23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2012/04
Vartytuvai ir grėbliai
  • R. Savickas
  • Mano ūkis

Pašarų ruošimo technikos pasiūla nemenka, todėl prieš priimant galutinį sprendimą, kokią mašiną įsigyti, verta vadovautis sena lietuviška patarle: „Devynis kartus pamatuok, o dešimtąjį kirpk".

Nupjovus žolę, seka dvi kitos pašarų ruošimo operacijos - masės vartymas ir grėbimas. Šiame numeryje pateikiame vartytuvų ir grėblių apžvalgą.

Vartytuvų konstrukcija

Vartytuvus gamina beveik visi pašarų ruošimo technikos gamintojai (kompanijos „Claas", „Fella", „Krone", „Kuhn", „Lely" ir kitos). Vartytuvų paskirtis - greičiau ir tolygiau išdžiovinti arba pradžiovinti nupjautą žolę iki pašarui gaminti tinkamo drėgnio. Konstrukciniu požiūriu visų gamintojų vartytuvai yra panašūs.

Vartymo technikos veikimo principas: besisukantys rotoriai į pradalges nupjautą žolę pakelia nuo žemės, vartytuvo pirštai aptraiško ją ir paskleidžia per visą plotį vienodu puriu sluoksniu. Taip žolė sparčiau apvysta ar pradžiūsta, todėl galima greičiau ją sugrėbti ir supresuoti arba susmulkinti.

Pagrindiniai vartytuvo komponentai

  • Išlankstomas arba išskleidžiamas rėmas.
  • Kūginių krumpliaračių reduktoriai, sujungti kardanine pavara arba specialiomis movomis.
  • Rotoriai su laikikliais ir masės transportavimo spyruoklėmis.
  • Atraminiai ratai.
  • Atakos kampo ir šoninio pasukimo įranga.
  • Apsauginiai lankai.

Mažesnio darbinio pločio vartytuvai dažniausiai būna pakabinami. Kaip ir kitais mažesnio darbinio pločio padargais, pakabinamais vartytuvais yra patogiau dirbti mažesnio ploto laukuose, kurių pakraščiai netolygių kontūrų ir vingiuoti. Taip pat pakabinamus vartytuvus patogiau paruošti transportuoti ar laikyti.

Kai kurių modelių vartytuvų pakabinimo mechanizmas ir padargo rėmas sujungtas specialiomis amortizuojančiomis jungėmis. Tada jį galima transportuoti didesniu greičiu. Taip bus sugaištama mažiau laiko vartytuvui transportuoti, jis efektyviai išnaudojamas.

Dažniausiai pakabinami vartytuvai būna iki 9 m darbinio pločio. Kadangi transportuojant rėmo segmentai su rotoriais sulankstomi, pavara turi būti lanksti, o svarbiausia apsaugota, kad nesulūžtų netyčia įjungus sulankstytą padargą. Kompanijos „Kuhn" vartytuvuose montuojamos pirštinės pavaros DigiDrive, kurios gali suktis ir sulanksčius vartytuvą. Tiesa, tokia sistema nėra visiškai saugi žmonių atžvilgiu, kai jie atlieka užkabinto ant traktoriaus vartytuvo priežiūros darbus. Tokia sistema, susikabinus pirštams skirtingu kampu ir papuolus kokiam nors kliuviniui, gali sulūžti. Kompanija „Krone" siūlo panašią pavaros sistemą.

Vokietijos įmonės „Fella" vartytuvuose montuojamos standartinės kardaninio veleno kryžmės, kurios gerai dirba, kai kiekvienas vartytuvo rotorius atskirai kopijuoja dirvos paviršių. Sulankstant vartytuvą, pavaros sistema Fella SLS yra išjungiama, todėl nereikia laukti, kol visiškai sustos suktis rotoriai. Netyčia įjungus traktoriaus darbinį veleną, jis suks tik reduktorių, o rotorių pavara bus išjungta.

Kitais aspektais vartytuvai panašūs, nes jų konstrukcija nėra sudėtinga. Dažniausiai skirtingų gamintojų vartytuvai vienas nuo kito skiriasi spyruoklių tvirtinimo mechanizmu bei vijų skaičiumi ir skersmeniu, spyruoklių laikiklių forma, ilgiu ir metalu, iš kurio jie pagaminti. Gali skirtis ir rotorių skersmuo, atraminių rotorių ratų padėtis. Kuo atraminiai ratai arčiau priekinių spyruoklių, tuo švariau pakeliama visa žolė. Be to, ji neužteršiama žemėmis.

