23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/05
Veiklos keturiasdešimtmečio akcentas – pantera
  • Daina STANIŠAUSKIENĖ
  • Mano ūkis

Keturiasdešimt juodų panteros atvaizdu pažymėtų puspriekabių rikiuotė - neįprastas Miuhldorfe (Vokietijoje) įsikūrusios kompanijos „Fliegl" kiemo vaizdas. Jėgą ir dinamiškumą įkūnijančio žvėries trafaretas papuošė išskirtinai 40 metų kompanijos jubiliejui pagamintų riboto leidimo mašinų išvaizdą. Sukakčiai paminėti balandžio pabaigoje „Fliegl" surengė gaminamos technikos parodą ir atvirų durų dienas.

Organizatoriai skaičiuoja, kad kelias dienas trukusiame šventiniame renginyje apsilankė iš viso 16 tūkst. žmonių. Apie tūkstantis jų atvyko iš 23 užsienio valstybių. Kartu prisiminti sėkmingos veiklos pradžią buvo pakviesti „Fliegl" techniką pardavinėjančių įmonių vadovai, ūkininkai ir kiti verslo partneriai iš viso pasaulio. Sulaukta svečių net iš Brazilijos, Paragvajaus ir Argentinos. Gimtadienį švenčiančios kompanijos įkūrėjus bei savininkus - Flygelių (Fliegl) šeimą - pasveikino ir bendrovės „Lytagra" atstovų bei ūkininkų delegacija.

Keturiasdešimt sėkmingo augimo metų

Nors kompanija „Fliegl" labiau žinoma kaip specializuota priekabų ir srutvežių gamintoja, įmonės asortimentas yra kur kas įvairesnis, ir mašina, kuri laikoma kertiniu šeimos kompanijos akmeniu, buvo skirta ne visai žemės ūkiui. Prieš 40 metų Džozefas Flygelis (Josef Fliegl) vyresnysis pradėjo konstruoti kultivatorius, tačiau plėtros pradžia siejama ne su juo. Sėkmę lėmė 1983 m. pradėta gaminti betono maišyklė. Jos konstrukciją Dž. Flygelis užpatentavo. Netrukus asortimentą papildė savivartės priekabos ir srutvežiai.

Esminis kompanijos veiklos lūžis buvo išskirtinės konstrukcijos priekabų, kurios krovinį išstumia, o ne išverčia, sukūrimas. Jos pradėtos gaminti 1998-aisiais ir užkariavo visų šalių rinkas. Analogiškas priekabas bando kurti ir kiti gamintojai, tačiau Flygelių sukurtas krovinio išstūmimo principas neturi analogų.

„Esame tarptautinė įmonių grupė, gaminanti žemės, komunaliniams, miškų, bioenergijos ūkiams, statybos ir transporto įmonėms skirtas mašinas. Turime gamyklas Vengrijoje, Čekijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje. Įkūrėme antrines įmones Šiaurės Amerikoje, Brazilijoje ir Šiaurės Afrikoje. Esame pasaulinio lygio rinkos žaidėjas", - sako Džozefas Flygelis jaunesnysis. Verslą kartu su broliu plėtoja ir jo sesuo Anželika Flygel (Angelika Fliegl), kuri vadovauja Kastle įkurtam žemės ūkio technikos centrui.

Kastlas - kompanijos „Fliegl" atsiradimo vieta. Dabar čia įsteigtas prekybos žemės ūkio mašinomis ir kitomis reikalingomis priemonėmis centras, veikia krautuvų kaušų gamybos cechas. Jo kieme pastatytame name tebegyvena Anželikos šeima ir jos tėvas. Dž. Flygelis vyresnysis aktyviai prižiūri savo pradėtą verslą. Kieme sustatytos mašinų konstrukcijos, kurias jis laisvalaikiu toliau tobulina ir praleidžia ne vieną valandą, bandydamas sukurti kažką naujo.

Kaip nemažą verslo pasiekimą, Dž. Flygelis jaunesnysis nurodo kompanijos centrinės būstinės perkėlimą į Miuhldorfą (Mühldorf). „Prieš dvejus metus 30 ha plote pastatėme modernių pastatų kompleksą. Statiniai užima 85 tūkst. m2. Gamykloje įrengtos 4 priekabų (savivarčių ir su išstūmimo mechanizmu), srutvežių, biodujų jėgainių įrangos surinkimo linijos. Čia kuriamos naujos mašinos ir griežtai tikrinama pagamintos technikos kokybė", - svarbų kompanijai istorijos momentą pabrėžia Dž. Flygelis jaunesnysis.

Produkcijos įvairovė

Krovinį išstumiančios priekabos ir srutvežiai sudaro didžiąją žemės ūkiui skirtos technikos asortimento dalį, tačiau „Fliegl" gamina ir daugiau mašinų. Pavyzdžiui, ritinių gabenimo priekabas, ritinių griebtuvus, runkelius smulkinančius kaušus, priekaboms skirtus šakniagumbių, medienos drožlių krovimo transporterius, konteinerius skystam mėšlui laikinai laikyti ir kitą techniką.

