23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/12
Kometa iš Štutgarto
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Nuo tos dienos, kai „Mercedes“ paskelbė įvedanti naują savo automobilių bei jų ratus sukančių variklių klasifikavimo sistemą, prabėgo beveik penkeri metai, tačiau kai kurie akronimai vis dar skamba nesuprantamai, kaip per vudu ritualus giedamos giesmės. Jei ir jus glumina SLK, CLE, GLS ar panašūs raidžių kodai, skubame į pagalbą. Juo labiau kad neseniai Lietuvoje pasirodė išskirtinio dėmesio vertas daiktas, vardu GLE.

Bet apie viską iš pradžių. Penki svarbiausi „Mercedes“ modeliai pagal kėbulo dydį pakrikštyti lotyniškos abėcėlės raidėmis: A, B, C, E ir S. Visi visureigiai savo pavadinime turi GL raides, taip atiduodama pagarba legendinei G klasei. Prie šio trumpinio klijuojama trečioji raidė, kaip ir sedanų hierarchijoje, nurodo automobilio dydį. Tarkime, mažiausias gamoje miesto visureigiukas vadinsis GLA. Kompaktinės klasės modelis GLK šiek tiek ūgtelėjo ir buvo pervadintas į GLC. Tai, kas pastaruosius du dešimtmečius buvo laikoma M klase, dingo iš akiračio.

Naujos, jau ketvirtosios kartos „vidutinio“ dydžio „Mercedes“ visureigis pakrikštytas GLE. Automobilio kalibrą nusakantį būdvardį parašiau kabutėse, nes GLE yra toks pat milžiniškas, kaip BMW X5 ar Audi Q7. Palyginti su GLE pirmtaku, šis išstypo net 10,5 cm, o palyginti su pačiu pirmuoju ML klasės visureigiu, pasirodžiusiu 1997-aisiais, dabartinis modelis ilgesnis net 34 cm. Su beveik 3 m siekiančia ratų baze jis nepretenduoja būti S klasės limuzino bekelei skirta versija tik todėl, kad vokiečiai „Mercedes“ flagmanui sukūrė specialų, dar didesnį, modelį GLS...

Apskritai, kuo artimiau susipažįsti su šiuo visureigiu, tuo labiau jis stebina galios, komforto ir inovatyvių sprendimų kombinacijomis. Tarkime, tokia „smulkmena“ kaip žibintai. Didžiausia šiuo metu teisės aktais leidžiama judėjimo trajektorijos apšvieta yra 650 m, tačiau naujasis GLE ir už tokio atstumo vis dar siūlo 1 liukso stiprumo šviesą. Išvertus į žmonių kalbą – beveik tobulą pagalbą keliaujant tamsoje, nes elektroninės mašinos smegenys leidžia neperjungiant tolimųjų šviesų į artimąsias važiuoti net bendrame eismo sraute: LED žibintai patys prigesta taip, kad neakintų nei artėjančių iš priekio, nei judančių ta pačia kryptimi automobilių vairuotojų. Kai visureigis lieka naktiniame kelyje vienas, tolimosios šviesos įjungiamos ne staiga paleidžiant salvę iš žibintų, o švelniai liejant visus šalikelės šešėlius balta materija.

Nemažai technologinių naujovių naujasis GLE pasiūlė pirmą kartą, aplenkdamas svarbiausius savo konkurentus. Viena pagrindinių – hidropneumatinė aktyvi pakabos reguliavimo sistema E- Active Body Control, valdoma 48 V įtampos technologija. Tai vienintelė tokio tipo sistema rinkoje, kurios amortizatorių bei spyruoklių kietumas reguliuojamas kiekvienam ratui atskirai. Ji užtikrina itin tikslią ir greitą pakabos reakciją į važiavimo sąlygas, todėl keleiviai lepinami aukščiausiu komfortu bet kokiame kelyje iš esmės taip pat, kaip ir S klasės limuzine, o vairuotojas – maloniai stebinančiomis valdymo savybėmis posūkiuose. Dar viena itin įdomi smulkmena – visureigiui įstrigus bekelėje, išmanioji važiuoklė, kaitaliodama spaudimą hidraulinėje sistemoje, stengiasi imituoti automobilio „išsiūbavimą“ ir taip pagerinti ratų sukibimą.

