23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2020/05
Automobilis su X faktoriumi
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Senajame žemyne keletą pastarųjų dešimtmečių automobilių pasaulio madas diktavo „Volkswagen“ grupė. Tiek Premium klasės limuzinai, tiek gerokai kuklesni ratuočiai, skirti „nuo algos iki algos“ gyvenančioms visuomenės ląstelėms, buvo laikomi etalonu, kaip turi važiuoti „gera“ mašina. Dabar kai kas pasikeitė.

Iš tiesų dar visai neseniai benzingalviams skirtuose specializuotuose vokiečių leidiniuose lyginamuosius automobilių testus buvo galima skaityti praleidžiant ištisas pastraipas apie nugalėtojus, nes jie būdavo tokie pat amžini, kaip Palangos verslininkų raudos dėl prastos vasaros. Kompaktinių modelių svorio kategorijoje visuomet triumfuodavo VW Golf, prabangių visureigių – Audi Q7, vidutinės klasės kelrode žvaigžde būdavo laikomas Passat ir t. t. Nauja būdavo tai, ką apžvalgininkai paskelbs antru ar trečiu geriausiu pasirinkimu. Todėl, kai autoritetingasis „AutoBild“ paskelbė dvikovos tarp KIA Ceed ir VW Golf rezultatą, atrodė tarsi akimirkai būtų kažkas išjungęs Žemės traukos jėgą. Vokiečiai patys pripažino, kad yra geresnės technikos, nei dar Šaltojo karo laikais kompaktinės klasės karaliaus sostą uzurpavęs bestseleris iš Volfsburgo.

Tačiau tai dar ne viskas. Vienas naujausių lyginamųjų testų į ringą įleido KIA Ceed pagrindu sukurtą krosoverį XCeed ir identišką su Golf platformą turintį VW T-Roc. Nors visose improvizuotose rungtyse, vertinant kėbulo ypatumus, variklio ir transmisijos darbą, valdymo savybes, komfortą, multimedijos sistemą ir panašius dalykus, vyko apylygė kova, nugalėtoju patys vokiečiai paskelbė korėjietį.

Kuo jis ypatingas? Pradėti reikėtų nuo eksterjero. XCeed neturi jokių ekstravagantiškų kėbulo linijų, įmantrių stiliaus sprendimų ar butaforinių detalių, tačiau neabejotinai traukia dėmesį bendrame transporto sraute. Platesnis už įprastą Ceed hečbeką, kur kas aukštesnės prošvaisos (184 mm XCeed lenkia netgi vyresnįjį savo brolį Sportage), ilgoku variklio dangčiu ir nuožulnia galine stogo linija jis atrodo turįs pavydėtinai geras proporcijas. Tokias, kad į pastaraisiais metais išpopuliarėjusį keturdurių SUV-kupė klubą duris galėtų atsidaryti koja ir niekas dėl to nesurauktų kaktos. Jei VW T-Roc atrodo tarsi neūžauga Touareg epigonas, tai aerodinamiškas XCeed formas galima lyginti su Porsche Macan ir išvengti pašaipų dėl nepamatuoto spalvų tirštinimo. KIA dekoratyvios radiatoriaus grotelės vis dar primena liūto nosį, o metalinis galinio bamperio difuzorius ir plastikinės ratų arkų apsaugos sėkmingai kuria nuotykių bekelėje ieškoti pasiruošusio nutrūktgalvio įvaizdį. Viskas atrodo iš tiesų kieta, dinamiška ir nenuobodu.

Tiesa, kalbant apie XCeed pravažumą, patys KIA atstovai skuba sklaidyti iliuzijas – automobiliukas neturi ir neturės visų varančiųjų ratų pavaros. Jo stichija – miesto džiunglės, todėl inžinierių prioritetai buvo kiek kitokie: manevringumas, sportinį bolidą primenančios reakcijos į komandas vairu ir tuo pat metu maksimalus komfortas. Pastaruoju parametru XCeed per patrankos šūvį lenkia didžiuosius visureigius, nes turi nedaug modifikuotą paprasto Ceed hečbeko pakabą. KIA inžinieriai viso labo sumažino priekinių ir galinių spyruoklių kietumą, sumontavo kitokius amortizatorius ir pasistengė sumažinti pakabos keliamą triukšmą bei vibracijas.

