- Dainoras LUKAS
- Mano ūkis
Pristatomajame renginyje Italijoje buvo paskelbti „Metų traktoriaus 2019“ finalininkai, kurie varžysis dėl prizų trijose kategorijose. Jau kitais metais konkurse numatomos naujovės.
Konkursui šį kartą pasiūlyta mažiau traktorių nei įprastai – tik dešimt. Traktorių rinkimų koordinatorius Fabijus Dzamaretis (Fabio Zammaretti) paskelbė, kas šiemet pretenduos į nugalėtojus ir atskleidė, kodėl kai kurie gamintojai nusprendė nedalyvauti prestižiniuose rinkimuose. „Gamintojai savo motyvus nedalyvauti konkurse paaiškino šitaip: jie neturėjo tokių gaminių, kurie leistų jiems laimėti atskirose kategorijose“, – teigė F. Dzamaretis.
Pasuko skirtingais keliais
Dauguma konkursui pasiūlytų traktorių jau yra gaminami ir siūlomi arba artimiausiu metu bus pasiūlyti pirkė-jams. Savo gaminius konkurso komisijos vertinimui pateikė „Case“, „Steyr“, „McCormick“, „Landini“, „Same“, „Fendt“, „Zetor“, „Massey Ferguson“, „Antonio Carraro“.
Per pristatymą gamyklų atstovai skirtingai komentavo savo pasirinkimus dėl pasiūlytų modelių. Vieni akcentavo inovacijas, kiti pažymėjo, kad „grįžta prie šaknų“, kurdami „tikrą“ traktorių, vėl siūlydami mechanines transmisijas. Visi gamintojai atkreipė dėmesį į operatorių darbo sąlygas. Traktorių kabinos tampa dar erdvesnės, jų grindys yra lygios, įrengiama vieta operatoriaus daiktams susidėti.
„Metų traktoriaus“ nominacijai įregistruoti trys traktoriai. „Zetor“ siūlo Forttera HSX 140 traktorių. Šios serijos traktoriai turi 4 cilindrų, 120–140 AG variklį. Bendra keliamoji galia 8 500 kg, mašina sveria 4 900 kg. Jie tinka vidutinio dydžio augalininkystės ir gyvulininkystės ūkiams. Gamintojai pažymėjo, kad variklis sukurtas ir pagamintas Čekijoje, jo standartinis darbo laikas apie 20 tūkst. motoval. Jis sukurtas taip, kad būtų galima naudoti ir prastesnės kokybės degalus. Automatinė 40 ECO transmisija leidžia sumažinti degalų suvartojimą. Testo metu nustatyta, kad 100 km reikia 40,8 l degalų, palyginimui, šiam atstumui įveikti traktorius su ankstesne transmisija suvartodavo 47,7 l degalų.
Kitas pretendentas – „Landini“ traktorius McCormick X7.690 P6-Drive. Jis aprūpintas 6 cilindrų, 199 AG varikliu, bendra keliamoji galia 9 300 kg, sveria 7 098 kg. Kaip privalumai minimi Stop&action stabdžių sistema, kuri leidžia tolygiai pajudėti iš vietos, patogus priėjimas prie variklio, mažas degalų suvartojimas, tiksli vairavimo sistema. Iš viso siūlomi 5 skirtingų modifikacijų modeliai.
„Case“ gaminys IH Maxxum 145 Multicontroller ginkluotas 4 cilindrų, 145 AG varikliu, pusiau automatine 24x24 pavarų dėže. Jo galinio keltuvo galia iki 7 864 kg, pats sveria 5 800 kg. Galimas eigos lėtintuvas, kai mažiausias traktoriaus greitis – 190 m/val.
Daug dėmesio skiriama elektroniniam valdymui, anot gamintojų, tai „besimokantis traktorius“, kuris leidžia išsaugoti pasikartojančias veiksmų sekas ir jas suasmeninti. Kabinos išskiriamos kaip labai tylios. Triukšmo lygis – iki 69 dB.
Pabrėžė privalumus
„Geriausio standartinio traktoriaus“ nominacijoje – keturi pretendentai. „Massey Ferguson“ gamyklos MF 6713 modelis turi AGCO Power 4 cilindrų, 125 AG variklį, mechaninę 12x12 transmisiją. Jo galinės pakabos keliamoji galia 5 200 kg, pats sveria 4 230 kg. Hidraulinio siurblio našumas nuo 57 iki 98 l/min. Maksimalus greitis 40 km/val., minimalus – 0,15 km/val.
„Case“ traktorius IH Farmall 75 turi 4 cilindrų, 75 AG variklį, mechaninę sinchronizuotą 12x12 (arba 20x20) transmisiją, maksimali kėlimo galia 3 000 kg, svoris 4 800 kg. Traktoriaus plotis yra 1,53 m, tad juo patogu manevruoti.
„Fendt“ traktorius 313 Vario aprūpintas 4 cilindrų, 98 AG varikliu, bepakope padalyto galios srauto pavarų dėže. Galinio keltuvo keliamoji galia siekia 5 960 kg, priekinio – 3 100 kg. Gamintojai teigia, kad tai manevringas traktorius, galintis stabiliai važiuoti šlaitais, itin patogus naudoti su priekiniu krautuvu.
