23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/04
Savaeigio smulkintuvo konstrukcija ir galimybės
  • Prof. em. Liudas ŠPOKAS, ASU
  • Mano ūkis

Gaminant silosą, savaeigis smulkintuvas – pagrindinė žolės ir kukurūzų nuėmimo mašina. Tęsiame kovo numeryje pradėtą vidutinio laidumo savaeigių smulkintuvų konstrukcijos pristatymą.

Sangrėbų rinktuvas. Jį sudaro rinktuvas (1), sraigė (2), atraminiai ratukai (4), briaunotas volas (6). Kompanija „Krone“ pirmoji pradėjo gaminti rinktuvus be pirštų laikiklių ritinėlių tako. Naujausiuose rinktuvuose pirštai (3) prie šešių laikiklių pritvirtinti ne tiesiomis, o vingiuotomis eilėmis, kad būtų tolygesnė apkrova ir pastovesnis sangrėbos tiekimas sraigei.

Keturių rotorių grėbliai sudaro plačias sangrėbas, todėl rinktuvai turi būti galimai platesni, bet neviršyti leistino transportinio pločio. Rinktuvai yra 3 arba 3,8 m pločio. Atstumas tarp gretimų pirštų 55 mm. Iš kabinos keičiamas pirštų sukimosi dažnis arba tai daro automatinė valdymo sistema, kai pakeičiamas smulkintuvo važiavimo greitis. Keičiant atraminių ratukų (4) padėtį, reguliuojamas rinktuvo pirštų atstumas nuo dirvos. Renkant sangrėbas labai drėgnoje dirvoje, praverčia platus atraminis ratukas (d). Jo padėtis keičiama.

Rinktuvo tiekiamą masę į vidurį sustumia 0,6 m skersmens sraigė (2). Prie sraigės cilindrinės dalies keturiais varžtais yra pritvirtintos mentės (e – 7). Perstačius varžtus, pakinta menčių padėtis. Prie menčių pritvirtintos dantytos juostos (8). Patekus akmeniui po juosta, ji šiek tiek pastumiama, sušvelninama smūginė apkrova. Dantytą juostą nuo sulaužymo apsaugo sraigės pavaros apsauginė mova. Automatinė valdymo sistema gali išjungti net masės tiekimo būgnų pavarą.

Virš rinktuvo yra briaunotas volas (c – 6). Jis spaudžia sangrėbos juostą prie rinktuvo pirštų, kad ji būtų tolygiau stumiama sraigei. Spaudimo jėga keičiama įveržiant spyruokles (9), o volo atstumas iki rinktuvo pirštų – pakeičiant trauklių (10) ilgį. Užstrigus tiekiamai masei tarp volo ir rinktuvo, po sraige ar tarp tiekimo būgnų, įjungus reversinę pavarą, hidrauliniai cilindrai pakelia sraigę ir volo laikiklius aukštyn.

Diskinė žoliapjovė. Atrajojantys galvijai dažnai ir vasarą papildomai šeriami žolės pjaustiniu. Be to, žolės pjaustinys naudojamas ir biodujų gamybai. Prie Krone BIG X savaeigio smulkintuvo tvirtinama diskinė 6,2 m pločio žoliapjovė. Žolę pjauna 14 diskinių aparatų. Kiekvienas aparatas turi kaištinę apsaugą nuo smūginių apkrovų. Panašūs aparatai yra kitose Krone žoliapjovėse. Išjungus žoliapjovės pagrindinę pavarą, nestabdomas diskinių aparatų sukimasis. Už pjovimo aparatų esanti 0,9 m skersmens sraigė nupjautą žolę iš abiejų pusių sustumia į vidurį. Prie sraigės cilindrinės dalies pritvirtintos mentės ją nustumia pirmajai tiekimo būgnų porai. Darbo metu sparčiau dyla sraigės vijos. Jos pritvirtintos varžtais, todėl galima pakeisti.

Žoliapjovė pervežama uždėta ant vežimėlio su stabdžiais. Prie smulkintuvo prikabintą vežimėlį galima traukti 40 km val.-1 greičiu.

