23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/11
Suomijos įmonės tvarumo siekia bendradarbiaudamos
  • Gitana KEMEŽIENĖ
  • Mano ūkis

Technikos gamybos įmonės, siekdamos tvarumą užtikrinančių sprendimų, renkasi naujus veiklos ir gamybos būdus. Vienas iš jų – bendradarbiavimas. Kompanija „Valtra“, spalio pradžioje „Metų traktorių 2020“ renkančius Europos žurnalistus pakvietusi į Suomiją, pristatė tvarios veiklos pavyzdžius, kurių įgyvendinimą užtikrina partnerystė.

Sveikindamas į Suolakčio gamyklą atvykusius žurnalistus „Valtra“ viceprezidentas, atsakingas už pardavimus ir rinkodarą, Mikas Lehikoinenas (Mikko Lehikoinen) atkreipė dėmesį, kad geriausio traktoriaus rinkimai orientuoti į konkrečias mašinas, tačiau, jo nuomone, dėmesį reikėtų skirti visai kitiems dalykams. „Siekiant išsaugoti aplinką ir tvarias ekosistemas, reikėtų pradėti fokusuotis į technologijas, bendradarbiavimą, partnerystę, bendrų kompleksinių sprendimų paiešką. Šiuolaikiniame pasaulyje tai yra svarbiausia, todėl ir šiame renginyje traktorių techninių parametrų nepristatinėsime“, – žurnalistus nustebino M. Lehikoinenas. Beje, po metų pertraukos į konkursą „Metų traktorius“ sugrįžusi kompanija „Valtra“ pasiūlė du traktorius: N154e Versu ir A114 HiTech 4. Pirmasis pretenduoja į pagrindinį „Metų traktoriaus“ titulą, antrasis – į „Geriausio standartinio traktoriaus“ apdovanojimą.

Kompanijos siekis pristatyti savo partnerius atsispindėjo ir renginio programoje – per dvi dienas trukusią viešnagę Suomijoje žurnalistai apsilankė ne tik suomiškų traktorių gamykloje, transmisijų perrinkimo centre ir „Unlimited“ studijoje, bet ir Suomijos kariuomenės gynybos bazėje, degalų gamybos įmonėje „Neste“, taip pat Helsinkio Vantos oro uoste. Čia pristatytas bendras kelių įmonių projektas „Runway Snowbot“, siekiant sukurti autonomines mašinas sniegui nuo lėktuvų pakilimo takų valyti. Projekto pagrindas – du automatinių sistemų valdomi ir vairuojami Valtra T254 Versu traktoriai su prie jų prikabintomis Vammas pūstuvinėmis šluotomis. Traktoriai sukomplektuoti su specialiomis žieminėmis Nokian Hakkapeliitta TRI padangomis ir yra varomi dyzelinu, pagamintu iš atsinaujinančiųjų žaliavų. Viena iš „Valtra“ partnerių – tręšimo sprendimų kompanija „Jara“, kartu su ja kuriamos skaitmeninės programos, duomenų mainų sistemos.

„Kad būtume stiprūs, reikia partnerių. Kai tapome AGCO korporacijos dalimi, Valtra traktoriai figūruoja ne tik Skandinavijoje, bet ir visose pagrindinėse Europos rinkose. Pavyzdžiui, Italijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Jungtinėje Karalystėje, Lenkijoje kasmet auga mūsų žinomumas ir populiarumas. AGCO investicijos ir inovaciniai sprendimai, dirbant kartu su partneriais, leidžia mūsų klientams pristatyti šiuolaikinėmis technologijomis, be kurių neįsivaizduojamas dabartinis tikslusis arba išmanusis ūkininkavimas, aprūpintus traktorius“, – sakė M. Lehikoinenas.

Traktorius tobulina 100 inžinierių

Penkių hektarų teritoriją užimančioje „Valtra“ gamykloje iš viso dirba 975 darbuotojai, tarp kurių – 130 moterų. Veikia du pagrindiniai cechai: viename kuriamos, tobulinamos ir surenkamos transmisijos, kitame – iš atskirų komponentų renkami A, N ir T serijos traktoriai. Per dieną surenkama daugiau kaip 40 traktorių, vienam jų surinkti prireikia 7,5 valandos. Per metus nuo surinkimo linijos nurieda per 8 500 traktorių. Surinkimo linijoje, kuri tęsiasi 230 m, yra 35 darbo ir 28 konkrečių mazgų stotelės, vienai operacijai atlikti skiriama 13,5 minutės.

