23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/10
Čekiškas siurprizas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Jei būtų teikiami rinkodaros oskarai už labiausiai vykusius automobilių pavadinimus, „Škodos“ strategai šiais metais neabejotinai būtų buvę nominuoti ir gavę mažiausiai antrą tokį apdovanojimą. Pirmasis to nusipelnė dar prieš dešimtmetį debiutavęs parketinis visureigis Yeti. Dabar benzingalvių teismui pristatytas mažiausias gamos miesto visureigis Kamiq.

Prieš pradedant narstyti technines šio SUV gildijos naujoko charakteristikas, trumpas lyrinis nukrypimas apie automobilių gamintojų pastangas pakrikštyti savo kūrinius skambiais ir patraukliais vardais. Šios pramonės šakos istorijoje yra buvę atvejų, kai jau po oficialaus naujo modelio pristatymo paaiškėdavo, kad kokia nors gana plačiai paplitusia kalba jo vardo tarti nedera padorioje kompanijoje, ar kad jis tiesiog skamba kvailai. Antai koncerno „FIAT Chrysler“ antrinė kompanija „Dodge“ kadaise vieną savo ratuotį pavadino Swinger, o tai išvertus į lietuvių kalbą reiškia „palaidūnas–pasileidėlis“. Daugumos konservatyvių pažiūrų žmonių vien dėl to „Dodge“ atsuko nugarą. Gamintojas „Suzuki“ panašiai šovė sau į koją pasirinkdamas Hustler vardą, pirmiausiai keliantį asociacijas su plačiai žinomu, suaugusiems skirtu, žurnalu. Isuzu Mysterious Utility Wizard pažodžiui verčiama „paslaptingai naudingas burtininkas“. Kad ir kaip ilgai ieškotum tame žodžių junginyje prasmės, jis vis tiek atrodys beviltiškas.

Dėl panašių kuriozų daugelis automobilių kompanijų savo techniką tiesiog koduoja aiškiai suvokiamais skaičių ir raidžių deriniais, siekdamos išvengti dviprasmybių.

„Škoda“ pasuko sunkesniu keliu, tačiau jau su pirmojo mažo visureigio Yeti debiutu parodė sugebanti meistriškai suvaldyti situaciją. Pasirinkusi kriptozoologijos (tai pseudomokslas apie gyvūnus, kurių egzistavimas nepatvirtintas) terminą, ji nepavadino originalios išvaizdos automobilio „Lochneso pabaisa“ ar „čiupakabra“, bet suteikė jai mistinio sniego žmogaus vardą. Tai yra pavadino galingu (užauga iki 2,5 m ir išgyvena be elektros), mielu (visuose liudininkų piešiniuose padaras apžėlęs tankiais gaurais) ir geraširdžiu (kriminalinėse suvestinėse nė žodžio apie chuliganiškus išpuolius) padaru.

Naujausia istorija su Kamiq apskritai verčia prieš kompanijos „Škoda“ rinkodaros komandą nukelti kepurę. Arktinėje Kanados dalyje ir Grenlandijoje gyvenantys inuitų genties žmonės itin patinkančius ir tinkančius daiktus vadina „kamiq“ – tai lyg šeimininkui jo antroji oda. Būtent tokiu vardu pakrikštytas krosoveris pagrandukas. Taiklu, fonetiškai skambu ir idealiai tinka čekiškai miesto visureigių pavadinimodaros tradicijai: pradėti raide „K“ ir baigti „q“.

Tačiau sėkmingas pavadinimas toli gražu ne vienintelis dalykas, kurio greičiausiai pavydi kiti automobilių gamintojai. Jau dabar aišku, kad esminėmis techninėmis charakteristikomis bei kainos ir kokybės santykiu Škoda Kamiq pretenduoja į vieno geidžiamiausių šio segmento atstovo titulą. Porą dienų trukusi draugystė su šiuo automobiliu pasėjo spėlionių, kad čekai pagaliau ištrūko iš savo globėjų – „Volkswagen“ – geto, įsilaužė į koncerno kūrybines dirbtuves ir susirinko viską, ką geriausio rado. Jei anksčiau „Škoda“ buvo griežtai pozicionuojama kaip pigesnė ir kuklesnė Golf ar Tiguan alternatyva, tai dabar Scala ar Kamiq gali turėti visus tuos pačius komponentus ir išmaniąsias elektronines sistemas. Dar daugiau, kai kurie čekų sprendimai atrodo netgi labiau vykę nei konservatyviųjų vokiečių.

