23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/03
Javų kombainų įvairovė
  • A. Strakšas
  • Mano ūkis

Šalies kombainų parką sudaro įvairių tipų mašinos. Vien naujų kombainų tiekėjai siūlo pirkti per 90 modelių ir modifikacijų, o jei dar pridėti ir naudotus iš kitų šalių įvežtus kombainus, jų markių gausa gerokai viršys net šimtą. Pagal svarbiausią javų kombainų efektyvumo parametrą - kūlimo-separavimo sistemos tipą - gausus asortimentas sutelpa į 3 atskiras, savo apimtimi skirtingas grupes.

Pagrindinė iš minėtų grupių - javų kombainai su tangentiniu kūlimo aparatu (skersabūgniai) su klavišiniais kratikliais. Tai pati gausiausia kombainų grupė. Po jos sektų kombainai su ašiniais-rotoriniais kūlimo separavimo agregatais. Ir trečioji - vadinamieji hibridiniai kombainai. Visų šių grupių kombainų paskirtis vienoda: nuimti augalų derlių. Tik kaip su agrotechniniais, energetiniais rodikliais, kaip su darbo technologinio proceso stabilumu mūsų šalies sąlygomis? Ar visų tipų kombainai tinkami dirbti mūsų šalies sąlygomis?

Javų kombaino efektyvumą apibūdina ne našumas, bet laidumas. Tai ribinis tiekiamų į kombainą javų (arba kitų kuliamų augalų) srautas (kg s-1), kai dar neviršijama leistinoji grūdų nuostolių, grūdų sužalojimo ir priemaišų kiekio iškultuose grūduose riba. Leistini bendri javų kombaino grūdų nuostoliai - 1 proc. (0,5 proc. pjaunamosios ir 0,5 proc. kūlimo-separavimo), nepalankiomis sąlygomis - iki 2 proc. Leistinas priemaišų kiekis kombaino grūdų bunkeryje - iki 3, leistinas sužalotų grūdų kiekis - iki 1 proc. (nuimant javų derlių naudotais javų kombainais kai kurių šių rodiklių pasiekti neįmanoma). Be to, kiekvieno javų kombaino kuliamoji turi užtikrinti efektyvų darbą be technologinių sutrikimų (kūlimo būgno užsikimšimo kuliama augalų mase ir kitų trikdžių).

Vyrauja tangentiniai kūlimo aparatai

Pagal kiekį kombainų parke daugiausiai yra mašinų su tangentiniais (vieno arba kelių būgnų) kūlimo aparatais ir klavišiniais (5-8) kratikliais. Nuimant žemės ūkio augalų derlių šio tipo kombainais, kuliama masė tarp būgno spragilų ir pobūgnio praeina per labai trumpą laiko tarpą - paprastai iškulta masė ant kombaino kratiklių nusviedžiama per 1/20 dalį sekundės. Kartu per šį laiko momentą reikia pasiekti ne tik kokybišką iškūlimą, bet reikia siekti ir kuo geresnės grūdų separacijos pro pobūgnį. Todėl vienas iš svarbiausių kombainų su klavišiniais kratikliais kriterijų yra ne tik laidumas ir variklio galingumas, bet ir grūdų kratymo nuostoliai. Tai ir yra vienas iš esminių šio tipo kombainų trūkumų. Dėl šios priežasties šiuolaikiniuose kombainuose dažnai naudojamas antras kūlimo būgnas su dideliais pobūgnio gaubimo kampais (pavyzdžiui, Krasnojarsko kombainų gamyklos kombainas Jenisiej 1200 HM). Dviejų būgnų kūlimo-separavimo sistemą įrengta ir suomiškame kombaine Sampo Comia C8.

