23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/01
Javų kombainų konstrukcija ir valdymas tobulėja
  • L. Špokas
  • Mano ūkis

Visi kombainų gamintojai didžiausią dėmesį skiria našiausių javų kombainų konstrukcijai ir valdymui tobulinti. Tai daroma dėl kelių priežasčių. Ūkiai stambėja, žieminių javų ir rapsų plotai didėja, jie subręsta panašiu metu, tad mašinų pajėgumų turi pakakti per trumpą laiką sudoroti visą laukuose subrendusį derlių.

Deja, oro sąlygos derliaus nuėmimo metu tebėra permainingos ir dažniausiai nepalankios. Javapjūtę reikia baigti kuo anksčiau, kad būtų galima suspėti dirvą paruošti sėjai. Ūkiuose jau trūksta žmonių, sugebančių valdyti sudėtingą techniką. Išeitis - rinktis labai našias, modernias derliaus nuėmimo mašinas, kurių darbo kokybę bei pagrindinius technologinius parametrus valdo automatinės sistemos.

Pjaunamoji

Visų kombainų pjaunamoji ir kuliamoji yra svarbiausios technologinės dalys. Dažniausiai naudojamos standartinės ir Vario, rečiau sulankstomos pjaunamosios. Standartinėse pjaunamosiose nekeičiamas pjaunamosios dugno plotis. Nuimant aukštus kviečius, kvietrugius ir kitus grūdinius augalus, lenktuvus tenka nuleisti žemyn ir pastumti atgal, kad sraigė juos tolygiai stumtų nuožulniajam transporteriui. Nuleisti lenktuvai yra svarbiausioji grūdų nuostolių priežastis. Prie pjaunamosios papildomai tvirtinamas rapsų stalas trukdo dienos metu kelis kartus kombainą panaudoti rapsams ir javams nuimti.

Universalesnė yra pjaunamoji su išilginiu sekciniu juostiniu transporteriu. Ji tvirtinama prie Fendt, Laverda, John Deere ir kitų kombainų. Firma „Zürn" dar tobulina pjaunamosios konstrukciją. Galima įsigyti nuo 5,5 iki 12,2 m pločio pjaunamąsias. Dalgį stumdo planetinio reduktoriaus pavara. Ant pjaunamosios dugno uždėtos juostinio transporterio 0,142 m pločio ir 0,55 m ilgio sekcijos, kurių skaičius priklauso nuo pjaunamosios pločio. Jų būna nuo 4 iki 8. Už sekcijų įrengta 0,66 m skersmens keičiamos padėties sraigė. Atstumas tarp dalgio ir sraigės - 1 m. Nuimant rapsus, belieka prie pjaunamosios šonų pritvirtinti aktyviuosius skyriklius. Patobulintose pjaunamosiose tarpas tarp sekcijų uždengtas sandaresniu dangalu (1). Jeigu pro dangalą prasiskverbia nešvarumai, jie sukrenta į lovelį, esantį greta apatinio būgno. Pakėlus sekciją, priemaišas iš lovelio galima pašalinti. Sekcijų juostas nuolat tempia du spyruokliniai šoniniai tempikliai (2). Juostų viršutinės vijos slysta dugnu (3). Juostos į šalis neslidinėja, nes viršutinis būgnas yra šiek tiek kūginis. Nors pjaunamoji yra universalesnė už standartinę, ji yra sunkesnė, sudėtingesnės konstrukcijos ir todėl brangesnė.

Universaliausia yra Vario pjaunamoji. Tuo įsitikino ir kompanija „John Deere". Prie John Deere kombainų jau bus galima pritvirtinti skirtingo pločio Vario pjaunamąsias. Mažiausias atstumas tarp dalgio ir 0,66 m skersmens sraigės cilindrinės dalies yra 0,575 m. Pjovimo aparatą ir planetinio reduktoriaus pavarą galima pastumti vienu metru pirmyn iš kabinos valdomais hidrauliniais cilindrais. Tarp dalgio ir sraigės esant 1,075 m atstumui ir paliekant 0,25 m aukščio ražieną, galima su mažiausiais sėklų nuostoliais nuimti ir aukštaūgius žieminius rapsus.