Kad yra būtent taip, patvirtina šiek tiek anksčiau nei naujasis krosoveris pasirodžiusi Škoda Scala. Ji pakeitė pragmatiško sukirpimo vairuotojams dedikuotą hečbeką Rapid, kuris transporto priemonės funkcijas atliko, tačiau buvo toks prėskas, kad ilgiau šį modelį vairavusius žmones imdavo kamuoti chroniški savigraužos priepuoliai dėl nenusisekusios karjeros, dėl mažos algos, dėl nuolat burbančios žmonos ir t. t. Naujoji Scala nuo šio, lengvas depresijos formas sukeldavusio automobilio, skyrėsi tarsi garsusis Italijos operos teatras nuo kaimo kultūros namų salės. Visi Scala parametrai – nuo erdvės išplanavimo ir apdailos medžiagų iki važiavimo komforto ir variklių efektyvumo – leidžia kalbėti apie naują segmento lyderį. Arba bent jau visas lyderio savybes turintį žaidėją.

Lygiai tas pats pasakytina apie Škoda Kamiq, kuri iš pirmo žvilgsnio atrodo tarsi būtų ne kas kita, kaip Scala versija 37 mm padidinta prošvaisa. Automobiliukas sukonstruotas ant tos pačios naujos „Volkswagen“ koncerno modulinės platformos MQB A0 (kaip ir Volkswagen T-Cross bei Seat Arona), turi identišką pakabą ir interjerą. Vis dėlto esama nedidelių skirtumų, kuriuos pastebėti plika akimi vargiai įmanoma. Tarkime, Scala bagažinės erdvė – 467 l, o Kamiq – tik 400 l, nes jis 12 cm trumpesnis. Dėl šios priežasties kiek mažiau vietos gale sėdintiems keleiviams, tačiau „problema“ tokią dėlionę galėtų vadinti nebent sunkiojo krašto puolėjo pozicijoje žaidžiantis dvimetrinis išstypėlis.

Kamiq privalumas, palyginti su artimiausiu varžovu T-Cross – šiek tiek didesnė ratų bazė, turinti įtakos automobilio elgsenai kelyje. Šia prasme čekas gali būti laikomas etalonu – pakaba stropiai sugeria visus iki vieno asfalto ar žvyrkelio nelygumus, nekeldama triukšmo ir užtikrindama tikslų valdymą. Tiesa, Kamiq gali turėti tik priekinius varančiuosius ratus, todėl dėl tikriems visureigiams būdingų savybių nereikėtų turėti bergždžių iliuzijų. Kita vertus, elektroninės sukibimo kontrolės sistemos leidžia saugiai keliauti ten, kur baigiasi asfaltas.

Prancūzijos Elzaso regione surengtame miesto visureigio pristatyme leistis į bekelės avantiūras nebuvo nei laiko, nei galimybių, tačiau pasukę į MTB dviračių padangomis nušlifuotą miško keliuką, kol atsirėmėme į vietinio ūkininko valdų tvoras, bent keletą kartų judėjome žemės paviršių siekdami trimis ratais ir nė karto dėl to nekilo rūpesčių. Vadinasi, nekils dar 99 proc. potencialių pirkėjų, į savo prioritetų sąrašą didesnio pravažumo parinkties greičiausiai ne tik neįtraukiančių, bet ir dorai nežinančių, kas yra ta bekelė.