Šis „Mercedes“ šeimos narys komplektuojamas su Active Tailback Assist vairuotojo pagalbininku, o tiksliau – yra iš dalies autonomiškas. Judant iki 60 km/ val. GLE seka priešais judantį transporto srautą ir, įvertinęs besiformuojančią spūstį, pradeda palengva lėtinti tempą iki visiško sustojimo. Tokios situacijos dažnai nutinka greitkeliuose – kruizo kontrolę įjungę vairuotojai gali pavėluoti sustabdyti prieš eismo spūstį, o ši sistema apie ją sužino iš anksto dėl realiu laiku atnaujinamos navigacinės sistemos. Jis neišklysta iš eismo juostos, o vienintelis dalykas, ką vairuotojui reikia daryti, – paliesti akceleratorių, kai nori judėti toliau.

GLE sumontuoti radarai nuolat skenuoja aplinką. Jie pastebi, jei, norint išsukti iš dviejų eismo juostų kelio, rizika susidurti su priešinga kryptimi atvažiuojančia transporto priemone yra pernelyg didelė ir automobilį sustabdo. Kita išmani sistema Active Steer Assist gali autonomiškai persirikiuoti į kitą eismo juostą – vairuotojui užtenka tik palenkti posūkio svirtelę norima kryptimi.

Aplinką stebinčios ir analizuojančios kameros įvertina, ar tokį manevrą daryti saugu, o vairas automatiškai pasukamas judant 80–180 km/val. greičiu. Eismo spūstyse važiuojant iki 60 m/val. greičiu sistema taip pat supranta, kada reikia suformuoti koridorių specialiųjų tarnybų automobiliams ir patraukia automobilį į šoną. Patekus į avariją, ji automatiškai atrakina dureles bei išsiunčia SOS signalą vietos pagalbos tarnybai. „Mercedes- Benz“ diegiama Active Speed Limit Assist navigacijos duomenis derina su kameros fiksuojamais vaizdais ir automatiškai pristabdo automobilį iki leistino greičio. Papildomai montuojami parkavimo, manevravimo su priekaba, durelių atidarymo ir kiti asistentai.

Visureigis taip pat perspėja apie visas dažniausiai pasitaikančias grėsmes judant atbulomis riboto matomumo erdvėje, kai vairuotojas nei per veidrodėlius, nei pro šoninius langus negali gerai matyti artėjančių automobilių. Taip pat įrengta ir pagalbos manevruojant su priekaba sistema.

Automobilyje montuojama moderni keturių varančiųjų ratų transmisija 4MATIC. Sistema Torque on Demand paskirsto sukimo momentą pagal ratų sukibimą ir gali iki 100 proc. galios perduoti vienai ašiai. Pasirinkus paketą Offroad, GLE turės papildomą sulėtintą (angl. low gear) pavarą, užtikrinančią pravažumą net ir labai sunkiomis sąlygomis.

„Mercedes“ atstovai giriasi perrašę esamus prabangių visureigių segmento standartus ir padarę tai, ko lig šiol nebuvo pavykę pasiekti kitiems gamintojams. Vienas iš jų – aerodinaminis efektyvumas, jo koeficientas tėra vos 0,29 (ankstesnio modelio koeficientas buvo 0,32 – riba, kurią visureigį projektuojantiems inžinieriams pasiekti buvo itin sunku). Toks rezultatas gautas „nušlifavus“ visas kėbulo briaunas, pakoregavus priekinio stiklo pasvirimo kampą, prie dugno pritvirtinus specialius skydus. GLE turi stilistiškai naują „veidą“, tačiau tuo pat metu yra lengvai atpažįstamas kaip „Mercedes“ kūrinys.

Tas pats pasakytina apie interjerą. Tradicinis šios kompanijos sprendimas pavarų perjungimo svirtį montuoti dešinėje vairaračio pusėje ten, kur kitų markių automobiliuose būna valytuvų valdymo jungikliai, yra bene vienintelis vintažinis elementas. Dėmesį kausto GLE priekiniame skydelyje įrengti du 12,3 colio įstrižainės monitoriai, išdėstyti vienas šalia kito taip, kad sukuria vientiso ekrano įspūdį.

