- Dainius Šišlavas, ASU
- Mano ūkis
„Ursus" ir „Zetor" - skirtingą istoriją ir veiklos strategiją turintys Centrinės Europos traktorių gamintojai. Praeityje, kai šalys priklausė Varšuvos sutarties organizacijai, gamintojai glaudžiai bendradarbiavo, keitėsi technine informacija ir tyrimų medžiaga. Lenkijoje net buvo surenkami traktoriai, didele dalimi unifikuoti su Zetor/ZTS. Sugriuvus socialistinių valstybių blokui, regioniniai traktorių gamintojai pasuko savais keliais, nebūtinai sėkmingais.
Iš Varšuvos - į Liubliną
Nacionalinis Lenkijos traktorių gamintojas „Ursus", keletą dešimtmečių balansavęs ties išnykimo riba, tik paskutinę minutę rado strateginį investuotoją. Įrengimus sunkiajai pramonei 1893 m. pradėjusi gaminti įmonė yra viena seniausių traktorių gamintojų Europoje. Lenkiški traktoriai buvo tarp pirmųjų vakarietiškų mašinų, įvežtų į Lietuvą. Juos net bandyta surinkti Garliavoje veikiančioje įmonėje „Gamega". Deja, šių traktorių akistata su pažangesne tuomete kompanijų „Ford New Holland", „John Deere" ir „Sisu Valmet" produkcija rinkos svarstykles nusvėrė pastarųjų naudai.
Naujieji Ursus traktoriai nebegaminami istorinėje gamykloje Varšuvoje. Įmonę įsigijęs holdingas „PolMot Holding S. A" traktorių prekės ženklą ir viską, kas buvo likę iš senosios gamyklos, 2011-aisiais perkėlė iš sostinės į pietryčius, Liubliną. „Ursus S. A" šiandien neapsiriboja vien traukos mašinų gamyba: siūloma nuo trąšų barstomųjų ir pakabinamų lauko purkštuvų iki ritinių presų su pastovaus tūrio presavimo kamera. Beje, „Ursus", greta „Solaris", yra antras pagal žinomumą troleibusų gamintojas Lenkijoje.
Nepaisant nutrūkusių saitų su senąja gamykla, naujasis Ursus, regis, sėkmingai atgimsta. Pastaraisiais metais vietos rinkoje pasiekta išties neblogų rezultatų. 2015 m. Lenkijos naujų mašinų registro duomenimis, Ursus traktorių paklausa per metus išaugo 47 proc. Tai sparčiausia augimo dinamika, vertinant tai, kad praėjusiais metais naujų traktorių pardavimai Lenkijoje sumažėjo 13 proc. 74-110 AG pajėgumo traktorių klasėje „Ursus" pardavimai ūgtelėjo 40 proc. iki antrosios vietos šiame galios segmente.
Šiuolaikinių Ursus traktorių gamą sudaro 7 mašinų grupės, apimančios diapazoną nuo 50 iki 180 AG. Be bazinių, gaminamų dar pagal kadaise aštuntame dešimtmetyje iš „Massey Ferguson" įsigytą licenciją Ursus 5312/5314 su nuosavos konstrukcijos varikliais, gamykloje surenkami kiniški kompanijų „Foton Lovol" ir turkiški „Hattat" traktoriai. Po nedidelės modernizacijos jie gauna „Ursus" prekės ženklą. Pavyzdžiui, 62 kW/83 AG pajėgumo Ursus 5014A yra Foton TB504N, 132 kW/180 AG Ursus 18014A - Foton TG1854. Savaime suprantama, juose montuojami varikliai, atitinkantys Europos Sąjungoje galiojančius taršos reikalavimus: atitinkamai vietoje Xinchai įrengiamas didesnio darbo tūrio MaxxForce 4.1A (klase aukštesniuose ir vėliau pasirodžiusiuose modeliuose naudojami tik kompanijos „Perkins" jėgos agregatai), o vietoje Foton - Deutz BF6M 2012C variklis. Tai kaimyninėje šalyje gana paplitusi praktika, kurią taiko ir kitas gamintojas, „Pronar", taip pat turintis ambicijų šiame mašinų segmente.
Ursus H serijos traktoriai su Etapo IIIA/Tier 3 taršos reikalavimus atitinkančiais turbokompresoriniais 4 cl., 4,4 l darbo tūrio, 82-102 AG Perkins 1104D varikliais yra ne kas kita, kaip Turkijoje „Hattat Tarim" įmonėje pagamintos mašinos, tik su nedideliais kosmetiniais pakeitimais.