Galima ilgai diskutuoti, ką skirtingų kartų, gyvenimo būdo ir patirties žmonės laiko „geru automobiliu“, tačiau pabandžius visas teigiamai vertinamas savybes suspausti iki universalaus „TOP 10“, neabejotinai galėtume konstatuoti, kad Kamiq atitinka 8 ar netgi 9 to sąrašo punktus. Pradėkime nuo to, kad šis parketinukas tikrai gerai atrodo. Nėra nieko provokuojamo, ultramodernaus, tačiau visureigis atrodo solidžiai ir elegantiškai. Kėbulo skardose fiksuotos linijos kuria „raumeningos“, bet ne agresyvios mašinos įspūdį. Žibintų su dienos šviesų LED „antakiais“, radiatoriaus grotelių, priekinio ir galinio buferio kompozicijos sufleruoja, kad dizaineriai labiau stengėsi įtikti konservatyvių pažiūrų auditorijai nei nustebinti futuristinėmis formomis. Kamiq atrodo tarsi būtų šiek tiek „suraukęs kaktą“, tačiau ne kaip griežto režimo pataisos namų sargybinis, bet kaip reiklus mokytojas. Galinių žibintų forma drąsesnė ir subtilesnė nei artimiausių giminaičių iš „Seat“ ar „Volkswagen“ genties atšakos, todėl intensyvaus eismo sraute Škoda Kamiq bus lengviau atpažįstamas.

Apskritai bendras įspūdis tikrai neprastas, vertinant tiek eksterjerą, tiek interjerą. Pastarasis atrodo netgi modernesnis nei išorė. Kamiq salone karaliauja skandinaviškai švarios linijos ir nepriekaištingos kokybės apdailos medžiagos. Čia nėra jokių dėmesį blaškančių stilistinių įmantrybių, o ergonomika – nepriekaištinga. Aukštesnė sėdėsena prie Kamiq vairo ir geras apžvelgiamumas padeda sėkmingai manevruoti riboto matomumo erdvėse bei įpučia pasitikėjimo savo jėgomis. Centrinės konsolės viršuje sumontuotas 9,2 colių (kuklesnės komplektacijos modeliuose siūloma 6,5 ar 8 colių) lietimui jautrus multimedijos ekranas su svarbiausiais valdymo įrankiais. Baziniai modeliai turi analoginį prietaisų skydelį, tačiau galima užsisakyti ir 10,25 colių skaitmeninę alternatyvą, o informacijos dėlionę konfigūruoti pagal savus įpročius ar kintančius poreikius. Taip pat už papildomus pinigus galima užsisakyti šildomas galines sėdynes, vairaratį ir priekinį stiklą, automatinio statymo, adaptyvią greičio palaikymo sistemas ir daugybę kitų elektroninių vairuotojo pagalbininkų.

Po variklio dangčiu čekai montuoja vieną iš penkių jėgos agregatų. Kukliausias variantas – 3 cilindrų, 1,0 l darbinio tūrio TSI 95 AG benzininis variklis, kuo puikiausiai tinkantis visiems, neketinantiems dalyvauti tarpšviesoforinėse lenktynėse. Galima forsuota to paties motoro versija su 115 AG arba 1,5 l darbinio tūrio, 4 cilindrų TSI jėgainė su 150 AG. Pastarasis variklis yra vienas naujausių „Volkswagen“ inžinierių kūrinių, turintis dalies cilindrų išjungimo funkciją. Važiuojant ramiai ir tolygiai, dirba tik du iš keturių cilindrų, todėl vidutinės degalų sąnaudos, važiuojant mišriu režimu, svyruoja maždaug ties 6,5 l/100 km riba. 250 Nm sukimo momentas leidžia judėti gana dinamiškai ir nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėti greičiau nei per 9 sekundes.

Taip pat siūlomas klasikinis 1.6 TDI (115 AG) ir pirmą kartą „Škoda“ meniu atsiradęs CNG dujomis mintantis 1 l darbinio tūrio, 90 AG pajėgumo varikliukas. Visos galingesnės versijos gali būti komplektuojamos su 6 laipsnių mechanine arba 7 laipsnių DSG pavarų dėžėmis.

Tikslios kainos mūsų rinkoje kol kas nėra paskelbtos, bet tikėtina, kad už Kamiq bus prašoma nuo 16 000 eurų.