Didesnio (7,5-13 m) darbinio pločio vartytuvai paprastai būna sumontuoti ant transportinės važiuoklės su papildomais pakėlimo ir sulankstymo mechanizmais. Su didesnio darbinio pločio vartytuvu galima dirbti prikabinus jį prie mažos galios traktoriaus. Baigus darbą, vartytuvas pakeliamas, rotoriai sulenkiami į viršų ir visa darbinė dalis paverčiama ant važiuoklės. Iki 40 arba 50 km/val. greičiu galinti važiuoti transportinė važiuoklė ir atraminiai amortizatoriai praverčia, norint kuo greičiau patekti iš vieno lauko į kitą, neapkraunant traktoriaus pakabos ir pačių rotorių ratukų. Net 12,7 m darbinio pločio vartytuvas, sulankstytas į transporto padėtį, yra 2 m aukščio ir 5,5 m ilgio. Toks vartytuvas kompaktiškas, pastatytas angare žiemai neužima daug vietos.

Didelio (5,4-18 m) darbinio pločio vartytuvai yra prikabinami. Jie susilenkia per pusę ir transportinėje padėtyje važiuoja ant tų pačių rotorių ratukų, todėl yra kompaktiški ir patogiai transportuojami. Tai yra labai našūs padargai, skirti labai dideliems ūkiams, žemės ūkio paslaugas teikiančioms įmonėms ar žemės ūkio bendrovėms, nes per valandą gali išvartyti daugiau kaip 20 hektarų.

Grėblių tipai

Grėblių paskirtis - pakelti žolę ar šieną nuo žemės ir sunešti ją į purias sąvalkas, kurių plotis atitiktų turimo preso ar smulkintuvo rinktuvo plotį. Pagal tipą grėbliai skirstomi į rinktuvinius su masės transporteriais, ratinius ir rotorinius.

Rinktuviniai grėbliai su masės transporteriais dirba itin švariai, tačiau dėl sudėtingos konstrukcijos jų eksploatacija gana brangi. Be to, tokia mašina sudėtingiau kopijuoja dirvos paviršių, jos darbinis greitis mažesnis negu kitų tipų grėblių.

Ratiniai grėbliai, dar vadinami „saulės" grėbliais, yra paprastos konstrukcijos, grėbimo kokybė lygesnėje vietoje gana patenkinama, bet formuojama pradalgės forma netinka šiuolaikiniams presams, kadangi masė yra labai susukama. Presai formuoja nekokybiškus ryšulius ar ritinius, tad mažėja darbo našumas.

Dauguma užsienio kompanijų gamina rotorinius grėblius, nes jie gali grėbti ir žolę, ir šieną ar šiaudus. Pagrindinis šio tipo grėblių mechanizmas yra rotorius. Skirtingų gamintojų rotorių konstrukcijai skiriasi.

Uždaro tipo vientisi rotoriai išsiskiria tuo, kad jų nereikia tepti, bet nusidėvėjus apatiniams riebokšliams ir nepastebėjus ištekėjusios alyvos, aparatas greitai susidėvi. Be to, vientiso korpuso rotorius problematiška remontuoti. Netyčia patekus kliuviniui, rotorius gali sulūžti, o jį pakeisti atsieina gana brangiai.

Kai kurios kompanijos gamina panašaus tipo vientisus uždaro tipo rotorius. Uždaro tipo Fella rotoriai sudaryti iš segmentų, kuriuos prireikus galima pakeisti. Bėgimo takelis, į kurį suleisti laikiklių ritinėliai, tolygiai išlenktas. Kiekvienas laikiklis įmontuotas dviem guoliais arba dviem tepamomis įvorėmis atskirame segmente. Segmentai kampu sujungti su apatiniu ir viršutiniu korpusais. Bėgimo takelis yra apsaugotas nuo dulkių ir tepamas plastiškuoju tepalu, todėl nėra jokios rizikos išbėgti skystam tepalui.

Dažniausiai rotoriaus pavara sukama nuo traktoriaus darbinio veleno arba ji yra hidraulinė. Kompanijų „Kuhn" ir „Lely" rotorių pavarai reikia šiek tiek daugiau galios, nes šalia jos reduktoriaus yra montuojamas lygiagrečių krumpliaračių reduktorius. Įmonių „Krone", „Fella", „Vicon" grėbliuose rotoriui sukti montuojamas kūginių krumpliaračių reduktorius.

Renkantis grėblį, reikėtų atkreipti dėmesį į spyruoklių laikiklių tvirtinimo prie rotoriaus mechanizmą. Siūlomi grėbliai su vientisais laikikliais, kurie pasiekia bėgimo takelį. Tokie laikikliai gali būti pusiau išardomi arba užlenkiami. Gaminami ir rotoriai su atskirais laikikliams tvirtinti skirtais velenais. Šiuo atveju tvirtinama keliais būdais: susukamomis sąvaržomis, perkišamais varžtais arba fiksuojamais kaiščiais.

