23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/09
Vikšriniai traktoriai: pasiūla ir perspektyvos
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Vikšrinių mašinų privalumai žinomi seniai ir juos ne kartą esame įvardiję. Absoliutų ratinių traktorių dominavimą traukos mašinų segmente pastarąjį dešimtmetį tenka įvertinti iš naujo: nors vikšrinių mašinų universalumas mažesnis, mažiau ir šių traktorių efektyvaus panaudojimo sričių, tačiau pagrindiniuose, sunkiuose traukos darbuose vikšrinė mašina turi labai daug pranašumų, kurie bendrame žemės ūkio produkcijos gamybos cikle gali lemti didesnes pridėtines pajamas.

Ankstyvuosiuose, vadinkime juos I kartos vikšriniuose traktoriuose su plieninėmis vikšrų grandimis, didžioji dalis (60-70 proc.) vikšrinės važiuoklės nuostolių tekdavo vikšriniam varytuvui. Be to, metaliniai vikšro dirvakibiai buvo standūs, todėl labiau deformuodavo dirvą. Kad šios problemos išsprendžiamos, 1986 m. pademonstravo viena didžiausių vikšrinių traktorių gamintoja „Caterpillar", pristatydama pirmąjį serijinį bendrosios paskirties traktorių Challenger 65 su naujos kartos armuotos gumos vikšrais, leidžiančiais mašinai be apribojimų važiuoti keliais. 1986-ieji yra laikomi II kartos vikšrinių traktorių atsiradimo pradžia.

Išvysto didesnę traukos jėgą

Dėl didesnio vikšro kontakto su žeme ilgio, ypač Challenger MT700E/MT800E ir John Deere 8RT/9RT modeliuose su dviem lygiagrečiai judančiomis vikšrų juostomis, puriose ir šlapiose dirvose tokia mašina daug mažiau buksuoja. Vikšrai su žeme sukimba didesniu skaičiumi dirvakibių, todėl sukibimo ir, atitinkamai, traukos jėga yra didesnė.

Tyrimais nustatyta, kad didžiausia ratinės mašinos traukos jėga išvystoma esant 25 proc. buksavimui. Mažiausios degalų sąnaudos kietoje, nesupurentoje dirvoje gaunamos, kai varytuvų buksavimas yra 15 proc. Laikoma, kad varytuvams buksuojant 15-20 proc. (toks dydis pasiekiamas didinant vertikalią rato apkrovą), t. y. atitinkamai apkraunant traktoriaus varančiuosius tiltus (balastuojant), pasiekiama optimali traukos jėga. Nereikia pamiršti, kad taip padidinus ratinio traktoriaus masę, padidėja ir galios nuostoliai tai pridėtai masei pervežti, o vikšrinės mašinos buksavimas, kuomet išvystoma didžiausia traukos jėga, yra nepalyginamai mažesnis ir neviršija 2-5 proc. ribos.

Vikšriniuose žemės ūkio paskirties traktoriuose bei modeliuose su dviem lygiagrečiai judančiomis vikšrų juostomis pageidautina, kad masės centras būtų kiek galima labiau perkeltas į priekį. Nedirbančio traktoriaus slėgio centras yra priekinėje vikšrų atraminio paviršiaus dalyje. Darbo metu daugiau apkraunama galinė atraminio paviršiaus dalis, todėl teoriškai visame vikšro atraminio paviršiaus plote veikia vienoda slėgio jėga. Dėl to, kad dirva nėra visiškai lygi, jos iškilimus vikšras suspaudžia daug labiau nei ratas.

Kokio dydžio apkrova veikia vikšro kontakto su dirva plote? Traktoriaus Challenger MT765C, kurio bendroji masė 15 735 kg, su 25" (635 mm) pločio vikšrais bendras atraminio paviršiaus plotas yra 30 988 cm2. Vikšrinės mašinos dirva veikiama 0,51 kg/m2 apkrova. Palyginkite: ratinio 12,5 t bendrosios masės, didesnio kaip 300 AG klasės traktoriaus su standartinio dydžio ratais 600/70R30 priekyje ir 710/75R42 gale, kuomet slėgis padangose 0,8 bar, dirvą slegia 1,02 kg/cm2 jėga. Norint dirvos apkrovą sumažinti iki 0,51 kg/m2, būtina naudoti tokių pat matmenų dvejinimui skirtus ratus priekyje ir gale.