Jubiliejiniame renginyje didžiausias dėmesys buvo skirtas skystųjų organinių trašų paskleidimo technikai. Pasak Dž. Flygelio jaunesniojo, griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai koreguoja ir šių mašinų konstrukciją. „Siekiant sumažinti amoniako emisijas, reikalaujama srutas ne išlaistyti, o įterpti. Tam mes siūlome įvairius sprendimus", - pabrėžė Dž. Flygelis jaunesnysis. Apskaičiuota, kad plačiai paskleidus srutas, amoniako emisija siekia net 70, o jas įterpiant injekcijos būdu - tik 5 procentus.

Srutvežių gale organinėms trąšoms įterpti gali būti montuojamos diskinės ir noraginės dirvą skirtingu gyliu įdirbančios darbinės dalys, sujungtos su paskleidimo žarnomis. Priklausomai nuo dirvos įdirbimo mechanizmų, kiekvienai darbinių dalių sekcijai reikia nuo 8 iki 15 AG papildomai.

Gaminami įvairios talpos srutvežiai. Tiems, kurie rūpinasi dirvožemiu ir siekia mažiau slėgti dirvą, siūlomos mažesnio svorio mašinos su plastiko rezervuarais. Dideliems ūkiams gaminama 24 m darbinio pločio srutų skleidimo technika. „Fliegl" inžinieriai taip pat sukūrė sistemą, kuri hidrauliškai keičia tarpvėžės plotį. Ji itin gerina technikos pravažumą ir esant sudėtingoms sąlygoms neleidžia mašinai užklimpti, gadinti dirvos struktūros, kadangi traktoriaus ir srutvežio ratai važiuoja ne tomis pačiomis vėžėmis.

Kompanijos pasididžiavimas - krovinį išstumiančios priekabos

Vos tik pradėjusi gaminti krovinį išstumiančias priekabas, kompanija „Fliegl" sulaukė pripažinimo: 1999 m. vykusioje parodoje „Agritechnica" priekaba ASW Gigant pelnė sidabro medalį. Krovinio išstūmimo principas suteikia šiai mašinai daug privalumų. Vienas iš svarbiausių - kroviniui iškrauti nereikia patalpų aukštomis lubomis. Šios priekabos, įrengus skirtingus mechanizmus, gali kratyti mėšlą, skleisti kalkes, tiesiog gabenti arba iškrauti krovinį, per javapjūtę jos gali dirbti kaip kompensacinės perkrovimo priekabos. Jas galima įdarbinti ištisus metus ir pritaikyti bet kokiems darbams. „Vežant mažesnio tankio krovinius (žolę, lapus ir pan.), juos galima supresuoti ir taip pakrauti daugiau masės. Taigi našumas bus didesnis. Įrengus transporterį, jos gali iškrauti medžio drožles, - apie priekabos pritaikymo galimybes pasakojo bendrovės „Lytagra" grupės vadovas Rimgaudas Pocevičius. - Kadangi mašinos svorio centras žemai, patogu iškrauti silosuojamą masę tranšėjoje. Priekaba neapvirs".

Pasak komercijos direktoriaus Ugniaus Stančiausko, „Lytagra" kompanijai „Fliegl" atstovauja nuo 2002 m. Iš visų siūlomų priekabų Lietuvoje populiariausi ASW, 2 ašių, 20 t bendro svorio, 35 m3 talpos modeliai. „Lietuvos ūkininkai vertina jas dėl patvarumo ir visapusiško panaudojimo. Dėl mašinų patvarumo dar neteko girdėti rimtų nusiskundimų", - pridūrė R. Pocevičius.

Per 1 000 ha ploto bendrovės „Dubičiai" vadovas Stasys Kėrys Fliegl ASW priekabą įsigijo prieš ketverius metus. „Su ja iškratome paukščių mėšlą, pavasarį užpildome sėjamąsias, per javapjūtę - grūdus. Žinoma, ji naudojama ir kroviniams gabenti, - gyrė techniką S. Kėrys. - Tai universali mašina. Be to, per tiek metų dar nebuvo jokių gedimų". Jo teigimu, prie priekabos montuojamus priedus nesunku pakeisti. Tam sugaištama apie pusvalandį.

Naujoves pristatys rudenį

Kompanija „Fliegl" daugiausia technikos eksportuoja į Rusiją: tai didžiausia po Vokietijos rinka. Nepaisant politinio Rusijos ir Ukrainos konflikto, technika tebėra užsakoma, nors ir mažesniais kiekiais.

Pasak kompanijos „Fliegl" eksporto vadovo Martino Bauerio (Martin Bauer), parduoti šiose šalyse dabar sunkiau. „Apskritai padėtis daugumoje rinkų nėra tokia, kokia buvo per pakilimą, tačiau pernai mūsų apyvarta padidėjo nuo 220 mln. iki 260 mln eurų", - finansinius praėjusių metų rezultatus komentavo kompanijos eksporto vadovas.

Kompanija „Fliegl" jau pasiruošusi ir svarbiausiam technikos gamintojams renginiui - parodai „Agritechnica". Joje žadama pristatyti daug naujovių, kurių yra kiekvienoje mašinų kategorijoje. Per metus įmonė pagamina apie 5 400 įvairios konstrukcijos priekabų (išstumiamų, savivarčių ir kitų) ir srutvežių.