23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/06
Gelbsti ne tik specializacija, bet ir nauji iššūkiai
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Penktam pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintojui - grupei SDF („Same Deutz-Fahr") - 2012-aisiais Europoje teko per 10 proc. naujų traktorių rinkos. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Vokietijoje, „Deutz-Fahr" yra trečias pagal populiarumą prekės ženklas. Penkias traktorių gamyklas pasaulyje valdanti SDF grupė 2012 m. pagamino apie 32 tūkst. traukos mašinų, iš kurių 5 tūkst. Vokietijoje ir per 14 tūkst. - Trevilyje, Italijoje. Likusios nuo konvejerio nuriedėjo Turkijoje, Kinijoje ir Indijoje.

Neblogi šios įmonių grupės rezultatai ir Lietuvoje. „Deutz-Fahr" - vienas iš nedaugelio traktorių prekių ženklų, ūgtelėjusių 2013 metais. Lyginant su traktorių prekybos verslui palankesniais 2012-aisiais, praėjusiais metais šalyje registruotos 37 naujos Deutz-Fahr traukos mašinos (+19 proc.). Vertinant ne mašinų skaičių, o jo augimo dinamiką, ši įmonių grupė pasiekė geriausią rezultatą ir savo rankose tvirtai laiko per 4 proc. naujų vakarietiškų traktorių rinkos Lietuvoje.

Kompanijos dosjė

Globaliai veikianti grupė yra pripažintas mažos (70-100 AG) ir specialiosios paskirties (25-80 AG) traktorių gamintojas. Pramonėje plintanti tendencija perduoti šių mašinų gamybą trečiosioms šalims ar bendrai įkurtoms įmonėms SDF grupę aplenkia. Vien „Deutz-Fahr" abiejuose segmentuose turi 6 skirtingus modelius, o „Same" produktų gamoje jų net 9. Yra tik viena išimtis - 26-48 AG Same Walker modelis, kurį pagal susitarimą nuo 2011 m. tiekia kita Italijos kompanija „Antonio Carraro" ir kuris yra ne kas kitas kaip Carraro Tigre.

Grupė SDF keturiems valdomiems traktorių prekių ženklams - „Deutz-Fahr", „Hürlimann", „Lamborghini" bei „Same" - taiko skirtingas koncepcijas ir vystymo strategijas. Pagrindiniam gamintojui „Deutz-Fahr" suteikta grupės flagmano pozicija. Jam atitenka naujausios techninės idėjos, jo bazėje pristatomi perspektyvūs sprendimai, o užsakovams siūloma daugiausia premium klasės elementų. Tik kompanijos „Deutz-Fahr" siūlomų modelių gama peržengia 300 AG ribą.

Per 250 AG pajėgumo traktorius rinkai tiekia du gamintojai - „Deutz-Fahr" ir „Lamborghini". Priešingame poliuje - „Same", kurio stiprioji pusė specialiosios paskirties traktoriai ir mažos bei vidutinės galios (iki 200 AG) mašinos. Tai demokratiškiausias grupės prekės ženklas, siūlantis ekonominį bei racionalų priemonių rinkinį ir jų išpildymą.

Grupė SDF nesirengia pamiršti ir gražias istorines tradicijas turinčios Šveicarijos bendrovės „Hürlimann". Parodoje „Agritechnica 2013" buvo pristatytas vienas tokių modelių - XM V-Drive, pirmą kartą po ilgos pertraukos bent estetiškai atkartojantis tradicinius „Hürlimann" markės motyvus.

Gražias istorines tradicijas turinti Šveicarijos markė „Hürlimann" nepamiršta. Parodoje „Agritechnica 2013" grupė SDF pademonstravo mažos galios (90-130 AG) modelį XM V-Drive su bepakope greičio reguliavimo sistema ir bent spalviškai atkartojantį senąsias Hürlimann mašinas. Techniškai bei eksterjero detalėmis jis labai panašus į Lamborghini Nitro traktorių, kuriame įrengtas 4 cl., 3,6 l darbo tūrio turbokompresorinis Deutz AG varikis su didelio slėgio akumuliatorine maitinimo sistema common rail. Variklis atitinka pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus, jame įrengta išorinė išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR kartu su oksidaciniu katalizatoriumi DOC. Pavarų dėžė - bepakopė, 0-50 km/val. ZF Eccom 1.3, kuri dar naudojama ir Deutz-Fahr Agrotron TTV400/Lamborghini R6 VRT/Same Iron Continuo modeliuose. Traktoriuje galima 90 l/min. našumo hidraulinė sistema su ekonominiu režimu, gamintojo teigimu, iki 2,7 AG sumažinančiu galios nuostolius. GTV - trijų greičių, 540/540E/1000 min.-1, valdomas elektrohidrauliškai.