Ypatingų elektroninių gudrybių, skirtų bekelei, čia nėra. Vairavimo režimo pasirinkimo sistema Drive Mode Select leidžia keisti vairo stiprintuvo darbo režimą, akseleratoriaus pedalo jautrumą, o dvigubos sankabos transmisijos modeliams – ir pavarų keitimo greitį. Pasirinkus Sport režimą, padidėja akseleratoriaus jautrumas, o vairaratis tampa kiek aštresnis. Krosoverio kūrėjai ir patys deklaruoja, kad kur kas daugiau dėmesio skyrė saugumo, komunikacijos bei pramogų technologijoms tobulinti.

Šiuo požiūriu XCeed taip pat pretenduoja į lyderius. Pirmą kartą KIA automobiliuose sumontuotas 12,3 colių skaitmeninis prietaisų skydelis, taip pat kitoks 10,25 colių multimedijos ekranas su jutikliniais valdikliais ir KIA Live internetinėmis paslaugomis. Tiesa, kad jos veiktų, reikės pasidalyti savo mobilaus telefono internetu.

Korėjietiškas krosoveris yra vienas pirmųjų automobilių Europoje, turinčių inovatyvią UVO Connect telematikos sistemą, kuri leidžia visiems juo važiuojantiesiems tapti internetinio pasaulio dalimi ir suteikia galimybę naudotis visa informacija, kokia tik gali praversti kelionėje: sužinoti eismo sąlygas, orų prognozę, lankytinas vietas bei išsamią informaciją apie potencialias parkavimo vietas, įskaitant jų kainą, adresą ir laisvų vietų skaičių.

Liečiamojo ekrano navigacijos sistema palaiko Bluetooth kelių jungčių standartą. Tad keleiviai gali prijungti du mobiliuosius įrenginius vienu metu, kartu su Apple CarPlay ir Android Auto sistemomis. Moderni ekrano skirstymo sistema leidžia kontroliuoti ir stebėti daugelį automobilio funkcijų, pritaikant ekrano vaizdą iki 3 aplikacijų bei skirtingų valdiklių tuo pačiu metu, todėl vairuotojas gali stebėti vieną vaizdą (pvz., navigacijos žemėlapį) arba sujungti kelis vaizdus. Vairuotojas gali sekti navigacijos nurodymus, kol keleiviai renkasi mėgstamiausias dainas ar tikrina orų prognozę.

XCeed sklidinas ir jau įprastų technologinių smagybių ir komforto atributų: JBL Premium garso sistema su Clari-Fi technologija, dviejų zonų automatinis oro kondicionierius, šildomi elektriniai užsilenkiantys veidrodėliai, šildomas vairas, šildomas priekinis stiklas, šildomos ir ventiliuojamos priekinės bei šildomos galinės sėdynės. Čia yra išmanus autopilotas su Stop & Go funkcija, įspėjimo apie kliūtį aklojoje zonoje ir priekinio susidūrimo, atpažįstant pėsčiuosius ir kitus automobilius, sistemos, įspėjimo apie greičio ribojimo ženklus sistema, intelektualus parkavimosi pagalbininkas ir automatinė tolimųjų šviesų perjungimo sistema. Vairuotojo dėmesio kontrolės sistema pataria vairuotojui padaryti pertrauką, jei pastebi nuovargio simptomus. Puikiai veikiančią eismo juostos laikymosi asistentą LFA (Lane Follow Asist) jau dabar galima laikyti automobilių antro lygio autonominio vairavimo sistemos dalimi, kontroliuojančia greitį, stabdymą ir posūkius. LFA atpažįsta automobilius ir kelio ženklus priekyje, todėl geba išlaikyti automobilį reikiamoje eismo juostoje saugiu atstumu nuo priekyje važiuojančių automobilių. Viskas apgalvota iki menkiausių smulkmenų ir nepriekaištingai realizuota.