Mūsų šalies sąlygomis prie labai laidžių kombainų tvirtinamos 9,1, o kartais ir 10,5 m pločio pjaunamosios. Gaminamos 12 m ir dar platesnės pjaunamosios. Kuo platesnė pjaunamoji, tuo jos svoris ir varančiųjų ratų apkrova didesnė. Dirvos suspaudimui mažinti nepakanka naudoti tik pusiau vikšrinę važiuoklę. Be to, kad sukama pjaunamosios sraigė ir lenktuvai mažiau švytuotų, turi būti įrengta vidurinioji pakaba. Plačių pjaunamųjų konstrukcija sudėtingesnė, jų svoris ir kaina didesnė.

Bendrovės „MacDon", „Honey Bee" ir kitos gamina nuo 9,1 iki 13,7 m pločio pjaunamąsias, kurių dugnas pakeistas skersiniais juostiniais transporteriais. Įmonės „MacDon" skersinių transporterių (1) plotis 1,057, o išilginio (2) - 2 metrai. Nupjautus javus skersiniai transporteriai meta ant išilginio, kurio priekyje yra labai talpi akmenų gaudyklė. Išilginis transporteris javus tiekia 1,66 m pločio skersiniam pirštiniam tiekimo būgnui (3).

Sukant lenktuvus, pirštai (1) keičia polinkio kampą. Jie švelniau įsminga į pasėlį ir staigiau išeina iš tiekiamų javų srauto. Lenktuvų pirštai švelniau veikia sugulusius ir neaukštus grūdinius augalus. Nuimant rapsus, važiuojama greičiau, todėl pjaunamoji remiasi į dirvą keičiamos padėties atraminiais ratukais (2), kurie panaudojami prie kombaino prikabintai pjaunamajai pervežti.

Kompanija „Claas" nuolat tobulina kombainų konstrukciją. Mašinose visų dalių judėjimą, velenų sukimąsi stebi jutikliai. Rankomis keičiamų dalių padėties kontrolei buvo skiriamas mažesnis dėmesys. Claas javų kombainų Vario pjaunamosios pjovimo aparato kraštines padėtis fiksavo kaiščiai (3). Pasitaikydavo, kad kombainininkas pamiršdavo apriboti pjovimo aparato stumdymo pirmyn ir atgal kraštines ribas.

Naujausiuose kombainuose kaiščių padėtis keičiama svirtimi (1). Jutiklis (2) kontroliuoja kaiščių padėtį. Jeigu pjaunamosios vienoje pusėje kaištis neužfiksuoja pjovimo aparato horizontaliosios kraštinės padėties, negalima įjungti pjaunamosios pavaros ir iš kabinos keisti pjovimo aparato padėties. Kai pjaunamosios abiejose pusėse kaiščiai nėra darbinėje padėtyje, pjaunamosios pavaros įjungti negalima, bet pjovimo aparatą galima stumdyti. Jeigu darbo metu abu ar nors vienas kaištis nėra darbinėje padėtyje, pjaunamosios pavara išjungiama. Jeigu sugenda jutiklis, kompiuterio Cebis ekrane rodoma gedimo priežastis ir pasekmė. Ant pjaunamosios galinės sienelės yra pjovimo aparato padėties valdymo jungtukai. Kombainui stovint, jais galima keisti pjovimo aparato padėtį ir pakeisti pavaros diržą arba jo padėtį.

Prie labai laidžių kombainų tvirtinamos 9,1 arba 10,5 m pločio pjaunamosios. Darbo metu važiuojama 5-7 km val.-1 greičiu ir į kombainą tiekiama apie 20 kg s-1 javų srautas. Kūlimo aparatas veikia stabiliai, kai jam tiekiamas vienodas javų srautas. Todėl nuimant javus pjaunamosios sraigės sukimosi dažnis ir nuožulniojo transporterio slinkimo greitis turi būti kuo didesnis. Nuimant kukurūzų burbuoles, nuožulniojo transporterio slinkimo greitį reikia sumažinti ir jį keisti, priklausomai nuo tiekiamų burbuolių srauto.

