23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/12
Gruodis – tinkamas metas inventorizacijai
  • Lina MINKEVIČIENĖ, LŽŪKT
  • Mano ūkis

Juridiniai asmenys savo turto ir įsipareigojimų inventorizaciją atlieka kasmet ir jiems klausimų ar abejonių dėl inventorizacijos tikslingumo tikrai nekyla. Tačiau atlikti inventorizaciją rekomenduojama ir ūkininkų ūkiams bei gyventojams, kurie verčiasi individualia veikla.

Inventorizacija – tai įmonės ar fizinio asmens, vykdančio individualią veiklą, turto ir įsipareigojimų patikrinimas ir jų faktiškai rastų likučių palyginimas su buhalterinės apskaitos duomenimis. Inventorizaciją atlikti reikia ne rečiau kaip kartą per metus prieš finansinės atskaitomybės sudarymą, tačiau ne vėliau kaip iki ataskaitinių finansinių metų paskutinės dienos. Taigi, jei finansiniai metai sutampa su kalendoriniais metais, geriausias laikas inventorizacijai – lapkričio, gruodžio mėnesiai.

Vyriausybės patvirtintose Inventorizacijos taisyklėse numatyti atvejai, kai atlikti inventorizaciją reikia dažniau nei vieną kartą: įmonėms reorganizuojantis ar likviduojantis, kai keičiasi atskaitingi asmenys. Šie atvejai daugiau būdingi juridiniams asmenims. Tačiau juridiniai ir fiziniai asmenys inventorizuoti turtą ir įsipareigojimus turi ir tuomet, jei įvyksta plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo faktai, sugenda vertybės, kilus gaisrui ar stichinei nelaimei. Šiais atvejais inventorizacija turi būti atlikta iš karto po įvykio.

Inventorizuojamas veikloje naudojamas nuosavas ir išnuomotas turtas, taip pat turtas, gautas pagal panaudos, nuomos, licencines sutartis, bendras turtas pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis. Taigi turi būti patikrintas ilgalaikis materialus ir nematerialus, biologinis turtas, atsargos, pinigai ir kitas finansinis turtas, įsipareigojimai (gautinos ir mokėtinos sumos).

Ir įmonės vadovas, ir asmuo, vykdantis individualią veiklą, rašo įsakymą dėl inventorizacijos atlikimo, kuriame nurodo inventorizacijos komisijos sudėtį, komisijos pirmininką, atlikimo datą. Komisiją turi sudaryti ne mažiau kaip du asmenys, tačiau jei subjektas turi ne daugiau kaip tris darbuotojus, inventorizaciją atlikti gali ir vienas asmuo. Komisijos pirmininku negali būti subjekto buhalterinę apskaitą tvarkantis asmuo, jis gali būti tik komisijos narys.

Patikrinus turimą turtą ir įsipareigojimus atliekami baigiamieji inventorizacijos darbai ir fiksuojami rezultatai:

  • sulyginami buhalteriniai ir faktiniai duomenys po patikrinimo;
  • registruojami neatitikimų duomenys buhalterinėje apskaitoje;
  • atspausdinami ir pasirašomi inventorizacijos dokumentai – inventorizavimo aprašai, sutikrinimo žiniaraščiai, matavimo, svėrimo aktai ir skaičiavimai, buhalterinės pažymos.

Inventorizacijos dokumentus reikia saugoti 10 metų.