Naujasis krosoveris gali pasigirti skaitmeniniu, didelės raiškos 12,3 colių Supervision prietaisų skydeliu (ligšioliniai KIA modeliai turėjo tradicinius spidometro ir tachometro ciferblatus). Jo vientisas ekranas turi ypač tikslias elektronines skales automobilio greičiui bei variklio sūkiams rodyti. Daugiafunkcis ekranas tarp ciferblatų taip pat atvaizduoja navigacijos komandas, garso informaciją, skambučius ir kontaktus, detalią kelionės informaciją, automobilio diagnostinės sistemos įspėjimus ir iššokančius pranešimus apie automobilio saugumo ir vairavimo pagalbos technologijas.

Dabar apie tai, kas beveik 1 400 kg metalo, plastiko ir stiklo krūvą paverčia automobiliu – jėgos agregatus. Jų pasiūla atspindi svarbiausias pastarojo meto europines tendencijas, nes gamintojo atstovai pirmiausia kloja trijų turbobenzininių, tiesioginio įpurškimo (T-GDi) variklių kozirius bei jau atkeliaujančią įkraunamo hibrido versiją, o tik tada užsimena apie egzistuojančią galimybę rinktis „švariausius kada nors KIA gamintus“ dyzelinius motorus.

Pirmasis bandymams Lietuvoje skirtas modelis turėjo 1,4 litro T-GDi variklį, generuojantį 140 AG bei 242 Nm sukimo momentą (dar siūloma trijų cilindrų 1,0 litro T-GDi su 120 AG ir 172 Nm ir 1,6 litro T-GDI su 204 AG ir 265 Nm). Net įjungus Sport režimą ir staiga nuspaudus akceleratorių, turbina akimirką delsia tarsi svarstytų šią komandą, tačiau vėliau traukia nepriekaištingai sklandžiai. Jei neturite nepamatuotų lūkesčių, tokios galios krosoveriui visiškai pakanka kasdienėms kelionėms. Tiesa, deklaruojamos degalų sąnaudos – 6,5 l / 100 km – liko neįveikta užduotimi, nes borto kompiuteris rodė beveik litru didesnį mašinos apetitą, o pasivažinėjus energingiau netgi perkopė 10 l / 100 km ribą.

Kalbant apie dyzelinius variklius, kol kas galima tik pakartoti tai, ką deklaruoja gamintojai – siūlomos dvi 1,6 litro darbinio tūrio Smartstream motoro versijos su 115 arba 136 AG.

Visi varikliai, išskyrus 1,0 litro T-GDi (jam galima tik mechaninė transmisija), komplektuojami su šešių laipsnių mechanine arba septynių laipsnių automatine transmisija. Taupyti degalus visais atvejais padeda Idle Stop & Go.

Ekonomiškiausios kelionės, be abejonės, bus įmanomos pasirodžius dviem hibridinėms XCeed versijoms: klasikinė benzininio ir elektros motoro kombinacija su 48 V technologija bei įkraunamas „plug-in“ hibridas jau parengtas gamybai Žilinos miesto fabrike, Slovakijoje. Deja, dėl kilusios pasaulinės pandemijos visi darbai čia trumpam buvo sustoję.

Koronavirusas gali turėti įtakos ir visų kitų XCeed modelių kainodarai. Faktas, kad nerimas dėl ateities gerokai atvėsins paklausą, o automobilių gamintojai greičiausiai stengsis ją gaivinti naudodami pagrindinį savo įrankį. Kur KIA galimybių ribos, galima tik spėlioti, tačiau vienas dalykas akivaizdus – net ir pigiausios šio krosoverio versijos, kainuojančios nuo 20 000 eurų (brangiausi modeliai – 29 290 eurai), nėra padarytos „pigiai“. Kainos ir kokybės santykis čia vienas pačių geriausių, kokie tik egzistuoja rinkoje, todėl erdvės dideliems manevrams vargu ar yra.