23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/02
Ir dideli, ir maži turi kuo pasigirti
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Traktorių asortimentą naujais modeliais plečia visi be išimties gamintojai. Šiame straipsnyje pristatomos kompanijų „Buhler Versatile" ir „Claas" naujovės, eksponuotos parodoje „Agritechnica 2013".

Kanados kompanijos „Buhler Versatile", kurios 80 proc. akcijų 2007 m. įsigijo Rusijos „Rostselmash" grupė, ekspozicijoje bent kiek sekantys žemės ūkio mašinų naujienas, tikėjosi išvysti pirmąjį kompanijos vikšrinį traktorių DeltaTrac. Deja, mašina, kuri buvo pristatyta dar gerokai prieš parodą, į ją taip ir nebuvo atvežta. Teigiama, kad tokio sprendimo priežastis - nebaigta sertifikavimo procedūra Europoje, be kurios neįmanomas EB tipo patvirtinimas, atitinkamai, negalima ir traktoriaus registracija. Taip pat žinoma, kad „Buhler Versatile" ieško sertifikavimo Europos Sąjungoje galimybių ir kitiems naujos kartos traktoriams su ekologiškai švaresniais varikliais, tikėdamasi padidinti šių mašinų paplitimą Senajame Žemyne.

Versatile DT serijos traktorių koncepcija analogiška gerai žinomam Case IH Quadtrac. Stipriai neanonsuodama šia kryptimi domisi ir kompanija „John Deere" - jau yra bandoma ant 9R platformos sukonstruota mašina keturiais vienodo dydžio vikšriniais varytuvais. Taigi, bendrovė „Case IH" artimiausiu metu gali sulaukti ne vieno, o iškart dviejų varžovų itin didelės galios, vadinamajame XXL dydžio, traktorių segmente.

Iš kitų išsiskiria vikšriniais varytuvais

Trys „Versatile" vikšrinių traktorių modeliai - 450DT, 500DT ir 550DT - pagrindiniais mazgais unifikuoti su galingiausiais, 336 kW/450-441 kW/591 AG (pagal ECE R120 standartą) pajėgumo naujos serijos ratiniais Versatile traktoriais, turinčiais tuos pačius indeksus: 450, 500 ir 550.

DeltaTrac konstrukcija tokia, kad abiejų šoninių vikšrinių varytuvų apkrova darbo metu būtų vienoda - 50:50. Dėl šios priežasties plieninio 1 800 l talpos degalų bako kameros įrengtos simetriškai abiejose traktoriaus pusėse.

Vikšriniai varytuvai iš „Camoplast" juostos turi didžiausius, net 8,5" (216 mm) pločio varomuosius segmentus. Itin svarbu, kad varantįjį ratą gaubia 4,6 segmento. Tai užtikrina didelį varantįjį momentą ir patikimai saugo ratą nuo prasisukimo vikšro atžvilgiu. Atraminiai vikšrinės važiuoklės ritinėliai padengti abrazyviniam dilimui ir išplyšimui atspariu polimeru poliuretanu. Gamintojas siūlo rinktis dviejų pločių vikšrus: 30" (762 mm) arba 36" (914 mm).

Visuose DeltaTrac modeliuose montuojamas 6 cl., 15 l darbo tūrio turbokompresorinis Cummins QSX15L variklis. Iš principo tai tas pats jėgos agregatas, sulaukęs gerų įvertinimų ankstesnės kartos galingiausiuose Case IH Quadtrac traktoriuose. DT serijos traktoriuose montuojama ir gerai žinoma dinaminė 16/4 Caterpillar TA22 pavarų dėžė, analogiška naudojamai vikšrinėse Challenger MT800 serijos mašinose bei savaeigiuose srutvežiuose, mėšlakratėse Terra-Gator 9205. Didžiausias traktorių su vikšriniais varytuvais greitis - 35 km/val. Vikšrinių traktorių hidraulinė sistema bei kabina yra tokia pati kaip ir ratiniuose modeliuose. Versatile DT gamyba pradėta praėjusį rudenį. Jei viskas gerai klosis, šių traktorių bazinė kaina turėtų būti mažesnė negu pagrindinio varžovo Case IH Quadtrac.

