23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/05
Traktorių pramonėje – naujos kryptys
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Suomijos kompanija „Valtra" gerai iliustruoja šiuolaikinės traktorių pramonės plėtotės tendencijas: gamybos perkėlimą arba naudojimąsi partnerių paslaugomis ir dėmesį išskirtiniams, lojaliausiems pirkėjams. „Valtra" yra tarp pirmųjų įmonių, įkūrusių atskirą traktorių paruošimo pagal išskirtinius užsakovų pageidavimus skyrių.

AGCO grupei priklausanti kompanija „Valtra", pristatydama atnaujintą didelės galios traktorių S4 seriją, kurią pirmąsyk oficialiai pademonstravo praėjusiais metais Vokietijoje vykusioje parodoje „Agritechnica", puoselėja nemenkus lūkesčius. Pirmtakai S3 tapo pačiais populiariausiais šios serijos traktoriais, tad iš naujųjų mašinų laukiama ne prastesnių rezultatų. Beje, kaimyninėje Lenkijoje, parodoje „Polagra", novatoriški ir modernūs techniniai sprendimai, įdiegti S4 serijoje, jau spėti įvertinti aukso medaliu.

Kaip ir trijų prieš tai buvusių S serijos kartų, ketvirtajai taip pat panaudota didelės galios Massey Ferguson 8000 serijos mašinų platforma. Siūlomi penki didelės galios modeliai. Traktoriai gaminami Buvė (Prancūzija) esančioje gamykloje.

Gavusi naują išorės architektūrą (vertinant subjektyviai - nepalyginamai estetiškesnę už S3), nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojusius griežtesnius Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus atitinkančius ir galingesnius AGCO Power variklius bei ilgesnį įrangos sąrašą, S4 serija turi visas galimybes pakeisti jėgų santykį didelės galios traktorių segmente. Traktoriuose įrengta pneumatinė nepriklausomo tipo kabinos amortizacijos sistema AutoComfort su automatine lygio kontrolės įranga, 50 km/val. greičiui, esant ekonomiškiems variklio sūkiams, geroms traukos charakteristikoms pasiekti - didelio, iki 2,15 m skersmens galiniai ratai, taip pat automatinė klimato kontrolės sistema. Bazinėje įrangoje numatyta reversinio valdymo sistema Twin-Trac.

Daugiau galios

Penki naujieji Valtra S4 apima tą patį, kaip ir S3 modeliai, diapazoną - 270-370 AG (didžiausia galia pagal standartą ISO TR14396). Kaip ir Massey Ferguson, visuose Valtra traktoriuose įrengta galios didinimo sistema, transmisijai, GTV ir hidraulinei sistemai perduodanti papildomą iki 30 AG pajėgumą. Taigi naujieji modeliai bent iš dalies yra galingesni. Galios didinimo programa Valtra S serijos traktoriuose su bepakope Fendt Vario ML260 transmisija įdiegta pirmą kartą. Taip pat galima stebėtis kompanijos „AGCO Power" technologijų diegimo sparta ir augančiais tiražais. „Sisu Diesel" įsiliejus į AGCO grupę, gamybos apimtys per 20 metų ūgtelėjo 7 kartus - nuo kiek daugiau kaip 10 tūkst. 1994 m. iki 70 tūkst. 2013 metais.

Naujuosiuose S4 serijos traktoriuose įrengtas modifikuotas 6 cl., 8,4 l darbo tūrio AGCO Power variklis su galios didinimo sistema, pasiekiantis 294 kW/400 AG esant 2 000 min.-1 ir didžiausią 1 600 Nm sukimo momentą, esant 1 500 min.-1 sūkiams (modelis S374). Visi naujieji AWF serijos jėgos agregatai aprūpinti dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistemomis, todėl didesnis įleidžiamo oro kiekis užtikrinamas platesniame variklio sūkių diapazone: vienas turbokompresorius dirba mažesnių, kitas, atvirkščiai - aukštesnių sūkių zonoje. Pirmasis turbokompresorius - su elektriškai valdomu slėgio reguliatoriumi. Du nuosekliai įrengti turbokompresoriai leidžia gauti ne tik palankesnius sukimo momento parametrus, ypač nedidelių sūkių zonoje, geresnes dinamines variklio charakteristikas, bet ir mažina išmetamųjų dujų temperatūrą, kartu ir kenksmingų deginių emisiją. Anksčiau gamintuose S3 traktoriuose 84AWI-4V serijos variklis buvo 16 proc. ekonomiškesnis už pirmtakus. Naujojo 84AWF serijos jėgos agregato degalų sąnaudos gamintojo teigimu, sumažintos dar 5 procentais.

Net ir įsigaliojus griežtesniems emisijų reikalavimams, struktūriškai pagrindinės deginių apdorojimo priemonės nepasikeitė, tačiau jos papildytos varikline priemone - išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su mažesniu recirkuliacijos laipsniu. Kaip ir anksčiau, prieš SCR katalizatorių įrengtas mažesnių matmenų oksidacinis (DOC) katalizatorius. Trečios kartos SCR technologijos, potencialiai šiek tiek didinančios tirpalo AdBlue sąnaudas, įrengimas grindžiamas atsisakymu naudoti regeneracinį suodžių filtrą.

