23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/02
Kombainų našumą didinančios konstrukcijos naujovės
  • L. Špokas
  • Mano ūkis

Praėjusiame numeryje buvo aptartos javų derliaus nuėmimo mašinų pjaunamųjų, kuliamųjų ir valdymo sistemų naujovės. Tęsiame kitų kombaino sistemų patobulinimų pristatymą.

Smulkintuvas

Prie labai laidžių kombainų tvirtinamos plačios pjaunamosios. Jų nupjautame ruože netolygiai paskleidžiami pelai ir šiaudų pjaustinys. Kombainuose Claas Lexion 780-770 nuo viršutinio žvyninio sieto byrantys pelai krenta į du horizontalius diskinius rotorius (1) su mentelėmis. Jie pelus supučia į kanalą (2), kuriame susimaišo su šiaudų pjaustiniu. Mišinys patenka į hidrauline pavara sukamus du didesnio skersmens horizontalius rotorius su mentėmis (3). Jų vidines sieneles (4 ir 5) pakaitomis stumdo hidraulinių cilindrų (6) stūmokliai.

Kompiuteriu Cebis galima atskirai keisti kiekvieno hidraulinio cilindro stūmoklio ir šoninių sienelių eigą bei šiaudų pjaustinio paskleidimą. Vėjuotą dieną sudėtinga šiaudų pjaustinį tolygiai paskleisti visame pjaunamosios ruože. Kombainui keičiant važiavimo kryptį vėjo judėjimo atžvilgiu, kombainininkui tenka pakeisti ir šoninių sienelių (4 ir 5) slankiojimo eigą.

Naujausių kombainų gale prie šoninių kronšteinų yra pritvirtinti jutikliai (7), kurių padėtį keičia vėjo srautas. Jeigu vėjo judėjimo kryptis yra iš dešinės kombaino pusės, automatinė valdymo sistema padidina dešiniojo hidraulinio cilindro stūmoklio ir šoninės sienelės (5) eigą, o kitos sienelės (4) sumažina. Dešinysis skleistuvas toliau meta šiaudų pjaustinį prieš vėją. Vėjo srautas tolygiai paskleidžia šiaudų pjaustinį visame pjaunamosios ruože. Kombainininkas gali valdyti šoninių sienelių slankiojimo eigą.

Prie mažesnio laidumo kombainų smulkintuvo rotoriaus lankstine jungtimi yra pritvirtinti plokšti peiliai. Jų ašmenys lygūs arba dantyti. Sukant rotorių, peiliukai sudaro oro srautą, kurį neša šiaudų pjaustinį pro kreipiklius ir paskleidžia ražienoje. Paskleidimo plotis priklauso nuo peiliukų skaičiaus, rotoriaus sukimo dažnio, kreipiklių konstrukcijos ir kitų techninių sprendimų. Tokie smulkintuvai šiaudų pjaustinį gana tolygiai paskleidžia iki 7,5 m pločio ražienos ruože. Firma „Rasspe" prie smulkintuvo rotoriaus rekomenduoja pritvirtinti ne plokščius, o pasuktus peiliukus. Tarp dviejų gretimų peilių priekyje tarpas yra didesnis negu gale. Sukant rotorių oro greitis tarp peiliukų esančioje ertmėje didėja, todėl šiaudų pjaustinys tolygiai paskleidžiamas 9 m pločio ruože.

Važiuoklė

Gaminami kombainai su ratine, pusiau vikšrine važiuokle ir dar su varančiuoju vairavimo ratų tiltu. Pusiau vikšrinės važiuoklės ne tik didesnis pravažumas, ji mažiau suspaudžia dirvą, bet ir geriau kopijuoja dirvos nelygumus, todėl javus galima pjauti kaitaliojant važiavimo kryptį.

Naujausiąjį varantįjį vairavimo ratų tiltą sudaro ratų stebulės (1), trauklėmis (2) sujungtos su vairavimo hidrauliniu cilindru (3). Varančiojo tilto ratus suka hidraulinis variklis (5) per reduktorių (6), diferencialą, šonines ašis, planetinius reduktorius, kurie sujungti su ratų stebulėmis (1).

Vairavimo ratų skersmuo siekia 1,65 m. Kad važiuojant nelygiu reljefu ratai nesiektų kuliamosios šonų, vairavimo ratų tiltą su kuliamosios rėmu jungia trapecijos formos rėmai (4). Vairavimo kairiajam ratui užriedėjus ant dirvos kauburio, kuliamosios galas pastumiamas į dešinę pusę ir kairysis ratas nesiekia kuliamosios šono.

Kombaino vairavimo ratų varantysis tiltas yra brangi investicija. Jeigu ūkio laukuose veikia drenažas ir nenumatoma auginti kukurūzų grūdams, kuriuos tenka nuimti spalio antroje pusėje, nebūtina turėti visus kombainus su pusiau vikšrine važiuokle ir su vairavimo ratų varančiuoju tiltu. 

