23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/12
„Agritechnica 2017“: naujos kryptys ir perspektyvos
  • Juozas JANUŠKAITIS
  • Mano ūkis

Lapkričio viduryje vykusią didžiausią žemės ūkio mašinų ir technologijų parodą „Agritechnica 2017" aplankė 450 tūkst. lankytojų, t. y. ne mažiau nei rekordiniais lankytojų skaičiumi 2015-aisiais. Lankytojų registracija skelbia, kad jie į parodą atvyko net iš 138 šalių. Ekspozicijas parodoje įrengė 2 803 kompanijos iš 53 šalių. Pirmą kartą 60 proc. parodos dalyvių - ne iš Vokietijos. Itin didelis susidomėjimas paroda tarp Azijos gamintojų - čia pirmą kartą dalyvavo Pietų Azijos pramonės milžinė kompanija „Mahindra-Mahindra".

Įspūdingų naujienų traukos mašinų srityje šį kartą parodoje „Agritechnica 2017“ neišvydome, tačiau tam yra priežastis, apie kurią pabaigoje. Dvejus metus nuo praėjusios parodos galima vertinti kaip gamintojų pasirengimą naujam etapui: investicijų į naujas veiklos sritis ir partnerių telkimą šiam tikslui pasiekti.

Prieš kurį laiką „Claas“ pranešė, kad gamoje nuo 2018 m. nebeliks populiarių teleskopinių krautuvų Scorpion, kuriuos jai pagal sutartį gamino „Kramer“. Rinkai pradėjus analizuoti šią žinią, netrukus pasirodė pranešimas, kad teleskopiniai krautuvai vėl pasirodys didžiausio žemės ūkio mašinų gamintojo pasaulyje „John Deere“ gamoje. Partneris, savaime suprantama, ta pati Vokietijos kompanija „Kramer“, priklausanti grupei „Wacker Neuson SE“.

„Kramer“ gaminami krautuvai nebus dažomi firminėmis „John Deere“ spalvomis, bent kol kas. Sutartis numato partnerystę platinimo srityje, bet ne kompanijos įsigijimo. „John Deere“ gauna plačią gamą aukštos klasės krovos mašinų, „Kramer“ – išvystytą prekybos tinklą, stiprius atstovus ir lojalius vieno geriausiai žinomų prekės ženklų klientus („John Deere“ prekės ženklas žinomumu pasauliniu mastu konkuruoja tik su „Massey Ferguson“).

Tačiau ir „Claas“ nelieka be krovos mašinų. Privati kompanija pasiraše bendradarbiavimo sutartį su kita privačia Vokietijos kompanija „Liebherr“, gaminančia profesionalias statybines krovos mašinas. Tiesa, statybinės paskirties „Liebherr“ teleskopinių krautuvų gama labai siaura (nuo 3,2 t/7,0 m iki 4,1 t/7,0 m), tačiau, žinant kompanijos galimybes, kitoje parodoje „Agritechnica“ gali būti pristatyta nauja gama žemės ūkio paskirties krovos mašinų. Be teleskopinių krautuvų, „Claas“ gauna visą paletę didelės galios krautuvų, tad nuo šiol galės aktyviai konkuruoti su JCB.

Prieš parodą „John Deere“ pateikė dar dvi staigmenas: už 4,6 mlrd. eurų įsigijo stipriausią Europoje ir didžiausią Vokietijoje kelių tiesimo mašinų gamintoją „Wirtgen Group“, Italijos purkštuvų gamintoją „Mazzottti“ ir pasirašė platinimo sutartį su švedų kompanija „Vӓderstad“.

