23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/11
Aštuoni sidabro medaliai traktoriams ir su jais susijusioms technologijoms
  • Juozas JANUŠKAITIS
  • Mano ūkis

Vokietijos žemės ūkio asociacija DLG rugsėjo pradžioje oficialiai pristatė pažangiausius techninius sprendimus, įvertintus dviem aukso ir 29 sidabro medaliais. Iš jų aštuoni sidabro apdovanojimai atiteko traukos mašinoms ir su jomis susijusioms išmaniojo valdymo technologijoms. Visi nominantai bus pristatyti lapkričio 12 d. duris atversiančioje didžiausioje žemės ūkio mašinų ir technologijų parodoje „Agritechnica 2017“.

Pusiau vikšrinis traktorius Claas Axion 900 Terra Trac

Liepą pristačiusi atnaujintus didelės galios traktorius Axion 900 su Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus atitinkančiais varikliais, kompanija „Claas“ žengė dar vieną žingsnį ir rinkai siūlo pusiau vikšrinę jo versiją Terra Trac. „Claas“ jau antrasis gamintojas po CNH (mod. Case IH Magnum Rowtrac / New Holland T8 SmartTrax), siūlantis serijinės gamybos didelės galios pusiau vikšrines mašinas. Vikšrinė važiuoklė, pakeitusi galinius ratus, yra originalios „Claas“ konstrukcijos, konstrukciškai artima naudojamai kompanijos javų kombainuose ir tiekiamai kitų gamintojų savaeigėms mašinoms. Galingiausio Axion 900 Terra Trac variklio bruto galia pagal ECE R120 standartą siekia beveik 450 AG.

Skirtingai negu CNH analogiškos klasės mašinos, Claas Axion 900 Terra Trac yra pirmasis ir vienintelis pusiau vikšrinis traktorius, kurio ne tik priekinis, bet ir galinis tiltas yra amortizuotas. Vietoj įprastinės triratės pasirinkta dviratė su atraminiu vežimėliu vikšrinio varytuvo koncepcija užtikrina kur kas didesnį kontaktinio paviršiaus plotą (atitinkamai mažesnį dirvos suslėgimą ir geresnes traukos charakteristikas) ir geresnį važiavimo komfortą. Ne paskutinėje vietoje didesnis trajektorinis mašinos stabilumas tiek dirbant lauke, tiek manevruojant kelyje. Geresnes Claas Terra Trac savybes lemia ir pakabos geometrija, leidžianti jai vertikalia kryptimi švytuoti 15o kampu. Ašis, prie kurios pritvirtinti abiejų pusių varytuvai, pastumta šiek tiek į priekį, todėl varančiojo rato apkrova geresnė.

Įrengus pusiau vikšrinę važiuoklę ratų bazėje neliko vietos degalų bakui ir tirpalo AdBlue talpyklai. Pastarąją kartu su 800 l dyzelino baku teko įrengti vietoje purvasaugių. Standartinio vikšro plotis 635 mm, tačiau papildomai galimi 735 ir 890 mm pločio vikšrai. Didžiausias naujojo traktoriaus greitis – 40 km/val.

Elektrinis specialiosios paskirties traktorius Fendt e100 Vario (grupė AGCO)

Tai pirmasis elektrinis kompanijos „Fendt“ traktorius, kurį, jei poreikis bus, per kelerius metus žadama parengti serijinei gamybai. Kartu tai pirmasis įkraunamas (angl. plug-in) specialiosios paskirties traktorius rinkoje, kurio imtuvai elektros energiją gauna iš akumuliatorių baterijos.

Nepaisant, kad traukos darbams skirtuose traktoriuose alternatyvos vidaus degimo varikliui dar nėra, naujausių akumuliatorių savybės jau leidžia visai realiai svarstyti apie nedidelės, iki 88 kW/120 AG klasės mašinas su elektrine pavara.

Fendt e100 Vario galios perdava perimta iš 50 kW specialiosios paskirties 200 Vario traktoriaus, kuriame vidaus degimo variklis su jam priklausančiomis sistemomis (oro įleidimo, maitinimo ir išmetimo) bei aušintuvų bloku pakeistos akumuliatorių baterija, kompaktišku elektros varikliu ir reikiamais elektroniniais valdikliais. Greitai įkraunama 100 kWh akumuliatorių baterija (vertinant talpą, ji yra mažiausia rinkoje – tai kelerių metų darbo su partneriais iš Austrijos rezultatas) nominalia apkrova leidžia dirbti iki keturių valandų. Be to, akumuliatorių ūkyje galima naudoti kaip rezervinę energijos talpyklą.

Hidraulinė sistema, prikabinimo įtaisai ir keltuvai niekuo nesiskiria nuo standartinio traktoriaus, todėl e100 Vario galima naudoti su visa jam skirta įranga. Dėl nulinės emisijos ir itin tylaus darbo mašiną patogu naudoti uždarose erdvėse, miestuose. Dėl traktoriuje įrengto šilumos siurblio darbo sąlygos yra komfortiškos ir žiemą.