Nepriklausomai nuo prekės ženklo, visi vienodos galios grupės traktoriai yra tarpusavyje unifikuoti. Pavyzdžiui, tris Deutz-Fahr 7 TTV serijos modelius atitinka trys Laborghini VRT mašinos, Deutz-Fahr 6-osios serijos traktorius su 40/40 dinaminėmis ZF T-7140/T-7200 pavarų dėžėmis - Lamborghini Spark ir Same Fortis Infinity serijos traktoriai. Kiekvienas prekės ženklas turi tik jam priskirtą įrangos žymėjimą, pavyzdžiui, bepakopė transmisija žymima kaip TTV („Deutz-Fahr"), V-Drive („Hürlimann"), VRT („Lamborghini") arba Continuo („Same"). Flagmanu tituluojamos kompanijos „Deutz-Fahr" asortimente traktoriai su bepakopio greičio reguliavimo sistema apima plačiausią diapazoną: nuo 69,5 iki 244 kW/331 AG, o perspektyvoje, nuo 2015 m. - iki 324 kW/440 AG. Kompanijos „Lamborghini" šis diapazonas siauresnis - iki 194 kW/263 AG, o „Same" gamoje apskritai tokių modelių neliko, nors dar prieš kelerius metus buvo mažos galios Silver3 Continuo, apimantis itin nedidelį diapazoną - nuo 73 iki 80 kW/109 AG.

Visi vidutinės ir didelės galios traktoriai (Deutz-Fahr Agrotron 6, 7 ir 9 serijos) yra gaminami Lauingene, Vokietijos Bavarijos regione veikiančioje gamykloje. Čia traktorių gamyba perkelta iš istorinės įmonės gamyklos Kiolne. Prieš ketverius metus Lauingene pagaminta 2,2 tūkst. mašinų, 2012 m. - jau beveik 5, o ateityje kartu su naujomis 9 ir 11 serijos mašinomis planuojama pagaminti iki 16 tūkst. mašinų per metus. Mažos galios (iki 100 AG) ir specialiosios paskirties traktoriai žemdirbius pasiekia iš SDF gamyklos Trevilyje, įsikūrusios Italijos Bergamo provincijoje.

Nauji iššūkiai ir įsipareigojimai

Praėjusį rudenį plačiai nuskambėjo SDF išplatintas vos trijų eilučių pranešimas, skelbiantis apie planuojamą bendradarbiavimą su kompanija „Claas" mažos galios traktorių segmente. „Claas" ieško būdų išplėsti modelių pasiūlą 70-100 AG nišoje, kurioje šiuo metu siūlomi Axos modeliai, o SDF siekia išnaudoti masto ekonomiją: didinti gamybos apimtis bei įsitvirtinti mažų traktorių rinkoje. Reikia nepamiršti ir tai, kad kompanija „Claas", padidinusi vidutinės galios modelių gamybą Le Mane (Prancūzijoje), fiziškai pradeda stigti vietos tam pačiam Axos. Taigi sprendimas gal jau ir rastas, tačiau abi pusės yra davusios įžadus daugiau informacijos pateikti tik šiais metais.

SDF ir „Claas" bendradarbiavimas mažos galios traktorių projektavime liko užgožtas didesnės staigmenos. Prisiminkime ambicingą 2011 m. pranešimą apie 440 AG traktoriaus projektą? Absoliučiai naują mašiną lydi sudėtinga techninė užduotis, nes 400 AG ir daugiau reiškia visiškai naują konstravimo strategiją, įtemptą darbą su partneriais - mazgų tiekėjais ir taip pat darnų visų komponentų veikimo užtikrinimą. SDF šių ambicijų neatsisakė: lygiagrečiai pradėjo veikti nauja, 440 AG traktoriaus projektui skirta interneto svetainė, nuolat pranešanti įgyvendinamo projekto detales.