„Wirtgen Group“, kurios 2016 m. apyvarta siekė 2,6 mlrd. eurų (JD 2016 m. apyvarta – 23,4 mlrd. JAV dolerių arba 19,9 mlrd. eurų), naudingai praplės „John Deere“ statybinių mašinų gamą ir kartu leis efektyviau panaudoti JAV kompanijos variklių ir transmisijų gamybos pajėgumus. Švedų „Vӓderstad“ susitarimas su „John Deere“ yra vienas regioninio bendradarbiavimo pavyzdžių, kuris numato, kad abiejų prekių ženklų mašinų platinimu ir priežiūra užsiims tas pats tinklas. Susitarimas skirtas Rusijai ir Ukrainai – laikas parodys, ar jis įgaus pagreitį ir kitose rinkose. „Vӓderstad“ jis leidžia išplėsti veiklos geografiją į perspektyvias ateities rinkas, kuriose jau dabar dirba apie 4 000 švediškų mašinų, savo ruožtu JAV kompanija gauna galingoms traukos mašinoms puikiai derančius agregatus.

Italijos purkštuvų gamintojas „Mazzotti“ nėra įtakingiausias rinkoje, tačiau birželį paskelbusi apie įsigijimą „John Deere“ gauna specializuotą gamintoją, turintį plačią savaeigių purkštuvų gamą. Greičiausiai juose naudojamiems Perkins varikliams taip pat ateis galas – neišvengiamai ateityje juos pakeis Prancūzijoje gaminami JDPS jėgos agregatai.

„John Deere“ ekspozicijoje svarbia premjera tapo didžiausias vidutinės galios traktorius John Deere 6250R. Tai traukos mašina, praplečianti vidutinės galios klasės ribas: sulig 6250R pasirodymu, klasės galios ribos apima diapazoną nuo 199 kW/270 AG iki 221 kW/300 AG, o bendroji masė nuo 14,0 t padidėja iki 15,0 t. Tai vienintelė tokių charakteristikų traukos mašina vidutinės galios klasėje. Taip pat svarbu paminėti, kad 6250R kartu su 6230R yra pirmieji šio gamintojo traktoriai su daugiafunkce svirtele sėdynės porankyje – „John Deere“ yra paskutinis iš didžiųjų gamintojų, įdiegęs šį sprendimą.

Grupė CNH metų pradžioje po derybų įsigijo Suomijos gamintoją „Kongskilde“, gerai žinomą dirvos dirbimo ir sėjos agregatais. Tačiau „Kongskilde“ gama platesnė – nuo žolinių pašarų ruošimo technikos iki pašarų maišytuvų-smulkintuvų-dalytuvų. Šiame mašinų segmente CNH varžosi su japonų „Kubota“: 2012 m. pastaroji įsigijo norvegų „Kverneland“, o praėjusiais metais – JAV kompaniją „Great Plains“. Taigi „Kvernelend“ gamyinami augalininkystės ir derliaus dorojimo agregatai, nuo sėjamosios iki ritinių preso, parodoje „Agritechnika“ buvo ir „Kubota“ ekspozicijoje, nudažyti pastarosios spalvomis bei pasidabinę naujais indeksais.

FIAT grupei piklausanti „CNH Industrial“ dau dėmesio skiria transporto priemonėms, varomoms suslėgtomis (CNG) ir suskystintomis (LNG) dujomis. Pamažu jos skinasi kelią automobilių rinkoje: jau ir Lietuvoje pristatyti Iveco Stralis LNG vilkikai bei komercinės paskirties automobiliai Iveco Daily Natural Power. Tai serijinės, ne eksperimentinės mašinos (CNH per 20 m. yra pagaminusi per 30 tūkst. variklių, varomų gamtinėmis dujomis), todėl nereikėtų stebėtis CNH dėmesiu šiam sektoriui ir žemės ūkyje. Keletą parodų iš eilės buvo pristatomos iš standartinių traktorių perdarytos New Holland traukos mašinos, kurių varikliai specialiai pritaikyti naudoti metano dujas.

Šiais metais „New Holland“ pristatė dar vieną prototipą T6 Methane Power, kuris projektuotas jau iš karto kaip gamtines dujas naudojantis traktorius. Variklio skyriuje – 6 cl. FPT NEF serijos, 132 kW/180 AG ir 740 Nm metano dujas naudojantis variklis, atitinkantis Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus.