Didelės galios traktorių serijos flagmanas

Dar viena naujiena kompanijos „Versatile" asortimente - naujos serijos flagmanas 550, keičiantis prieš tai buvusį galingiausią šios serijos modelį 620. Tai ratinė, klasikinės konstrukcijos mašina su vienodo 710/70R38 dydžio ratais ir pasukamais vienas kito atžvilgiu priekiniu bei galiniu pusrėmiais, nedalomo tipo varančiaisiais tiltais, turinčiais galines planetines pavaras. Abu pusrėmius jungiantis horizontalus lankstas leidžia jiems vertikalioje plokštumoje pasisukti ±15o kampu. Kadangi traktoriaus abu tiltai neamortizuoti, kuo didesnis pusrėmio artikuliacijos kampas, tuo geresnis dirvos paviršiaus kopijavimas. Horizontalioje plokštumoje abu traktoriaus pusrėmiai gali būti pasukami gana nemažu 42o (38o pradiniuose modeliuose 350 ir 400) kampu, užtikrinančiu gerą mašinos valdymą ir puikų manevringumą.

Naujas kompanijos „Buhler Versatile" didelės galios traktorių serijos flagmanas - modelis 550. Jame sumontuotas griežčiausius Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus atitinkantis 6 cl., 15 l darbo tūrio ir 441 kW/591 AG (didžiausia galia pagal ECE R120 standartą) pajėgumo Cummins QSX15L variklis, analogiškais John Deere PowerTech 9.0 PVX su kintamos geometrijos turbokompresoriumi VGT, išorine išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR bei regeneraciniu suodžių filtru DPF. Traktoriuje įrengta 40 km/val. pakopinė dinaminė 16/4 CAT T22 pavarų dėžė

Modelis, kurio laukėme, tačiau parodą jis aplenkė - pirmasis „Buhler Versatile" traktorius DeltaTrac vikšriniais varytuvais. Trys DT modeliai (450, 500 ir 550) sukonstruoti ant ratinių tokį pat skaitinį indeksą turinčių traktorių platformos. Nors bendra mašinos koncepcija artima Case IH Quadtrac, tačiau Versatile DT naudojami Camoplast vikšrai išsiskiria 216 mm pločio varomaisiais segmentais. Varantįjį ratą dėl geresnio sukibimo ir sukamojo judesio perdavimo gaubia beveik 5 iš jų

Atnaujintas modelis žymi itin didelės galios Versatile traktorių gamos keitimą, atsižvelgiant į nuo 2014 m. sausio 1 d. didesnio kaip 130 kW/174 AG pajėgumo varikliams įsigaliojusius griežtesnius Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus. Ankstesnius 6 modelius keičia toks pat skaičius naujų mašinų, tiesa, apimančių kiek siauresnį diapazoną nuo 201 kW/350 AG iki 441 kW/591 AG. Galingiausiuose modeliuose įrengtas turbokompresorinis 6 cl. ir 15 l darbo tūrio Cummins QSX15L variklis, kuriame derinamos vidinės (variklinės) ir išorinės deginių apdorojimo priemonės: išorinė išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su skystis-oras tipo aušintuvu bei regeneracinis suodžių filtras DPF. Kompanija „Cummins" pasirinko tą pačią strategiją kaip ir „John Deere", papildomai šiuose varikliuose įrengdama ir efektyvesnį kintamos geometrijos turbokompresorių VGT. Iš čia įspūdingas Versatile 550 sumontuoto variklio sukimo momentas - 2 779 Nm, esant 1 400 min.-1 sūkių dažniui, ir 49 proc. jo atsarga. Trys pradiniai modeliai siūlomi su analogiškas vidines bei išorines deginių emisijos mažinimo priemones turinčiais mažesnio, 11,9 l darbo tūrio Cummins QSX11.9L varikliais.

Didžiuosiuose Versatile traktoriuose kaip bazinė įrengiama 40 km/val. dinaminė 16/4 CAT T19 arba T22 (pastarasis modelis pritaikytas didesniam sukimo momentui perduoti, todėl skirtas trims galingesnėms modifikacijoms) pavarų dėžė. Modeliai iki 500 AG galimi ir su mažesnio efektyvumo, tačiau pigesne trijų diapazonų mechanine 12/4 pavarų dėže, kurioje visos 4 pavaros sinchronizuotos. Tai vienintelis didelės galios traktorius rinkoje su tokio tipo transmisija.