Du tipai, dvi galios klasės

Serijiniu būdu didelės galios (per 350 AG) vikšrinius traktorius šiuo metu gamina keturios kompanijos: „Bühler Versatile", „Case IH", „Challenger" ir „John Deere". Netrukus šią grupę žada papildyti „New Holland", o „John Deere" žada būti vieninteliu, siūlančiu traktorius su dviejų skirtingų tipų vikšriniais varytuvais: iš dviejų ir keturių lygiagrečiai judančių vikšrų.

Galingiausių (per 350 AG klasės) vikšrinių traktorių lyginamosios techninės charakteristikos
Rodikliai

Challenger MT775E

John Deere 8370RT

(2014 m.)

Variklis

AGCO Power 98-4

JDPS PowerTech PSS 9.0L

Cilindrų skaičius

I7

I6

Darbo tūris, l

9,8

9,0

Turbokompresorinio pripūtimo pakopos

2

2

Išmetamųjų deginių apdorojimo priemonės

EGR, DOC, SCR

EGR, DOC, DPF, SCR, AOC

Vardinė galia, kW/AG*

299/400

272/370

Didžiausia galia, kW/AG*

322/431

299/407

Didžiausias sukimo momentas, Nm

1 921

n. d.

Degalų bako talpa, l

655/773***

758

Tirpalo AdBlue bako talpa, l

87

74

Transmisija

CAT

JDPS CVT

Transmisijos tipas

Dinaminė, 16F/4R

Bepakopė

Didžiausias greitis, km/val.

39,6

42

Hidraulinės sistemos siurblio debitas, l/min.

224/321**

227/321**

Konstrukcinė masė, kg

13 667

16 578

Bendroji masė, kg

17 690

19 958

*Nurodyta bruto variklių galia pagal standartus ISO TR14396, EC 97/68. Traktoriaus John Deere didžiausia galia nurodyta su įjungta galios didinimo sistema. **Papildomai.

Pastaba. 2011-2013 m. John Deere 8RT varikliai atitiko pereinamojo Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus, todėl juose SCR katalizatorius nebuvo naudojamas.

Galingiausių (per 450 AG klasės) vikšrinių traktorių lyginamosios techninės charakteristikos

Rodikliai

Bühler Versatile 550DT

Case IH Quadtrac 620 EP

Challenger MT875E

John Deere 9560RT

Variklis

Cummins QSX15

FPT Cursor C13

AGCO Power 168-4

JDPS PowerTech PSX 13.5L

Cilindrų skaičius

I6

I6

V12

I6

Darbo tūris, l

15,0

12,9

16,8

13,5

Turbokompresorinio pripūtimo pakopos

1

2

2x2

2

Išmetamųjų deginių apdorojimo priemonės

EGR, DPF

DOC, SCR, CUC

EGR, DOC, SCR

EGR, DPF

Vardinė galia, kW/AG*

410/550

462/628

440/590

412/560

Didžiausia galia, kW/AG*

366/591

509/692

475/637

453/616

Didžiausias sukimo momentas, Nm

2 779

2 941

2 840

2 585

Degalų bako talpa, l

1 800

1 722/1 779**

1 250

1 287

Tirpalo AdBlue bako talpa, l

-

322

115

-

Transmisija

CAT TA22

FHI

CAT

JDPS FPS

Transmisijos tipas

Dinaminė, 16F/4R

Dinaminė, 16F/2R

Dinaminė, 16F/4R

Dinaminė, 18F/6R

Didžiausias greitis, km/val.

35

40

40

40

Hidraulinės sistemos siurblio debitas, l/min.

201/401**

159/216/428**

224/321**

227/321**

Konstrukcinė masė, kg

26 694

22 126

19 321

20 412

Bendroji masė, kg

27 805

29 030

25 362

24 494

*Nurodyta bruto variklių galia pagal standartus ECE R120, ISO TR14396 ir EC 97/68. **Papildomai.

Galingiausi bendrosios paskirties vikšriniai traktoriai:

Case IH Quadtrac 620 EP didesnės kaip 450 AG galios klasėje;

Challenger MT775E didesnės kaip 350 AG galios klasėje.

Išskirtiniai atskirų modelių bruožai:

● Didžiausio darbo tūrio 16,8 l variklis sumontuotas Challenger MT800E serijoje;

● Vienintelis 12 cilindrų (V12) variklis įrengtas Challenger MT800E serijoje;

● Vieninteliai rinkoje traktoriai su 7 cilindrų (I7) varikliu yra Challenger MT700E;

● Tik dviejų gamintojų („Bühler Versatile" ir „John Deere") traktorių išmetamųjų deginių emisija reguliuojama, nenaudojant SCR katalizatoriaus ir jo darbui reikalingo tirpalo AdBlue;

● Vieninteliai rinkoje vikšriniai traktoriai su bepakopiu greičio reguliavimu yra John Deere 8RT;

● Didžiausias perdavimo skaičių eilės tankis yra dinaminėje 18F/6R John Deere 9RT pavarų dėžėje.

