- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Imantis narstyti transporto pasaulio premjeras, vienas svarbiausių, o kartu ir sunkiausių žurnalisto uždavinių – išvengti išankstinių nuostatų. Šia prasme akistata su dviem vos prieš trejetą mėnesių Senajame žemyne debiutavusiais ir tik prieš keletą savaičių Lietuvos rinkoje pasirodžiusiais modeliais – Volvo XC40 ir Jaguar E-Pace – buvo ypač įtempta. Kaip nesuskysti, nepradėti seilėtis, tauzyti jaustukais ir ištiktukais persunktų niekų, bet padėti skaitytojams suprasti, kuris ratuotis vertas jų dėmesio?
Ženevos automobilių parodos išvakarėse Volvo XC40 tituluotas „Europos metų automobiliu 2018“. Tiesioginis jo varžovas Jaguar E-Pace prisistatymą publikai pradėjo pasiekdamas nutrūktgalvišką Gineso rekordą: įspūdingą 15 m ilgio šuolį su 270 laipsnių kampo pasisukimu.
Švedų šviesmetis
Pažintį su Volvo XC40 šiek tiek palengvino mažojo visureigio išvaizda. Nors jis neginčijamai turi visus „Volvo“ šeimos bruožus, vis dėlto pirmas įspūdis buvo toks, kad mažylis švedas šiek tiek ryžas, akiniuotas ir su atlėpusiomis, tarsi politologo Sūrskio, ausimis. Tai yra prašyte prašosi būti lengvai traukiamas per dantį. Tačiau pamačius ne šio modelio nuotraukas, bet gyvą mašiną, ūpas panašiai priekabiauti išsisklaidė kaip dūmas. XC40 turi nauja tradicija tapusias šiek tiek įgaubtas radiatoriaus groteles, „Toro kūju“ pakrikštytus LED žibintus, stebėtinai ilgą variklio gaubtą ir striuką galinę dalį, su vaikiško dydžio galiniu langu. Automobiliukas panašus į sportbatį, bet šiuo atveju tai reikėtų laikyti komplimentu, nes beveik visi artimiausi konkurentai – BMW X1, Audi Q3, Mercedes Benz GHL – atrodo gerokai nuobodžiau. Subjektyviu žvilgsniu, nepaseno tik Range Rover Evoque ir, žinoma, naujasis Jaguar E-Pace, apie kurį detaliau papasakosiu kiek vėliau.
Savita forma Volvo XC40 paverčia ne tik lengvai atpažįstamu eismo sraute, bet ir praktišku. Būdamas 4 425 mm ilgio, 1 863 mm pločio ir 1 652 mm aukščio, turėdamas 2 702 mm atstumą tarp ašių ir 21 cm prošvaisą (šiuo parametru mažylis lenkia vyresniuosius brolius XC60 ir net XC90), jis aukštesnis ir platesnis nei pagrindiniai Premium segmento varžovai iš Vokietijos. Viduje keleiviams ir jų kelionės rakandams suformuota erdvė gerokai pranoksta lūkesčius. 460 l (nulenkus elektra valdomus atlošus – iki 1 336 l) bagažinė gali būti padalyta iš grindų plokščių lengvai suformuojama pertvara, leidžiančia fiksuoti smulkius krovinius. Priekinių sėdynių atlošai pagaminti iš plonų konstrukcijų, todėl vietos gale stebėtinai daug.
Erdvės pojūtį sėkmingai kuria durelių apdaila, pagaminta iš tokios pat kiliminės dangos, kaip ir grindys bei transmisijos tunelio apdarai. Tikėtina, kad šis sprendimas lemia ir pavydėtinai gerą triukšmo izoliaciją salone, o muzikai iš 9 Harman/Kardon garso sistemos garsiakalbių leidžia lietis kaip Filharmonijos koncertų salėje. Užbėgant įvykiams už akių – šiuo aspektu XC40 tiesiog nokautuoja Jaguar E-Pace.
XC40 pasižymi keliomis praktiškomis smulkmenomis: durelėse milžiniškos ertmės gaiviesiems gėrimams, ištraukiamas stalčius iš po vairuotojo sėdynės, kabliukas pirkiniams ant dėtuvės durelių priešais priekinį keleivį, centrinėje konsolėje integruota ištraukiama miniatiūrinė šiukšliadėžė, belaidžio įkrovimo vieta mobiliajam telefonui ir kita.
Beveik visus važiavimo parametrus galima reguliuoti priekinio skydelio viduryje sumontuotame vertikaliame 9 colių įstrižainės liečiamajame ekrane: nuo individualaus važiavimo režimo nustatymo iki savavaldėms mašinoms skirtų užduočių – važiavimo savo eismo juosta, vairavimo spūstyse ir greitkeliuose, automatinio stabdymo prieš kliūtį, susidūrimo išvengimo su priešpriešiais važiuojančiu automobiliu, pėsčiųjų, dviratininkų bei gyvūnų atpažinimo sistemų aktyvavimo.
