23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2012/04
Daugiau galios, didesnis efektyvumas
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

„Daugiau galios, daugiau efektyvumo, daugiau pačio traktoriaus" - taip skamba šūkis, kurį viena iš traktorius gaminančių kompanijų sukūrė specialiai parodai „Agritechnica 2011". Jis taikliai atspindi šio dešimtmečio traktorių vystymosi tendencijas. Tęsiame traktorių gamintojų naujienų apžvalgą.

Penktosios didžiausios žemės ūkio mašinų gamintojos, grupės SDF, ekspozicija parodoje „Agritechnica 2011" buvo įrengta kūrybingiems italams nebūdingu stiliumi. Kas tai - idėjų badas? Laiką iki 2013 m. parodos, kada bus pristatytas 440 AG pajėgumo grupės flagmanas, atbuline tvarka skaičiuojantis laikmatis, įrengtas paviljone, nė iš tolo neprilygo prieš dvejus metus pademonstruoto 8WD prototipo sukurtam efektui. Tačiau iš pažiūros kuklioje grupės SDF ekspozicijoje buvo kelios svarbios naujienos: trys nauji traktoriai su bepakopėmis pavarų dėžėmis ir nauja Premium klasės kabina didelės galios mašinoms.

Daugiausia dėmesio sulaukė gamybai visiškai parengti trys didelės galios žemesniojo diapazono traktorių modeliai su bepakopėmis pavarų dėžėmis: Deutz-Fahr Agrotron TTV 7210 (didžiausia galia pagal standartą 2000/25/EC - 164 kW/223 AG), Agrotron TTV 7230 (177 kW/240 AG) ir Agrotron TTV 7250 (194 kW/263 AG). Svarbu pažymėti, kad tai pirmieji SDF grupės traktoriai su naujos kartos ZF Terramatic bepakopėmis pavarų dėžėmis, galintys pasiekti didžiausią 60 km/val. greitį.

Galima įtarti, kad Terramatic transmisija naujuosiuose 7-tosios Agrotron TTV serijos traktoriuose panaudota tikslingai - šiek tiek techniškai papildžius, transmisiją nesunku paversti hibridine. Gali būti, kad būtent toks (dyzelinis-elektrinis) bus kitos kartos Agrotron serijos traktorius.

Naujosios 7-tosios Agrotron TTV serijos traktoriuose montuojami tos pačios, kaip ir didelės galios Fendt traktoriuose, Deutz TCD 6.1 serijos 6 cl., 6,1 l darbo tūrio turbodyzeliniai varikliai su išorine deginių apdorojimo priemone - selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriumi SCR, naudojančiu karbamido vandens tirpalą AdBlue. Varikliai atitinka griežtus pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4 išmetamų deginių emisijos reikalavimus.

Naujuose Agrotron TTV modeliuose įrengtuose varikliuose naudojama akumuliatorinė degalų įpurškimo sistema common rail, kurią kompanija „Bosch" projektavo kartu su „Deutz AG". Dėl to maitinimo sistema gerai suderinta su konkretaus variklio konstrukcija ir jo darbo specifika. Didžiausias 2 000 bar degalų įpurškimo slėgis galimas tik galingiausiame modelyje Agrotron TTV 7250, likusiuose - slėgis maitinimo sistemoje mažesnis (iki 1 600 bar). Pažymėtina, kad degalų įpurškimo slėgio reikšmė tiesiogiai lemia maitinimo sistemos komponentų konstrukciją ir net gamybos technologiją, tačiau taip pat ir efektyvesnį degiojo mišinio ruošimą, gerina degalų lašelių sąlytį (dėl didesnio čiurkšlių paviršiaus) su įkaitusiu degimo kameros oru.

Brangesnės maitinimo sistemos su elektriškai valdomu slėgio reguliatoriumi, turinčiu turbokompresorinio įdiegimo sistemą, rezultatas - geresni efektyvieji variklio parametrai (galia, sukimo momentas) ir mažesnės degalų sąnaudos. Gamintojo teigimu, naujieji varikliai dinamiškesni, iki 10 proc. taupesni už Etapo IIIA/Tier 3 emisijų reikalavimus atitikusius ankstesnius modelius.

Deutz AG varikliai, taip pat ir naujieji jėgos agregatai, specialiai jų nepritaikius, gali naudoti 100 proc. biodyzeliną. Suprantama, B100 indeksu žymimų biodegalų kokybės rodikliai turi atitikti EN 14214 standarto reikalavimus.

Siekiant geriau išnaudoti erdvę, tirpalo AdBlue bakas yra integruotas į degalų baką. AdBlue bako talpa visuose 7-tosios Agrotron TTV serijos traktoriuose vienoda - 400 litrų.