Dirbant sudėtingomis sąlygomis labiausia praverčia grėbliai, kurių laikiliai yra ilgesni ir nuimami iki pat rotoriaus. Jei įrengta kaištinio fiksavimo sistema, grėblį transportavimui galima labai greitai paruošti ir per keliolika sekundžių nuimti laikiklius su spyruoklėmis.

Spyruoklių forma dažniausiai būna vienoda, bet skiriasi jų vijų skaičius ir tvirtinimo būdas. Krone, Lely, Vicon, Claas grėbliuose spyruoklės užmautos ant laikiklių, todėl jos ne tokios elastingos, perneša mažiau žolės masės. Pakeisti sulūžusias spyruokles užtrunka. Kompanijų „Massey Ferguson" ir „Fella" grėbliuose spyruoklės tvirtinamos prie laikiklių iš galinės pusės. Taip pritvirtinta spyruoklė yra gana lanksti, gali pernešti daugiau masės, dirbti kalnuotoje vietovėje.

Rotoriniuose grėbliuose įrengiamos tokios važiuoklės, kuriomis galima reguliuoti grėbimo aukštį. Kad negadintų pievos paviršiaus, važiuoklėse montuojamos žemo slėgio padangos. Standartiškai vienas rotorius turi po 3-4 įvairiai išdėstytus atraminius ratukus. Kompanijos „Kuhn" ir kai kurių kitų įmonių grėbliuose atraminiai ratukai montuojami arčiau rotorių centro, todėl tokie grėbliai gerai grėbia lygesnio reljefo laukuose. Fella, Massey Ferguson, Lely ir kituose grėbliuose atraminiai ratukai montuojami arčiau grėbimo spyruoklių. Tokios konstrukcijos grėblių spyruoklės dirba optimaliu aukščiu važiuojant į kalną ar leidžiantis žemyn.

Dirbant drėgnesnėse pievose, kurios įsėtos lengvos granuliometrinės sudėties dirvose, vertėtų rinktis grėblius su tandeminėmis važiuoklėmis. Jos padidina atraminį paviršių ir grėblys ne taip smenga į žemę. Taip pat tandeminės važiuoklės labai praverčia nelygaus reljefo laukuose, kadangi geriau kopijuoja jų paviršių.

Pagal rotorių skaičių grėbliai būna vieno, dviejų, trijų, keturių ar šešių rotorių. Vieno rotoriaus pakabinami arba prikabinami grėbliai tinkamiausi mažesniems ūkiams. Populiariausi Lietuvoje yra dviejų rotorių grėbliai. Dėl skirtingo darbinio pločio jie tinkami ir vidutiniams, ir stambiems ūkiams, ir žemės ūkio bendrovėms.

Dviejų rotorių grėbliai pagal pradalgės formavimo tipą būna šoninio grėbimo, t. y. abu rotoriai sukasi viena kryptimi ir gali formuoti vieną arba dvi pradalges tuo pat metu. Centrinio grėbimo grėblių rotoriai sukasi vienas prieš kitą ir formuoja vieną pradalgę. Kai kurių kompanijų centrinio grėbimo grėbliai gali formuoti reguliuojamo pločio pradalgę.

Dviejų rotorių grėbliai būna su transportinėmis važiuoklėmis, prie kurių tvirtinami rotorius pakeliantys ir nuleidžiantys laikikliai. Kompanijos „Fella" grėbliuose įdiegta patentuota rotorių pakėlimo sistemą Jet Effect, kuri naudojama ir Massey Ferguson, Krone bei kitose mašinose. Ši sistema pradėjusi kelti rotorių, pirmiausia pakelia jo priekinę dalį, o tada visą rotorių. Taip žolės masė neužteršiama žemėmis. Jet Effect sistema veikia ir nuleidžiant rotorių: pirmiausia nuleidžiama galinė dalis, o tada visas rotorius.

Dar vienas bene svarbiausias važiuoklės mechanizmas - vairavimo sistema, kurią dažniausiai sudaro rėmo gale sumontuotas tiltas su dviem ratais. Krone grėbliuose įrengtas viso galinio tilto pasukimo mechanizmas, valdomas keliomis traukėmis. Pastarosios sujungtos su prikabinimo rėmu. Fella grėbimo padarguose sumontuota patentuota Steer Guard vairavimo sistema, kuri sudaryta iš palyginti mažai komponentų, ją gana paprasta prižiūrėti, o grėblį saugu transportuoti 50 km/val. greičiu.

R. Savickas

Mano ūkis, 2012/04