Naujausiuose kombainuose variklio pavara suka veleną (1), ant kurio uždėtas variatoriaus (2) varantysis skriemulys (7). Jis diržine pavara sujungtas su varomuoju skriemuliu (9), šalia kurio yra skriemulys (3) su hidrauline pavara valdoma diskine sankaba, kuri įjungia arba išjungia pjaunamosios pavarą. Trijų takelių diržinė pavara (4) suka nuožulniojo transporterio (5) ir pjaunamosios (6) varančiuosius velenus. Pavara perduoda 120 kW galią.

Laukuose pasitaiko kliuvinių. Vešliame pasėlyje kombainininkai dažnai jų nepastebi. Kliuviniui patekus ant pjaunamosios dugno reikia staigiai išjungti pjaunamosios pavarą. Dabar kombainininkui paspaudus daugiaveiksmės svirties jungtuką Stop, akimirksniu išjungiama ir sustabdoma pjaunamosios pavara, nes stabdys yra uždėtas ant nuožulniojo transporterio varomojo veleno. Prie būgno paviršiaus prispaudžiamos dvi kaladėlės.

Laukų reljefas nėra lygus. Kad pjaunamoji sklandžiau kopijuotų dirvos paviršių, prie jos dugno yra pritvirtinta daugiau keičiamos padėties šliūžių. Pjaunamosios skersinį ir išilginį svyravimą valdo jautresnė sistema. Kuo platesnė pjaunamoji, tuo po dugnu yra daugiau šliaužiklinių jutiklių.

Kuliamoji

Naujuose kombainuose mažiausiai pakito kūlimo aparato konstrukcija. Kūlimo būgno laidumas yra labai susietas su spragilų skaičiumi ir jų ilgiu, nes leistina spragilo ilgio metro apkrova siekia nuo 0,8 iki 1,2 kg s-1 tiekiamo javų srauto. Kombaino Claas Lexion 770 kūlimo būgno leistinas laidumas yra apie 16 kg s-1, kai grūdų ir visos tiekiamos masės santykis siekia 0,5. Prieš kūlimo būgną yra APS sistema, kuri išlygina tiekiamą javų sluoksnį, pagreitina jo slinkimą, iš varpų iškulia dalį grūdų ir šiek tiek sumaigo stiebus. Dėl to kūlimo būgnas yra dar apie 15 proc. laidesnis.

Kombainų darbo spartą riboja ne tik aplinkos sąlygos, bet ir šiaudų separatoriai bei valytuvas, kurie nespėja iš šiaudų iškratyti ir iš nuokulų atskirti grūdus. Laidžiausi yra ašiniai rotoriniai separatoriai. Claas Lexion kombainuose yra du 4,2 m ilgio ir 0,445 m skersmens rotoriai. Jų sukimosi dažnis nuo 360 iki 1 050 min.-1 keičiamas variatoriumi. Rotorius gaubia penki pobūgniai. Du priekiniai pobūgniai gali būti uždengti hidrauline pavara valdomais dangalais.

Laidžiausiuose kombainuose Claas Lexion 780 įrengti analogiški rotoriai, bet juos dengia šeši siauresni pobūgniai. Sukimosi dažnis nuo 450 iki 1 250 min.-1 keičiamas variatoriumi. Priekiniai (1) ir (2) pobūgniai uždengiami hidrauline pavara valdomais dangalais.

Šiemet korporacija AGCO vakarų šalių rinkose pradės pardavinėti kombainus su dviem ašiniais rotoriniais šiaudų separatoriais Fendt 9490 X ir Massey Ferguson 9895. Kombainų šiaudų separatorių konstrukcija panaši į Claas Lexion, bet yra ir esminių skirtumų.