Vienas įdomiausių ir praktiškiausių dalykų, debiutuojančių su šiuo modeliu – inovatyvi Volvo on Call sistema, leidžianti per atstumą matyti automobilio vietą, jį atrakinti ir užrakinti, aktyvuoti klimato kontrolės mechanizmą dar prieš pradedant kelionę. Tai idealus būdas keliems šeimos nariams dalytis viena mašina, nes išmaniajame telefone įdiegus atitinkamą programėlę nereikia užvedimo raktelio. Neatsitiktinai švedai gavo daugybę užsakymų iš Europos automobilių nuomos kompanijų, vos tik XC40 buvo pradėtas pardavinėti.
Šiuo metu „Volvo“ savo jaunėlį komplektuoja su dviem motorais – keturių cilindrų turbodyzeliniu 2 litrų 190 AG arba tokio paties darbinio tūrio turbobenzininiu 247 AG varikliu. Abi versijos turi visus varančiuosius ratus, elektrohidraulinę tarpašinę BorgWarner/Haldex movą ir 8 laipsnių automatinę pavarų dėžę. Transmisiją bei vairo mechanizmą kūrusių inžinierių (beje, šioje komandoje darbavosi ir vienas stulbinamą karjerą padaręs vaikinukas iš Lietuvos) garbei reikia pripažinti, kad šie mechanizmai galėtų drąsiai pretenduoti į Nobelio premiją, jei tik tokia būtų skiriama geležiai. Mūsų bandymų trasa porą kartų kirto pavasarinį varlių migracijos taką ir, nors šokuojančių išverstakių pavakarę buvo pilnas kelias, galėčiau prisiekti sugebėjęs išvengti visų iki vieno tragiškų incidentų. Visureigis valdomas itin tiksliai, o pakaba leidžia jaustis komfortiškai judant ir aštresniais režimais.
Be to, „Volvo“ atstovų teigimu, netolimoje ateityje pasirodys modeliai su trijų cilindrų benzininiais motorais (tokių variklių švedai anksčiau negamino), iš buitinio elektros tinklo įkraunama hibridinė Plug-In versija, generuojanti net 407 AG, bei grynakraujis elektromobilis.
Įdomu, kad „Volvo“, pirmą kartą kompanijos istorijoje iškovojusi „Europos metų automobilio“ karūną, netrukus pasinėrė į dar vieną euforijos bangą – kovo pabaigoje tarptautiniame Niujorko autosalone 2018-ųjų „Pasaulio metų automobiliu“ buvo paskelbtas vidurinysis švedų krosoveris XC60. Apie jį „Mano ūkio“ puslapiuose buvo pasakojama praėjusią vasarą. Ką gi – akivaizdu, kad „Volvo“ sukūrė tobulą „gero automobilio“ receptą.
„Jauniklis“ pradeda medžioklę
Labai panašias ambicijas savo premjeros išvakarėse neabejotinai puoselėjo ir tiesioginis XC40 konkurentas Jaguar E-Pace, konstravimo epopėjos įkarštyje gavęs „jauniklio“ pavardę (beje, sėlinančio jaguaro ir iš paskos kėblinančio jauniklio atvaizdas puikuojasi priekinio stiklo apačioje esančioje juostoje). Didesnysis katinas – Jaguar F-Pace triumfavo „Pasaulio metų automobilio“ rinkimuose 2017-aisiais, todėl daug kas spėliojo, kad britų krosoverių pagrandukas bus ginkluotas panašiais koziriais ar netgi pranoks vyresnėlį. Ir iš tiesų – 15 metrų ilgio šuolis su 270 laipsnių kampo pasisukimu buvo tai, ką lig šiol galėdavome matyti tik filme „Žmogus su auksiniu pistoletu“ apie superagentą Džeimsą Bondą, nes realiame pasaulyje serijiniai automobiliai tokių kvailysčių niekada nekrečia.
E-Pace gali sau leisti elgtis išsišokėliškai vien dėl hipnotizuojančios išvaizdos. Net jei jam kas nors nepavyktų, visada galima pasiteisinti, kad krosoveris stiprus kitose srityse. Ir iš tiesų tokio dizaino automobilius Sveikatos apsaugos ministerijos strategai turėtų įtraukti į kompensuojamųjų preparatų sąrašą bei skirti smulkioms negandoms – „manęs niekas nemyli“ ar „valdžioje vagys ir kvailiai“ – gydyti. Vien žiūrėdamas į „jauniklį“ pradedi nevalingai šypsotis, o atsisėdęs prie vairo, įjungęs variklį ir pasirinkęs „dinaminį“ važiavimo režimą (tada variklis iš tiesų prabyla plėšrūno balsu) netrukus susivoki, kad veido išraiška tapo panaši į Rembo, kai jis Vietnamo džiunglėse kulkosvaidžiu pleškino blogiukus.