„Steyr“ traktorius 4115 Kompakt HD turi 4 cilindrų, 114 AG variklį, bepakopę 24x24 (arba 40x40) pavarų dėžę, jo maksimali keliamoji galia 4 400 kg. Kaip privalumas pabrėžiamas stabilumas dirbant šlaituose, priekinės pakabos apkrovimas paskirstomas tolygiai, kad priekyje tvirtinama įranga duotų mažiau apkrovos į gruntą.
Trys italų gamintojai komisijai pristatė savo gaminius specializuoto traktoriaus nominacijai. „Landini“ pasiūlytas REX 4-120 GT modelis turi Deutz 4 cilindrų, 77–105 AG variklius, maksimali keliamoji galia 3 400 kg, svoris 5 300 kg. Kaip privalumas nurodoma 1 m pločio kabina. Manevringo traktoriaus plotis yra 1,48 m, ilgis – 3,9 m.
„Antonio Carraro“ modelis TTR 7600 Infinity turi 4 cilindrų, 75 AG variklius, bepakopę transmisiją. Maksimali keliamoji galia siekia 2 400 kg. Traktoriaus plotis yra 1,35 m, ilgis – 3,48 m. Centre sumontuotas variklis leidžia išlaikyti stabilumą dirbant šlaituose, po variklio gaubtu sumontuota automatinė valymo sistema (į abi puses galintis suktis ventiliatorius). Traktorius sveria 4 500 kg.
„Same“ traktorius Frutteto CVT 115 S aprūpintas 4 cilindrų, 107 AG varikliu, bepakope transmisija. Maksimali keliamoji galia yra 2 600 kg. Traktoriaus plotis yra 1,37 m, ilgis – 3,67 m. Šis mažylis puikiai telpa beveik visur.
Kriterijumi taps tvarumas
Konkurso komisijai F. Dzamaretis pasiūlė nuo kitų metų įtraukti „Tvaraus traktoriaus“ kategoriją. „Kodėl apie tai laikas kalbėti? Iki 2050 m. pasaulyje bus 9,6 mlrd. žmonių, kuriuos reikės išmaitinti. Tai reiškia, kad iki to laiko maisto gamyba turi išaugti apie 70 proc. Todėl turime reaguoti į aktualijas ir atnaujinti šį projektą. Šiuo metu niekur pasaulyje nėra renkami tvariausi traktoriai, tačiau pramonė dirba šia kryptimi. Nauja kategorija leis koncentruotis į saugumą ir perspėjimo sistemas, kurios operatoriui praneš apie pavojingas situacijas. Dar dėmesio skirsime komfortui, nes operatoriai vis daugiau laiko praleidžia traktoriaus kabinoje. Žinoma, svarbu technologijos ir efektyvumas“, – sakė F. Dzamaretis.
Jau numatyti ir preliminarūs naujos nominacijos kriterijai: bepakopė transmisija, GPS sistema, kuri kontroliuoja traktorių pagal iš anksto numatytą trajektoriją, apimant palydovinę navigaciją ir padėties imtuvus; nekonvenciniai degalai (biodyzelis, natūralios suspaustos dujos (CNG), skystos natūralios dujos (LNG), elektra); emisijos lygis, jei naudojamas dyzelinis variklis; nuotolinė diagnostikos sistema, leidžianti per nuotolį nustatyti gedimus, susisiekti, kai reikalinga priežiūra; stabdžiai (ABS, Stop@Go sistema); terminalas, susijęs su galimybe kontroliuoti visus įrankius viename ekrane; programinė įranga ir integruota padangų slėgio sistema; galimybė turėti internetą, naudotis el. paštu, socialiniais tinklais, korporatyviniu tinklu; visų sistemų saugumas, kuris suteikia vairuotojui galimybę išvengti rizikingų manevrų, informuoja apie pavojingas situacijas verslo centrą ar skubios pagalbos centrą; prekės ženklo įsipareigojimas laikytis aplinkosaugos reikalavimų (Dow Jones tvarumo indekso, technikos sertifikavimo, tvarumo programos).
Pasak F. Dzamarečio, tai nebus apdovanojimas „žaliausiam“ traktoriui, tačiau inovacijai, kuri remiasi tvarumo idėjos principu. Kai kurie komisijos nariai išsakė abejonių, ar šis apdovanojimas ilgai liks patraukliu, nes pasiūlyti naujoves kasmet gali būti sunku.
Be to, traktorių pirkėjai ūkininkai taip pat labiau domisi techniniais parametrais, o ne ekologiškumu ar tvarumu. Taip pat atkreiptas dėmesys, kad mažiau kaip pusė visų kaip inovatyvių parodose pristatomų traktorių apskritai pasirodo rinkoje. „Turime apie tai pagalvoti, todėl konkurso nuostatuose reikės numatyti, per kiek laiko pristatomas traktorius turi būti pradėtas gaminti“, – svarstė F. Dzamaretis.
Pagrindinis konkurso „Metų traktorius 2019“ rėmėjas – padangas gaminanti kompanija „Trelleborg“. Ši bendrovė renginyje pristatė PneuTrac padangas. Teigiama, kad šios padangos sujungia geriausias pneumatinių padangų ir vikšrų savybes. Tokioms padangoms reikia mažiau oro, todėl ratai mažiau slegia dirvą.