- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Naujų automobilių pardavėjai labai dažnai ir ne pačias svarbiausias ratuotas premjeras paskandina tokioje panegirikos lavinoje, kad ilgainiui ją tiesiog liaujiesi girdėjęs. Panašiai, kaip netoli geležinkelio ar oro uosto gyvenantys žmonės „negirdi“ traukinių dundėjimo, o kylančių lėktuvų variklių riaumojimas erzina ne daugiau už pratrūkusių upelių čiurlenimą per pavasarinį potvynį. Ketvirtosios kartos BMW X5 debiutas tapo būtent tokios lingvistinės infliacijos auka.
Vidurvasarį anonsuotas didžiojo bavarų SUV pasirodymas neišvengė tradicinių postringavimų apie kėbulo linijų grakštumą ir į neregėtas aukštumas iškeltą kokybės kartelę. Tačiau iki pat lapkričio vidurio vykusios konkurso „Lietuvos metų automobilis 2019“ stovyklos su pretenzinguoju visureigiu nebuvo važiavęs nė vienas technikos tematika rašantis apžvalgininkas ar nuomonių lyderis, kurio įspūdžius būtų galima priimti už gryną pinigą. Todėl kai tik pasitaikė proga mūsiškiais keliais pagainioti BMW X5 su 6 cilindrų dyzeliniu varikliu, generuojančiu 400 AG ir 760 Nm maksimalų sukimo momentą, iš tiesų kuriam laikui buvau praradęs kalbos dovaną. Pagal važiavimo kokybę visi kiti Premium klasės SUV dičkiai greta šio beveik 5 m ilgio aparato atrodo tarsi pirmakursiai studenčiokai, dar nepramokę gerų manierų.
Bet prieš pradedant narstyti detales, būtina padaryti nedidelę ekskursiją į praeitį. 1999-aisiais teko dalyvauti Prahoje surengtame pirmosios kartos BMW X5 pristatyme tikrų tikriausiame NATO tankodrome. Tuomet patirti įspūdžiai iš tiesų buvo su niekuo nesulyginami, nes vokiečių inžinieriai, sukryžminę klasikinius limuziną ir visureigį, pirmieji sukūrė mašiną, kuri tapo naujo rinkos segmento pradininke ir šokiravo galimybių diapazonu. Priemiesčių keliūkščiais iksas skraidė su tokiu pat azartu kaip 5-os serijos sedanas. Vikšrinei technikai skirto poligono klampynėmis ir stačiomis pakriaušėmis kabarojosi tarsi tarakonas. Tokio daikto neįmanoma neįsimylėti. Nebent būtum beviltiškiausias automobilinis trumparegis ir daltonikas viename.
Dvi vėlesnės BMW X5 kartos (antroji debiutavo 2006, o trečioji – 2013 m.) buvo pernelyg panašios į pirmtaką, kad nesirausiant archyvuose būtų galima pasakyti, kuris modelis kaip atrodė ir kokiomis savybėmis mėgino užkariauti vairuotojų simpatijas. Vokiečiai taip įsikibo į tradicijų tęstinumą, kad apsiribojo nuosaikia techninių parametrų ir dizaino evoliucija.
Šiuo aspektu naujasis X5 taip pat pabrėžtinai konservatyvus: kėbulo siluetas ir BMW šeimos bruožai, įspūdingo dydžio stačiakampės radiatoriaus „šnervės“ su dvigubų priekinių šviesos diodų žibintų kompozicija beveik nepakito. Tiesiog kiek kitaip sudėliotos kėbulo linijos, daugiau aštrių akcentų. Nuo dabartinio modelio eksterjero daugiau skiriasi tik trimatį efektą sukuriantys galiniai žibintai. Plika akimi užfiksuoti, kad ketvirtosios kartos SUV pirmtaką „praaugo“ visomis kryptimis po keletą centimetrų (36 mm ilgesnis, 66 mm platesnis ir 19 mm aukštesnis; ratų bazė ištįso 42 mm iki 2 975 mm) neįmanoma, tačiau erdvės viduje iš tiesų gerokai daugiau nei būtų galima tikėtis.