Varančiųjų ratų apkrautuvas Fendt VarioPull (grupė AGCO)

Ratinio traktoriaus varytuvų apkrova priklauso nuo agregato tvirtinimo vietos ir jo darbinių dalių pasipriešinimo traukai. Kad abiejų traktoriaus varančiųjų tiltų apkrova darbo metu išliktų stabili, reikalingas specialus prikabinimo įtaisas.

Tokį prikabinimo įtaisą VarioPull sukonstravo Vokietijos kompanija „Fendt“. Hidrauliškai reguliuojama VarioPull prikabinimo sija, įrengta traktoriaus liemens apačioje, tiesiai iš operatoriaus darbo vietos galima keisti prikabinamo agregato sujungimo su traktoriumi vietą galinio tilto atžvilgiu: jį priartinti arba atvirkščiai – patraukti tolyn. Sijos priešingas galas pritvirtintas ratų bazėje, arčiau masės centro, o kitą galima hidrauliškai reguliuoti, agregato sujungimo su traktoriumi vietą atitraukiant 80 cm nuo galinio tilto centro.

VarioPull leidžia efektyviau apkrauti varančiuosius ratus nenaudojant papildomų balastinių svorių. Kuo sujungimo vieta toliau nuo galinio tilto, tuo didesnis galinių varančiųjų ratų apkrovimas, kuo arčiau jo, tuo daugiau svorio jėgos tenka priekiniam tiltui. Pastaruoju atveju masės pasiskirstymas tarp varančiųjų tiltų optimaliausias, be to, traktorius stabilesnis kelyje, transportuojant agregatą.

Prikabinimo sijos ilgis reguliuojamas eigoje, todėl atsiranda ir kitų naudingų savybių. Pavyzdžiui, apsisukant galulaukėje, siją galima ištraukti maksimaliai, saugant galinę vidinę padangą, kad pastaroji neužkliūtų už agregato prikabinimo sijos arba rėmo.

Mobilių žemės ūkio mašinų–robotų projektas MARS (kompanija „Fendt“, grupė AGCO)

Net ekspertai neturi bendros nuomonės, kokia žemės ūkio mašinų ateitis. Vienų teigimu, toliau bus plėtojamos didelės galios mašinos, galinčios dirbti su našesniais didelio darbinio pločio agregatais, atliekančiais daugiau technologinių funkcijų. Kiti laikosi nuomonės, kad ateities ūkiuose dirbs būrys kompaktinių, nedidelių gabaritų autonominių mašinų – robotų, panašių į „Fendt“ pristatomus MARS (angl. Mobile Agricultural Robot Swarms).

Fendt MARS yra pirmasis tokio tipo projektas, įgyvendintas nuo idėjos iki funkcionuojančių mašinų. MARS projekto tikslas – panaudoti grupę nedidelių, autonominių mašinų, turinčių elektrinę pavarą, kukurūzų sėjai planuoti, jos technologiniame procese ir tolesnėje, augalų priežiūros fazėje. Projektinis 6–12 mobilių robotų našumas – 1 ha/val. Vietoje apsisukantis robotas sveria apie 40 kg.

Robotai į lauką atvežami specialia priekaba, kuri kartu yra ir robotų pakrovimo stotelė. Operatorius užpildo juos kukurūzų sėkla ir stebi kiekvieno darbą planšetiniame kompiuteryje. Robotai gali dirbti 24 val. per parą, jie veikia itin tyliai, naktį nereikalingas apšvietimas. Šiai technologijai valdyti pasitelkiama vadinamoji debesų technologija. Visa su atliekamomis operacijomis susijusi informacija, taip pat darbo metu gauti duomenys talpinami debesyje, todėl ji nesunkiai pasiekiama naudojant bet kokį prie interneto prijungtą įrenginį.

Balastiniai ratų svoriai EZ (kompanija „John Deere“)

Ratinių mašinų traukos savybės priklauso ne tik nuo varytuvų parametrų, bet ir nuo jų apkrovos. Priekinio tilto apkrova didinama traktoriaus priekyje, dažniausiai ant priekinio keltuvo montuojamais balastiniais svoriais. Galinio tilto apkrova didinama ne tik hidrauliniu jų apkrautuvu, bet ir iki 1 000 kg balastiniais svoriais ant kiekiekvieno galinio rato. Esant sumontuotam priekiniam keltuvui, priekiniai balastiniai svoriai nesunkiai nuimami ir greitai vėl uždedami, o galinių balastinių svorių keitimas, nuėmimas ar uždėjimas – gerokai sudėtingesnė operacija, užimanti daug laiko (kartais svoriai tvirtinami vidinėje ratlankio pusėje) ir reikalaujanti papildomų darbo priemonių.