Reikia pasakyti, kad 400 AG kartelė tradicinės konstrukcijos traktoriams yra rimtesnis iššūkis ir jį įveikti nepalyginamai sudėtingiau negu prieš dešimt metų peržengti 300 AG ribą. Pirmoji tokį ketinimą išsakė kompanija „Deutz-Fahr", netrukus apie savąją strategiją ta pačia kryptimi prabilo ir „Fendt". Pastaroji kompanija nors ir turi kelis bandomosios X 1000 Vario serijos prototipus, tačiau 2013 m. parodoje viešai jų pristatyti nepanoro, perkeldama debiutą į šiuos metus.

Lygiagrečiai ambicingai užduočiai 2011-aisiais pristatyta nauja didelės galios SDF traktorių serija, kurios flagmanas Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV pelnė „Metų traktoriaus 2013" titulą ir dar nemažai kitų svarių apdovanojimų už įgyvendintus dizaino sprendimus. Specialistai netruko įvertinti ne tik techninį 7 TTV serijos mašinų potencialą, bet ir patrauklią gamintojo kainodarą.

Grupė SDF, kaip ir žadėjo, praėjusiais metais parodė 440 AG mašinos prototipą. Vertinant subjektyviai, tai pats efektyviausias parodoje „Agritechnica 2013" matytas traktorius. Akivaizdu, kad kompanijų „Deutz-Fahr", „Hürlimann", „Lamborghini" bei „Same" sprendimas patikėti traktorių išorės ir vidaus architektūrą Italijos dizaino studijai „Giugiaro" pasiteisino su kaupu.

Įspūdingiausias parodoje „Agritechnica 2013" matytas traktorius - Deutz-Fahr 11440 TTV, kurio didžiausia galia su įjungta galios didinimo sistema 324 kW/440 AG (standartas ECE R120). Nors tai nėra gamybai paruošta mašina (ji bus pristatyta tik 2015 m.), prototipo techninių priemonių arsenalas ne mažiau įspūdingas nei išorės architektūra. Variklis - 6 cl., 12,8 l darbo tūrio MTU 6R 1300 (analogiškas naudojamam Claas Xerion), jame įdiegta išorinė išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR ir selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR. Transmisijoje - dar niekada nenaudota 0-60 km/val. bepakopė pavarų dėžė ZF Terramatic 45. Greitaeigiame traktoriuje įrengta automobilinio tipo nepriklausoma, naujos konstrukcijos Dana Spicer priekinių ratų amortizacijos sistema su diskiniais, ventiliuojamo tipo stabdžiais su Knott apkabomis. Kartu įrengta ir stabdžių antiblokavimo sistema ABS. Kabinos amortizacijos sistema taip pat nepriklausomo tipo, keturių taškų. Visi valdymo prietaisai joje sutelkti daugiafunkciame porankyje, integruotame į vairuotojo sėdynės konstrukciją. 11 TTV interjero ir eksterjero dizaino autorystė priklauso Italijos studijai „Giugiaro".

440 AG traktorius

Deutz-Fahr 11 TTV išorės dzainas gerokai pranoko pirmuosius maketus. Galvota net įtraukti mėlyną spalvą. Rezultatas, kurį išvydome parodoje, organiškai įsilieja į naujų kompanijos traktorių gamą, apimančią 5C, 6, 7 ir 9 serijas. Italų nereikia mokyti, kaip išorines mašinų linijas paversti estetiškomis, o praktikoje - funkcionaliomis.

Deutz-Fahr 11 TTV serija yra kartu ir kompanijos manifestas, žymintis naują „Deutz-Fahr" etapą. Dinamiški, reljefiniai mašinos kontūrai yra gerai atpažįstami kitų traktorių fone. Pakeistas kompanijos logotipas, kuris nuo šiol dedamas ant visų „Deutz-Fahr" ženklu žymimų mašinų. Daugiausia Deutz-Fahr 11 TTV akcentų paveldėjo 9 TTV modeliai, apimantys 158 kW/215-244 kW/331 AG diapazoną, o kai kurios detalės paskolintos mažajam 2014 m. debiutantui - kompaktiškoms 5C serijos mašinoms. 