Visuose Claas Lexion kombainuose jau yra Jetstream valytuvas. Jame iki 150 mm padidintas tarpas (A) tarp viršutinės kratomosios lentos ardelių (5) ir trumposios kratomosios lentos (6). Intensyviausiai grūdai iš nuokulų separuojami, kai jos patenka į tolygų oro srautą, kurį sukuria keturi, o mažesnio laidumo Claas Lexion kombainuose trys dvipusiai sekciniai ventiliatoriai (2) ir specialios formos ortakis (4). Jame yra išlyginamas ventiliatoriaus mažuoju ortakiu pučiamas oro srautas. Ortakio (4) ilgyje kinta skerspjūvis ir forma. Todėl nuo kratomosios lentos pirštinių ardelių (5) krentančias skrajas priemaišas ir šiaudgalius oro srautas pakelia aukštyn, juos išsklaido ir neša virš viršutinio sieto. Jos išpučiamos net už viršutinio sieto ribų. Ant viršutinio sieto pradžios patenka mažiau klampios nuokulos.

Tarp trumposios kratomosios lentos (6) ir viršutinio žvyninio sieto (7) yra tarpas (B), į kurį patenka dalis pagrindiniu ortakiu (1) tiekiamo oro srauto. Iš grūdų pašalinamos skrajos priemaišos. Abiejuose ventiliatoriaus ortakiuose įrengti oro srauto kreipikliai. Juos pakreipus, galima suintensyvinti nuokulų separaciją viršutinio žvyninio sieto pradžioje.

Jetstream valytuvo sietų plotas yra 0,4 m2 didesnis už įprastinio valytuvo. Viršutinio sieto ir valytuvo dugno gale yra jutikliai grūdų nuostoliams ir grąžinamų į kūlimo aparatą nuokulų kiekiui ir sudėčiai nustatyti. Valytuvas veikia tyliai, nes viršutinis sietas švytuoja priešinga kratomajai lentai ir apatiniam sietui kryptimi. Grūdų sraigė yra našesnė, nes jos skersmuo didesnis. Kratomoji lenta (3) yra sekcinė. Pakėlus pjaunamąją ir nuėmus priekinį dangtį, atskiras jos dalis galima išimti ir nuvalyti.

Svarbiausias šiaudų separatorių ir valytuvo veikimo kokybinis rodiklis yra grūdų nuostoliai. Jų kitimą seka rotorių ir viršutinio sieto gale esantys jutikliai. Kombainininkas kompiuteryje mato šviesos indikacijos trikampių (1 ir 2) aukščio kitimą, kuris atitinka grūdų nuostolių pokytį, bet ne realųjį jų kiekį.

Pradėjus pjauti javus, kombaino važiavimo greitis didinamas, kol grūdų nuostolių nustatymo sistema praneša, kad šiaudų separavimo ir nuokulų valymo grūdų nuostoliai pasiekė leistinąją ribą. Tada kombainininkas Cebis kompiuteryje padidina jutiklių jautrumą tiek, kad šviesos indikacinių trikampių (1 ir 2) viršūnėlės būtų truputį žemiau horizontaliojo brūkšnelio (3).

Tyrimais nustatyta, kad visais atvejais ašinių rotorinių šiaudų separatorių grūdų nuostoliai priklauso nuo su šiaudais į juos patenkančių grūdų kiekio ir šiaudų sutrupinimo laipsnio. Grūdų nuostolius galima sumažinti, keičiant rotorių sukimosi dažnį ir uždengiant priekinius pobūgnius dangalais. Valytuvo grūdų nuostoliai sumažinami, keičiant tarpus tarp sietų žvynų ir ventiliatoriaus sukimosi dažnį. Perkulti grąžinama mažiau iškulų, kai yra didesni tarpai tarp apatinio sieto žvynų.