Galima įsigyti kombainą su keičiamu oro slėgiu varančiojo tilto ratuose. Prie kombaino variklio turi būti prijungtas oro kompresorius, kuris tiekia orą į balioną. Iš jo reguliavimo sistema suspaustą orą nukreipia pro varančiojo tilto pusašius ir į ratus.

Nuimant javus drėgnoje dirvoje, oro slėgis ratuose sumažinamas. Dėl to padidėja rato lietimosi su dirva plotas ir traukos jėga. Naujose padangose galima sumažinti oro slėgį padangose iki 1,6 bar. Ateityje jis galės būti dar mažesnis. Iš lauko išvažiavus į kelią, automatinė valdymo sistema padidina oro slėgį padangose iki nustatytojo. Kombainų su pusiau vikšrine važiuokle vairavimo ratuose taip pat gali būti keičiamas oro slėgis.

Vairavimo hidraulinėje sistemoje sugedus alyvos siurbliui ar esant kitam gedimui, sutrinka kombaino vairavimas. Claas Lexion 780 ar 770 kombainuose yra įrengtas papildomas alyvos siurblys (1). Jeigu vairavimo hidraulinėje sistemoje alyvos slėgis yra mažesnis kaip 50 bar, automatinė valdymo sistema įjungia papildomą alyvos siurblį (1). Signalinė lemputė (2) praneša, kad papildomas siurblys tiekia alyvą vairo siurbliui-dozatoriui ir važiuojant kombainą galima pastatyti į saugią vietą.

Variklio aušinimo sistema

Kombaino radiatoriuose yra aušinamas variklio skystis, hidraulinės sistemos alyva, oro kondicionieriaus šaldymo agentas. Įprastai kombainuose radiatoriai yra vertikalioje padėtyje. Ventiliatorius pro juos siurbia aplinkos orą, kurio temperatūra yra žemesnė negu aušinamų skysčių. Nuo ore esančių teršalų radiatorius saugo sukamas sietinis gaubtas, kurio paviršių nuvalo slankiojamas siurbiamasis ortakis.

Kombainuose C66 ir C65 radiatoriai yra horizontalioje padėtyje. Ventiliatoriaus (8) siurbiamas aplinkos oras praeina pro apsauginį 1,6 m skersmens sietą (5), kurį suka hidraulinė pavara. Ortakyje (6) yra siurbiamas oras, kuris nuo sieto nupučia dulkes ir kitas priemaišas. Per radiatorius praėjęs oras išpučiamas pro kombaino šonuose esančius žvynus. Ventiliatorių suka kintamo debito hidraulinis variklis (9). Jo sukimosi dažnį keičia automatinė valdymo sistema, priklausomai nuo variklio apkrovos, aušinamų skysčių, aplinkos oro temperatūros ir kitų veiksnių.

Kombaino darbo metu kintant ventiliatoriaus sukimosi dažniui, apie 15 kW mažiau sunaudojama variklio galios ir degalų. Be to, pučiant orą pro kombaino šonuose esančias kreipiamąsias plokšteles, apie variklį nesikaupia skrajos augalų liekanos.

Kiti kombainų ar atskirų dalių gamintojai taip pat tobulina konstrukciją. Pradedama naudoti elektros pavaras, vaizdo kameras, automatinio valdymo sistemas. Javų kombainų inovacijų lyderiu išlieka kompanija „Claas". Nemažą pažangą, tobulinant derliaus nuėmimo mašinas padarė ir bendrovė „John Deere".

Tyrimų rezultatai

Kaip jau buvo minėta praėjusiame numeryje si daugiau kombainų darbo funkcijų perima automatinės sistemos. Viena iš jų - Cemos Automatic. Tai kombainų ašinių rotorinių šiaudų separatorių ir valytuvo technologinių parametrų automatinio valdymo sistema. Kintant kombaino darbo sąlygoms, ji keičia ne tik technologinius parametrus, bet ir kombaino važiavimo greitį, t. y. tiekiamą javų srautą (javų sluoksnio storį po nuožulniuoju transporteriu).

Per praėjusių metų javapjūtę Šakių rajono Voniškių žemės ūkio bendrovėje buvo stebimas kombaino Claas Lexion 770 T su Cemos Automatic darbas, nuimant žieminius kviečius Skagen ir Maxi. Vidutinis kviečių derlius siekė 8 t ha-1, grūdų drėgnumas 15,8 proc. Kombaino variklio galia - 503 AG, grūdų bunkerio talpa 12 500 l, pjaunamosios plotis 9,1 metro.