Traktoriai renkami keliais etapais: pirmiausia sumontuojami variklis ir transmisija, toliau eina dažymas, kabinos, ratų montavimas. Ypač didelis dėmesys skiriamas atskirų komponentų ir paties traktoriaus testavimui, tam gamykloje įrengti 4 kokybės patikros vartai. Atsižvelgiant į modelį, traktorius tikrinamas ir bandomas iki 60 minučių. Jei gedimų ar klaidų nenustatoma, technika gabenama užsakovui – Skandinavijos ir Baltijos šalių ūkininkus traktoriai pasiekia vilkikais, o į kitas šalis jie pristatomi geležinkeliais. Moderniose laboratorijose traktorius kuria ir tobulina apie 100 inžinierių. Daugelis procesų maksimaliai kompiuterizuoti, automatizuoti – tai ne tik palengvina darbus, bet ir padeda išvengti klaidų.

Valtra traktoriai gaminami atsižvelgiant į kiekvieno užsakovo pageidavimus, juos įsigyjantys pirkėjai gali rinktis labai individualią komplektaciją, pritaikytą prie konkretaus ūkio ar veiklos poreikių. Taip taupomi kliento pinigai, nes jam nereikia mokėti už įrangą, kurios galbūt niekada nepanaudos. Pirkėjas gali pasirinkti ne tik traktoriaus spalvą, bet ir transmisijos, variklio, hidraulinės sistemos tipą, skirtingų gamintojų padangas.

Pritaiko ūkiams ir kariuomenei

Individualiems klientų poreikiams tenkinti „Valtra“ gamykloje įsteigta „Unlimited“ studija, kurioje dirba per 20 specialistų. Čia gali būti keičiama ne tik traktoriaus išvaizda (galimas specialus dažymas ir dekoravimas įvairių spalvų raštais, grafiniai sprendimai, naudojant klijavimo ir panardinimo technologijas), komforto elementai (pavyzdžiui, gali būti įrengti aukštos kokybės odiniai vairai ir sėdynės, pritaikyti vidiniai skydeliai), bet ir įdiegiama speciali įranga, priedai, pavyzdžiui: papildomi žibintai, stereofoninės sistemos, alkoblokai ir daug kitų dalykų.

Pasak gamyklos atstovų, į šią studiją „patenka“ apie 25 proc. pagaminamų traktorių ir kasmet šis skaičius pamažu auga. Pagrindiniai užsakovai – kelių priežiūros, komunalinio ūkio, miškininkystės įmonės, oro uostai, gynybos ar karinės srities subjektai. Visose šiose srityse Valtra traktoriai plačiai naudojami ir pritaikomi. Beje, Suomijos kariuomenė – viena didžiausių Valtra traktorių užsakovių, kasmet įsigyjanti apie 70 traktorių, visi jie „apsilanko“ ir „Unlimited“ studijoje. Įdomu tai, kad kabinose specialiai įrengiami ginklo laikikliai. Traktoriai komplektuojami su Suomijos gamintojo „Nokian“ specialiomis padangomis, be sunkumų įveikiančiomis 1 m ir didesnį sniego sluoksnį.

Ankstų rytą miške inžinerinio bataliono gynybos bazėje apsilankiusiems žurnalistams buvo pademonstruotas Valtra traktorių panaudojimas karinėms reikmėms. Pasak Suomijos kariuomenės atstovų, populiariausi N ir T serijos traktoriai, kurie dažniausiai komplektuojami su frontaliniu krautuvu. Kariškių lūpose nuolat skambėjo frazė „daugiafunkcė transporto priemonė“, kuri, kitaip nei specialios ir gana brangios karinės mašinos, naudojama labai įvairioms užduotims vykdyti. Toks daugiafunkciškumas leidžia taupyti lėšas. Viena iš tipinių traktoriui gynybos bazėje tenkančių užduočių – krovos darbai, juo karinės priemonės kraunamos į konteinerius ir iš jų iškraunamos, patys konteineriai užkeliami ant priekabų ir nukeliami nuo jų, taip pat naudojami traktoriai ir logistikos užduotims vykdyti. Be to, traktoriumi su frontaliniu krautuvu gali būti ruošiamos karinės pozicijos, taisomi sunkiasvorės karinės technikos sugadinti miško keliai.