Pažangiausias kompanijos „Ursus" traktorius - U-4150, kuris gaminamas su A serijos mašinų (pastaroji - unifikuota su Foton Lovol) kabina, kurios standartinėje įrangoje yra oro kondicionierius. Traktoriuje naudojamas Etapo IIIB/Tier 4i taršos reikalavimus atitinkantis 6 cl., 6,6 l darbo tūrio ir 111 kW/148 AG (didžiausia bruto galia pagal standartą ISO TR14396) pajėgumo AGCO Power 66AWI variklis praėjusiais metais buvo pakeistas griežtesnius, Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus atitinkančiu analogiško pajėgumo 6 cl. Deutz AG varikliu. Transmisija su pusiau dinamine 40F/40R pavarų dėže ir elektrohidrauliniu reversu išliko nepasikeitusi. Traktoriaus galios perdavos tiekėjas - Vokietijos kompanija ZF, todėl galinis GTV taip pat keturių greičių: 540/540E/1 000/1 000E.
Akylesni lankytojai parodoje „Agritechnica 2015" įmonės ekspozicijoje galėjo išvysti keistą traktorių. Nors iš pirmo žvilgsnio jį buvo galima palaikyti istoriniu modeliu, tačiau tai - nauja mašina, pagal specialų užsakymą pagaminta vienam cukranendres auginančiam Afrikos ūkiui. Vienintelis pagamintas traktorius turi 250 AG pajėgumo variklį.
100 metų sukaktis pasitinkama naujais modeliais
Čekijos traktorių gamintojas „Zetor", kurio padėtis visada buvo geresnė už „Ursus", o produkcija vertinama nepalyginamai aukščiau, taip pat tampa situacijos įkaitu. Įmonės, kurios specializacija yra baziniai, ekonominės klasės nedidelės galios traktoriai, siekiai - pasiūlyti pradinę vidutinės galios mašiną ir taip kilstelėti mašinų galios kartelę, atsimuša į rinkos konjunktūrą. Griežtesni taršos reikalavimai ir didesni vartotojų lūkesčiai verčia naudoti brangesnius komponentus, pirmiausia variklį. Todėl Zetor traktorių pardavimo kaina pasiekia tą lygį, už kurį jau siūloma „didžiojo penketo" („John Deere", CNH, AGCO, „Claas" ir SDF) produkcija. Peržengti šią ribą, vadinasi, patekti į nuožmios konkurencijos lauką, kuriame „Zetor" vardas, deja, yra naujas. Antra vertus, griežtėjantys taršos reikalavimai vejasi ir mažesniųjų traktorių variklius, kurių galia neviršija 130 kW/174 AG. Nedideliems gamintojams tai reiškia tą patį - neišvengiamą kainos didėjimą ir didesnę konkurenciją su pasauliniais prekių ženklais.
Kompaniją „Zetor" nuo 2002 m. valdanti holdingo grupė HTC, skirtingai negu „Ursus", į traktorių gamybą žiūri kitaip: modelių gama dirbtinai nedidinama Azijos gamintojų produkcija, o vietoj to daugiau investuojama į nuosavą tyrimų bazę. Įmonė stengiasi specializuotis traktorių gamyboje. Tai yra racionalus požiūris, orientuotas į ilgalaikę perspektyvą - vien per pastaruosius penkerius metus išlaidos tyrimams išaugo 4 kartus.
2014 m. įmonės apyvarta padidėjo iki 136 mln. eurų, neapmokestintas pelnas - iki 10 mln. eurų. „Zetor" - nedidelis, regioninis gamintojas, todėl ir gamybos apimtys nedidelės. 2014 m. pagaminti 4 234 traktoriai ir papildomai 108 varikliai, skirti specialiosioms mašinoms ir stacionariems įrengimams. Įmonė orientuojasi į eksportą: daugiau kaip 85 proc. produkcijos realizuojama už Čekijos ribų. Ūgtelėjusios investicijos į tyrimų sritį, šiais metais veiklą pradėjęs naujas logistikos centras, atnaujintos gamybos, dažymo ir bandymo linijos apskaičiuotos iki 7 000 traktorių gamybos apimtims. Tai naujas tikslas, kurį „Zetor" gyvybiškai svarbu pasiekti.
Italų „Pininfarina" studijos suprojektuotas ir parodoje „Agritechnica" demonstruotas naujo dizaino traktorius Zetor yra daugiau kaip 700 darbuotojų turinčios įmonės siekis žengti koja kojon su didžiaisiais gamintojais: „Giugiaro" dizaino studijos, priklausančios „Volkswagen" grupei, paslaugomis naudojasi grupė SDF, „Porsche Design" tradiciškai dirba su „Fendt" iš AGCO grupės, o anksčiau - su „Case IH" iš CNH. Sunku pasakyti, kiek išorės architektūros elementų paveldės serijiniai Zetor modeliai, tačiau bent jau nubrėžtos būsimojo 200 AG traktoriaus gairės. SCR katalizatorius ir nepriklausomo tipo priekinių ratų amortizacija iš kompanijos „Carraro" išduoda, kad naujausias „Pininfarina" studijos projektui panaudota naujojo Zetor Crystal platforma.