Deutz-Fahr 11 TTV traktorių seriją, kaip planuojama, sudarys trys skirtingo pajėgumo modeliai: 11350 (didžiausia galia su galios didinimo sistema 238 kW/325 AG, standartas ECE R120), 11400 (271 kW/369 AG) ir 11440 (300 kW/408 AG). Traktoriuose įrengti 6 cl., 10,7 arba 12,8 l (mod. 11440) darbo tūrio MTU 6R 1100/6R 1300 turbokompresoriniai varikliai su galios didinimo sistema. Pastaroji, galinti padidinti variklio pajėgumą iki 25-32 AG, leidžia pasiekti deklaruotą 440 AG lygį.

MTU (Mercedes-Benz) jėgos agregatai yra vieni iš geriausiai vertinamų sunkiųjų mašinų klasėje, tačiau brangūs. Tai viena iš priežasčių, kodėl analogiškus į „Deutz-Fahr" pasirinktus 10,7 arba 12,8 l darbo tūrio MTU variklius naudoja kompanija „Claas" galingiausiuose Xerion serijos traktoriuose bei 800 ir 900 serijos savaeigiuose pašarų smulkintuvuose Jaguar.

Varikliai atitinka griežčiausius Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus. Tam panaudotos dvi priemonės: vidinė (variklinė) ir išorinė. Pirmoji - tai išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su skystis-oras tipo aušintuvu, antroji - selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR, kurio darbui reikalingas tirpalas AdBlue.  Regeneracinio suodžių filtro variklyje nėra.

MTU variklis derinamas su naujos kartos bepakope pavarų dėže ZF TMG 45, kuri yra parengta hibridinei technologijai įdiegti. Ją nesunku papildyti didelės galios generatoriumi, kuris gali būti įrengtas vėlesnės kartos mašinose. Didelės galios Deutz-Fahr 7 TTV serijos traktoriai su hibridine ZF Terra+ transmisija bandomi jau ketvirtą sezoną. Pabrėžtina, kad kartu su 9 TTV serija tai pirmieji traktoriai rinkoje, kuriuose įdiegta naujos kartos ZF Terramatic transmisija. Prieš kurį laiką anonsuota 7 TTV traktoriuose, ši transmisija pakeista įprastu ZF Eccom mazgu. Pavarų dėžėje Terramatic, kaip ir 2011 m. pristatytoje ZF Eccom 1.3, alyva yra atskirta nuo hidraulinės sistemos.

Galingiausieji Deutz-Fahr projektuojami kaip greitaeigiai traktoriai. Apie tai byloja ne tik didžiausias 60 km/val. greitis, kuris gali būti pasiekiamas, esant ekonomiškiems 1 700 min.-1 variklio sūkiams, bet ir stabdžių antiblokavimo sistema ABS, Dana Spicer nepriklausomo tipo hidropneumatinė priekinių ratų amortizacijos sistema. Ji, nors ir panaši į naudojamą Fendt 900 Vario modeliuose, yra specialiai suprojektuota didesnio kaip 400 AG pajėgumo 11 TTV serijos traktoriams. Beje, pagal pirmąsias fotografijas Dana Spicer mazgas išsaugotas ir šiais metais debiutuosiančiame Fendt X 1000 Vario.

Variklio potencialas dar negarantuoja reikiamos traukos jėgos. Jai užtikrinti pasitelkti atitinkamo dydžio varytuvai: 650/65R38 priekyje ir 900/65R46 gale. Pastarieji rekordinio 2,3 m skersmens. Parodoje demonstruotas traktorius buvo pristatytas su geras sukibimo charakteristikas turinčiomis Michelin Axiobib padangomis. Traktoriaus galinio elektrohidraulinio keltuvo keliamoji galia siekia 11 800 daN (12 t).

Pirmą kartą peržengta 300 AG riba

Kiek anksčiau naujos koncepcijos privalumus bus galima įvertinti pagal naująją 9 TTV seriją, kuri pagal išorės architektūrą yra kiek sumažinta 11 TTV kopija. Žinoma, techniškai tai dvi skirtingos mašinos, tačiau tai nereiškia, kad pirmąkart 300 AG ribą peržengę Deutz-Fahr modeliai neturi pažangių techninių sprendimų. „Deutz-Fahr" pristatė tokio galingumo traktorius vėliausiai iš didžiųjų Europos gamintojų: „Claas" su modeliu Xerion 300 AG ribą įveikė 1997, „Fendt" - 2002, „Massey Ferguson" - 2004, o „Valtra" - 2008 metais. Naujasis 9 TTV apima 158 kW/215 AG-244 kW/331 AG diapazoną.