Galingiausių iš Versatile traktorių hidraulinė sistema uždaro centro, jautri apkrovai, tačiau bazinėje mašinoje ji palyginti nedidelės galios: siurblio našumas 201 l/min., darbinis slėgis sistemoje iki 200 bar. Papildomai galima užsisakyti du kartus didesnės galios hidraulinę sistemą High Flow su 401 l/min. našumo alyvos siurbliu. Bazinėje įrangoje yra 4 sekcijų hidraulinės sistemos skirstytuvas, tačiau pagal poreikį sekcijų skaičių galima padidinti iki 6.

Šių traktorių kabina įrengta ganėtinai kukliai, tačiau žinant, jų kainodarą, tai neturėtų stebinti. Ji, kaip ir transmisija bei hidraulinė sistema, atitinka naudotą kadenciją baigusiuose modeliuose. Bazinėje įrangoje - standartinė 104o kampu į šoną pasukama vairuotojo sėdynė iš „Sears" su pneumatine amortizacija. Gausesnės įrangos Deluxe kabinoje siūloma efektyvesnė, šildoma pasostė su pusiau aktyvia amortizacijos sistema. Visuose modeliuose siūlomas vienintelis, neskaitant specialaus, skirto automatiniam vairavimui, 7" (178 mm) įstrižainės valdymo terminalas.

Keičiasi ne tik pavadinimas

Trys nauji didelės galios, tačiau tradicinės konstrukcijos kompanijos „Buhler Versatile" MWFD serijos traktoriai 260, 290 ir 310 taip pat keičia prieš tai buvusį trio indeksais 270, 300 ir 320. Šių pokyčių priežastis ta pati - nuo 2014 m. pradžios įsigalioję griežčiausi Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimai. Taigi, variklis - naujas: 6 cl., 8,3 l darbo tūrio jėgos agregatas Cummins QSC užleido vietą 9 l Cummins QSL9 varikliui su išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR ir regeneraciniu suodžių filtru DPF.

Nors įspūdingų naujovių šiuose traktoriuose nėra, jie gerai atitinka bazinės traukos mašinos sampratą. Galios perdava, hidraulinė sistema ir kabina tokia pati kaip ir keičiamuose modeliuose: 40 km/val. dinaminė 16/9 pavarų dėžė, uždaro centro, apkrovai jautri hidraulinė sistema su 208 arba 284 l/min. našumo siurbliu, keturiomis skirstytuvo sekcijomis su galimybe pastarųjų skaičių padidinti iki 6. Kabinos interjeras toks pat kuklus kaip ir galingesnėse mašinose, su iš jų perimtais valdikliais bei 7" įstrižainės valdymo terminalu. Komandų sekos galulaukėje sudarymo programa taip pat galima.

Prie šio traktoriaus stabtelėjo ne vienas lankytojas: „Čia kas? Raudonas John Deere?" Išties, MWFD serijos traktoriaus ne tik siluetas panašus į JD 8030/8R, bet ir kai kurie techniniai sprendimai, tačiau komponentai - kiti. MWFD yra nauja didelės galios, tradicinės konstrukcijos Versatile traktorių šeimyna. Galingiausiame 254 kW/340 AG pajėgumo modelyje 310 įrengtas 6 cl., 9 l darbo tūrio Cummins QSL9 serijos variklis, 40 km/val. pakopinė dinaminė 16/9 pavarų dėžė, priekinis tiltas su standžia pakaba ir didelės trinties diferencialu. Pageidaujant galima įrengti efektyvesnį priverstinį diferencialo blokavimą

Pasididžiavimas - savos gamybos bepakopė transmisija

Vokietijos kompanijai „Claas" praėjusi paroda „Agritechnica"- viena sėkmingiausių: vienas aukso ir du sidabro medaliai už novatoriškus techninius sprendimus, labai susietus su traukos mašinomis, „Metų traktoriaus 2014" apdovanojimą pelnęs Claas Axion 850. O kur dar savo jėgomis sukonstruota ir parodoje pirmąkart oficialiai pristatyta bepakopė pavarų dėžė vidutinės galios mašinoms, atnaujinti vieni moderniausių didelės galios traktorių Xerion.

Nauja, pažangios konstrukcijos bepakopė pavarų dėžė yra vienas didžiausių pastarojo meto kompanijos „Claas" projektų, patvirtinančių didelį įmonės inžinerinį ir gamybinį potencialą. Kompanija „Claas" turėjo alternatyvą - norimą CVT transmisiją galėjo išsirinkti iš „ZF Friedrichshafen AG" siūlomos gamos. Juolab,kad parodoje buvo Claas traktorių net su penkiomis skirtingomis CVT pavarų dėžėmis iš ZF - Eccom ir Terramatic: Axion 830 (TMG 25), Axion 850 (TMG 28), Axion 900 (Eccom 3.0), didieji Xerion 4000 ir 5000 (Eccom 4.5 ir 5.0). Abipusiu sutarimu ZF Eccom 4.5 ir 5.0 tiekiamos tik galingiausiems Claas Xerion modeliams - kitiems ši transmisija neprieinama.