Multimedija valdoma intuityvia naująja sistema Mercedes-Benz User Experience (MBUX), turinčia net penkis funkcijų aktyvinimo būdus. Pirmasis pats paprasčiausias – naudojant didįjį lietimui jautrų ekraną. Antrasis nepamainomas vairuojant – specialūs ant vairo įrengti jungikliai, kuriais galima valdyti pagrindines funkcijas. Trečiasis, įmontuotas prieš porankį, tarsi nešiojamojo kompiuterio lietimui jautrus plotas. Kai kurias funkcijas galima valdyti ketvirtuoju būdu – gestais, kuriuos fiksuoja centrinėje konsolėje įmontuota vaizdo kamera. Įdomu, kad automobilis suvokia, kurio žmogaus – vairuotojo ar keleivio – ranka priartėjo prie lietimui jautraus ekrano, ir pagal jo pomėgius sukonfigūruoja bei išryškina tam tikras meniu funkcijas.

Pats egzotiškiausias dalykas – galimybė visureigį iš dalies valdyti balsu: vairuotojui užtenka pasakyti „Hey, Mercedes“ ir anglų kalba nurodyti tam tikrą komandą, pavyzdžiui, „I‘m cold“ („Man šalta“), ir automobilio salono temperatūra bus pakelta. Įdomu tai, kad nėra konkrečių instrukcijų ar komandų sąrašo – sistema pripranta prie vairuotojo įpročių ir analizuoja jo tariamas frazes, nuolat mokosi ir įsimena vairuotojo balsą, dažniausiai jo sakomas komandas.

Pagrindinę kelionės informaciją projekcinis ekranas atvaizduoja ant priekinio stiklo. Jis itin aukštos kokybės – skiriamoji geba net 720 su 240 taškų, o paties projektuojamo ekrano dydis – 45 ir 15 cm. Vairuotojas pasirenka, ką nori matyti projekciniame ekrane: važiavimo greitį, navigacijos nurodymus ar bekelėje naudingą informaciją (posvyrio kampą, sukimo momento paskirstymą).

Visureigis siūlomas su keletu skirtingų variklių. Bandymams Lietuvoje skirtas modelis turėjo dyzelinį 3,0 l darbinio tūrio, 6 cilindrų jėgos agregatą 350d 4MATIC, generuojantį 200 kW (272 AG) pajėgumą ir 600 Nm sukimo momentą. 100 km/ val. greitį jis nesunkiai pasiekia per 6,6 sekundės. Automobilis su tokiu motoru vidutiniškai naudoja 7,5–7,1 l/100 km degalų. Galingesnioji versija 400 d 4MATIC pasiekia 243 kW (330 AG) galią ir 700 Nm sukimo momentą, o vidutinės jo degalų sąnaudos yra tokios pat: nuo 7,5 iki 8 l/100 km. Abu varikliai atitinka naujausius ekologinius „Euro 6d“ standartus.

Be to, vokiečiai siūlo Mercedes-Benz GLE450 4MATIC su hibridine pavara: 6 cilindrų benzininiu varikliu ir 48 V įtampos sistema. Vidaus degimo variklis pasiekia 270 kW (367 AG) pajėgumą ir 500 Nm sukimo momentą, o papildomai aktyvuojama elektrinė pavara EQ Boost prideda 16 kW (22 AG) bei 250 Nm. Ateityje žadama itin ekologiška įkraunamo hibridinio modelio modifikacija, leisianti įvairias kasdienes užduotis atlikti į aplinką neišmetant nė gramo anglies dvideginio.

Visi GLE visureigiai komplektuojami su automatine 9 laipsnių pavarų dėže 9G-TRONIC su elektroniniu būdu kontroliuojama daugiadiske sankaba.

Pigiausias šios klasės visureigis įkainotas 67 700 eurų, tačiau pasirinkus vieną kitą papildomai užsakomą komforto, saugumo ar pagalbos kelyje sistemą, už GLE prašoma suma labai greitai priartėja prie 90 tūkst. eurų ribos.