Kombainų gamintojai rekomenduoja kombainininkui abiejose sistemose keisti pamažu po vieną parametrą ir stebėti grūdų nuostolių kitimą. Tačiau ši metodika nepasiteisino, nes grūdų nuostoliai priklauso nuo daug veiksnių, o labiausiai nuo išorinių sąlygų ir kūlimo aparato šiaudų sutrupinimo laipsnio.

Valdymas

Kombainuose Claas Lexion jau įrengta Cemos Automatic sistema. Ji sujungta su prietaisu Cemos mobile. Cemos Automatic - tai kombainų ašinių rotorinių šiaudų separatorių ir valytuvo technologinių parametrų automatinio valdymo sistema. Kintant kombaino darbo sąlygoms, ji keičia ne tik technologinius parametrus, bet ir kombaino važiavimo greitį, t. y. tiekiamą javų srautą (javų sluoksnio storį po nuožulniuoju transporteriu).

Tarp tiekiamo javų srauto ir šiaudų separavimo grūdų nuostolių yra didžiausias ryšys (paveiksle - mėlynos spalvos linijos). Grūdų nuostoliai priklauso nuo ašinių rotorių sukimosi dažnio bei pobūgnių dangalų padėties. Be to, tiekiamas javų srautas susietas ir su valymo grūdų nuostoliais, kuriems įtakos turi tarpai tarp viršutiniojo ir apatiniojo sieto žvynų bei ventiliatoriaus sukimosi dažnis (paveiksle - geltonos spalvos linijos). Automatinė valdymo sistema įvertina perkūlimui grąžinamą iškulų kiekį ir sudėtį bei variklio apkrovą (paveiksle - žalios spalvos linijos). Artimiausiu metu priemaišų dalis grūduose ir grūdų sužalojimas taip pat bus susietas su technologinių parametrų ir kombaino važiavimo greičio valdymu.

Įsigijus naują kombainą, prieš pradedant darbą, techninės priežiūros specialistas į prietaisą Cemos mobile turi įvesti papildomus duomenis, susietus su kombaino konstrukcija ir pasėlio būkle. Be to, turi nurodyti kalbą, matavimo vienetus, datą ir laiką. Paskui turi būti įjungtos visos automatinio valdymo sistemos, parinkta javų nuėmimo strategija. Jos yra keturios: maksimalus laidumas, minimalios degalų sąnaudos, gera kūlimo kokybė ir sujungtos visos kartu.

Tyrimų rezultatai

Per praėjusių metų javapjūtę Šakių rajono Voniškių žemės ūkio bendrovėje buvo stebimas kombaino Claas Lexion 770 T darbas, nuimant žieminius kviečius Skagen ir Maxi. Vidutinis kviečių derlius siekė 8 t ha-1, grūdų drėgnumas 15,8 proc. Kombaino variklio galia - 503 AG, grūdų bunkerio talpa 12 500 l, pjaunamosios plotis 9,1 m. Kombaine įrengta Cemos Automatic sistema. Be automatinės technologinio proceso valdymo sistemos, nuimant tokio derlingumo javus kombainas važiavo 4,5-5 km val.-1 greičiu. Įjungus javų nuėmimo strategiją gera kūlimo kokybė, automatinė valdymo sistema padidino važiavimo greitį iki 6,5, o retesniuose javuose iki 7,4 km val.-1 Vidurdienį kombaino važiavimo greitis siekė net 8,2 km val.-1 Pastebėta, kad kombaino važiavimo greičiui didžiausią įtaką turėjo tiekiamas į kombainą javų srautas, t. y. javų sluoksnio storis po nuožulniuoju transporteriu. Kintant tiekiamam javų srautui, technologinio proceso valdymo automatinė sistema dažniau keitė ašinių rotorinių šiaudų separatorių (3) sukimosi dažnį, pobūgnių (4) padėtį, tarpus tarp abiejų sietų (5 ir 6) žvynų bei ventiliatoriaus (7) sukimosi dažnį. Be to, Cemos mobile prietaiso ekrane matėsi, kad yra įjungta šiaudų separatorių (10) ir valytuvo (11) technologinių parametrų automatinė valdymo sistema ir strategija gera kūlimo kokybė (12).