Jeigu kuliama augalų masė drėgnesnė (kas aktualu mūsų sąlygomis), kūlimo būgnų skersmuo didinamas. Tai aktualu ir hibridiniams, ir ašiniams-rotoriniams kombainams. Dviejų-trijų būgnų kūlimo - separavimo sistemas turi ir itališki kombainai Laverda M 300 ir M 400. Daugiabūgnė kūlimo-separavimo sistema įrengta kombainuose John Deere T 660 i ir T 670 su klavišiniais kratikliais, tarp trijų būgnų kūlimo-separavimo sistemas turinčių kombainų yra ir kombainai Fendt 8300 AL bei Fendt 8350 AL (abiejuose įrengti net 8 klavišiniai kratikliai), ir Fendt C serijos kombainai. New Holland CX serijos kombainuose įrengta net keturių būgnų kūlimo-separavimo sistema. Visa tai reikalinga didžiausiam kombainų laidumui pasiekti, neviršijant agrotechnikos reikalavimais ribojamų grūdų nuostolių.

Lyginant su kitų tipų kombainais, mašinos su tangentiniais kūlimo aparatais ir klavišiniais kratikliais turi ir privalumų. Jie yra universalesni, nes gali praleisti didelį masės kiekį (kai javai yra labai derlingi): nėra pavojaus užkimšti kūlimo būgną javų mase, kas gali atsitikti, dirbant su hibridiniais ir ašiniais-rotoriniais kombainais. Be to, minėto tipo kombainai yra efektyvesni, nuimant rapsus arba piktžolėtus javus. Jeigu šiaudai nesmulkinami, bet klojami į pradalges, tai pradalgių suformavimo kokybės atžvilgiu minėti kombainai vėl bus pranašesni.

Hibridiniai kombainai drėgnesniems javams

Tarp pirmaujančių pagal laidumą yra kombainas Claas Lexion su hibridine kūlimo-separavimo sistema. Hibridiniu kombainu vadinamas toks javų kombainas, kuriame įrengtas vieno arba kelių kūlimo būgnų kūlimo aparatas, bet vietoj klavišinių kratiklių - vienas arba du ašiniai-rotoriniai šiaudų separatoriai. Tokia kūlimo-separavimo sistema kombainui leidžia dirbti efektyviai ir kuliant drėgnesnę masę. Tam reikia net mažiau galios nei kombainams su ašiniais rotoriniais kūlimo-separavimo aparatais. Dėl šių priežasčių ir pagreitėjo hibridinių kombainų kūrimas ir gamyba.

Po vieną ašinį rotorinį šiaudų separatorių įrengta kombainuose Claas Tucano 470 ir 480, po du - kai kuriuose Fendt, Massey Ferguson ir kitų gamintojų kombainų modeliuose. Hibridiniame John Deere C 67 i kombaine įrengti du ašiniai-rotoriniai 0,46 m skersmens šiaudų separatoriai, kurių kiekvieno ilgis yra 3,4 m. Kombainuose Claas Lexion 700, 740, 770 taip pat yra du ašiniai rotoriniai 0,45 m skersmens ir 4,2 m ilgio šiaudų separatoriai.

Našiausi ašiniai rotoriniai kombainai

Aštuntajame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje JAV buvo sukurtas pirmasis ašinis-rotorinis kūlimo separavimo aparatas javų kombainui. Iš pradžių tokio tipo kombainai buvo kuriami ir gaminami tik Šiaurės Amerikos fermeriams. Europos rinkai, kurioje pagal grūdų derlių ir šiaudų kiekį kūlimo sąlygos labai skirtingos, skirtus ašinius-rotorinius kombainus teko tobulinti ir pritaikyti kitoms negu JAV sąlygoms.

Ištobulinus šių kombainų konstrukciją, jų rinka suklestėjo ir Europoje, nes net ir drėgnesniuose javuose tokių kombainų laidumas yra nemažas, o kūlimas, palyginti su klavišiniais kombainais, vyksta daug ilgiau. Sausuose javuose ašinių-rotorinių kombainų laidumas, be abejo, ir našumas, yra pats didžiausias iš visų mašinų kombainų parke. Lyginant su klavišiniais ir hibridiniais, ašiniai-rotoriniai kombainai žaloja mažiau grūdų. Tai aktualu sėklininkystės ūkiams, taip pat auginantiems kukurūzus grūdams, lubinus, pupas ir kitus stambiagrūdžius augalus žemdirbiams.