Su naująja bepakope, padalyto galios srauto pavarų dėže Claas EQ 200 kompanija praplečia traktorių galios sritį, kuriame naudojamas bepakopis greičio reguliavimas. Dabar jis apima 140-530 AG diapazoną. Palyginimui, Fendt jis yra nuo 70 iki 396 AG. Claas EQ 200 greičių diapazonas nuo 0 iki 50 km/val., didžiausias transportinis greitis pasiekiamas, esant itin ekonomiškiems 1 500 min.-1 variklio sūkiams. Pavyzdžiui, su pusiau dinamine Hexashift pavarų dėž, taip pat galima naujuosiuose Arion, didžiausias greitis pasiekiamas, esant 1 900 min.-1 variklio sūkiams.

Taigi, naujuose vidutinės galios traktoriuose Arion 500 ir 600, apimančiuose 140-185 AG diapazoną, po pavadinimu Cmatic slypi bepakopė pavarų dėžė EQ 200. Ankstesniuose šios serijos traktoriuose bepakopės transmisijos nebuvo. Visi modeliai, apimantys 81 kW/110-132 kW/180 AG (pagal ISO TR14396 standartą) diapazoną, buvo galimi su vienintele 40 arba 50 km/val. pusiau dinamine 4 diapazonų 24/24 pavarų dėže Hexashift iš GIMA. Bepakopė pavarų dėžė vidutinės galios Claas traktoriuose naudojama pirmą kartą.

Transmisijos projektavimas ir gamyba pavesta kompanijos pramoninių mašinų skyriui CIT („Claas Indusrietechnik"), tam pačiam, kuris projektuoja ir tiekia varančiuosius bei vairuojamuosius tiltus Claas Lexion ir Rostselmash Torum, Acros javų kombainams, kabinas bei vikšrines važiuokles Terra Trac įvairios paskirties savaeigėms žemės ūkio mašinoms, tarp jų minėtiesiems Lexion, proporcinius elektrohidraulinius valdiklius, skirstytuvus, įvairius precizinius hidraulinius komponentus visai kompanijos „Claas" žaliojo pašaro ruošimo technikai, javų kombainams, traktoriams.

Naujosios CVT pavarų dėžės traktoriams tiekiamos iš Paderborne, Vokietijoje, įsikūrusios vienos moderniausių mašinų pramonėje, aukščiausius kokybės standarus atitinkančios CIT gamyklos. Mazgo svarbą pabrėžia lėšos, skirtos projektavimui ir gamybos parengimui. Kompanija „Claas" į EQ 200 projektą jau investavo beveik 40 mln. eurų (apie 138 mln. litų).

EQ 200 nėra pirmoji „Claas" sukonstruota bepakopė pavarų dėžė, tačiau naujosios konstrukcija - viena pažangiausių. Pavarų dėžės kinematinė schema atskleidžia, kad projektuojant EQ 200 buvo daug dėmesio skiriama Fendt Vario ML transmisijos analizei. Mazgo komponentai tai dar sykį patvirtina: hidrostatinio variatoriaus tiekėjas tas pats „Sauer-Danfoss". Ši pavarų dėžė taip pat pasižymi dideliu ir pastoviu visame greičių diapazone naudingumo koeficientu, itin dideliu pajudėjimo iš vietos momentu, nes tuomet hidrostatinis galios perdavimas intensyviausias. EQ 200 karteris taip pat atskirtas nuo likusios transmisijos bei hidraulinės sistemos, taigi, nedidelis alyvos kiekis ir, atitinkamai, jos lygis karteryje lemia mažus hidraulinius nuostolius. Tai ypač ženklu, važiuojant didesniais transportiniais greičiais. Skirtingai negu Fendt Vario ML, transmisijoje EQ 200 panaudotas dvieilis planetinis reduktorius su daugiadiske šlapiojo tipo sankaba dviejų diapazonų perjungimui. Dar vienas skirtumas - abi hidrostatinį variatorių sudarančios stūmoklinės mašinos yra inversuojamos, t. y. priklausomai nuo to, kuris diapazonas yra įjungtas, jos gali dirbti ir siurblio, ir hidraulinio variklio režimu.