Šiandieninę Zetor traktorių gamą sudaro 4 modelių grupės, apimančios 61,2- 163 AG diapazoną. Numatytos dar dvi: mažiausia (iki 50 AG) ir galingiausia (apie 200 AG). Pradiniai įmonės traktoriai, Zetor Major (modeliai 60 ir 80), išlieka vieni populiariausių. Atnaujinta serija, kuri pristatyta 2013-aisiais, paklausiausia Čekijoje, Slovakijoje ir Lenkijoje. Tačiau pardavimų lokomotyvas - Proxima mašinos, apimančios 65-117 AG diapazoną. Priklausomai nuo darbų apimties ir intensyvumo, siūlomos trys Proxima traktorių grupės: baziniai, Plus ir Power.
Lūžis kompanijos „Zetor" filosofijoje - praėjusiais metais pristatyta vidutinės galios Crystal serija, kol kas turinti du modelius: 150 (vardinė galia pagal 2000/25/ EC standartą - 106 kW/144 AG) ir 160 (120 kW/163 AG). Vasarą debiutavęs Crystal, šimto metų sukaktį švenčiančiam gamintojui yra svarbus modelis, siekiant šiam ne tik įsitvirtinti, bet ir padidinti rinkos dalį Senajame Žemyne.
Nors Crystal yra pirmasis šiuolaikinis Zetor traktorius su 6 cl. varikliu, žvelgiant retrospektyviai, tai anaiptol ne pirmas gamintojo bandymas šiame segmente. 1969 m. Brno gamykloje pradėti gaminti šiai traukos klasei priskiriami Zetor 8011 Crystal modeliai su 80 AG pajėgumo varikliu. Po gero dešimtmečio, 1981 m., „Zetor" vidutinės galios traukos mašinų gamybą perkėlė į kaimyninę Slovakiją (iki 1992 m. tai buvo viena Čekoslovakijos Socialistinė Respublika), ZTS gamyklą. Su dabartiniu Crystal galima susieti 2009 m. „Agritechnica" parodoje pristatytą Maxterra prototipą. Jau tuomet buvo aišku, kur taikosi čekų gamintojas.
2,84 m ratų bazę turinčio traktoriaus konstrukcijoje panaudoti solidūs komponentai: Etapo IIIB/Tier 4i taršos reikalavimus atitinkantis 6 cl., 6,1 l darbo tūrio turbokompresorinis Deutz TCD 6.1 L6 variklis su didelio, 2000 bar slėgio degalų įpurškimo sistema common rail ir selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorium SCR (bazinė šio variklio konstrukcija taip pat naudojama minėtame Ursus U-4150, Deutz-Fahr Agrotron 6/7/Lamborghini Mach/Spark/Same Fortis/ Audax, Fendt 700/800 Vario/Vario SCR/ Vario SCR S4, koncernų AGCO bei SDF mažo ir vidutinio laidumo javų kombainuose). Kaip ir Zetor Forterra HD, Crystal modelyje papildomai įrengiamas Carraro priekinis tiltas su hidropneumatine nepriklausomo tipo amortizacijos sistema. Toks tiltas jau montuojamas ir mažos bei vidutinės galios traktoriuose Claas Arion 400/500/600, Case IH CVX, New Holland TVT/T7500, Steyr 6100 CVT.
Šešių statramsčių kabina yra unifikuota su žemesnių klasių čekiškais traktoriais, o tiesiogiai - su Forterra HSX, todėl ir triukšmo lygis joje - 73 dB(A). Galios perdava su galiniu, 85 kN/8,67 t keliamosios galios keltuvu su elektrohidrauline Bosch EHR valdymo sistema taip pat nėra unikalūs Zetor Crystal modelio mazgai. Jie perimti iš jau žinomų modelių Forterra HSX/Forterra HD. Savos konstrukcijos 30F/30R mechaninė pavarų dėžė yra su trijų pakopų dinaminiu reduktoriumi, elektrohidrauliniu reversu ir elektrohidrauliniu sankabos valdymu - ant pavarų perjungimo svirties įrengtas mygtukas, kuriuo sankabą galima išjungti nenaudojant pedalo. Valdymo prasme ši transmisija panaši į naudojamą, pavyzdžiui, Valtra HiTech traktoriuose, turinčiuose analogišką 3 pakopų dinaminį reduktorių Delta PowerShift.