Tenka pažymėti, kad šio tipo kombainai tonai grūdų prikulti sunaudoja kiek daugiau degalų negu kitų tipų kombainai. Kombainų parke yra ašinių-rotorinių kombainų su vienu kūlimo-separavimo būgnu: John Deere S serijos ir rusiškas Torum 740 kombainai. Modeliuose New Holland CR 9060, CR 9080, CR 9090 Elevation įrengti du (Twin Rotor) ašiniai-rotoriniai kūlimo-separavimo būgnai.

Perkant kombainą, svarbu ne tik kaina

Pastaraisiais metais didėjant grūdų supirkimo kainoms, net ir mažų ūkių savininkai nori įsigyti javų kombainą. Tai daryti skatina ir mūsų šalies oro sąlygos: laukti eilėje kombaino iš agroserviso įmonių arba kol patalkins, savo javų plotus nuėmęs, kaimynas dažnai gali būti nuostolinga ūkininkui. Renkantis kombainą reikėtų žiūrėti ne tik į kainos dydį, bet daugiausiai dėmesio skirti kombaino laidumui pagal savo ūkio dydį, specializaciją ir ateities perspektyvas. Labai svarbus rodiklis yra kombaino universalumas, jo pritaikomumas įvairių žemės ūkio augalų derliui nuimti. Tad reikia tinkamai pasirinkti ir kombaino pjaunamosios tipą bei darbinį plotį.

Perkant kombainą visada geriau rinktis pjaunamąją su 0,5 metro didesniu darbiniu pločiu, negu 0,5 metro mažesniu, nes tai labai susiję su kombaino laidumu. Esant reikalui, kombainas su didesnio darbinio pločio pjaunamąja darbo metu (kai viršijamas kombaino laidumas) visada galės sumažinti darbinį greitį.

Stambių ūkių savininkai, pirkdami galingus, laidžius kombainus, pjaunamosios darbinį plotį turėtų rinktis 10 arba 12 metrų. Užsienio tyrėjų duomenimis, kai labai našių kombainų pjaunamosios darbinis plotis mažesnis negu 10,5 metrų, kombaino darbas yra neefektyvus, nes dažnai gali būti taip, kad kombainui pilnai apkrauti nepakaks jo darbinio greičio. Jeigu neauginami rapsai, tai pakaks ir standartinės pjaunamosios, kuri gerokai sumažintų bendrą kombaino kainą.

Vis dėl to esant galimybėms, geriau pirkti universalią pjaunamąją. Pavyzdžiui, šiuolaikinį Claas kombainą galima komplektuoti ne tik su standartine (Free Flow), bet ir su sudedamąja bei Vario pjaunamosiomis. New Holland kombainai taip pat gali būti komplektuojami su Varifeed bei Variostar keičiamu dugno pločiu javų pjaunamosiomis. Jos visiškai gali pakeisti vadinamuosius rapsų stalus, beliks tik pjaunamosios šonuose sumontuoti aktyviuosius skyriklius. Kombainų Massey Ferguson pjaunamosios dugnas pakeistas juostiniu transporteriu, kombainai John Deere T 660 i taip pat gali būti komplektuojami su 7,6 m darbinio pločio pjaunamąja Zürn Premium Flow su aktyviuoju juostiniu transporteriu.

Kombainai Fendt gali būti komplektuojami ir su standartine Free Flow, ir su universalia Power Flow pjaunamosiomis. Power Flow pjaunamoji su juostiniu transporteriu, įrengtu už pjovimo aparato prieš sraigę, yra originali, nes tinka visiems augalams nuimti. Ant transporterio nupjauti javai guldomi varpomis į priekį ir tolygiai tiekiami sraigei, dėl to net nupjauti trumpastiebiai javai nesikaupia ant dalgio sijelės. Tokia pjaunamoji tiks ir pagulusiems javams, ir rapsams pjauti. Be to, šis juostinis transporteris neleis patekti po sraige didesniems akmenims. Prie itin laidžių kombainų gali būti montuojamos universalios 12 m darbinio pločio pjaunamosios, kurios dirvos nelygumus kopijuoja skersine ir išilgine kryptimis. Šios pjaunamosios dugną sudaro du iš kraštų į vidurį slenkantys juostiniai transporteriai. Pjaunamosios viduryje yra pirštinis cilindrinis javų masės tiekiklis sraigei. Jį nuėmus bei atlikus kitus pertvarkymus (pakeitus vieno transporterio padėtį ir juostos judėjimo kryptį, išėmus vieną pjaunamosios šoną ir t. t.), tokią pjaunamąją galima perdaryti į javapjovę atskirtinei javų nuėmimo technologijai nupjautiems javams kloti į pradalgę.

