23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2018/04
Netradicinės koncepcijos traktorius
  • dr. Kastytis LAURINAITIS, ASU
  • Mano ūkis

Naujovė traktorių rinkoje – universalios paskirties Austrijos inžinierių sukurtas kitokios koncepcijos traktorius SYN Trac, turintis automatinius padargų prikabinimo įtaisus priekyje ir gale. Prie šio traktoriaus galima prijungti papildomas varančiąsias ašis.

Naujos koncepcijos traktoriumi galima dirbti darbus žemės ūkyje, prižiūrėti kelius, miškus, naudoti jį komunaliniame ūkyje. Traktoriuje montuojamas CAT 9,3 litro darbinio tūrio variklis, išvystantis 310 kW (420 AG) galingumą 1 800–2 200 min-1 alkūninio veleno sūkių diapazone ir 1 900 Nm sukimo momentą, esant 1 400 min-1. Kartu su SCR ir kietųjų dalelių filtru užtikrinama žema kenksmingų dalelių emisija deginiuose. Variklio deginių emisija atitinka EURO 5 (EPA Tier 4 Final) normas. Degalų bako talpa 360 litrų. Traktoriuje sumontuota trijų pakopų pavarų dėžė su automatiškai perjungiamomis pavaromis, esant apkrovai. Maksimalus pasiekiamas greitis 60 km/val. Jei pageidaujama važiuoti 80 km/val. greičiu, įjungiama mechaninio perdavimo sistema.

Traktoriuje montuojamos gamintojo „Tatra“ ašys. Kiekvienas ratas turi savo atskirą hidropneumatinę pakabą, kuri suteikia ratui 280 mm eigą. Atstumas tarp ašių – 3 300 mm. Tiek ant priekinės, tiek ir ant galinės ašių gali būti sumontuotos didžiausios 500/80 R30 padangos. Tokios padangos dirbti laukuose kiek per siauros, kai variklio galingumas siekia 420 AG, o tuščio traktoriaus svoris 10,3 tonos. Tačiau palyginti su Unimog padangomis, jos kur kas didesnės, tai ir darbas laukuose patogesnis.

Maksimali SYN traktoriaus ašies apkrova 10 000 kg. Tarpratiniai ir tarpašinis diferencialai pilnai blokuojami. O prijungus papildomą ašį, ji taip pat tampa varančiąja. Tokiu atveju važiuoklės kombinacija pasidaro 4 x 4 + 2 arba 6 x 6. Traktorius vairuojamas kaip krautuvas: tik priekinė ašis, priekinė ir galinė ašis arba važiuojama šonu, vadinamuoju „krabu“.

Traktorius aprūpintas Wabco pneumatine stabdžių sistema su ABS funkcija ir dvilaidžiu priekabos stabdžių valdymo kontūru. Sistemos darbinis slėgis 8 bar. Traktoriaus borto įtampa 24 V. Generatoriaus pajėgumas 125 A.

Visų ratų pavaros ašys sumontuotos po traktoriumi. Galios tiekimo velenas sukasi 1 000 min-1 ir tiekia 3 000 Nm sukimo momentą. Jei reikalingi mažesni 540 min-1 sūkiai, montuojama papildoma pavarų dėžė.

Traktoriaus variklis sumontuotas dešinėje pusėje po kabina. Tad erdvė virš priekinio tilto lieka laisva ir identiška galinei traktoriaus daliai. Čia nėra stacionariai sumontuoto hidraulinio keltuvo ar komunaliniams padargams skirtos plokštės. Naujosios sukabinimo sistemos ypatybė – galima prikabinti norimą padargą, veiksmus atliekant iš kabinos – operatoriui net nereikia iš jos išlipti. Viskas vyksta pagal tokį principą: hidropneumatine sistema nuleidžiamas traktoriaus kėbulas ir privažiuojama prie sukabinimo įtaiso. Dviem kabliais sukabinimo įtaisas pritraukiamas iki fiksavimo pozicijos ir čia užtvirtinamas. Visas prikabinimo procesas užtrunka iki 60 sekundžių. Prikabinimo ar sukabinimo operacijas galima automatizuoti jas suprogramuojant.

Hidraulinės ir elektrinės sistemų jungtys sumontuotos ant guminių amortizatorių, prikabinant padargą jos susijungia automatiškai. Elektrinės jungties kontaktai sumontuoti taip, kad juos būtų galima lengvai pakeisti. Elektrinės jungtys yra gana trapios, todėl šių automatinių jungčių remontas neturi sudaryti didelių sunkumų. Daugiausia rūpesčių kelia ne mechaniniai pažeidimai sujungiant ir atjungiant, o klimatinės sąlygos, ypač dirbant žiemą keliuose, kurie barstomi druska.

Visas sukabinimo mechanizmas centruojamas 6 kaiščiais. Jei reikalinga tritaškė sukabinimo sistema, naudojamas adapteris. Sistema skirta 6 tonų apkrovai, nors, atsižvelgiant į variklio galingumą, apkrova galėtų būti ir didesnė. Norint su šiuo traktoriumi naudoti kelis padargus, kiekvienam jų reikia atskiro sukabintuvo.

Papildomos varančiosios ašys, atsižvelgiant į modelį, kainuoja 30–70 tūkst. eurų. Važiuoklės ašims sukimo momentą perduodantis pavaros velenas sumontuotas po traktoriumi. Per BUS sistemą ašys yra vairuojamos. Toks traktorius su papildomomis ašimis tinkamas druskos barstytuvui ar kranui montuoti.

Jei SYN traktorius agreguojamas su priekaba, tai prikabinimo įtaisas visuomet lieka sujungtas su priekaba. Šiame prikabinimo įtaise sumontuota posūkio kampo stebėjimo sistema, kuri leidžia tinkamai valdyti priekabos vairuojamąsias ašis.

Kabina didelė ir erdvi, tačiau įlipti reikės stačiais laiptais. Vairuotojo sėdynė su pneumatine amortizacija ir sukasi 180 laipsnių kampu. Keleivio sėdynė taip pat turi pneumatinę amortizaciją. O kabina pritvirtinta ant guminių slopintuvų.

Kabinoje prietaisai išdėstyti pagal klasikinę komponuotę. Du šone sumontuoti informaciniai ekranai pateikia vairuotojui reikalingą informaciją. Kitą kabinos įrangą gamina „Elobau“, kuri savo produkciją tiekia „Claas“ ir CNH technikai. Priekinės ir galinės šešios hidraulinės jungtys valdomos Joystick svirtimi arba klavišais. Hidraulinės alyvos srautas 180 l/min. (pagal užsakymą 360 l/min.) tiekiamas iš ašinio stūmoklinio siurblio 210 bar slėgiu.

Šis SYN traktorius galėtų sudaryti konkurenciją žemės ūkyje naudojamiems sunkvežimiams Unimog, traktoriams Fastrac. Tačiau tam būtina užtikrinti servisą ir įtikinti klientus, kad 330 000 Eur investicija į šią techniką jiems yra naudingesnė nei investicija į standartinį traktorių.