Transmisija

Valtra S4 traktoriuose naudojama ta pati, kaip ir Fendt 900 Vario, transmisija: bepakopė, padalyto galios srauto Fendt Vario ML260 kartu su centrine ir galinėmis pavaromis. Tiesa, transmisija supaprastinta, be pneumatinės dviejų kontūrų stabdžių sistemos, nes didžiausias traktorių Valtra greitis yra 50 km/val. Galimas vienas iš trijų transmisijos valdymo būdų: automatinis (optimaliausias perdavimo skaičius didžiausiam ekonomiškumui pasiekti), pusiau automatinis, skirtas variklio sūkiams riboti traukos darbuose, ir rankinis, kuomet būtina reguliuoti transmisijos perdavimo skaičių, išliekant pastoviems variklio sūkiams (pavyzdžiui, naudojant GTV). Priekinis Dana Spicer 700 serijos varantysis tiltas su hidropneumatine priklausomo tipo amortizacijos sistema paveldėtas iš ankstesnių kartų traktorių. Šis mazgas su analogiška amortizacijos sistema sėkmingai naudojamas ir MF 8600/8700 (QuadLink) bei Claas Axion 800/900 (Proactive) serijos mašinose.

Priekinis elektrohidraulinis keltuvas yra integruotas į traktoriaus liemens struktūrą. Abiejų keltuvų (galinio ir priekinio) techniniai parametrai nepasikeitė, t. y. 11 800 daN/12 t galinio ir 4 900 daN/5 t priekinio. Priklausomo tipo hidropneumatinė priekinio tilto amortizacija - taip pat be pakeitimų. Apkrovai jautrioje hidraulinėje sistemoje įrengtas 205 l/min. našumo, kintamo darbo tūrio siurblys. Išoriniams imtuvams numatytas iki 175 l/min. alyvos debitas, likęs 30 l/min. skirtas transmisijai, vairavimo ir stabdžių sistemoms, GTV. Hidraulinėje sistemoje gali būti įrengtas iki 6 sekcijų skirstytuvas galinėms jungtims ir iki 2 sekcijų priekinėms. Taigi, visais pagrindiniais mazgais tai tas pats S3 arba Massey Ferguson 8700/8600 serijos traktorius.

Kabinoje pokyčių nedaug

Kabinos interjeras išsaugotas beveik be pakeitimų. Nors ir integruotas į valdymo porankį ARM, terminalas išliko nedidelis. Daug funkcijų valdoma potenciometriniais valdikliais. Valdymo svirtele pasirenkama tik važiavimo kryptis ir aktyvinamos kelios skirstytuvo sekcijos. Visos valdymo funkcijos išskaidytos į tris zonas: sėdynės porankį, dešinės pusės konsolę ir šoninį kabinos statramstį. Tiesa, visuose S4 traktoriuose jau bazinėje įrangoje numatytas firminis reversinis valdymas Twin-Trac - šiuo įrangos elementu bazinėje mašinoje negali pasigirti nė vienas varžovas. Pasak gamintojo, dirbant atbuline eiga su didelio darbinio pločio žoliapjove sutaupoma iki 10 proc. degalų, panašiai tiek pat padidėja darbo našumas, o ir jis pats dėl geresnio agregato matomumo yra mažiau varginantis, patogesnis.

Pasirinkimas - be ribų

Labiausiai akį traukiantis kompanijos „Valtra" parodoje „Agritechnica" pristatytas eksponatas - ribotos serijos, itin gero komplektiškumo N163 Versu traktorius. Kompaktišką vidutinės galios mašiną su galingiausiu (didžiausia galia su galios didinimo sistema 126 kW/171 AG) 4 cl. varikliu parengė „Valtra" studija „Unlimited", įsikūrusi gamykloje Suolahtyje, Suomijoje.

Nors jau nuo 1988 m. „Valtra" orientuota į traktorių gamybą pagal individualius užsakovų pageidavimus, raudonu Unlimited užrašu ant aušintuvo grotelių ir vairo rato centre papuošti „Valtra" modeliai bus ypatingos mašinos. „Valtra Unlimited" pasiryžusi įgyvendinti bet kokią estetinę užsakovo fantaziją. Organizuoti šį procesą tiesiai gamykloje itin patogu, nes kai kurie elementai įrengiami traktoriaus surinkimo metu, o surinkus mašiną ji čia pat visapusiškai išbandoma. Tai taip pat reiškia, kad visi traktoriaus pakeitimai įtraukti į mašinos tipo patvirtinimą ir jie neprieštarauja ES galiojantiems teisės aktams, o visai įrangai suteikiama gamintojo garantija.