Balastiniai ratų svoriai EZ, siūlomi kompanijos „John Deere“, žada palengvinti ir paspartinti galinio tilto balastavimą. Balastiniai svoriai ant ratlankių uždedami naudojant standartines palečių šakes, neatsukant rato tvirtinimo varžtų ir nenaudojant galinio tilto atramų. Svorius uždėjus ant ratlankio, jie užfiksuojami specialiais užraktais. Visą operaciją nuo svorių uždėjimo iki nuėmimo gali atlikti vienas žmogus. Gamintojo teigimu, tai savotiška paskata tinkamai subalastuoti traktorių ir išnaudoti visą mašinos potencialą efektyvesniam bei ekonomiškesniam darbui.

Pagalbinė traktoriaus ir agregato nustatymo sistema Cemos (kompanija „Claas“)

Nors traktorių ir agregatų valdymo sistemos sparčiai tobulėja, ne visų jų valdymo programos vienodai intuityvios ir patogios naudotojui. Padėtį turėtų pataisyti Claas Cemos interaktyvioji programa, siūlanti pagalbą operatoriui naudojant dažniausiai pasitaikančias traktoriaus ir agregato kombinacijas. Nuostatos keičiamos nuosekliai, žingsnis po žingsnio keliaujant meniu punktais. Operatorius tai gali atlikti mašinai stovint, taip pat ir dirbant. Cemos palygina operatoriaus įvestis su agregato gamintojo rekomendacijomis, darbo metu priimdama efektyviausią reikšmę, nuolatos sekdama ir optimizuodama traktoriaus bei agregato charakteristikas. Sistema operatoriui pateikia keletą galimų variantų – visas jis gali atmesti arba pasirinkti tą, kuri jam atrodo tinkamiausia.

„Claas“ teigimu, Cemos sistema bus ypač naudinga reikiamos patirties neturintiems operatoriams, nes leis jiems dirbti efektyviau ir našiau. Be to, sistema parengta ateities automatinio ir autonominio valdymo sistemoms.

Automatinio vairavimo ir agregato valdymo sistema AutoTrac Implement Control su dvikrypčiu duomenų perdavimu (kompanija „John Deere“)

Mechaniniai kenkėjų naikinimo būdai daržininkystėje šiandien laimi visuomenės palankumo balsus prieš, nors ir efektyvias, bet chemines priemones. Savaime suprantama, naujų priemonių įdiegimas keičia tarpueilių dirbimo mašinų konstrukciją.

John Deere AutoTrac Implement Control yra aktyvioji traktoriaus vairavimo sistema, leidžianti tiksliai sekti eilutes ir pagal jas automatiškai sureguliuoti sėjamosios ar sodinamosios sekcijas. Atsisakius papildomo rėmo, agregatas tvirtinamas prie pat traktoriaus, ant trijų taškų pakabinimo sistemos. Sėjamosios sekcijų atraminių ratukų padėtis keičiama hidrauliniais apatinių trauklių stabilizatoriais. Stabilizatorių hidraulinių cilindrų valdymo kontūras integruotas į mašinos automatinio valdymo sistemą.

Mašinai valdyti naudojamas optinis jutiklis (vaizdo kamera), kuris nustato faktinį atstumą tarp agregato sekcijų ir augalų eilučių. Nepageidaujama šoninė sekcijų pastūma, kuri aktuali dirbant šlaituose, eliminuojama specialiais agregato centre sumontuotais prispaudimo diskais, nuleidžiamais į dirvą hidrauliškai.

AutoTrac Implement Control sistemai prie traktoriaus prijungti naudojamas trečios kartos ISO-Bus protokolas, turintis dvikryptį duomenų perdavimą ir leidžiantis įgyvendinti mašinų pavaldumo koncepciją ICT (angl. Implement Controls Tractor). Agregatas, priklausomai nuo darbo sąlygų, gali reguliuoti traktoriaus judėjimo greitį.

Dirbimo gylio reguliavimas pasitelkiant optinius jutiklius (bendras kompanijų „Pöttinger“ ir „New Holland“ (grupė CNH) projektas)

Ruošiant dirvą sėjai vertikalių rotorių kultivatoriumi (freza), operatorius pasirenka traktoriaus važiavimo greitį ir GTV sūkių dažnį. Tačiau, jei dirvos labai sunkios ir nehomogeniškos, technologinius parametrus operatoriui tenka keisti eigoje.

Austrijos kompanija šiam tikslui siūlo naudoti optinius jutiklius – vaizdo kameras. Jos stebi ir registruoja šviesos spindulių atspindėjimą nuo dirvos priešais traktorių paviršiaus. Operatorius pasirenka pageidaujamą reikšmę, o faktinė atspindžio reikšmė nustatoma už vertikalių rotorių kultivatoriaus. Darbo metu keičiantis atspindžiui, atitinkama jo reikšmė perduodama mašinos valdymo procesoriui, kuris automatiškai reguliuoja traktoriaus važiavimo greitį ir (arba) GTV sūkių dažnį. Automatinio valdymo sistema užtikrina tolygesnį dirvos purenimą ir maišymą, aukštesnę darbų kokybę.