Traktoriuose įrengtas 6 cl., 7,8 l darbo tūrio Deutz TCD serijos variklis su šiame galios segmente, įsigaliojus Etapo IV∕Tier 4i emisijų reikalavimams, tampančia privaloma dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema. Iš esmės tai tas pats jėgos agregatas, kuris naudojamas  naujojoje Fendt 900 Vario serijoje, tačiau abiejų valdymo programos skirtingos. Fendt mašinose naudojami pastovios galios varikliai, kuomet praktiškai visame darbinių sūkių diapazone jie pasiekia vienodą didžiausią galią. Deutz-Fahr 9 TTV modelio traktoriuose variklių valdymo programa papildyta galios didinimo protokolu, kuris, proporcingai apkrovai, leidžia galią padidinti iki 30 AG.

Firminis visų Deutz AG braižas - kartu su kompanija „Bosch" suprojektuota originalios konstrukcijos didelio slėgio degalų įpurškimo sistema common rail su variklio korpuse įrengtais didelio slėgio maitinimo sistemos siurbliais, tepamais variklio alyva. Naujuose varikliuose įrengti trys tokies siurbliai. Šis sprendimas leidžia užtikrinti didesnį slėgį maitinimo sistemoje ir saugiai išskaidyti veikiančią apkrovą kelioms plunžerių poroms.

Skirtingai nei MTU varikliuose, Deutz AG yra įdiegta kita deginių apdorojimo strategija: nadojamas ir selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR, ir regeneracinis suodžių filtras DPF. Šios kombinacijos privalumas - mažesnės tirpalo AdBlue sąnaudos ir potencialiai mažesnės bendrosios variklio darbo valandos sąnaudos.

Deutz-Fahr 9 TTV serijoje taip pat įrengta naujos kartos ZF TMT 32 transmisija su pažangesne bepakope pavarų dėže Terramatic ir elektroniniu rankiniu stabdžiu. EPB sistema gali automatiškai reguliuoti stabdymo jėgą, tam naudojama aktyvaus sustojimo funkcija, kuri jau įdiegta 7 TTV serijos traktoriuose.

„Deutz-Fahr" yra trečiasis gamintojas, didesniame kaip 300 AG segmente siūlantis traktorius, kurie gali važiuoti maksimaliu 60 km∕val. greičiu. 9 TTV yra antrasis kompanijos modelis, pasiekiantis šią ribą. 60 km/val. greitis pasiekiamas, esant ekonomiškiems 1 780, o 40 km/val. - 1 350 min.-1 variklio sūkiams.

Traktoriuose įrengta didelės galios (210 l/min., 200 bar) apkrovai jautri hidraulinė sistema su kintamo debito ašiniu-stūmokliniu siurbliu. Per galinių jungčių skirstytuvo sekcijas galimas iki 100 l/min., o per vieną, ketvirtąją, - net iki 150 l/min. alyvos debitas. Hidraulinės alyvos rezervas taip pat vienas iš didžiausių klasėje. Didesne kaip 90 l talpa gali pasigirti nebent Case IH Magnum EP/New Holland T8 ir MF 8700/Valtra S4. Galinis, elektrohidrauliškai valdomas GTV - trijų greičių: 540E/1000/1000E.

Dauguma traktoriaus valdiklių unifikuoti su naudojamais 7 bei 6 TTV serijose ir tai neturėtų stebinti. Grupė SDF daug investavo į naujosios S2 klasės kabinos sukūrimą, todėl „šeimyninė" architektūra tampa neatskiriama visų didžiųjų Deutz-Fahr traktorių dalimi: itin didelės 12" įstrižainės liečiamasis valdymo terminalas iMonitor2, ergonomiški ir patogūs valdikliai ComforTip.