Bepakopės ZF Terramatic pavarų dėžės pakeitimai sietini su padidėjusiu variklių sukimo momentu, pasikeitusiomis jo greičio charakteristikomis. Specializuotiems gamintojams pasiūlius spartesnius elektrohidraulinius valdiklius bei didesnį duomenų kiekį apdorojančias elektronines sistemas, atsivėrė galimybės dar greičiau reaguoti į darbo metu kintantį pasipriešinimą traukos jėgai.

Agrotron TTV serijos traktorių transmisijoje Terramatic panaudotas dar vienas komforto elementas - elektroninis rankinis stabdys. ZF kartu su SKF sukonstruotas mazgas EPB gali automatiškai keisti stabdymo jėgą, kuri yra ekvivalenti varančiųjų ratų apkrovai. Ši funkcija naudojama aktyvaus sustojimo metu, kada reikia staiga traktorių sustabdyti ir saugiai pajudėti iš vietos. Kartu sistema valdo ir agreguojamos mašinos stabdžių sistemą.

Kompanija „Deutz-Fahr" yra jau trečias gamintojas, gaminantis 60 km/val. greičiu galinčius važiuoti traktorius. Tokio greičio įtaka transmisijai ir važiuoklei didelė: diskiniai automobilinio tipo priekinio tilto stabdžiai, 560 mm vertikalią eigą turinti hidropneumatinė priekinio tilto amortizacija. Kaip jau įprasta, didžiausias 60 km/val. greitis pasiekiamas esant mažesniems, ekonomiškiems variklio sūkiams, o 50 km/val. greitis pasiekiamas,  esant 1 650 min.-1 variklio sūkių dažniui.

Naujos Agrotron TTV serijos traktoriuose transmisija valdoma per dešinės pusės pulte įrengtą daugiafunkcę PowerComV svirtelę, kurioje įdiegta nauja programinė įranga. Transmisijos parametrai stebimi ir nustatomi terminale iMonitor, turinčiame jį su agregatų valdymo sistemomis jungiančią ISO-Bus sąsają.

Didelės galios kompanijos „Deutz-Fahr" traktoriuose naudojamas trijų 540E/1000/1000E greičių GTV reduktorius. Šiuo metu stebima tendencija ne tik siūlyti kelis ekonominius greičius, leidžiančius dirbti, esant mažesniems variklio sūkiams, bet ir sumažinti perdavimo skaičius likusiems GTV greičiams. Sekant šią tendenciją 7-tosios Agrotron TTV serijos traktoriuose 1 000 min.-1 GTV greitis galimas, esant mažesniems kaip 2 000 min.-1 variklio sūkiams. Taigi, didelis agregato darbinių dalių galios poreikis realizuojamas šiek tiek mažesnėmis degalų sąnaudomis.

Visi GTV greičiai įjungiami elektrohidrauliškai. Proporcinė elektrohidraulinė paleidimo sistema, įvertinusi veleno stabdymo momentą (apkrovą), automatiškai nustato daugiadiskės sankabos įjungimo trukmę. Švelniau įjungiant GTV, pavara apsaugoma nuo smūginių apkrovų. Be to, tai neleidžia sustabdyti variklio.

Kita svarbi naujiena SDF asortimente - didelės galios mašinoms skirta S2 klasės kabina. Iškalbingas pavadinimas ne šiaip sau. Subjektyviais vertinimais, į geriausių interjerų trejetuką S2 klasės kabina tikrai pretenduoja.

Kaip ir anksčiau, visos pagrindinės valdymo funkcijos sutelktos dešiniajame porankyje su daugiafunkce valdymo svirtimi PoweComV. Kaip ir daugelyje modernių traktorių šis elementas tapo kertiniu: juo tolygiai (arba pakopomis, jei traktorius su pakopine transmisija) keičiamas važiavimo greitis, kryptis, valdomas galinis elektrohidraulinis keltuvas, skirstytuvų sekcijos. Į veiksmų sekos galulaukėje sudarymo programą dabar galima įtraukti iki 32 operacijų. Tačiau Premium klasės kabinoje į akis krenta didesnės įstrižainės firminis lietimui jautriu paviršiumi terminalas iMonitor. Netolimoje ateityje apšvietimo prietaisus taip pat žadama valdyti išmaniąja klaviatūra. Visais minėtais pakeitimais siekta trijų privalumų: didesnės greitaveikos (nuo komandos davimo iki jos įvykdymo), intuityvumo ir saugumo.

Naujai suprojektuoti kabinos šoniniai skydeliai, geriau parinkta instruktoriaus sėdynės padėtis atvėrė didesnę erdvę komfortiškesnei vairuotojo darbo vietai. Tai dar viena kryptis, kuria dirbo S2 klasės kabinos interjero projektuotojai.