Transmisijos valdymas kaip pažangiausiuose modeliuose rinkoje: važiavimo krypties keitimas daugiafunkce arba prie vairo esančia svirtele, trys valdymo strategijos (pedalu, svirtele arba automatinė Cmotion), trys pastovaus greičio atminties pozicijos, ribinės variklio apkrovos iki 40 proc. reguliavimas, pastovaus važiavimo greičio su adaptyvine (priklausomai nuo apkrovos) variklio sūkių kontrolės funkcija.

CVT transmisija montuojama į aukščiausio komplektiškumo Claas Arion 500 ir 600 serijos traktorius, žymimu indeksu Cmatic. Juose įrengtos į sėdynės ranktūrį integruotos valdymo konsolės su firminiais terminalais Cebis, daugiafunkcėmis valdymo svirtelėmis Cmotion, elektrohidraulinis skirstytuvo sekcijų valdymas.

Galingiausi Europje ratiniai traktoriai

Daugiausia smalsuolių kompanijos „Claas" ekspozicijoje traukė vieni moderniausių didelės galios traktorių rinkoje - Xerion. Parodoje buvo parodyti visi šių unikalios konstrukcijos mašinų deriniai: standartinis Trac, su per vidurį įrengta kabina, su apsukama kabina Trac VC bei balninis vilkikas Saddle Trac. Įspūdingas rėminių mašinų traukos savybes užtikrina vienodo dydžio, iki 2,16 m skersmens ir 710 arba 900 mm pločio ratai.

Claas Xerion 4000, 4500 ir 5000 yra galingiausi Europoje gaminami traktoriai. Šių mašinų koncepcija artima JCB Fastrac, tačiau ji įgyvendinta visai kitoje galios lygoje. Tai vienintelis rinkoje didelės galios, vadinamojo XXL segmento, traktorius, turintis rėminę konstrukciją, varomus ir vairuojamus keturis vienodo dydžio ratus. Verta pažymėti, kad tai tikras pilnarėmės konstrukcijos pavyzdys, kuomet pagrindiniai mazgai - variklis, pavarų dėžė, hidraulinė sistema ir varantieji tiltai - išskaidyti į savarankiškus, atskirai vienas nuo kito sumontuotus modulius. Tokia komponuotė leidžia ne tik tolygiai paskirstyti apkrovą varantiesiems tiltams - 55 proc. priekiniam ir 45 proc. galiniam, taip sumažinant varytuvų buksavimą, bet ir supaprastina mazgų priežiūrą. Skersinės rėmo sijos prie išilginių pritvirtintos varžtais. Toks sujungimo būdas užtikrina reikiamą laikančiosios konstrukcijos standumą.

Xerion turi nuolatinę visų ratų pavarą, kuri įgyvendinama trimis priverstinai blokuojamais diferencialais: vienu centriniu pavarų dėžėje ir dviem varančiuosiuose tiltuose.

Xerion išsiskiria solidžia komponentų baze: 6 cl., 10,8 arba 12,8 l darbo tūrio MTU OM 470 LA/OM 471 LA (Mercedes-Benz) varikliu, kurio aušinimo sistemoje įrengtas ventiliatorius su bepakope hidrostatine perdava, ir automatiniu sūkių dažnio reguliavimu, bepakope 0,05-40/50 km/val. ZF Eccom 4.5/5.0 pavarų dėže, didelėms apkrovoms pritaikytais Raba varančiaisiais tiltais. Abu elektrohidrauliniai keltuvai turi aktyviųjų švytavimų slopinimo sistemas, o priekinis dar ir pozicinio dirbimo gylio (arba paviršiaus kopijavimo) reguliavimo sistemą. Hidraulinėje sistemoje su 250 l/min. našumo siurbliu gali būti įrengtas iki 6 sekcijų skirstytuvas galinėms jungtims. Mašinose įrengtas elektrohidraulinis stovėjimo stabdys, automatiškai ir vienu metu įjungiantis visus keturis ratus vos tik išjungiamas variklis. Aukšta 24 V įtampa traktoriaus elektros sistemoje užtikrina variklio paleidimą, net esant itin žemoms temperatūroms.

