23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/11
Nematomas svyravimų slopintuvas
  • Kastytis LAURINAITIS, ASU
  • Mano ūkis

Eksploatuojant žemės ūkio mašinas, vibracijos ir prikabintos technikos svyravimai – neišvengiamas dalykas. Didėjant traktorių važiavimo greičiams, svyruojantys prikabinami padargai apsunkina važiavimo sąlygas, verčia operatorius mažinti važiavimo greitį. Hidrauliniai svyravimų slopintuvai – viena iš galimybių didinti transportinį greitį ir važiavimo komfortą.

Traktoriaus centrinė traukė su integruotu svyravimų slopintuvu užtikrina didesnį komfortą transportuojant padargus, sumažina technikos dėvėjimąsi. Tokias traukes kaip šių metų naujieną pristatė Vokietijos kompanija „Walterscheid“.

Išoriškai ši centrinė traukė niekuo nesiskiria, tačiau viduje turi sumontuotą svyravimų slopintuvą – suspausto azoto akumuliatorių, priimantį prikabintų padargų svyravimus. Šios centrinės traukės darbo efektyvumas tikrintas, atliekant testus, kai prie traktoriaus buvo prikabintas vartomas 4 korpusų plūgas.

Trečios kategorijos centrinė hidraulinė traukė pažymėta HOL 105 DS kodu, turi 105 mm stūmoklį. Šios traukės kotas yra 60 mm didesnis negu tokios pačios traukės be svyravimų slopintuvo. Kai hidraulinės sistemos slėgis 180 bar, tokia hidraulinė centrinė traukė išvysto 105 kN (10,7 t) traukos jėgą ir 156 kN (15,9 t) stūmimo jėgą. Suspausto azoto akumuliatorius sumontuotas centrinės hidraulinės traukės kote. Jame išgręžtoje ertmėje įrengtas nedidelis papildomas plastikinis stūmoklis, atskiriantis alyvą nuo azoto. Alyva gali iš pagrindinio cilindro per pagrindiniame stūmoklyje esančius kanalus patekti į koto vidinę ertmę. Specialus vožtuvas užtikrina, kad alyva į koto vidinę ertmę gali patekti lengvai, be ribojimo. Tas pats vožtuvas alyvos ištekėjimą iš koto vidinės ertmės stipriai apriboja ir sumažina greitį. Tai veikia kaip automobilio hidraulinis amortizatorius ir kartu slopina svyravimus.

Kadangi prikabinami padargai būna įvairaus dydžio ir svorio, šios centrinės hidraulinės traukės kote yra sumontuota jungtis su atbuliniu vožtuvu. Šia jungtimi galima padidinti arba sumažinti akumuliatoriuje esantį azoto slėgį. Gamyklinis azoto slėgis akumuliatoriuje būna 60 bar. Leidžiamos slėgio nustatymo ribos 20– 110 bar. Slėgiui keisti tinka įranga, skirta traktorių su amortizuojančia hidropneumatine priekine pakaba azoto akumuliatoriams reguliuoti. Tokia įranga paprastai yra kiekvienose rimtesnėse traktorius prižiūrinčiose dirbtuvėse.

Naująją traukę testuojant, azoto slėgis centrinės hidraulinės traukės akumuliatoriuje buvo nustatytas 40 bar. Keliant padargą, hidraulinis slėgis veikia priešinga kryptimi nei suspaustas azotas. Todėl važiuojant keliu, traukės kotas gali judėti abejomis kryptimis. Maksimali koto eiga amortizuojant svyravimus 30 mm. Šia centrine hidrauline trauke galima naudotis bet kurią akimirką. Ji veikia kaip dvipusis hidraulinis cilindras, valdomas skirstytuvo. Traukė aprūpinta dvipusiu hidrauliniu fiksatoriumi, apsaugančiu hidraulinę sistemą nuo slėgio svyravimų cilindro viduje, nuo padargo nusileidimo, atsijungus ar trūkus hidraulinei žarnai.

Nereikia pamiršti, kad ši traukė slopina svyravimus ją ištempiant (ištraukiant). Jei traukė yra suspaudžiama (pvz., dirbant su freza), tokiu atveju svyravimų slopinti neįmanoma, nes jos ilgis lieka stabilus. Ariant traukės ilgis keičiasi tik kelis milimetrus ir tai neturi įtakos arimo kokybei.

Važiuojant keliu, centrinė hidraulinė traukė turi užtikrinti didesnį važiavimo komfortą ir mažesnį elementų dėvėjimąsi. Testams ir matavimams parinkta 140 m kelio atkarpa su skersiniais kelio nelygumais. Traktorius su priekinio tilto ir priekinės pakabos amortizacija šioje atkarpoje gali važiuoti 40 km/val. greičiu, kai visose padangose nustatytas 1,8 bar slėgis. Svyravimams matuoti panaudota hidraulinio slėgio kėlimo cilindruose fiksavimo įranga Hydac HMG3000 su slėgio jutikliu.

Testuojant stengtasi išlaikyti vienodas sąlygas: matavimų pradžia ir pabaiga toje pačioje vietoje, važiavimo greitis 10, 20, 30 ir 40 km/val., važiavimas su paprasta centrine trauke be amortizacijos ir su Walterscheid amortizuojančia trauke, su įjungta ir išjungta traktoriaus elektrohidrauline svyravimų slopinimo sistema. Važiuojant 30 ir 40 km/val. greičiu su išjungta traktoriaus svyravimų slopinimo sistema ir neamortizuojančia centrine trauke, traktorius įsisiūbavo ir pradėjo šokinėti. Naudojant amortizuojančią traukę, situacija buvo geresnė, traktorius mažiau siūbavo ir šokinėjo.

Važiuojant skirtingu greičiu, slėgis kinta analogiškai ir labiausiai priklauso nuo naudojamų įjungtų svyravimų slopinimo sistemų. Hidraulinėje sistemoje maksimalaus slėgio pikai didžiausi buvo naudojant standartinę įprastą centrinę traukę ir esant išjungtoms traktoriaus svyravimų slopinimo sistemoms. Iš bandymų kreivės yra aiškiai matomi maksimalaus slėgio hidraulinėje sistemoje sumažėjimai naudojant centrinę hidraulinę amortizuojančią traukę.

Žinoma, įjungta traktoriaus svyravimų slopinimo sistema taip pat sumažina svyravimų amplitudes ir padidina važiavimo komfortą. Naudojant amortizuojančią centrinę traukę, hidraulinio slėgio maksimalūs pikai buvo mažesni, negu naudojant traktoriaus elektrohidraulinę svyravimų slopinimo sistemą. Visa traktoriaus elektrohidraulinė sistema į švytavimus reagavo lėčiau. Su amortizuojančia centrine trauke hidraulinio slėgio maksimalios reikšmės sumažėjo iki 13 bar, palyginti su tradicine centrine trauke. O įjungta traktoriaus elektrohidraulinė švytavimų slopinimo sistema maksimalaus slėgio hidraulinėje sistemoje reikšmes sumažino iki 10 bar. Naudojant abi sistemas vienu metu, maksimalaus slėgio hidraulinėje sistemoje reikšmės buvo mažesnės 20 bar. Tai sumažina ir bendrąjį hidraulinio keltuvo dilimą, ir padidina važiavimo komfortą.