinis trofėjus Prancūzijos pramonės giganto kolekcijoje nuo 1969-ųjų ir net trečiasis nuo 2014-ųjų. Tokia sėkme pasigirti negali joks kitas gamintojas. Tačiau tai dar ne viskas. Rinkoje pasirodęs krosoveris Peugeot 2008 dalies apžvalgininkų laikomas netgi geresniu kelionių įrankiu nei bazinis liūtamobilis.

Prieš atskleidžiant, kuo grindžiamos tokios įžvalgos, mažas lyrinis nukrypimas į heraldikos pasaulį. Tarp valstybių herbuose naudojamų simbolių beveik triuškinančia persvara dominuoja liūtai. Istorikai netgi daro prielaidą, kad iki Krėvos unijos liūtas galėjo būti vaizduojamas Lietuvos herbe ir tik vėliau užleido vietą Vyčiui. Bandžiau suskaičiuoti, kiek šalių yra įdarbinusios žvėrių karalių, bet įpusėjęs trečią dešimtį lioviausi. Vien tik Jungtinės Karalystės herbe yra 9 liūtai, čia gyvenantys nuo XII a. pabaigos, kai salą valdė karalius Ričardas I Liūtaširdis.

Taip pat įdomu, kad britų herbo apačioje suraitytas šūkis prancūzų kalba: „Dieu et mon droit“ („Dievas ir mano teisė“). Tai istorinis palikimas tų senų laikų, kai iš Normandijos kilęs karvedys Vilhelmas Užkariautojas su savo kariuomene perplaukė Lamanšo sąsiaurį, išsilaipino Anglijos pakrantėje ir užkariavo šią šalį. Britanijoje apsigyveno daug normanų didikų, kalbėjusių prancūziškai, ir Anglijos viešajame gyvenime kelis šimtus metų buvo vartojama prancūzų kalba.

O štai patys prancūzai apskritai neturi oficialaus valstybės herbo. Nesibaigiančių revoliucijų organizatoriai laikėsi nuostatos, kad heraldika yra nekenčiamos aristokratijos išmislas, todėl nuo jos atsiribojo. Tuomet neoficialia Prancūzijos emblema – išlikusia iki šių dienų – buvo pasirinktas galų gaidys. Valstybės simboliu jis netapo tik dėl Napoleono įsitikinimo, esą gaidys per silpnas atstovauti imperijai...

Galima spėlioti, kaip tokius išvedžiojimus vertino Pežo šeimos vyrai, nuo 1810-ųjų gaminę kavos, pipirų ir druskos malūnėlius, tačiau verslui vadovauti pradėjęs Armanas Pežo (Armand Peugeot), XIX a. pabaigoje tapęs vienu automobilių pramonės pionierių, kompanijos simboliu pasirinko liūtą.

Žvelgiant per šiandienos prizmę toli gražu ne visos „Peugeot“ ambicijos buvo pamatuotos ir ne visi techniniai sprendimai verti žvėrių valdovo karūnos. Tačiau nors PSA koncerną vadinti Prancūzijos ambasadoriumi galima tik smarkiai įsikarščiavus, tai, ką pastaraisiais metais pavyko sukurti jo inžinieriams, neabejotinai nusipelno pagyrų. Mažasis krosoveris Peugeot 2008 gali būti laikomas kūrybiškumo ir sėkmingos improvizacijos pavyzdžiu, kai net vadinamojo entry-level – paties pigiausio, daugeliui prieinamo automobilio – modelis gamintojo flagmanams realiai nusileidžia tik kėbulo gabaritais. Komforto įrangos ir vairuotojui talkinančių saugos sistemų, jėgos agregatų ir transmisijų pasirinkimas fantazijai erdvės nepalieka.

Į Peugeot 2008 montuojami trys skirtingos galios benzininiai varikliai, dyzelinis ir elektrinis, o su jais derinamos 6 laipsnių mechaninės pavarų dėžės arba 8 laipsnių automatinė. Tik su elektriniu varikliu derinama vieną pavarą turinti automatinė dėžė. Beje, elektrinis variklis, montuojamas į tą patį kėbulą kaip benzininis ar dyzelinis, yra retenybė automobilių rinkoje: tokį funkcionalumą siūlančius modelius galima suskaičiuoti vienos rankos pirštais. Panašią įvairovę gali pasiūlyti tik kai kurie „Hyundai“, „Mercedes- Benz“ ir „Volkswagen“ modeliai, tačiau daug alternatyvų rinkoje nėra, ypač B segmente. Tai iš esmės keičia vairuotojo pasirinkimo kriterijų seką: nemažai žmonių pirma išsirenka norimą variklio tipą ir tik tada renkasi konkretų modelį, turintį tokį variklį. Siūlydami automobilius su įvairiais varikliais, gamintojai rekomenduoja pirma išsirinkti patinkantį modelį ir norimą degalų tipą ar galią rinktis vėliau.