Įtraukiant naujas veiklos sritis, grupei AGCO 2017-ieji taip pat išskirtiniai. Pirmiausia, Europos rinkoje naikinamas „Challenger“ prekės ženklas, o tolesnė vikšrinių traktorių bei purkštuvų gamyba perduodama Vokietijos kompanijai „Fendt“. Tai ne vien tik spalvos pasikeitimas: parodoje buvo pristatyti naujos kartos vikšriniai traktoriai Fendt 900 Vario MT, keičiantys Challenger MT700E vikšrines mašinas, tačiau ne su dinamine, o nauja bepakope transmisija. 184 kW/250 AG–331 kW/450 AG galios klasėje vikšrines mašinas siūlo tik du gamintojai ir abiejų mašinos – su bepakopėmis transmisijomis: John Deere 8RT be e23 galimas ir  su AutoPower ir Fendt 900 Vario MT su VarioDrive transmisija.

Antra svarbi naujiena AGCO grupėje – „Lely“ žolinių pašarų ruošimo mašinas gaminusio padalinio įsigijimas, kuris, be Olandijos ir JAV, turėjo dvi gamyklas Vokietijoje: „Mengele“ ir „Welger“. Ritinių presai su pastovaus ir kintamo tūrio presavimo kameromis parodoje jau buvo tiek „Fendt“, tiek „Massey Ferguson“ ekspozicijose. Rinktuvinių priekabų Lely Tigo, gaminamų buvusioje „Mengele“ gamykloje, tolesnė gamyba patikėta „Fendt“, todėl jos numatomos tik šiuo prekės ženklu.

„Lely“ įsigijimu AGCO nežada apsiriboti. Grupės siekis – pasiūlyti visą pagrindinių mašinų gamą, todėl diskusijos vyksta su teleskopinių krautuvų ir dirvos dirbimo bei sėjos mašinų gamintojais.

Kompanijai „Kubota“ įsigijus „Kverneland“ grupę, pastaroji nutraukė sutartį su italų SDF, kuriai gamino ir tiekė „Deutz-Fahr“ vardu pagamintas žolinių pašarų ruošimo mašinas, todėl SDF gamoje pasiliko tik partnerio „Kuhn“ gaminami presai. Bendradarbiavimo sutarties su SDF, galiojančios nuo 2004 m., nepratęsė ir vienas didžiausių teleskopinių krautuvų gamintojų kompanija JLG. Taigi „Deutz-Fahr“ gamoje neliko ir Agrovector modelio krovos mašinų.

Šiame kontekste gaila, kad SDF parodoje nepristatė žadėtojo flagmano Deutz-Fahr Agrotron 11 TTV, kuris galėjo tapti antruoju aukštesniojo pogrupio standartinės konstrukcijos didelės galios (6 cl., > 287 kW/390 AG variklis, ratų bazė  3,3 m, bendroji masė 18,1–24,0 t) traktoriumi rinkoje, greta Fendt 1000 Vario.

Kodėl šiais metais nebuvo didelių traktorių premjerų, o apsiribota tik evoliuciniais sprendimais, esamų funkcijų automatizavimu ir tolesniu tobulinimu? Atsakymo galima buvo ieškoti komponentų, pirmiausia variklių gamintojų, ekspozicijose. Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigalioja nauji Etapo V/Tier 5 taršos reikalavimai ne transporto paskirties varikliams, todėl didesnių naujienų traukos mašinų srityje reikėtų tikėtis 2019 m. parodoje.

Parodoje ekspozicijas turėję variklių gamintojai, pradedant italų FPT, baigiant švedų „Volvo“, pristatė naujus Etapo V/Tier 5 reikalavimus atitinkančius jėgos agregatus. Pirmoji variklius, kurie atitinka naujuosius taršos reikalavimus, sertifikavo Vokietijos kompanija „Deutz AG“, kurios kontrolinį akcijų paketą dar prieš kelis mėnesius turėjo švedų „Volvo Group“, dirbanti krovininių ir statybos mašinų segmente. Birželį švedai visas turėtas akcijas pardavė, tačiau, kaip skelbia abi pusės, pradėti projektai nenutrūks, jie bus tęsiami ir toliau.