Jeigu ūkininkas, perkantis kombainą, augina didelį kukurūzų grūdams plotą, tada tikslinga kartu įsigyti ir specialias pjaunamąsias su kukurūzų burbuolių skabytuvėmis ir stiebų smulkintuvais. Vokietijos kompanija „Claas" kombainams siūlo 6; 8 ir 12 eilių pjaunamąsias Cornspeed, skirtas 70 ir 75 cm atstumu tarp eilių pasėtiems kukurūzams nuimti. Kita Vokietijos įmonė „Geringhoff" siūlo nuo 3 m (4 eilių Rota-Disc RD 400) iki 9 m (12 eilių - Rota-Disc 1200B) darbinio pločio kukurūzų pjaunamąsias.

Italijos kompanija „Fantini" gamina pjaunamąsias kukurūzams, pasėtiems ir siaurais 45 cm (12 eilių modelis LH2), ir plačiais 70-80 cm tarpueiliais. Austrijos firma Biso taip pat gamina 6; 8 ir 12 eilių Cornpower 6/ 8/ 12 pjaunamąsias kukurūzams, pasėtiems 75 cm tarpueiliais. Geriausiai būtų pirkti beeiles kukurūzų pjaunamąsias, kurios augalus nupjauna bet kuria kryptimi, t. y. nepriklauso nuo sėjos būdo ir atstumų tarp eilių, pavyzdžiui, vokiškos 4,5 m darbinio pločio pjaunamoji-skabytuvė Kemper Corn Star 206 ir 6,1 m darbinio pločio Corn Star 208

Svarbu pasirinkti racionalią technologiją

Mūsų šalies žemdirbiai auginamų javų bei kitų augalų derliui nuimti dažniausiai naudoja tiesioginio kombainavimo technologiją. Tai našiausia, mažiausiai degalų ir darbo energijos sąnaudų reikalaujanti technologija. Gaila, kad tokiems augalams, kaip netolygiai bręstantiems grikiams, lubinams, kai kurioms sėklinėms daugiametėms žolėms ir kitų augalų derliui nuimti nenaudojama arba labai retai naudojama atskirtinė augalų derliaus nuėmimo technologija. Augalai pirmiau nupjaunami į pradalges ir joms išdžiūvus (bei baigus bręsti sėkloms ar grūdams) pradalgės renkamos juostiniais transporteriniais rinktuvais ir kuliamos tais pačiais javų kombainais.

Susiformavusios nuomonės, kad Lietuvos sąlygomis atskirtinė technologija netinkama (neva, dėl lietaus bus prarasime derlių - grūdai sudygs ankštyse arba varpose), pasekmės neigiamos - iki šiol beveik nėra javapjovių ir pradalgių rinktuvų šiai technologijai įgyvendinti. Kitos Europos valstybės net rapsams nuimti naudoja atskirtinę technologiją, nes ji taupo energiją sėkloms džiovinti. Be to, sklandesnis darbo technologinis procesas (nereikia kulti žalios masės).