Antros kartos Peugeot 2008, kaip ir „suaugusios“ mašinos, turi kruizo kontrolės, autonominio stabdymo, vairuotojo nuovargio atpažinimo sistemas, eismo juostos laikymosi asistentą ir daugybę panašių dalykų, lig šiol dažniausiai siejamų su brangesniais modeliais arba užsakomais pašiurenus papildomos įrangos sąrašą. Jei dažniausiai mažesni automobiliai yra šioks toks kompromisas kalbant apie technologijas, inovacijas, važiavimo pojūčius, tai „Peugeot“ SUV pagrandukas turi praktiškai viską, ko teoriškai gali prireikti XXI amžiaus žmogui. Prancūzų inžinieriai į šį automobilį sudėjo visus geriausius savo sprendimus. Tai Drive Assist plus sistema, leidžianti pusiau autonominį vairavimą, pažangi nukrypimo iš eismo juostos apsauga, adaptyvi kruizo kontrolė su Stop & Go funkcija, automobilio statymo sistema Park Assist, valdanti vairavimą įvažiuojant ir išvažiuojant iš stovėjimo vietos. Naujausios kartos automatinė avarinė stabdžių sistema sugeba atpažinti pėsčiuosius ir dviratininkus tiek dieną, tiek naktį. Sistema veikia, kai važiavimo greitis nuo 5 iki 140 km/val. Išplėstinė kelio ženklų atpažinimo technologija (tokių kaip „Vienpusis eismas“ ar „Stop“) su greičio rekomendacijomis ir t. t.

Vardijant, kas šiame automobilyje daro didžiausią įspūdį, vis dėlto reikėtų pradėti nuo dizaino. Keletas firminių štrichų – tarsi iššieptos iltys LED vertikalės priekiniuose kėbulo kampuose ar plėšrūno nagų paliktos žymės žibintuose – klasikinės formos krosoverį pavertė išsiskiriančiu transporto sraute. Tvirtai įsispyręs į kelią, raumeningas ir nuosaikiai agresyvus, bet nepasiklydęs beprasmėse, jokios funkcijos neatliekančiose plastiko įmantrybėse. Taisyklingi, šonuose susikertantys trikampiai čia atrodo kietai. Neatsitiktinai naujieji Peugeot 2008 šiais metais gavo prestižinį „Red Dot“ apdovanojimą už produkto dizainą (angl. „Product Design“).

Originali ir interjero dėlionė. Atrodo, tarsi vidaus skydeliai būtų išversti į priešingą pusę ir atsiriekę iš erdvės variklio skyriaus ar durelių. Patobulinta vairuotojo darbo vieta i-Cockpit su 3D ekranu ir hologramomis pateikiama informacija veikia hipnotizuojančiai, o universalus laikiklis išmaniajam telefonui sugalvotas beveik genialiai. Beveik visi ergonomiką lemiantys sprendimai nusipelno pagyrų, išskyrus multimedijos ir kai kurių kitų sistemų valdymo įrankių juostą: dalis jų aktyvuojama ar išjungiama tradiciniais klavišais, dalis – niekaip neišskirtais liečiamaisiais jutikliais. Susigaudyti, kur oro kondicionieriaus, kur garso sistemos ar navigacijos jungiklis, iš tiesų gerokai sunkiau nei norėtųsi.

Kita vertus, bendras centrinės konsolės, kompaktiško vairaračio, 10 colių HD lietimui jautraus ekrano, konfigūruojamo 3D skaitmeninio prietaisų skydelio, automatinės transmisijos svirties kombinacija atrodo pavydėtinai harmoningai ir moderniai. Svarbiausia vairuotojui skirta informacija – navigacijos nurodymai, vairavimo asistentai, greitis, kelio ženklai, saugumo įspėjimai – projektuojami holograma, todėl visada yra matymo lauke ir vairuotojo dėmesį blaško minimaliai.