Be automatinės technologinio proceso valdymo sistemos, nuimant tokio derlingumo javus kombainas važiavo 4,5-5 km val.-1 greičiu. Įjungus javų nuėmimo strategiją gera kūlimo kokybė, automatinė valdymo sistema padidino važiavimo greitį iki 6,5, o retesniuose javuose iki 7,4 km val.-1 Vidurdienį kombaino važiavimo greitis siekė net 8,2 km val.-1

Pastebėta, kad kombaino važiavimo greičiui didžiausią įtaką turėjo tiekiamas į kombainą javų srautas, t. y. javų sluoksnio storis po nuožulniuoju transporteriu. Kintant tiekiamam javų srautui, technologinio proceso valdymo automatinė sistema dažniau keitė ašinių rotorinių šiaudų separatorių (3) sukimosi dažnį, pobūgnių (4) padėtį, tarpus tarp abiejų sietų (5 ir 6) žvynų bei ventiliatoriaus (7) sukimosi dažnį. Be to, Cemos mobile prietaiso ekrane matėsi, kad yra įjungta šiaudų separatorių (10) ir valytuvo (11) technologinių parametrų automatinė valdymo sistema ir strategija gera kūlimo kokybė (12).

Įjungus strategiją maksimalus laidumas, vidurdienį kombaino važiavimo greitis padidėjo iki 8,7-9,2 km val.-1, automatinė valdymo sistema padidino tarpus tarp viršutinio sieto žvynų iki 17, o tarp apatinio - iki 8 mm, ventiliatoriaus sukimosi dažnį iki 1 140 min.-1 Variklio apkrova buvo labai artima 100 proc. Įjungus strategiją minimalios degalų sąnaudos, buvo sumažintas važiavimo greitis ir variklio apkrova kito 92-95 proc. ribose. Esant įjungtai strategijai subendrinta, kombaino važiavimo greitis tesiekė 5,9 km val.-1, variklio apkrova 62 proc., tarpai tarp sietų žvynų buvo sumažinti iki 12 ir 8 mm, o šiaudų separatorių visi pobūgniai buvo neuždengti. Šiuo atveju grūdų nuostoliai buvo minimalūs. Kombaino vidutinis našumas per valandą siekė 4,6 ha nupjautų kviečių ir 36,9 t prikultų grūdų.

Apibendrinant tyrimų rezultatus, galima teigti, kad, esant palankioms javų nuėmimo sąlygoms ir veikiant Cemos Automatic sistemai, geriau išnaudojamas kombaino laidumas, mažesnės degalų sąnaudos tonai grūdų prikulti, kombainininkas didesnį dėmesį gali skirti pjaunamosios racionaliam darbui ir pjovimo grūdų nuostoliams. Tačiau automatinės valdymo sistemos veikimą reikėtų patikrinti nuimant drėgnus, sugulusius javus, rapsus ar kukurūzų burbuoles.

Jeigu veikiant automatinei technologinių parametrų valdymo sistemai kombainininkas patikros metu nustato, kad šiaudų separavimo ir nuokulų valymo grūdų nuostoliai viršija leistiną ribą ir jie nesumažėja įjungus kitas javų nuėmimo strategijas, galima pasinaudoti Cemos galimybėmis. Paspaudus jungtuką (8), bendraujant su Cemos ir keičiant rekomenduojamus technologinius parametrus galima pasiekti, kad grūdų nuostoliai neviršytų leistinosios ribos arba tenka sumažinti kombaino važiavimo greitį ir pakartotinai patikslinti keičiamas parametrų reikšmes.

Prie kombaino darbo vertinimo kokybinių rodiklių priskiriama grūdų sužalojimas ir priemaišų dalis grūduose. Šie rodikliai labai susieti su kombaino važiavimo greičiu, t. y. tiekiamu javų srautu. Kol kas jie dar neturi įtakos Cemos Automatic sistemos veikimui, nes ne rankiniu būdu sunku tiksliai nustatyti sužalotų grūdų ir priemaišų kiekį grūduose. Patyręs kombainininkas, periodiškai stebėdamas pro bunkerio langą iš sraigės byrančius grūdus, vizualiai gali nustatyti grūdų sužalojimą ir priemaišų kiekį grūduose, bet duomenys bus nelabai tikslūs.

Kombainuose Claas Lexion 780-770 ant grūdų elevatoriaus dangčio yra sumontuota spalvoto vaizdo kamera (1), kuri nustatytu dažniu siunčia grūdų vaizdus į paveikslų įvertinimo prietaisą. Kompiuterio ekrane galima matyti grūdų sudėtį: sužaloti grūdai, šiaudgaliai, varpagaliai, pelai. Jeigu grūduose priemaišų dalis viršija leistiną ribą, yra įjungiamas optinis signalas. Nuotraukų analizės metodas dar tobulinamas.

Liudas ŠPOKAS

Mano ūkis, 2014/02