Dvi naujienos iš kompanijos „Lamborghini": Spark 140.4 T4i VRT (kairėje) ir 250 T4i VRT serijos galiūnas. Pagal indeksą nesunku atspėti - abu traktoriai turi ekologiškai švaresnius Deutz AG variklius, atitinkančius pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus. Abu - su bepakopėmis transmisijomis, pirmasis su ZF Eccom 1.5, antrasis - su ZF S-Matic 240. Abu traktoriai techniškai identiški Deutz-Fahr, atitinkamai 6 TTV ir 7 TTV serijomis. 250 T4i VRT yra galingiausias šiuo metu gaminamas Lamborghini traktorius. Jis gali ne tik pasiekti 60 km/val. greitį, mašinos standartinėje įrangoje jau yra stabdžių stiprintuvas PowerBrake kartu su elektroniniu rankiniu stabdžiu EPB

Plečiasi gamybos perkėlimo rinka

Didieji traktorių gamintojai mažiausios galios mašinų gamybą stengiasi patikėti specializuotoms šios srities įmonėms. Daugiausia gamybos perkėlimo yra traktorių klasėje nuo 20 iki 50 AG, kiek mažiau - nuo 51 iki 100 AG. Partnerių paieška šiame segmente pastaruoju metu auga. Didieji gamintojai dažniausiai naudojasi Italijos, Turkijos, Japonijos ir Pietų Korėjos kompanijų paslaugomis: „Carraro", „Hattat", „Yanmar", „LS Tractor".

„Valtra"/„Hattat Tarim". Pramonės ekspertai Turkijos gamintojus mašinų ir jų komponentų gamybos srityje vertina labai palankiai. „Hattat Tarim" holdingo sudėtyje yra komponentus žemės ūkio bei kitų pramonės šakų mašinoms gaminančios įmonės. „Hattat", kaip grupės pavadinimas, įregistruotas 1996 m., tačiau nuo 1971 m. ši grupė mašinų pramonės specialistams žinoma „Hema Endustri" pavadinimu. Beje, „H" simbolis, kuris kartu yra ir grupės logotipas,  abiejuose pavadinimuose žymimas vienodai.

Turkijai 1964 m. tapus Europos Ekonominės Bendrijos nare, šalis pradėjo aktyvų modernizacijos etapą. 1971 m. „Hema" startavo nuo nesudėtingų gaminių - išorinio sukibimo krumpliaratinių hidraulinių mašinų (siurblių ir hidraulinių variklių). Jau po penkerių metų bendrovė pasirašė traktorių surinkimo sutartį su anuomet vienu iš didžiausių gamintoju „Ford". Bendri interesai 2001 m. „Hattat" suvedė su Rumunijos gamintoju „Tractorul UTB S. A.", kuris po nesėkmingų investuotojo paieškų 2007 m. pasitraukė iš traktorių gamintojų tarpo. Pagal sutartį bendrovė „Hattat" kelerius metus vietos rinkai gamino Universal (UTB) traktorius, tačiau iširus rumunų partnerio deryboms su ARGO, „Hattat" pasuko savo keliu ir jau 2003 m. pasirašė techninio bedradarbiavimo sutartį su kompanija „Valtra". Suomiškos technologijos ir vokiškas kapitalas padėjo Turkijos bendrovei tapti pažangiausiu traktorių gamintoju visame regione.

Mažos (iki 100 AG) Valtra 100 ir A serijos traktorių gamyba vietos rinkai pradėta 2004-aisiais, tačiau jau po dvejų metų pristatytas nacionalinius ypatumus labiau atitinkantis A serijos Hattat modelis. Nuo „originalų" juos skyrė paprastesnė transmisija ir angliški Perkins varikliai. Turkijos mašinų pramonė vertinama dėl stabiliai gerų kokybinių rodiklių, tad nuo 2008 m. „Hattat" pradėjo tiekti transmisijas Suomijoje gaminamiems Valtra A serijos traktoriams. Tuomet abi pusės sutarė dėl Valtra A serijos traktorių gamybos Turkijoje ir jų platinimo per pastarosios prekybos tinklą. Planus pakeitė prasidėjusi pasaulio ekonomikos krizė.

Gamybos pajėgumų panaudojimas nebuvo pamirštas, juolab kad „Hattat" 2008 m. vietos rinkoje pristatė originalų projektą - H seriją. Lenkijoje, kurioje mažų (iki 100 AG) traktorių segmentas itin perspektyvus, Hattat H serijai 2010 m. skirtas „Metų traktoriaus" apdovanojimas ir specialus įvertinimas už šiuolaikišką kabiną. 2013 m. naujos Hattat A serijos traktorių „Agritechnica" parodoje buvo galima išvysti iškart dviejose ekspozicijose.

Be Valtra Turkijoje pagal licenciją gaminami ir mažos galios Massey Ferguson traktoriai (mod. 240 S/290), tačiau jie skirti tik regiono reikmėms.