Unlimited pirmiausia reiškia originalius spalvinius sprendimus, naujas medžiagų faktūras, modernesnius LED apšvietimo prietaisus, įskaitant papildomus priekinius, posūkio kryptimi pasukamus žibintus, švyturėlius, automatinio gesintuvo, autonominio Webasto šildytuvo, centrinės tepimo sistemos, vaizdo kamerų, Hi-Fi klasės garso sistemos įrengimą, malonias smulkmenas interjere, pavyzdžiui, laikiklį planšetiniam kompiuteriui. Variklio paleidimo užraktas su alkotesteriu traktoriuose įdiegtas pirmą kartą. Kiek toli gali siekti pageidavimai, rodo vieno užsakovo, pamėgusio su savimi vežiotis šunį, prašymas taip modifikuoti laiptelius į kabiną, kad jie taptų patogūs ir keturkojui palydovui. Po ilgų ieškojimų ir bandymų sprendimas buvo rastas.

Kiekvienas Valtra Unlimited modelis nesunkiai atpažįstamas pagal serijos numerį. Taigi, jei ateityje kiltų nesklandumų su užsakyta originalia įranga, ją nesunkiai galima būtų užsakyti per atsarginių detalių tiekimo sistemą. Kaip teigia gamintojas, jau yra pagaminta per 100 Unlimited serijos traktorių.

Nauji mažos galios modeliai

Mažiausių Valtra mašinų segmente - trys naujienos. Jei paminėtume specialiąsias modifikacijas ir modelius su saugos lankais vietoje kabinos, naujų modelių skaičius padidėtų iki 6. Mažiausieji iš kompanijos „Valtra" traktorių nėra OEM produktai. Juos gamina verslo partneris - Turkijos kompanija „Hattat Tarim" (anksčiau vadinta „Hema Endustry"). Verta pastebėti, jog du galingiausi modeliai A83 ir A93 su pažangesnėmis, elektrohidraulinį reversą HiTech turinčiomis transmisijomis ir toliau bus gaminami Suomijoje. Iš Turkijos galingiausiems modeliams tiekiamos tik mechaninės transmisijos ir kai kurios plastiko apdailos detalės.

Valtra A53, 63 ir 73 modeliai žymi simbolinę 10 metų bendradarbiavimo su Turkijos gamintoju sukaktį, kuris tuo pat metu yra ne tik gamintojas, bet ir suomiškų traktorių atstovas regione. Trys baziniai modeliai su 3 cl. varikliais apima 50-80 AG diapazoną. Tai universalios mašinos, priklausomai nuo modifikacijos, Compact ar Orchard, nesunkiai pritaikomos specialiajai paskirčiai, pavyzdžiui, sodininkystei (modelių plotis 1,7 m) ar komunaliniame ūkyje aplinkos priežiūros darbams. Tik du galingiausi modeliai A73 (didžiausia galia 58 kW/78 AG) ir A63 (50 kW/68 AG) gaminami su kabina, o mažiausias A53 (37 kW/50 AG) - tik su nulenkiamais saugos lankais (ROPS) vietoje kabinos, kurie gali būti papildyti nuimamu stogeliu. Kabina unifikuota su naudojama galingesniuose A serijos modeliuose. Tokia pati ji ir Hattat A serijos traktoriuose. Oro kondicionierius siūlomas tik už papildomą mokestį.

Tikimasi, kad naujieji „Valtra" modeliai sustiprins kompanijos pozicijas traktorių iki 100 AG segmente, pagerins ir įmonės atskirai, ir visos AGCO korporacijos rodiklius. Jei kalbėtume skaičiais, kompanijos „Valtra" modelių gama dabar apima 50-400 AG diapazoną. Palyginimui, „Case IH" modelių gama prasideda nuo 63, „New Holland" - 35, o „John Deere" - 22 AG.

Skirtingai nei galingiausiuose A serijos modeliuose, kuriuose montuojami 3 cl., 3,3 l darbo tūrio AGCO Power 33CTA varikliai, iš Turkijos atkeliaujančiose mašinose jėgos agregatai - Perkins 1103D-33TA, gaminami pagal licenciją. Pastarieji taip pat 3 cl., 3,3 l darbo tūrio ir išskyrus modelį A53 - su turbokompresorinio pripūtimos sistema. Transmisija - mechaninė, visiškai sinchronizuota 12/12 su 1:1 santykį turinčiu mechaniniu reversu. Greičių diapazonas nuo 0,8 iki 34 km/val. Tai ta pati transmisija, kuri nuo 2002 m. naudota A65-A95 modelių traktoriuose ir kuri iš „Hattat Tarim" į Suomiją pradėta tiekti 2008 m. Valtra A53 priekinio tilto įjungimas ir diferencialo blokavimas taip pat mechaninis, dviejuose galingesniuose modeliuose šios funkcijos jau valdomos elektrohidrauliškai. Beje, su „Valtra" prekės ženklu platinami mažieji traktoriai tik su visų varančiųjų ratų transmisija (4WD).

Hidraulinė sistema modelių, kurių ratų bazė 2,03 m, paprasta, tačiau įprasta šiam segmentui: siurblys - krumpliaratinis, 43 l/min. našumo, skirstytuvas - 2 sekcijų, galinis 21 kN/2,1 t arba 29 kN/3,0 t (tik sodininkystei pritaikytame A73 modelyje) keliamosios jėgos keltuvas - hidromechaninis. Galinis GTV taip pat dviejų greičių: 540 ir 540E.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/05