Prikelia antram gyvenimui

Siekiant tausiau naudoti išteklius ir ekonomiškai efektyviausiai išplėsti atskirų mazgų gyvavimo ciklą 2013 m. „Valtra“ gamykloje įkurti transmisijų ir variklių perrinkimo centrai. Žurnalistai buvo pakviesti į transmisijų perrinkimo centrą. Skaičiuojama, kad apie 90 proc. transmisijos komponentų gali būti panaudoti pakartotinai, todėl ir perrinktos transmisijos kaina yra 60–70 proc. mažesnė, palyginti su naujos. Be to, jei gedimai dideli, atsiųsti ją perrinkti į Suomiją ir vietoj jos įsigyti reikiamos specifikacijos transmisiją gerokai patikimiau (nes dirba transmisijas kuriantys specialistai) ir pigiau nei remontuoti traktorių prekybos serviso įmonėse.

Į transmisijų perrinkimo centrą atkeliaujančios transmisijos pirmiausia plaunamos, tikrinamos ir tik tada išardomos, sugedusios ar susidėvėjusios dalys keičiamos naujomis, geros būklės dalys naudojamos pakartotinai. Surinktos transmisijos dažomos ir testuojamos, joms suteikiama vienų metų garantija. Pasak centro atstovo, sprendimas perrinkti transmisiją naudingas dviem aspektais – ekonominiu ir aplinkosauginiu. Įdomu tai, kad per 4 metus (nuo 2014 iki 2018 m.) perrinktų transmisijų paklausa išaugo daugiau kaip keturis kartus. Šiuo metu transmisijų perrinkimo centre pirkėjų laukia apie 100 perrinktų skirtingų tipų transmisijų.

Pratina prie švarių degalų

Dar vienas gamintojos „Valtra“, kaip tvarios įmonės, išskirtinumas – dyzelino Neste MY Renevable Diesel™, pagaminto iš atsinaujinančių žaliavų, naudojimas gamyklos šakiniuose krautuvuose. Juo pripildomi ir nuo surinkimo linijos nuriedančių traktorių bakai, siekiant skatinti klientus rinktis ateities degalus, pagamintus žiedinės ekonomikos principu iš 100 proc. atliekų ir liekanų. Taip „Valtra“ su kiekvienu pagamintu traktoriumi po vieną baką Neste MY atsinaujinančio dyzelino gabena į daugiau nei 75 pasaulio100 proc. atliekų ir liekanų. Taip „Valtra“ su kiekvienu pagamintu traktoriumi po vieną baką Neste MY atsinaujinančio dyzelino gabena į daugiau nei 75 pasaulio šalis (tiek šalių prekiaujama Suomijoje pagamintais traktoriais). Teigiama, kad taip maždaug 700 tūkst. l iškastinio kuro yra pakeičiama atsinaujinančiu kuru. Degalų gamybos įmonės „Neste“ skaičiavimais, šis kuras išskiria net 90 proc. mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų, palyginti su iškastiniu kuru. Naujas dyzelinas iš atsinaujinančių medžiagų yra kokybiškas, jo geros užkūrimo savybės net esant arktinėms sąlygoms. Dyzelinas iš atsinaujinančių medžiagų savo chemine koncentracija prilygsta iškastinio kuro degalams, tad gali būti naudojamas technikoje be priedų ir be jokių šiuolaikinių variklių pakeitimų. Beje, pačioje degalų gamykloje itin atidžiai testuojamos ir tiriamos ne tik žaliavos dyzelinui gaminti, bet ir patys degalai – jų kokybė tikrinama specialioje variklių laboratorijoje, siekiant užtikrinti, kad varikliai veiktų patikimai ir optimaliai.

Kompanija „Neste“ naujajam dyzelinui gaminti naudoja įvairias žemės ūkio ir maisto pramonės atliekas, šiuo metu tam tinka 10 rūšių žaliavų. Dyzelinas gaminamas specialia patentuota augalinių aliejų ir gyvulinių riebalų hidrinimo, apdorojant vandeniliu, technologija. Įmonės tikslas – išplėsti žaliavų bazę, dyzelinui gaminti panaudojant nemaistinių medžiagų atliekas ir likučius. Šiuo metu „Neste“ per metus pagamina daugiau kaip 3 mln. t dyzelino iš atsinaujinančių medžiagų. Svarbus faktas, kuriuo degalų gamybos įmonė labai didžiuojasi, yra tai, kad 2019 m. „Neste“ tvariausių pasaulio įmonių „Global 100“ sąraše užima 3 vietą.