Panašiai atsitiko ir su nušukavimo-kūlimo technologija, kuri sukurta Agroinžinerijos institute. Per dešimtmetį ištirta kviečių, miežių, žirnių, dobilų, grikių, sėmeninių linų nušukavimo-kūlimo technologija, nustatyti agrotechniniai, energiniai ir ekonominiai rodikliai, paruoštos rekomendacijos. Visais atvejais gautas teigiamas efektas: javų kombaino našumas padidėjo 1,7-2 kartus, dyzelino sutaupyta apie 35-40 proc. Technologija plačiai nepaplito. Susirūpinta, ką daryti su dirvoje likusiais aukštaūgių javų šiaudais. Šią technologiją būtų galima taikyti ne visam javų derlių nuimti. Be to, ne visi javai yra aukštaūgiai. Be varpinių javų yra ir kitų žemės ūkio augalų, kurių derliui nuimti ši sistema puikiausiai tiktų, pavyzdžiui, sugulusių žirnių kaip monopasėlio rovimo-kūlimo technologija. Tik pavieniai entuziastai ūkininkai įsigijo kompanijos „Shelbourne Reynolds Ltd" (arba Argentinos įmonės „Mainero") šukuotuves ir sėkmingai jas naudoja ne tik javų, bet ir sėmeninių linų, baltųjų dobilų, net varpinių sėklažolių (pievinių miglių) derliui nuimti.

Gaminamos 3 serijų Shelbourne Reynolds šukuotuves: tai CVS serija, skirta javų derliui nuimti, RSD serija, skirta daugiamečių sėklinių žolių derliui nuimti ir Excel serija -labai didelio darbinio pločio šukuotuvės, daugiausiai naudojamos taip pat javų derliui nuimti.

Vikšrinė važiuoklė turi perspektyvų

Kombainai nuolat tobulinami, kartu gerinant ir jų eksploatacijos rodiklius. Prieš 20 metų nuimti 1 ha javų prireikdavo vienos, dabar pakanka pusės valandos ir mažiau. Kad būtų ilgesnis kombainų Laverda eksploatacijos laikas, net 80 proc. jų darbinių dalių yra cinkuotos. Tarp kūlimo būgno spragilų tvirtinami balastiniai svoriai, kurie padidina būgno masę, inercijos momentą. Dėl to tolygiau dirba kūlimo aparatas, net ir esant netolygiai jo apkrovai. Sampo kombainų kūlimo būgnai ne štampuoti, bet lieti, todėl net ir kuliant drėgnesnius javus, jie sukasi ir iš inercijos, todėl mažiau apkrauna variklį. Kai kurių Claas kombainų būgnų tarpai tarp spragilų uždengti - tai privalumas kukurūzams kulti.

Kai kurių kombainų ir sudedamųjų pjaunamųjų gamintojai keičia grandinines ir diržines pavaras į patikimesnes kardanines. Europoje gaminamų pjaunamųjų plotis siekia apie 12, o JAV (kur nėra problemos su didele šiaudų mase) - net 18 m. Šiuolaikinių kombainų variklių galingumas priartėjo prie 600 AG galios ir atrodo, kad tai ne riba.

Šiuolaikinėje gamyboje didele problema tampa galingų kombainų svoris, ypač kai į talpų grūdų bunkerį prikuliama iki 10 tonų grūdų. Kai jis pilnas, dažnai kombaino vien priekinio tilto apkrova viršija 20 tonų. Kombainų projektuotojai, gamintojai stengiasi sumažinti kombainų masę: kur galima, naudoja aliuminį, įvairius plastikus, pavyzdžiui, lenktuvus projektuoja jų konstrukciją sustiprindami po didesne apkrova esančius elementus.

Daugumoje valstybių (dėl geležinkelio transporto ir kt.) yra nustatytas privalomas, ne didesnis kaip 3,50 m mašinų gabaritinis plotis. Šis dydis riboja ir ratų su labai plačiomis padangomis panaudojimą. Tad galingi kombainai, ypač dirbantys drėgnesnėse dirvose, savo svoriu nebetenkina agrotechnikos reikalavimų dirvos suslėgimo požiūriu. Be to, didelio svorio mašinos labiau gadina kelių dangą. Gamintojai galingiems kombainas siūlo užsakyti vikšrinę (guminę) atskirų tiltų arba nors priekinio, varančiojo tilto važiuoklę. Pastaraisiais metais Europoje kombainų vikšrinių važiuoklių poreikis išaugo apie 20 procentų.

Anicetas STRAKŠAS

Mano ūkis, 2014/03