Kukurūzų pjaunamoji. Prie vidutinio laidumo Krone BIG X savaeigių smulkintuvų tvirtinamos 4,5; 6,0; 7,5 ir 9,0 m pločio kukurūzų pjaunamosios. Tai universaliausios ir laidžiausios rinkoje esančios kukurūzų pjaunamosios. Vienu važiavimu jos nupjauna 6; 8; 10 ir 12 kukurūzų eilučių. Smulkintuvas gali važiuoti net ir statmenai kukurūzų eilutėms. Pjaunamąsias sudaro dvi arba trys dalys. Transporto padėtyje dviejų dalių pjaunamosios kairė ir dešinė dalys pastatomos į vertikalią padėtį, o trijų dalių – ant viduriniosios užlenkiamos dvi kraštinės. Tada mašinos plotis neviršija 3 metrų.

Svarbiausioji pjaunamosios dalis yra pjovimo aparatas. Jį sudaro nejudantys dantytų ašmenų peiliai (1). Kad pjautų slystančiai, peilių ašmenys yra trikampio formos, todėl reikia mažesnių galios sąnaudų. Peilių galąsti nereikia. Priešpeiliai (2) ir stiebų laikikliai (3) yra pritvirtinti prie ištisinių juostų (4). Jos juda nepertraukiamai, kaip konvejeris. Tarp skyriklių (c – 5 ir 6) patenkančius kukurūzų stiebus neša atskira konvejerio dalis (7). Kitame ruože nupjautus stiebus neša kita konvejerio dalis. Taip masė tiekiama tolygiai, be to, tolygi ir konvejerio apkrova.

Smulkintuvo važiavimo automatinio valdymo sistema yra sujungta su dviem jutikliais (d – 8). Jie palenkiami, kai remiasi į gretimų eilučių kukurūzų stiebus. Pakitus vieno jutiklio padėčiai, pasukami mašinos vairuojamieji ratai. Pasukdamas vairą, operatorius bet kuriuo momentu gali išjungti automatinį vairavimą.

Stiklu uždengtoje aikštelėje (9) tvirtinama fotokamera, kuri stebi nupjautų kukurūzų spalvą. Drėgnesnių stiebų ir lapų spalva būna ryškiai žalia. Automatinė valdymo sistema padidina tiekimo būgnų sukimosi greitį ir pjaustinio ilgį, kad tranšėjoje spaudžiant pjaustinį nepradėtų tekėti sultys. Suvėlinus kukurūzų nuėmimą ar po šalnų, stiebų ir lapų spalva tampa gelsva, todėl automatinė sistema sumažina tiekimo būgnų sukimosi dažnį ir pjaustinio ilgį. Kuo pjaustinyje yra daugiau sausųjų medžiagų, tuo jam suspauti tranšėjoje reikia masyvesnio traktoriaus, sugaištama daugiau laiko. Trumpesniam pjaustiniui suspausti sugaištama mažiau laiko.

Važiuoklė. Ratinė važiuoklė yra su priekiniu varančiuoju tiltu, užsakius – ir vairavimo tiltas gali būti varantysis. Tada visuose ratuose yra hidrauliniai varikliai. Maksimalus važiavimo greitis 40 km val.- 1 Ratuose hidrauliniai varikliai sujungti su planetiniais reduktoriais, kad sumažintų sukimosi dažnį ir padidintų sukimo momentą. Visų ratų pakaba atskira, todėl saugiau važiuojama posūkiuose ir kalvotame lauke. Švytavimus slopina hidrauliniai slopintuvai. Vairavimo ratai pasukami 50º kampu.

Važiuoklės abiejų tiltų apkrova vienoda, nes smulkintuvo priekyje tvirtinamas rinktuvas ar kukurūzų pjaunamoji, o vairavimo tiltui tenka daugiau variklio masės. Smulkintuvas dirba labai skirtingomis sąlygomis. Ratų buksavimui valdyti operatorius įjungia vieną iš automatinio valdymo režimų: nežymus ar tik pastebimas arba neleistinas buksavimas. Prie varančiojo tilto tvirtinami ratai su standartinių matmenų padangomis 680/85 R32, o prie vairavimo tilto – 540/65 R30. Užsakovas gali užsisakyti varančiajam tiltui didesnių matmenų padangas: 710/70 R 42, 800/70 R 38 ar 900/60 R 42. Atitinkamai užsakomos padangos ir vairavimo tiltui. Tada keičiama priekinių ratų planetinių reduktorių ir hidraulinių variklių padėtis, kad nepakistų rinktuvo ar pjaunamosios padėtis ir sklandus augalų tiekimas smulkinimo būgnui.