Vikšrinių traktorių rinkos naujienos

Nauji didelės galios Challenger MT700E ir MT800E serijos traktoriai pirmą kartą oficialiai pristatyti praėjusiais metais vykusioje didžiausioje žemės ūkio mašinų ir technologijų parodoje „Agritechnica" Vokietijoje.

Challenger MT700E apima didelės galios (nuo 350 AG) diapazoną, atitinkantį galingiausių tradicinės konstrukcijos traktorių segmentą. Todėl šie vikšriniai traktoriai konkuruoja, ypač Europoje, ne tik su John Deere 8RT mašinomis („Challenger" ir „John Deere" siūlo po 3 modelius), bet ir su galingiausiais ratiniais tradicinės konstrukcijos traktoriais: Case IH Magnum 370 CVX EP, Fendt 939 Vario, John Deere 8370R, Massey Ferguson 8737, New Holland T8.420 AC, Valtra S374 ir kitais.

MT700E keičia vos kelerius metus gaminamus MT700D serijos traktorius, kurie mūsų rinkoje kol kas dar nežinomi - Lietuvoje daugiausiai paplitę vienos, C serijos vikšriniai Challenger traktoriai. Verta pažymėti, kad MT700 serijos traktoriai pirmą kartą peržengia 400 AG ribą: flagmano MT775E didžiausia galia pagal ECE R120 standartą siekia 322 kW/431 AG.

MT800E serija apima galios diapazoną nuo 450 AG. Prieš „Agritechnica" parodą apžvalgininkai nedrąsiai spėjo, kad AGCO grupei priklausantis „Challenger" pristatys galingiausią rinkoje bendrosios paskirties traktorių. Deja, MT875E (didžiausia galia 475 kW/637 AG) galingiausios mašinos laurus perleido grupei CNH: parodoje pristatyto vikšrinio Case IH Quadtrac 620 EP 6 cl., 12,9 l darbo tūrio FPT Cursor C13 variklio pajėgumas siekia įspūdingas 509 kW/692 AG (ISO TR14396). Šio segmento vikšriniai traktoriai konkuruoja tik su JAV ir Kanadoje gaminamomis didelio, per 450 AG, pajėgumo ratinėmis bei vikšrinėmis mašinomis. Vienintelis Europoje gaminamas traktorius, galintis varžytis šiame segmente - Claas Xerion 5000.

Challenger MT800E pristatytas iškart po modelio MT800C. Skirtingai negu MT700-ojoje serijoje, galingiausi Challenger traktoriai su indeksu D nebuvo gaminami.

Naująjį MT700E nuo ankstesnio modelio lengviausia atskirti pagal naujos architektūros variklio gaubtą. Jis vientisas, tačiau ilgesnis ir masyvesnis priekyje, nes tokio pareikalavo 7 cl. variklis su didesne aušintuvų sekcija. MT800E nuo pirmtako atskirti vien tik pagal išorinius požymius praktiškai neįmanoma. Po analogiškai atrodančiu gigantišku variklio gaubtu vietos tiek, kad nesunkiai telpa bet kas - ar 6 cl. Caterpillar, ar 12 cl. AGCO Power variklis.

Abiejose Challenger vikšrinių traktorių serijose nuo šiol bus montuojami tik AGCO Power varikliai. Pereinamojoje MT700D serijoje jie jau buvo naudojami, o MT800E suomiški varikliai įrengiami pirmą kartą. Abiejų AP98-4 ir AP168-4 serijų sukimo momento atsarga vienoda - 42 proc. Įsigaliojus Etapo IV/Tier 4 reikalavimams ir išmetamųjų deginių emisijoms mažinti pradėjus naudoti SCR katalizatorių, kuriam reikalingas tirpalas AdBlue, teko iš naujo suprojektuoti MT700E degalų bakus. Dabar jie įrengti abiejose traktoriaus pusėse ir sujungti tarpusavyje. Standartinę 655 l bako talpą pagal poreikį galima padidinti iki 773 litrų.