„Challenger"

Kompanijos „Challenger" (grupė AGCO) ekspozicijoje naujų traktorių nebuvo. Kurį laiką kuluaruose netylančios kalbos apie naujuosius vikšrinius MT700 ir MT800 serijos traktorius materialų pavidalą įgaus tik šiais metais. Kalbama, kad naujos kartos MT700D serijos traktoriuose bus įrengti pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4 išmetamų dujų emisijų reikalavimus atitinkantys Sisu Power varikliai su selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriais SCR. Neatmestina, kad dėl to 10-15 proc. padidės modelių pajėgumas, panašiai tiek pat - ir ekonomiškumas.

Pirmieji būsimojo MT800 traktoriaus dizaino projektai neskelbiami, tačiau atrodo įspūdingai. Deja, apie naujos mašinos oficialų debiutą kalbama labai miglotai. Apie pamainą greičiausiai išgirsime šių metų pabaigoje arba kitų pradžioje, t. y. kada baigsis pereinamasis dvejų metų laikotarpis nuo dabar šios galios mašinoms taikomų emisijos reikalavimų įsigaliojimo.

Kukliai pažymėta ir pirmojo vikšrinio Challenger 25 metų sukaktis. 1987 m. verta paminėti ne tik kaip datą, kada pristatytas pirmasis pasaulyje naujos kartos vikšrinis žemės ūkio paskirties traktorius, bet ir kaip vikšrinių mašinų žemės ūkyje renesanso pradžią. Ji tapo įmanoma tik pritaikius armuotos gumos varytuvus. 25 metų sukakčiai pažymėti išleista ribota vikšrinių traktorių Challenger MT865C serija Field Python. Būtent toks 435 kW/583 AG (pagal standartą ECE R24) pajėgumo traktorius, specialiai parodai „aprengtas" vieno didžiausio roplių pasaulyje - pitono aprėdu, užėmė garbingiausią vietą kompanijos „Challenger" ekspozicijoje.

Kodėl pasirinktas pitono įvaizdis? Gastonas Hasenas (Gaston Haesen), produkto vadybininkas: „Jie turi daug ką bendro. Traktorius yra toks pat galingas, ekonomiškas ir elegantiškos išvaizdos, juda tyliai ir sklandžiai, nepalikdamas matomų pėdsakų. Kartu įspėja varžovus laikytis nuo jo saugiu atstumu."

Ribotos serijos traktoriuose sumontuota visa įmanoma papildoma įranga. Mašinos pritaikytos sunkioms darbo sąlygoms: pusiau elastingos pakabos atraminiai ritinėliai darbui akmenuotose, smėlėtose dirvose padengti abrazyviniam dilimui ir aukštoms temperatūroms atspariu polimeru poliuretanu. O specialūs abejose vežimėlio pusėse įrengti kreiptuvai neleidžia akmenims bei žemėms patekti tarp atraminių ritinėlių ir taip apsaugo kreipiamąją vikšro keterą.

Ant priekinių kreipiamųjų ratų uždėti 912 kg balastiniai svoriai. Armuotos gumos vikšrai - plačiausi iš visų siūlomų rinkoje - 36 colių (915 mm) pločio. Field Python turi trijų taškų pakabinimo sistemą su hidrauline kampine pastūma. Hidraulinėje sistemoje įrengtas 5 sekcijų skirstytuvas.

Komfortiškoms operatoriaus darbo sąlygoms užtikrinti skirta oda traukta sėdynė VRS su pusiau aktyviąja amortizacijos sistema, visu perimetru įrengti skydeliai nuo saulės, šeši didelio ryškio ksenoniniai darbo zonos žibintai. Ribotos serijos traktoriuose įrengta TopCon automatinio vairavimo sistema (mod. 150) bei telemetrijos sistema Agcommand.

JCB

Vienas iš nedaugelio dar savarankiškų regioninių gamintojų Didžiosios Britanijos kompanija JCB parodoje pristatė atnaujintą didelės galios traktorių seriją. Nesunku atspėti, kad permainų JCB Fastrac 8000 serijoje katalizatorius - pereinamieji Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimai. Gamintojas iš karto pasiūlė dvi naujas, galingesnes rėminės konstrukcijos Fastrac mašinas: 208 kW/279 AG pajėgumo modelį 8280 ir 208 kW/306 AG pajėgumo modelį 8310. Pastarasis keičia ligšiolinį firmos flagmaną Fastrac 8250.

Mažesniojo modelio JCB 8280 vardinis variklio pajėgumas pagal ISO TR14396 standartą - 191 kW/256 AG, o galingesniojo JCB 8310 - 209 kW/280 AG.

