23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2018/09
Elektrinio katino ypatumai
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Pirmoje vertinimų, komentarų, įžvalgų bangoje, kilusioje iškart po oficialaus bekelės iššūkių nebijančio Jaguar I-Pace debiuto, vienas amerikiečių žurnalistas pareiškė, kad tai svarbiausias „Jaguar“ automobilis nuo legendinio E-Type pasirodymo 1961-aisiais. Iš tiesų šio SUV premjera simbolizuoja kai ką daugiau – elektra varomos mašinos jau gali pakeisti naftos produktais varomus analogus bemaž visose gyvenimo srityse.

Mūsų krašte „E“ raidės naudojimo monopolis priklauso elektromobiliams, todėl, kai praėjusiais metais „Jaguar“ atstovų salone pasirodė krosoveris „EPace“, pardavimo vadybininkai iki užkimimo aiškino, kad šitas daiktas tebesilaiko benzininės dietos, o elektros energija mintančio modelio I-Pace teks kiek palūkėti. Ir dar – raidė „I“ čia simbolizuoja tą patį, ką ir kalbant apie i-Phone ar i-Pad – išmanumą iki mažiausio varžtelio.

Kiek šioje panegirikoje yra tiesos ir ar tikrai I-Pace taps Tesla žudiku? Visų pirma, elektrinis katinas yra bene pirmoji reali Elono Musko imperijos produktų alternatyva. Pagal viena įkrova įveikiamą ridą (WLTP ciklu nuvažiuoja 480 km) „Jaguar“ šeimos naujokėlis pranoksta Model X su oficialiai patvirtintais 402–414 kilometrų. Tačiau tai tik vienas jo kozirių.

Spėju, kad daugumai į premium klasės techniką besižvalgančiųjų dar svarbiau yra elektromobilio stilistika ir įspūdis, kurį galima padaryti pasirodžius įžymybių vakarėlyje. I-Pace serijinei gamybai paruoštu modeliu tapo per maždaug pusantrų metų nuo tos dienos, kai buvo viešai parodytas konceptas, ir – ačiū Dievui – išliko beveik toks pat efektingas, kaip kadaise BMW i-8 trileryje „Misija neįmanoma“. Prieš porą metų debiutavęs Model X galėtų vaidinti nebent „Moksliukų keršto“ tęsinyje, o epitetu „gražus“ pamaloninamas su sąlyga, kad „graži“ yra „Tic Tac“ pastilių dėžutė.

Bet ne veltui sakoma, kad kažkam ir ožys yra svajonių jaunikis, todėl grįžkime prie skaičių, pavyzdžiui, nurodančių masę. Tesla sveria beveik pusantro šimto kilogramų daugiau (2 390 kg prieš 2 208 kg), todėl I-Pace dinaminėmis savybėmis – 4,8 sek. nuo 0 iki 100 km/val. – lenkia netgi galingesnes Model X modifikacijas.

Apskritai su dviem iš „Formulės E“ pasiskolintais nuolatinio veikimo magneto sinchroniniais elektros varikliais, generuojančiais 400 AG ir 700 Nm sukimo momentą, „Jaguar“ elektromobilis sugeba bet kuriuo metu taip spurtuoti, kad keleivių pilvuose pradeda skraidyti drugeliai. Tai vienas didžiausių elektros pavaros kozirių – visas didžiulės galios rezervas iššauna tą pačią akimirką, kai tik dešine koja nuspaudi akceleratorių. Jokio delsimo, jokių „turbo duobių“ ar panašių nesusipratimų. Įveikti vingiuotą ir tramplinų turtingą kelio atkarpą senajame Ukmergės kelyje buvo didžiulis malonumas. Vairas veikia preciziškai tiksliai, suteikdamas jokiais objektyvios informacijos pakaitalais neiškraipytą pojūtį apie tai, ką kuriuo metu veikia priekiniai ratai. Net ir apautas 22 colių ratais I-Pace išlaikė komfortabilų važiavimą įjungus dinamišką režimą.