Variklis. Gaminami keturių modelių vidutinio laidumo Krone savaeigiai smulkintuvai su MTU varikliais, kurių galia dirbant nuo 460 iki 596 AG. Jie tenkina Tier 4 deginių emisijai keliamus reikalavimus. Smulkintuvų laidumas priklauso nuo variklio galios, nes svarbiausių technologinio proceso dalių (augalų tiekimo būgnų, smulkinimo aparato, maigiklio, metiklio ir latako) matmenys yra identiški.

Vokietijoje buvo įvertintas savaeigio smulkintuvo Krone BIG X 480 (variklio galia 460 AG) našumas ir degalų sąnaudos technologiniame darbo laike, nuimant nuo 55,6 iki 60 t ha-1 derlingumo ir nuo 58 iki 65,5 proc. drėgnumo kukurūzus Niklas. Teorinis pjaustinio ilgis keistas nuo 6 iki 18 mm. Kai teorinis pjaustinio ilgis buvo 6 mm, valandinis mašinos našumas siekė 2,32 ha arba 135 t natūralaus drėgnumo masės, o degalų sąnaudos – 38,2 l ha-1 arba 0,66 l t-1.

Padidinus teorinį pjaustinio ilgį iki 18 mm, mašinos valandinis našumas padidėjo 0,65 ha val.-1, degalų sąnaudos sumažėjo 6,6 l ha-1 arba 0,11 l t-1. Smulkintuvas ir su mažiausios galios varikliu yra labai našus. Dirbant nepalankiomis sąlygomis, kalvotame reljefe, reikalingas smulkintuvas su didesnės galios varikliu. Patartina įsigyti smulkintuvą su automatine variklio valdymo sistema. Kintant variklio apkrovai, keičiamas jo sukimosi dažnis ir degalų sąnaudos.

Visuose smulkintuvuose yra 1 220 l degalų ir 115 l talpos karbamido tirpalui (AdBlue) skirti bakai. Užsakovui pageidaujant, įdedami papildomi 230 l degalų ir 275 l talpos konservantų ar pieno bakterijų tirpalui skirti bakai.

Valdymas. Gaminant žolės ar kukurūzų silosą, smulkintuvas dirba nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro. Mašinos operatoriaus darbas yra įtemptas. Jam nuolat reikia tikslinti latako ir jo antgalio padėtį, vairuoti mašiną, stebėti prietaisų rodmenis. Todėl smulkintuvo kabinoje operatoriui yra sudarytos labai palankios darbo sąlygos: veikia oro kondicionierius, šildytuvas, šaldymo kamera, apšvietimas. Triukšmo lygis neviršija 74 dB. Tamsiu paros metu 16 šviestuvų gerai apšviečia aplinką.

Ekrane (a – 1) viena smulkintuvo fotokamera rodo už mašinos esantį vaizdą, kita – transporto priemonės kėbulo užpildymą. Pagrindiniame ekrane (2) operatorius mato variklio darbo parametrus (c), mašinos važiavimo greitį, nuimtą plotą, augalų derlingumą ir kt. Jis gali programuoti ir keisti daugelį technologinių parametrų. Stumdant daugiaveiksmę svirtį (b), keičiamas smulkintuvo važiavimo greitis, jungtuku 3 keičiama rinktuvo ar pjaunamosios, o jungtuku 4 – latako ir antgalio padėtis. Jungtuku 5 keičiamas tiekimo būgnų sukimosi dažnis, jungtuku 6 įjungiama masės tiekimo reversinė pavara. Jungtukais 7 ir 8 keičiama metiklio dugno padėtis ir pjaustinio transportavimo greitis bei nuotolis. Smulkintuvo automatinis vairavimas įjungiamas jungtuku 9. Latakas pastatomas į transporto padėtį paspaudus jungtuką 10.

Smulkintuvo kompiuterio galimybės yra labai plačios. Dažnai įsigyjamas smulkintuvas su papildomai rekomenduojamais automatinio valdymo ir kontrolės įtaisais, bet dėl operatoriaus žinių stokos paprastai jie nenaudojami. Savaeigių smulkintuvų operatorių teoriniams ir praktiniams mokymams reikia skirti daug laiko. Jie turi būti tęsiami kiekvieno darbų sezono pradžioje. Mokymų lektoriai turi būti aukščiausios kvalifikacijos specialistai, turintys daugiametę praktinio darbo patirtį.