Antros kartos miesto visureigiukas iš didesniųjų „Peugeot“ modelių pasiskolino jaukią salono apšvietimo sistemą, gebančią keisti spalvas (rinktis galima iš 8 variantų). Čia taip pat gali būti montuojamas panoraminis, atveriamas stoglangis. Apskritai vaizdas salone jaukus akiai net tada, kai sėdynės aptrauktos ne prabangos įspūdį kuriančia oda, o kuklia tekstile.

Labiausiai neįprastas dalykas, į kurį dėmesį atkreipia visi be išimties sėdantieji į Peugeot 2008 piloto krėslą – pasiutusiai aukštas krosoverio slenkstis. Iš 10 pirmų kartų, kai pravėrę dureles taikysitės vidun, mažiausiai 14 kartų už to slenksčio užkliūsite. Ir nors ši kėbulo vieta puikiai apsaugota nuo purvo, tykštančio iš po ratų, batų pėdsakai leidžia pedantiškai tiksliai suskaičiuoti, kiek kartų per dieną kartojote įlipimo ir išlipimo procedūrą.

Išvedžiojimus apie šio visureigiuko kėbulo ypatumus reikėtų baigti pastaba, kad savo pirmtaką jis praaugo net 141 mm (ilgis 4 300 mm, plotis – 1 770 mm, aukštis – 1 550 mm), o ratų bazė ištįso 57 mm – iki 2 605 mm. Tai ne tik leidžia patogiai keliauti keturiems suaugėliams ir gana dideliam jų bagažo kalnui. Kroviniams skirta erdvė dabar siekia 434 litrus, matuojant tūrį iki palangės, arba 74 l daugiau nei buvo anksčiau. Nulenkus galinių sėdynių atlošus, bagažinė išsipučia iki 1 467 litrų.

Be visų standartinių privalumų, šie pokyčiai padėjo į naują kokybinį lygmenį kilstelėti važiavimo savybes. Kai per bandymus pasukome į visus skalbimo lentos požymius turintį žvyrkelį link kolegos sodybos, šis iš nuostabos kilstelėjo antakius – bildesys ir vibracijos buvo juntamos akivaizdžiai mažiau nei keliaujant VW Passat universalu. Važiuoklės balansas tarp komforto ir valdymo čia pavydėtinai sėkmingas, o pasikeitę visureigio gabaritai nė kiek nekomplikavo manevringumo. Reakcijos į komandas vairaračiu beveik tokios pat tikslios, tarsi vadeliotum karštąjį hečbeką.

Lūkesčius pranoko ir bandymams skirtas benzininis, 1 199 cm3 darbinio tūrio, trijų cilindrų variklis, generuojantis 130 AG ir 230 Nm maksimalų sukimo momentą. Oficialiai iki 100 km/val. jis leidžia įsibėgėti per 9,1 sek. (maksimalus greitis – 196 km/val.), tačiau drauge su pavyzdingai dirbančiu 8 laipsnių automatu itin sėkmingai kuria gyvybingo automobilio įspūdį. Dar galima rinktis tos pačios kubatūros motorą su 100 arba 155 AG. Dvi galingumo versijos siūlomos dyzelinių agregatų gerbėjams: 1,5 l darbinio tūrio variklis su 100 AG ir 250 Nm arba 130 AG ir 300 Nm.

Trečioji alternatyva, apie kurią kol kas kalbėti galima tik cituojant gamintojų atstovus – 136 AG elektros variklis, akimirksniu pasiekiantis 260 Nm sukimo momentą ir leidžiantis judėti vaiduokliškai tyliai. Su viena 50 kWh baterijos įkrova galima įveikti 320 km atstumą (pagal WLTP matavimo metodiką), o 80 proc. energijos atsargas papildyti per 30 minučių. „Peugeot“ atstovai žada 8 metų arba 160 000 km ridos garantiją, išsaugant 70 proc. baterijos talpą.

Kukliausiai sukomplektuotas Peugeot 2008 įkainotas 15 900 eurų ir tai yra šiek tiek mažiau nei Toyota C-HR, Nissan Juke ar Hyundai Kona, nekalbant apie Volkswagen T-Roc. Už brangiausią ir galingiausią mažojo liūtuko versiją reikėtų pakloti daugiau nei 29 900 eurų.