Dėl 50:50 galios paskirstymo tarp ašių I-Pace yra valdomas beveik tobulai. Ypač turint galvoje, kad tai krosoveris, turintis ambicijų neprastai pasirodyti bekelėje: priklausomai nuo pasirinkto važiavimo režimo, prošvaisą galima koreguoti net 6 cm amplitudėje. Kilstelėjus kėbulą į aukščiausią padėtį (18 cm), galima įveikti 50 cm gylio brastą.

Apskritai per neilgai trukusią akistatą kelyje šis aparatas paliko automobilio chameleono įspūdį. Priklausomai nuo sėdinčiojo prie vairo nuotaikų, judėjimo poreikio ar kelio ypatumų, galima rinktis alternatyvius važiavimo režimus – komfortabilų, dinamišką ir ekonomišką – kurie atrodo tarsi skirtingų tėvų vaikai. Taupioji programa taip regeneruoja kinetinę energiją, kad važiuoti galima visiškai nenaudojant stabdžių. Pakanka atleisti akceleratorių ir, panašiai kaip su BMW i-3, automobilis pradeda lėtėti, kaip inkarą išmetusi jachta. Pripratus prie šio režimo ir matant kas vyksta pasirinktame maršrute, keliauti galima iš esmės naudojantis tik vienu pedalu. Beje, stabdymo efektyvumą taip pat galima koreguoti pagal individualius įpročius ir poreikius. „Jaguar“ žada, kaip ir Teslos atveju, kad I-Pace programiniai atnaujinimai bus galimi nuotoliniu būdu. Automobilį su išmaniuoju telefonu galės suporuoti tiek besinaudojantieji iOS, tiek „Android“ sistemomis.

Pasirinkus „aštriausią“ versiją, elektrinį krosoverį galima lyginti su Porsche Macan. Skirtumas tik tas, kad čia į saloną „tikro variklio garsas“ plūsta ne iš po kapoto, o iš salone esančių garsiakalbių. Žinoma, galima ginčytis, kiek tokia butaforija panaši į klasikinę benzininės V6 jėgainės kuriamą muziką. Tačiau tikras faktas yra tas, kad važiuojant vairuotojo ausis pasiekiantys garsai – svarbi informacija, padedanti priimti teisingus sprendimus. I-Pace atveju šį triukšmą galima tiek pritildyti ar išjungti, tiek ir pagarsinti.

Pernelyg neatitrūkti nuo realybės padeda ne tik sintetinis garsas, bet ir elektrinio „Jaguar“ visureigio interjeras. I-Pace viduje vyrauja įprastuose premium klasės SUV sutinkama išvaizda, rodmenų, vairuotojo priemonių išdėstymas, prabanga, surinkimo kokybė. Alternatyva tiems, kam milžiniškas liečiamasis Tesla ekranas ir beveik jokių mygtukų minimalistiniame salone pasirodys per daug kosmiška.

Po pažinties su I-Pace vienas kolega apibūdino šį elektromobilį kaip „maksimaliai artimą konvenciniams visureigiams“. Tai yra tokiems, kokius įpratome vairuoti per porą pastarųjų dešimtmečių ir kuriuos gana tiksliai charakterizuoja keli svarbūs skaičiai. Vienas jų nusako tarpuašio ilgį arba vadinamąją automobilio bazę: I-Pace ji 2 990 mm ir yra ilgesnė ne tik už varžovą iš „Tesla“ stovyklos (2 964 mm), bet ir gerokai didesnių SUV segmento grandų Audi Q7 ar Range Rover. Tai ne tik turi esminės įtakos važiavimo komfortui, bet ir maksimaliai plačiai atveria dizainerių-inžinierių fantazijos čakras projektuojant elektromobilio vidaus erdves. Neatsitiktinai čia nepriekaištinga ergonomika ir akiai patrauklios formos. Vairuotojo darbo vieta šiek tiek panaši į giminaičio Velar, tik neperkrauta lietimui jautriais ekranais. Pastarieji, kaip ir bemaž visi tokio tipo valdymo įrankiai, turi vieną ydą – taip uoliai kolekcionuoja pirštų antspaudus, kad jau po valandos kelionės (jei tik prireikė keisti pakabos, vairo, garso, salono temperatūros nustatymus, naudotis navigacijos sistema ir t. t.) būna taip nutapšnotas, kad pradedi nevalingai dairytis servetėlės ar valyti ekraną rankogaliu.