Padidėjus variklio galiai, teko iš naujo suprojektuoti ir aušintuvų bloką. Dviem eilėmis, kurių pirmoji dėl lengvesnio valymo padaryta atlenkiama, išdėstytos 5 radiatorių sekcijos: variklio aušinimo sistemos, tarpinio oro aušintuvo, atgal į baką grąžinamų degalų, hidraulinės sistemos alyvos ir oro kondicionieriaus kondensatoriaus.

Abu AGCO Power varikliai sukonstruoti naudojant vieningą koncepciją: 7 cl. jėgos agregatas gautas, tarpusavyje sujungus 4 ir 3 cl. variklių korpusus, V12 - du 6 cl. jėgos agregatus, turinčius atskiras maitinimo sistemas ir dviejų pakopų turbokompresorinį pripūtimą. V12 reiškia, kad jis konstrukciškai sudarytas iš keturių 3 cl. jėgos agragatų.

Naujieji varikliai įdomūs ne tik savo struktūra. Juose įrengta efektyvesnė elektriškai valdoma aušinimo sistemos ventiliatoriaus klampio mova. Naudojamais jėgos agregatais Challenger traktoriai išties unikalūs: jokia kita vikšrinė bendrosios paskirties mašina rinkoje neturi vieneilio 7 cl. ir V formos 12 cl. variklio.

Vikšrinių traktorių hidraulinėje sistemoje pokyčių mažiau. Daugumoje jų, nepriklausomai nuo galios klasės, hidraulinių sistemų charakteristikos panašios. Nauja ir bendra tai, kad kompanijos „Bühler Versatile", „Challenger" bei „John Deere" siūlo galingesnes hidraulines sistemas, pritaikytas moderniausiems agregatams su dideliu skaičiumi hidraulinių imtuvų arba turintiems didelės galios hidraulinius variklius. Pavyzdžiui, pagrindiniam hidraulinės sistemos kontūrui Challenger traktoriuose numatyti du nuosekliai sujungti siurbliai, kurių bendras našumas - 321 l/min. Pirmajam, pagrindiniam, siurbliui pasiekus didžiausią debitą, slėgio krytis sistemoje įjungia antrąjį, pagalbinį, siurblį.

Didesnio kaip 350 AG pajėgumo Challenger ir John Deere vikšriniai traktoriai, besivaržantys su ratinėmis traukos mašinomis dar ir universalumu, turi galinį elektrohidraulinį keltuvą, tačiau pagrindinė vikšrinių mašinų prikabinimo sija išlieka liemens apačioje. Galingiausiame Challenger MT775E, kurio populiarumas, palyginti su mažesniaisiais modeliais, neabejotinai bus didžiausias, įrengta IV kategorijos prikabinimo sija su 51 mm skersmens kaiščiu. Mažesnio pajėgumo modeliuose standartinė yra III kategorijos sija yra su 39 mm kaiščiu.

Pirmąkart MT700E serijos traktoriuose galima pasirinkti 864 mm (34") pločio vikšrus. Savaime suprantama, jiems įrengti būtini platesni varantieji, kreipiantieji ratai bei atraminiai ritinėliai.

Kad būtų patogu operatoriui, Challenger MT700E serijos traktoriuose įrengta modifikuota Sears sėdynė: dabar ji ir šildoma, ir ventiliuojama. Savaime suprantama, aptraukta geros kokybės oda ir su pneumatine amortizacijos sistema. John Deere 8RT serijos traktorių kabinoje atlikta daugiau pakeitimų: 40° kampu pasukama vairuotojo sėdynė, leidžianti patogiau stebėti gale agreguojamą mašiną, iš pagrindų peržiūrėtas valdiklių išdėstymas ir jų funkcijos firminiame CommandARM porankyje, įrengtas naujas daugiafunkcis, iš eilės jau IV kartos valdymo terminalas CommandCenter su 10" įstrižainės liečiamuoju ekranu. 4600-osios serijos CommandCenter ekranas pasižymi 800 x 600 DPI raiška, turi USB prievadą, 4 videojungtis dviem vaizdo kameroms ir 32 GB vidinę atmintį. Neturėtų stebinti ir darbinės zonos apšvietimui panaudoti energiją tausojantys šviesos diodų (LED) žibintai.

Svarbi naujiena John Deere 8RT serijos traktoriuose yra ne tik nauja aktyvioji sėdynės amortizacijos sistema, bet ir aktyvioji hidropneumatinė kabinos amortizacijos sistema su automatine lygio kontrole, kurią tikslinga įrengti vietoje pirmosios priemonės. Tai naudinga įranga, ypač žinant, kad vikšriniai traktoriai komforto lygiu transporto darbuose atsilieka nuo ratinių mašinų.