Ir tai dar ne viskas. Jeigu pirmasis X5 buvo sukurtas bendradarbiaujant su „Land Rover“ inžinieriais, visos vėliau pasirodžiusios visureigio kartos artėjo prie klasikinių BMW ratuočių. Svarbiausias šių metų bavarų kūrinys sukonstruotas ant visiškai naujos modulinės platformos, pakrikštytos CLAR vardu, todėl technikos ekspertai visureigį vadina „balto lapo“ projektu. Revoliucinės permainos leido inžinieriams automobilio konstrukcijoje panaudoti gerokai daugiau aliuminio ir magnio, padėjusių pasiekti kur kas didesnio kėbulo standumo ir, nepaisant išaugusių gabaritų, nepadidinti svorio. Beje, CLAR platformos – brangiausio ir svarbiausio automobilio komponento – pagrindu buvo sukurta 7-osios, 5-osios bei 3-osios serijos BMW modeliai, o netrukus turėtų pasirodyti dar vienas prabangus visureigis – BMW X7, turintis kibti į atlapus Range Rover.
Pirmieji naujo modelio BMW X5 pristatomi su vienu benzininiu xDrive40i šešių cilindrų varikliu, generuojančiu 340 AG pajėgumą, ir dviem dyzeliniais jėgos agregatais. Bandymams skirtas rinkos debiutantas buvo sukomplektuotas su galingesniąja 400 AG versija M50d, itin žemame 2 000–3 000 aps./min. diapazone užtikrinančia maksimalų 760 Nm sukimo momentą. Daugiau nei dvi tonas sveriantis automobilis iki 100 km/val. įsibėgėja tarsi sprinto dievas Usainas Boltas – per 5,2 sekundės. „Lietuvos metų automobilio 2019“ stovykloje surengus improvizuotas traukos lenktynes, bavaras visus konkurentus su vidaus degimo varikliais tiesiog nokautavo, nusileidęs vieninteliam varžovui – elektromobiliui Jaguar I-Pace.
Svarbu ir tai, kad važiuojant policijos pareigūnų neerzinančiu režimu X5 be vargo telpa į 7 l/100 km degalų sąnaudų rėmus. Kuklesnysis dyzelinis motoras xDrive30d, siūlantis 265 AG, yra dar ekonomiškesnis – jo vidutinės degalų sąnaudos gali pasiekti vos 6,2 l/100 km. BMW varikliai atitinka naujausią Euro 6d-TEMP standartą – juose montuojami kietųjų dalelių filtrai arba SCR katalizatoriai. Su jais komplektuojama aštuonių laipsnių automatinė pavarų dėžė Steptronic, kurią drąsiai galima rodyti visiems kitiems gamintojams kaip sektiną pavyzdį – transmisija dirba tyliai, tiksliai ir greitai.
Dar vienas daugybės komplimentų nusipelnantis dalykas – naujojo X5 pakaba. Visų varančiųjų ratų pavarą kontroliuoja atnaujinta elektroninė sistema, galinti dar greičiau paskirstyti sukimo momentą daugiausia sukibimo turintiems ratams. Kai sukibimas yra maksimalus, pavyzdžiui, važiuojant asfaltuotomis vietomis, visureigis yra varomas tik galiniais ratais. Galinis diferencialas turi blokavimo funkciją, padidinančią stabilumą ir sukibimą išvažiuojant iš posūkių ar kitose situacijose, kai reikia maksimalios traukos.
Be to, naujasis BMW X5 yra pirmasis „X“ serijos modelis, siūlomas su analogų rinkoje neturinčia pneumatinės pakabos technologija Adaptive M Suspension Professional, elektronikos reguliuojamais stabilizatoriais ir visų ratų vairavimo sistema Integral Active Steering. Nauja, bekelei skirta įranga su specialiais pakabos nustatymais ir diferencialo blokavimo galimybe leidžia suderinti pravažumą su aukščiausio lygio komfortu kelyje. Ji suteikia galimybę mygtuko paspaudimu pakeisti automobilio nustatymus, tobulai prisitaikant prie besikeičiančių kelio sąlygų. Automobilio aukštį galima koreguoti iki 80 mm ir pasirinkti vieną iš keturių važiavimo režimų, skirtų kelionėms per smėlį, akmenis, žvyrą ar sniegą.
Nors BMW viso pasaulio benzingalvių simpatijas pelnė konstruodami sportiškumu išsiskiriančius ratuočius, šis SUV rinkos pirmūnas akivaizdžiai orientuotas į komfortą. Dabar net pasirinkus aštriausią Sport plius adaptyviosios pakabos režimą, visureigis elgiasi kaip didelis, baltas ir pūkuotas katinas. Kitaip tariant, dinamiškas važiavimas asfaltuotuose keliuose yra prioritetų sąrašo viršuje. Galimybės nerti į bekelę dabar dar geresnės, tik ar nebus gaila taip elgtis su automobiliu, kainuojančiu daugiau nei 130 tūkst. eurų. Bet kokiu atveju ketvirtosios kartos BMW X5 yra bene geriausia šias dvi savybes derinanti transporto priemonė.