Valtra A serijos traktorių tarptautinėje parodoje „Agritechnica 2013" buvo galima išvysti ir kompanijos „Hattat Tarim" ekspozicijoje. Galingiausias Hattat A80 C atitinka Valtra A73: 3 cl., 3,3 l darbo tūrio ir 58 kW/78 AG pajėgumo turbokompresorinis Perkins 1103D-33TA variklis, mechaninė, visiškai sinchronizuota 12/12 transmisija, gaminama pagal kompanijos „Valtra" licenciją, ir galinis Hema hidromechaninis keltuvas su jėgine, pozicine ir mišraus dirbimo gylio reguliavimo sistema. Skirtingai negu Valtra, Hattat traktoriai gali turėti tik galinius varančiuosius ratus (2WD).

Prieš kelerius metus pirmąjį į Lietuvą Hattat traktorių atvežė Šakių r. įmonė „Audrokesta". Jis buvo demonstruojamas pavasarinėje parodoje „Ką pasėsi... 2011". Deja, turkiškas traktorius didesnio dėmesio nesulaukė. Šiemet pavasarinėje parodoje traktoriai pristatyti iš naujo, šįkart bendrovės „Agroservisas LT" (buvęs „Džeiranos agroservisas") ekspozicijoje. Nuotraukoje - galingiausias A serijos traktorius su 4 cl., 4,4 l darbo tūrio ir 75 kW/102 AG pajėgumo Perkins 1104D-44TA varikliu.

„Case IH"/„LS Tractor". Pietų Korėjos įmonės „LS Tractor" istorija prasidėjo 1977 m., sunkiosios pramonės ir statybinių mašinų grupei KHIC įsigijus traktorių gamybos licenciją iš FIAT. Po šešerių metų skyrius atiteko kylančiai „Gold Star" grupei. Netrukus po perėmimo, 1984-aisiais, pasirašyta bendradarbiavimo sutartis su Japonijos sunkiosios pramonės milžinu MHI („Mitsubishi Heavy Industries"). Prieiga prie „Mitsubishi" technologijų Pietų Korėjos gamintojui leido įžengti į kokybiškai naują etapą. 1995 m. „Gold Star" pervadinta į „Lucky Gold Star" arba tiesiog LG, o „Gold Star Heavy Industry" - į „LG Machinery". Dar po 10 metų traktorius gaminanti įmonė atsiskyrė nuo pagrindinės grupės. Įsikūrus „LS Group", traktorių gamyba perkelta iš istorinės Gunpo į naująją gamyklą Jeonju.

Didžiausio Pietų Korėjojė traktorių gamintojo ir CNH bendradarbiavimo pradžia siekia 2009-uosius, kuomet antrasis pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintojas korėjiečiams pradėjo tiekti galingesnius traktorius, o pastarieji mainais mažos galios mašinas platinti per CNH tinklą Australijoje ir Pietryčių Azijoje. Papildomai korėjiečiams perduota nedidelės galios dyzelinių FPT variklių licencija. 2010 m. abi grupės pasirašė sutartį dėl 20 tūkst. traktorių gamybos. Pagal ją iki 2013 m. CNH tinklui patiekti 8 skirtingų modelių 28-47 AG pajėgumo traktoriai.

Tai nėra vienintelis partneris, su kuriuo bendradarbiauja „LS Tractor". Tuo pačiu periodu mažos galios mašinos tiektos ir ARGO grupei priklausančioms kompanijoms „Landini" ir „McCormick".

Šiais metais pasirašytas dar didesnių apimčių susitarimas su CNH, numatantis ilgalaikę santykių plėtotę ir platesnę partnerystę. Pietų Korėjoje numatyta gaminti per 50 AG pajėgumo naujas Case IH Farmall B serijos mašinas.

Case IH Farmall 60B yra gaminamas Pietų Korėjoje, o platinamas Australijoje. Šis traktorius, išskyrus keletą firminių apdailos elementų, yra tas pats LS U60: licencijinis dyzelinis 4 cl., 2,5 l darbo tūrio ir 41,6 kW/56 AG pajėgumo Mitsubishi variklis bei mechaninė, visiškai sinchronizuota 16/16 transmisija (1,2-29,3 km.val.). Galingiausi iš LS yra Plus serijos traktoriai su licencijiniu iki 71 kW/95 AG pajėgumo FPT varikliu (nuotrauka dešinėje).

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/06