Įjungus strategiją maksimalus laidumas, vidurdienį kombaino važiavimo greitis padidėjo iki 8,7-9,2 km val.-1, automatinė valdymo sistema padidino tarpus tarp viršutinio sieto žvynų iki 17, o tarp apatinio - iki 8 mm, ventiliatoriaus sukimosi dažnį iki 1 140 min.-1 Variklio apkrova buvo labai artima 100 proc. Įjungus strategiją minimalios degalų sąnaudos, buvo sumažintas važiavimo greitis ir variklio apkrova kito 92-95 proc. ribose. Esant įjungtai strategijai subendrinta, kombaino važiavimo greitis tesiekė 5,9 km val.-1, variklio apkrova 62 proc., tarpai tarp sietų žvynų buvo sumažinti iki 12 ir 8 mm, o šiaudų separatorių visi pobūgniai buvo neuždengti. Šiuo atveju grūdų nuostoliai buvo minimalūs. Kombaino vidutinis našumas per valandą siekė 4,6 ha nupjautų kviečių ir 36,9 t prikultų grūdų.

Apibendrinant tyrimų rezultatus, galima teigti, kad, esant palankioms javų nuėmimo sąlygoms ir veikiant Cemos Automatic sistemai, geriau išnaudojamas kombaino laidumas, mažesnės degalų sąnaudos tonai grūdų prikulti, kombainininkas didesnį dėmesį gali skirti pjaunamosios racionaliam darbui ir pjovimo grūdų nuostoliams. Tačiau automatinės valdymo sistemos veikimą reikėtų patikrinti nuimant drėgnus, sugulusius javus, rapsus ar kukurūzų burbuoles.

Jeigu veikiant automatinei technologinių parametrų valdymo sistemai kombainininkas patikros metu nustato, kad šiaudų separavimo ir nuokulų valymo grūdų nuostoliai viršija leistiną ribą ir jie nesumažėja įjungus kitas javų nuėmimo strategijas, galima pasinaudoti Cemos galimybėmis. Paspaudus jungtuką (8), bendraujant su Cemos ir keičiant rekomenduojamus technologinius parametrus galima pasiekti, kad grūdų nuostoliai neviršytų leistinosios ribos arba tenka sumažinti kombaino važiavimo greitį ir pakartotinai patikslinti keičiamas parametrų reikšmes.

Prie kombaino darbo vertinimo kokybinių rodiklių priskiriama grūdų sužalojimas ir priemaišų dalis grūduose. Šie rodikliai labai susieti su kombaino važiavimo greičiu, t. y. tiekiamu javų srautu. Kol kas jie dar neturi įtakos Cemos Automatic sistemos veikimui, nes ne rankiniu būdu sunku tiksliai nustatyti sužalotų grūdų ir priemaišų kiekį grūduose. Patyręs kombainininkas, periodiškai stebėdamas pro bunkerio langą iš sraigės byrančius grūdus, vizualiai gali nustatyti grūdų sužalojimą ir priemaišų kiekį grūduose, bet duomenys bus nelabai tikslūs.

Kombainuose Claas Lexion 780-770 ant grūdų elevatoriaus dangčio yra uždėta spalvoto vaizdo kamera (1), kuri nustatytu dažniu siunčia grūdų vaizdus į paveikslų įvertinimo prietaisą. Kompiuterio ekrane galima matyti grūdų sudėtį: sužaloti grūdai, šiaudgaliai, varpagaliai, pelai. Jeigu grūduose priemaišų dalis viršija leistiną ribą, yra įjungiamas optinis signalas. Fotografijų analizės metodas dar tobulinamas.