Salone erdvės tiek pat, kiek dideliu laikomame Jaguar XJ limuzine. Bagažinės talpa tik simboliškai mažesnė nei universalo Škoda Superb – 656 litrai (sulanksčius sėdynes – 1 453 l). Nors nuožulnių linijų kėbulas prieš praveriant dureles šiek tiek gąsdina antroje sėdynių eilėje keleiviams numatytos vietos deficitu, realiai čia visai patogiai jautėsi net sunkiojo krašto puolėjo funkcijas krepšinio aikštelėje atliekantis žmogus. Netgi milžiniškas stoglangis, kurio konstrukcijos paprastai šiek tiek apsunkina aukštaūgių gyvenimą ant galinių sėdynių, čia reikalų negadino.

Trečias svarbiausias klausimas, kurį žmonės paprastai užduoda iškart po to, kai sužino, kiek kainuoja vienas ar kitas ratuotis ir kokias nuolaidas pasiruošę padaryti pardavėjai – grynai elektrinis: per kiek laiko pakraunamas 90 kWh aušinamas ličio jonų akumuliatorius? Greitojo įkrovimo stotelėje 80 proc. energijos atsargų leistų susikrauti per 40 minučių, jei naudojama nuolatinė greitoji įkrova (DC, 100 kW). Kraunant bateriją namų sąlygomis ir naudojant kintamą srovę (AC, 7 kW) toks pat baterijos įkrovimo lygis bus pasiektas per 10 valandų.

Ir dar du kertiniai dalykai: kaina ir serviso paslaugų kokybė. Pigiausią I-Pace versiją galima įsigyti už 80,7 tūkst. eurų. Pati brangiausia įmanoma versija įkainota 105 tūkst. eurų (Tesla Model X prabangiausios versijos kaina – nuo 150 tūkst. eurų be PVM). Pamatę šį aparatą Ženevos parodoje ar vien tik susipažinę su gamintojo parengta pristatymo medžiaga, elektrinį katiną Lietuvoje užsisakė šeši „Jaguar“ gerbėjai.

Kur kas didesnę įtaką svarstymams, kurį elektrinį krosoverį racionaliau rinktis, greičiausiai padarys nuolat naujienų portaluose pasirodančios žinutės apie problemas, su kuriomis susiduria Tesla savininkai. Antai Norvegijoje, kur daugiau nei pusę naujų automobilių rinkos sudaro elektromobiliai ir hibridai, net į nedideles avarijas patekusių ir nežymiai apgadintų mašinų savininkams tenka mėnesių mėnesiais laukti, kol atkeliaus reikiamos detalės. Tai yra net tose šalyse, kur „Tesla“ turi savo atstovybes, dėl nuolat stringančių gamybos procesų pagrindiniuose kompanijos fabrikuose užtikrinti tradiciniams automobiliams įprastą atsarginių detalių tiekimą kol kas sekasi sunkiai. Mūsų šalyje šiuo prekės ženklu papuošta technika susigundę žmonės visas serviso problemas dar ilgai turės spręsti pasikliaudami garažuose triūsiančių auksarankių meistrų įgūdžiais. Šiuo požiūriu „Jaguar“ yra tikras lobis, nes Lietuvos atstovybėse dirbantys mechanikai jau dabar gali pasigirti sertifikatais apie baigtus mokymus ir žada, kad detalių pristatymo terminai nebus kuo nors išskirtiniai.

Beje, I-Pace bus gaminamas ne Didžiojoje Britanijoje, o Austrijos „Magna Steyr“ fabrike Grazo mieste, kur jau surenkamas klasikinis Jaguar E-Pace modelis ir kurio inžinieriai prisidėjo prie elektrinio krosoverio tobulinimo ankstyvame kūrybos etape. Kiti automobilių rinkos žaidėjai savus elektra varomus krosoverius – Audi e-tron ar Mercedes EQ – pristatys šių metų pabaigoje.