Turbūt nesunku nuspėti, kad „Claas" vizitinės kortelės - Xerion traktorių modernizacija tiesiogiai nulemta nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojusių naujų, griežčiausių emisijos reikalavimų didesniems kaip 130 kW/174 AG pajėgumo varikliams. Šiems reikalavimams atitikti MTU varikliuose įrengta tik viena išorinė kenksmingų deginių emisijos mažinimo priemonė - selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR, kurio darbui reikalingas tirpalas AdBlue.

Kabina - universali „Claas", tiekiama to paties CIT, pasižyminti itin gera garso izoliacija. Dėl geresnio matomumo įrengta net 18 žibintų, o itin komfortiškas operatoriaus darbo sąlygas užtikrina pusiau aktyvi pneumatinė kabinos amortizacijos sistema su automatine lygio kontrolės įranga, viena iš trijų skirtingų klasių „Grammer" sėdynių.

Kaip traukos mašina, Xerion naudingai išsiskiria plačiomis balastavimo galimybėmis. Universalios balastinės plokštės gali būti tvirtinamos centrinėje liemens dalyje arba ant priekinio elektrohidraulinio keltuvo.

Naujas vidutinės galios flagmanas iš kompanijos „Claas" - 135 kW/184 AG (didžiausia galia pagal ECE R120 standartą) pajėgumo JDPS PowerTech PVX serijos varikliu „ginkluotas" Arion 650 Cmatic. Traktoriuje įrengta bepakopė OEM pavarų dėžė EQ 200 su dvimašininiu hidrostatiniu variatoriumi iš „Sauer-Danfoss" (dešinėje). Arion 500/600 Cmatic - progresyvios įrangos traktoriai, kuriuose be hidropneumatinės nepriklausomos priekinių ratų pakabos (priekinio tilto tiekėjas „Carraro") ir tokios pat nepriklausomos kabinos amortizacijos gali būti numatytas ne tik galinio, bet ir priekinio keltuvo aktyviųjų švytavimų slopinimas, viena iš penkių galimų vairuotojo sėdynių, kurių geriausia - su aktyviąja amortizacijos sistema

„Metų traktorius 2014" - Claas Axion 850: 6 cl., 6,7 l darbo tūrio ir 194 kW/264 AG (didžiausia galia pagal ECE R120 standartą; galios didinimo sistema variklyje nenaudojama) pajėgumo FPT N67 variklis su kintamos geometrijos turbokompresoriumi VGT, išorinėmis deginių emisijos mažinimo priemonėmis - oksidaciniu DOC ir selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriumi SCR, pusiau dinaminė 24/24 pavarų dėžė Hexashift (GIMA) arba bepakopė Cmatic („ZF Terramatic"), hidropneumatinė priekinio tilto amortizacija, integruotos konstrukcijos 3,3 arba 5,5 t pajėgumo priekinis elektrohidraulinis keltuvas, nuo galios perdavos atjungiamas priekinis GTV, iki 2,05 m skersmens galiniai ratai. Tai pirmoji „Metų traktoriumi" tituluota kompanijos „Claas" mašina.

Atnaujinti, galingiausi iš Europoje gaminamų ir vieni moderniausių šio segmento traktorių - Claas Xerion 4000 (didžiausia galia 320 kW/435 AG pagal EC 97/68 standartą) bei 5000 (390 kW/530 AG). Abi mašinos įprastinės Trac versijos, su stacionaria, centrinėje padėtyje įrengta kabina. Nors nuotraukos neatspindi, flagmano 5000 variklio gaubtas nepalyginamai masyvesnis: aukštesnis ir platesnis. Iki 17,5 t bendrosios masės modeliuose įrengti 930 l talpos dyzelino ir 120 l tirpalo AdBlue bakai, tiesa, mažesniajame modelyje jis pasiekiamas tik įrengus papildomą 190 l baką. Nepaisant to, kad Xerion pajėgumas viršija 500 AG, traktoriaus gabaritinis plotis ne didesnis kaip 3 m. Juose įrengta ne tik bepakopė, padalyto galios srauto transmisija ZF Eccom, bet ir bepakopis automatinis variklio aušinimo sistemos ventiliatoriaus sūkių dažnio reguliavimas. Įdomi detalė: nors Xerion 5000 variklis generuoja 350 Nm didesnį sukimo momentą (2 450 Nm vietoj 2 100 Nm), jame montuojama ZF Eccom 5.0 pavarų dėžė net 700 kg lengvesnė už įrengtą modelyje 4000.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/02