Į John Deere 8RT, skirtingai negu Challenger MT700E, montuojamos tik bepakopės transmisijos. Tokiu būdu „John Deere" yra pirmasis ir kol kas vienintelis gamintojas, didesnės kaip 350 AG galios klasėje siūlantis vikšrinius traktorius su bepakopiu greičio reguliavimu. Apžvalgininkai prognozuoja, kad po oficialaus Fendt 1000 Vario pristatymo šių metų liepą pastarojo bepakopė pavarų dėžė ateityje bus pritaikyta naujos kartos Challenger MT700 serijos traktoriuose.

Vikšriniai John Deere 8RT serijos traktoriai didele dalimi unifikuoti su ratinėmis 8R serijos mašinomis. Tokia pati unifikacija yra ir tarp didesnės galios traktorių 9RT bei 9R.

Naujuose „Agritechnica 2013" parodoje debiutavusiuose modeliuose įrengti ekologiškai švaresni varikliai, atitinkantys Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus. Pavyzdžiui, į 8RT traktorius montuojamame 6 cl., 9,0 l darbo tūrio JDPS PowerTech PSS 9.0L variklyje naudojamas ištisas kompleksas vidinių (variklinių) ir išorinių kenksmingų deginių emisiją mažinančių priemonių: išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su aušintuvu, regeneracinis suodžių filtras DPF, oksidacinis DOC ir selektyvinio katalitinio redukavimo SCR katalizatorius.

Didesnės kaip 450 AG galios John Deere 9RT komponuotė panaši į Challenger MT800E. Pažymėtina, kad tokios konstrukcijos bendrosios paskirties traktoriai rinkoje yra tik du. „Case IH" ir „Bühler Versatile" siūlo ratinės mašinos konversiją į vikšrinį traktorių. Tiesa, sulig kiekviena nauja Case IH Quadtrac karta jos unifikacija su ratinėmis Steiger mašinomis mažėja.

Abu naujieji traktoriai (MT700E ir MT800E) mus gali pasiekti ne anksčiau kaip 2015 m. pradžioje. Nepatvirtintais duomenimis, pirmą galingiausią bendrosios paskirties traktorių Baltijos šalyse - Case IH Quadtrac 620 EP - šiais metais planuoja įsigyti vienas estų ūkis.

Naujos konstrukcijos universali vikšrinė važiuoklė

John Deere 9R serijos ratinius traktorius galima perdaryti į vikšrines mašinas su trikampės ir net trapecinės formos vikšriniais varytuvais, turinčiais ne 2, o 3 atraminius ritinėlius. Pastarieji, ATI firmos gaminami vikšriniai varytuvai siūlomi ir John Deere javų kombainams, tačiau JAV kompanija šią koncepciją nesunkiai pritaiko Case IH ir New Holland ratiniams didelės galios traktoriams.

Kiekvienas iš keturių ATI vikšrinių modulių sveria beveik 2,9 t. Didelį atraminį paviršiaus plotą (1,8 m2) ir geras traukos charakteristikas užtikrina 914 mm pločio armuotos gumos vikšras, kurio karkaso aukštis vienas iš didžiausių rinkoje. Trečiasis atraminis, kuris kartu yra ir įtempimo ritinėlis, įrengtas ne vienoje plokštumoje su balansyro ritinėliais, o aukščiau, bei pastūmėtas į priekį. Nors tai padidina galios nuostolius važiuoklėje, tačiau traktorius lengviau įveikia dirvos nelygumus, o ir vikšro įtempimo jėga yra mažesnė. Grumstai ir žemės nuo vikšro numetamos tiesiai priešais jį, tokiu būdu mažiau žalojant dirvos paviršių.

Didžiausio skersmens, patentuotos konstrukcijos varančiąja žvaigždute, turinčia 7-8 aktyviai veikiančius krumplius, siekiama išskaidyti apkrovą kiek galima didesniam jų skaičiui, taip perduodant didesnę traukos jėgą ir prailginant vikšro resursinį išdirbį. Važiuoklės guoliai yra neaptarnaujami, specialiai užsandarinti. Važiuoklės velenų ašių lygiagretumas užtikrinamas visas įvores apdirbant vienu metu. Šis sprendimas kartu su išilginėmis vikšro karkaso vijomis leidžia atsisakyti būtino atraminių ratukų suvedimo reguliavimo.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/09