Smulkintuvas

Prie labai laidžių kombainų tvirtinamos plačios pjaunamosios. Jų nupjautame ruože netolygiai paskleidžiami pelai ir šiaudų pjaustinys. Kombainuose Claas Lexion 780-770 nuo viršutinio žvyninio sieto byrantys pelai krenta į du horizontalius diskinius rotorius (1) su mentelėmis. Jie pelus supučia į kanalą (2), kuriame susimaišo su šiaudų pjaustiniu. Mišinys patenka į hidrauline pavara sukamus du didesnio skersmens horizontalius rotorius su mentėmis (3). Jų vidines sieneles (4 ir 5) pakaitomis stumdo hidraulinių cilindrų (6) stūmokliai.

Kompiuteriu Cebis galima atskirai keisti kiekvieno hidraulinio cilindro stūmoklio ir šoninių sienelių eigą bei šiaudų pjaustinio paskleidimą. Vėjuotą dieną sudėtinga šiaudų pjaustinį tolygiai paskleisti visame pjaunamosios ruože. Kombainui keičiant važiavimo kryptį vėjo judėjimo atžvilgiu, kombainininkui tenka pakeisti ir šoninių sienelių (4 ir 5) slankiojimo eigą.

Naujausių kombainų gale prie šoninių kronšteinų yra pritvirtinti jutikliai (7), kurių padėtį keičia vėjo srautas. Jeigu vėjo judėjimo kryptis yra iš dešinės kombaino pusės, automatinė valdymo sistema padidina dešiniojo hidraulinio cilindro stūmoklio ir šoninės sienelės (5) eigą, o kitos sienelės (4) sumažina. Dešinysis skleistuvas toliau meta šiaudų pjaustinį prieš vėją. Vėjo srautas tolygiai paskleidžia šiaudų pjaustinį visame pjaunamosios ruože. Kombainininkas gali valdyti šoninių sienelių slankiojimo eigą.

Prie mažesnio laidumo kombainų smulkintuvo rotoriaus lankstine jungtimi yra pritvirtinti plokšti peiliai. Jų ašmenys lygūs arba dantyti. Sukant rotorių, peiliukai sudaro oro srautą, kurį neša šiaudų pjaustinį pro kreipiklius ir paskleidžia ražienoje. Paskleidimo plotis priklauso nuo peiliukų skaičiaus, rotoriaus sukimo dažnio, kreipiklių konstrukcijos ir kitų techninių sprendimų. Tokie smulkintuvai šiaudų pjaustinį gana tolygiai paskleidžia iki 7,5 m pločio ražienos ruože. Firma „Rasspe" prie smulkintuvo rotoriaus rekomenduoja pritvirtinti ne plokščius, o pasuktus peiliukus. Tarp dviejų gretimų peilių priekyje tarpas yra didesnis negu gale. Sukant rotorių oro greitis tarp peiliukų esančioje ertmėje didėja, todėl šiaudų pjaustinys tolygiai paskleidžiamas 9 m pločio ruože.

Važiuoklė

Gaminami kombainai su ratine, pusiau vikšrine važiuokle ir dar su varančiuoju vairavimo ratų tiltu. Pusiau vikšrinės važiuoklės ne tik didesnis pravažumas, ji mažiau suspaudžia dirvą, bet ir geriau kopijuoja dirvos nelygumus, todėl javus galima pjauti kaitaliojant važiavimo kryptį.

Naujausiąjį varantįjį vairavimo ratų tiltą sudaro ratų stebulės (1), trauklėmis (2) sujungtos su vairavimo hidrauliniu cilindru (3). Varančiojo tilto ratus suka hidraulinis variklis (5) per reduktorių (6), diferencialą, šonines ašis, planetinius reduktorius, kurie sujungti su ratų stebulėmis (1).

Vairavimo ratų skersmuo siekia 1,65 m. Kad važiuojant nelygiu reljefu ratai nesiektų kuliamosios šonų, vairavimo ratų tiltą su kuliamosios rėmu jungia trapecijos formos rėmai (4). Vairavimo kairiajam ratui užriedėjus ant dirvos kauburio, kuliamosios galas pastumiamas į dešinę pusę ir kairysis ratas nesiekia kuliamosios šono.

