- Prof. dr. Egidijus ŠARAUSKIS, ASU
- Mano ūkis
Savaeigių krautuvų techninės inovacijos buvo įvertintos gyvulininkystės sektoriui skirtoje parodoje „EuroTier 2014" ir apdovanotos sidabro medaliais. Apdovanojimai skirti kompanijų „Thaler" ir „Weidemann" gaminamų mašinų techninėms naujovėms, kurios išplečia krautuvų panaudojimo galimybes gyvulininkystės ūkiuose ir užtikrina saugų vairuotojų darbą.
Universalūs strėliniai-šakiniai ir teleskopiniai savaeigiai krautuvai gaminami ir su kabinomis, ir be jų. Didesnės keliamosios galios ir lauko sąlygomis dirbantys krautuvai dažniausiai turi gerai įrengtas, patogias ir saugias kabinas, tačiau mažesni krautuvai, ypač tie, su kuriais daug krovimo ir transportavimo darbų reikia atlikti skirtingo dydžio patalpose, būna be kabinų.
Europinės direktyvos skelbia, kad dirbant su krautuvais be kabinų turi būti užtikrintos saugios vairuotojų darbo sąlygos. Eksploatuojant savaeigius krautuvus žemės ūkyje, ypač gyvulininkystės sektoriuje, mašinoms reikia įvažiuoti į tvartą, sandėlį, daržinę ar kokią nors kitą patalpą per nedidelio aukščio ir pločio angą. Tai nesaugu vairuotojams, nes važiuodami į priekį arba atgal jie gali susižeisti. Be to, patalpose, pastogėse arba kitose vietose sukrauti pašarų ryšuliai, maišai, produktų dėžės ir kiti daiktai gali pasislinkti ir užkristi ant vairuotojų.
Savaeigių krautuvų gamintojai, vykdydami saugaus darbo direktyvas, krautuvuose įrengia specialios konstrukcijos rėmus, saugančius vairuotojus apvirtus krautuvui (ROPS), ir stogelius, saugančius vairuotojus nuo krentančių daiktų ar objektų (FOPS). Dauguma krautuvų gamintojų nurodo, kad jų krautuvai gaminami su ROPS/FOPS įranga, tačiau ne visiems naudotojams aišku, ką šios keturios raidės reiškia. Tai angliškų terminų, kurie nusako, kad mašinoje įrengta vairuotojo saugų darbą užtikrinanti įranga, trumpiniai: ROPS - Roll Over Protection Structure; FOPS - Falling Object Protection Structure.
Papildoma ROPS/FOPS apsauginė įranga sumažina krautuvo galimybes įvažiuoti į senesnės statybos patalpas, kurių durų anga dažniausiai būna maždaug dviejų metrų aukščio. Tokiais atvejais reikia atlaisvinti arba visai nuimti apsauginę įrangą, o įvažiavus ir vėl pritvirtinti. Dėl to gaištamas brangus laikas. Be to, tai yra nesaugu. Todėl savaeigių krautuvų gamintojai ieško būdų, kaip šią problemą išspręsti.
Žemos durys jau ne problema
Savaeigių krautuvų kompanija „Thaler", siekdama padidinti krautuvų pravažumą per nedidelio aukščio angas, pradėjo gaminti mašinas su hidrauliškai nuleidžiama ir pakeliama ROPS/FOPS įranga.
Ši techninė inovacija leidžia trumpam sumažinti krautuvo apsauginės įrangos stogelio aukštį ir kartu užtikrina saugų vairuotojo darbą. Gamintojai skelbia, kad apsauginės įrangos stogelis gali būti nuleistas taip žemai, kad krautuvas pravažiuos pro 1,95 m aukščio, o išskirtiniais atvejais, priklausomai nuo krautuvo modelio ir padangų dydžio, ir pro žemesnio aukščio durų angas. Hidraulinis nuleidimas valdomas rankiniu būdu neišlipant iš krautuvo ir užtrunka apie 6 sekundes.
Kitas savaeigių krautuvų gamintojas „Weidemann" tą pačią problemą išsprendė truputį kitaip, ir parodoje „EuroTier 2014" taip pat buvo apdovanotas sidabro medaliu už techninę inovaciją, leidžiančią sumažinti krautuvo aukštį. Thaler krautuvuose vairuotojo saugumą užtikrinantis stogelis yra nuleidžiamas ir pakeliamas vertikaliai, o Weidemann - ROPS/FOPS apsauginis stogelis yra nuleidžiamas, kai stogelį laikančios lanksčios atramos hidrauliniais cilindrais pakreipiamos į šoną. Kai atramos atstatomos į vertikalią padėtį, stogelis vėl pakeliamas aukštyn į standartinę darbo padėtį. Ši konstrukcija leidžia greitai ir saugiai įvažiuoti ir išvažiuoti pro žemas durų angas.
Sudie, aplinkos tarša
Lauke, tvartuose, sandėliuose arba kitose patalpose dirbant savaeigiais dyzeliniais degalais arba dujomis varomais krautuvais, neišvengiamai yra teršiama aplinka. Todėl, siekdama sumažinti aplinkai daromą žalą, kompanija „Weidemann" parodoje „EuroTier 2014" pristatė dar vieną techninę inovaciją - pirmą tik elektra varomą universalų savaeigį klasikinį krautuvą, skirtą žemės ūkiui, ypač gyvulininkystei.
Elektrinio krautuvo privalumai, palyginti su dyzeliniu, yra tokie:
- mažesnės energijos sąnaudos;
- mažesnės aplinką teršiančių CO2 ir kitų dujų bei kietųjų dalelių emisijos;
- nereikalingas kietųjų dalelių valymo filtras;
- mažesnis krautuvo skleidžiamas triukšmas;
- geresnės darbo sąlygos sveikatos požiūriu;
- mažesnis stresas gyvūnams;
- mažesnės priežiūros ir eksploatacijos išlaidos;
- draugiškesnė aplinka dėl sumažėjusios naftos produktų, aušinimo ir kitų skysčių nuotėkio galimybės ir kiti.
Turėti elektrinį krautuvą verta tais atvejais, kai jo darbas yra ne ištisinis, bet ciklinis, t. y. tam tikromis nustatytomis darbo valandomis ryte ir vakare. Įkrauti elektrinio krautuvo akumuliatorių užtrunka daugiausiai 8, su greito krovimo įranga - apie 6 val. Vieno pakrauto akumuliatoriaus pakanka nuo 2 iki 3 valandų normalaus krautuvo darbo.