Šiek tiek panašus į kultinį F-Type, tik ryškesnių šoninių linijų, žemėjančiu variklio dangčiu, didelėmis grotuotomis oro paėmimo angomis, rombo formos priekiniais žibintais, žemėjančiu į galą stogu, kėbulo kampuose pūpsančiomis ratų arkomis, mažasis „Jaguar“ prašosi būti vadinamas labiausiai vykusiu kupė ir visureigio „mišrūnu“, koks tik šiuo metu siūlomas naujų automobilių rinkoje.
Dizaineriai nusipelno komplimentų ir dėl to, kad ant dailių formų aukuro nepaaukojo funkcionalumo ir praktiškumo. Kroviniams skirta erdvė čia siekia 577 litrus ir tai yra vienas geriausių rezultatų tarp kompaktinės klasės krosoverių. Kabinėtis galima nebent dėl aukštoko bagažinės slenksčio.
Salono išplanavimas kuria įspūdį, kad čia vietos daugiau, nei būtų galima tikėtis žinant kėbulo gabaritus (ilgis 4 395 mm, plotis 1 984 mm, aukštis 1 649 mm, atstumas tarp ašių 2 681 mm). Keliautojų reikmėms sumontuota daugiau nei 40 litrų tūrio dėtuvių smulkiems daiktams. Interjeras aristokratiškai santūrus ir subtilus, tačiau nenutolęs nuo klasikinių ergonomikos kanonų. Apdailos medžiagos – daugiausia skirtingos „prabos“ odos deriniai – nepriekaištingos kokybės. Surinkimo kokybė taip pat nekelia jokių abejonių, o multimedijos sistema apskritai galėtų būti laikoma etalonu.
Čia viskas aišku net kompiuteriniams mažaraščiams. Išmaniųjų įrenginių nepaleidžiančiųjų iš rankų patogumui E-Pace siūlo 4G interneto modulį su Wi-fi prieiga aštuoniems įrenginiams ir 4 USB lizdus kiekvienam ekipažo nariui. Be to, tai užtikrina galimybę naudotis realiu laiku atnaujinama navigacijos sistema (jos rodmenų projekciją galima matyti ant priekinio stiklo prieš vairuotojo akis), įvairiausiomis programėlėmis ir pan.
Važiavimo savybėmis „jauniklis“ pateisina visus lūkesčius, kokie tik gimsta prieš pradedant pažintį su Premium klasės automobiliu. Asfaltiniuose keliuose jis laikosi įsikibęs kelio vingių taip, tarsi būtų pamiršęs, kad yra bemaž dvi tonas sveriantis krosoveris. Apie galimybes bekelėje galima spręsti iš poros skaičių, skelbiamų E-Pace techniniame apraše: jo prošvaisa 204 mm, o maksimalus įveikiamos brastos gylis – 50 cm. Vadinasi, visureigis per didžiąsias liūtis galėtų be didesnių rūpesčių įveikti garsųjį „Narbuto baseiną“ sostinės Žvėryno rajone. Kolegos, išbandę šį „Jaguar“ modelį Italijos kalnuose, apie automobiliuko elgseną taip pat atsiliepė labai pagarbiai. Visų varančiųjų ratų sistema, esant reikalui, akimirksniu iki 50 proc. traukos perduoda galinei ašiai, užtikrindama sklandų judėjimą net ir sunkiomis važiavimo sąlygomis.
Siūlomų jėgos agregatų sąraše penki dvilitriai varikliai: trys turbodyzeliniai motorai, generuojantys 150 AG/380 Nm, 180 AG/430 Nm ir 240 AG/500 Nm pajėgumą bei dvi turbobenzininės jėgainės – 248 AG/365 Nm arba 300 AG/400 Nm.
Išbandytasis modelis su viduriniuoju dyzeliniu agregatu bei 9 laipsnių nauja ZF pavarų dėže paliko „Eurovizijos“ scenos verto dueto įspūdį. Vienintelis klausimas – ar už visa tai verta mokėti daugiau kaip 50 tūkst. eurų? Nors bazinės komplektacijos modelių kaina Lietuvoje prasideda nuo 34 300 eurų, tačiau, renkantis galingesnes versijas ir šiek tiek ilgesnį komforto įrangos sąrašą, piniginę tenka atverti bemaž trečdaliu plačiau.
Volvo XC40 šiuo požiūriu atrodo patrauklesnis, nes už 42 tūkst. eurų siūlomame Momentum komplektacijos egzemplioriuje sukrauta beveik viskas, ką tik yra sukūrę švedų inžinieriai.