Kombaino vairavimo ratų varantysis tiltas yra brangi investicija. Jeigu ūkio laukuose veikia drenažas ir nenumatoma auginti kukurūzų grūdams, kuriuos tenka nuimti spalio antroje pusėje, nebūtina turėti visus kombainus su pusiau vikšrine važiuokle ir su vairavimo ratų varančiuoju tiltu. 

Galima įsigyti kombainą su keičiamu oro slėgiu varančiojo tilto ratuose. Prie kombaino variklio turi būti prijungtas oro kompresorius, kuris tiekia orą į balioną. Iš jo reguliavimo sistema suspaustą orą nukreipia pro varančiojo tilto pusašius ir į ratus.

Nuimant javus drėgnoje dirvoje, oro slėgis ratuose sumažinamas. Dėl to padidėja rato lietimosi su dirva plotas ir traukos jėga. Naujose padangose galima sumažinti oro slėgį padangose iki 1,6 bar. Ateityje jis galės būti dar mažesnis. Iš lauko išvažiavus į kelią, automatinė valdymo sistema padidina oro slėgį padangose iki nustatytojo. Kombainų su pusiau vikšrine važiuokle vairavimo ratuose taip pat gali būti keičiamas oro slėgis.

Vairavimo hidraulinėje sistemoje sugedus alyvos siurbliui ar esant kitam gedimui, sutrinka kombaino vairavimas. Claas Lexion 780 ar 770 kombainuose yra įrengtas papildomas alyvos siurblys (1). Jeigu vairavimo hidraulinėje sistemoje alyvos slėgis yra mažesnis kaip 50 bar, automatinė valdymo sistema įjungia papildomą alyvos siurblį (1). Signalinė lemputė (2) praneša, kad papildomas siurblys tiekia alyvą vairo siurbliui-dozatoriui ir važiuojant kombainą galima pastatyti į saugią vietą.

Variklio aušinimo sistema

Kombaino radiatoriuose yra aušinamas variklio skystis, hidraulinės sistemos alyva, oro kondicionieriaus šaldymo agentas. Įprastai kombainuose radiatoriai yra vertikalioje padėtyje. Ventiliatorius pro juos siurbia aplinkos orą, kurio temperatūra yra žemesnė negu aušinamų skysčių. Nuo ore esančių teršalų radiatorius saugo sukamas sietinis gaubtas, kurio paviršių nuvalo slankiojamas siurbiamasis ortakis.

Kombainuose C66 ir C65 radiatoriai yra horizontalioje padėtyje. Ventiliatoriaus (8) siurbiamas aplinkos oras praeina pro apsauginį 1,6 m skersmens sietą (5), kurį suka hidraulinė pavara. Ortakyje (6) yra siurbiamas oras, kuris nuo sieto nupučia dulkes ir kitas priemaišas. Per radiatorius praėjęs oras išpučiamas pro kombaino šonuose esančius žvynus. Ventiliatorių suka kintamo debito hidraulinis variklis (9). Jo sukimosi dažnį keičia automatinė valdymo sistema, priklausomai nuo variklio apkrovos, aušinamų skysčių, aplinkos oro temperatūros ir kitų veiksnių.

Kombaino darbo metu kintant ventiliatoriaus sukimosi dažniui, apie 15 kW mažiau sunaudojama variklio galios ir degalų. Be to, pučiant orą pro kombaino šonuose esančias kreipiamąsias plokšteles, apie variklį nesikaupia skrajos augalų liekanos.

Kiti kombainų ar atskirų dalių gamintojai taip pat tobulina konstrukciją. Pradedama naudoti  elektros pavaras, vaizdo kameras, automatinio valdymo sistemas. Javų kombainų inovacijų lyderiu išlieka kompanija „Claas". Nemažą pažangą, tobulinant derliaus nuėmimo mašinas padarė ir bendrovė „John Deere".

Liudas ŠPOKAS

Mano ūkis, 2014/01