Griežtesni ekologijos reikalavimai įgyvendinti, pasirinkus kitą variklių tiekėją. Dabar po geltonuoju Fastrac variklio gaubtu nebe 8,3 l darbo tūrio Cummins QSC, o 8,4 l darbo tūrio Sisu Power AWI-IV-3B serijos jėgos agregatas. Didelės galios JCB traktoriuose jau antrą kadenciją iš eilės naudojama bepakopė pavarų dėžė Fendt Vario ML260. Pastaroji su Sisu Power varikliu jau yra suderinta kompanijų „Challenger", „Massey Ferguson" ir „Valtra" mašinose. Jei taip, tai sprendimas palankus ne tik AGCO pusei, bet naudingas ir JCB, nes leido sutaupyti nemažai variklio bei transmisijos adaptacijos išlaidų. Oficialiai pranešama kita svarbi naujiena - Sisu Power variklis leido iki 69 dB(A) sumažinti triukšmo lygį kabinoje.

Šešių cilindrų turbokompresoriniai Sisu Power varikliai modernūs. Juose naudojama didelio slėgio akumuliatorinė maitinimo sistema common rail (mod. Bosch CP4), išorinė deginių apdorojimo priemonė - karbamido vandens tirpalą AdBlue naudojantis selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR. Be to, traktoriuje įrengta labai kompaktiška aušinimo sistema su sudedamais aušintuvais.

Naujuosiuose JCB nepamirštas greitaeigio transportinio Fastrac traktoriaus statusas. Galėdamas pasiekti 70 km/val. greitį jis pretenduoja į greičiausio serijinės gamybos traktoriaus titulą. Greičio prasme JCB išnaudojo projektines Fendt Vario ML pavarų dėžės galimybes, kurios AGCO grupės mašinose dar nėra panaudotos.

Pagal transmisijos valdymą 8000-osios serijos JCB Fastrac galima įrašyti į vieną gretą su pažangiausiomis mašinomis rinkoje. Operatorius gali pasirinkti vieną iš dviejų važiavimo strategijų - pagrindiniams darbams ar transportui, nustatyti pageidaujamą greitį, automatiškai derinant jį su variklio sūkių dažniu bei apkrova, nustatyti pastovius variklio sūkius (darbui su GTV). Naujajame valdymo terminale su lietimui jautriu ekranu galima pasirinkti dar vieną režimą, kuris labiau pažįstamas automobilių su bepakopėmis pavarų dėžėmis vairuotojams. Traktoriuje galima pasirinkti pakopinę dinaminę pavarų dėžę imituojantį režimą: 15 pakopų pirmyn ir 12 pakopų atgal, jei įjungtas pagrindiniams darbams skirtas režimas, ir 10/7 pakopų transportiniame režime. Gamintojo teigimu, režimas patogus vairuotojams, įpratusiems valdyti pakopines hidromechanines pavarų dėžes, leidžiantis jiems išvengti adaptacijos.

Naujojo variklio apkrova transmisijai ir važiuoklei didesnė, todėl 8000-ojoje serijoje visi svarbiausieji elementai sustiprinti. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tai, jog transmisijos, hidraulinės sistemos ir abiejų nedalomo tipo varančiųjų tiltų karteriai atskiri.

JCB konstruktoriai daug dėmesio skyrė 8000-osios serijos traktorių hidraulinei sistemai. Nors standartinės hidraulinės sistemos 132 l/min. našumas šiek tiek per menkas nūdienos reikalavimams, tačiau papildomai galima užsisakyti galingesnę hidraulinę sistemą su 210 l/min. našumo alyvos siurbliu. Alyvos srautas kiekvienai iš skirstytuvo sekcijų yra reguliuojamas: galima nustatyti norimą debito dydį ir tiekimo trukmę. Papildomai gali būti nustatytas prioritetinis alyvos tiekimas. Tai ypač patogu dirbant su keliomis didelio darbo tūrio hidraulinėmis mašinomis, kada nepakankamas traktoriaus hidraulinės sistemos pajėgumas.

Važiavimo komfortą ir saugumą užtikrina erdvi, ratų bazėje įrengta kabina (kuo kabina toliau nuo galinės ašies, tuo jos švytavimai mažesni), didelio skersmens, ventiliuojami diskiniai visų ratų stabdžiai su antiblokavimo sistema ABS. Tradiciškai nuo 1991 m. abu traktoriaus varantieji tiltai - automobilinio tipo, su elastinga pakaba. Papildomai galinis tiltas yra su automatine lygio kontrolės sistema.

Kabinoje pokyčių nedaug, bet tik iš pirmo žvilgsnio. Klimato kontrolės sistema su automatiniu oro kondicionieriumi gali būti papildyta atšiaurioms sąlygoms skirtais priedais: šildomais priekiniu, galiniu kabinos stiklais, galinio vaizdo veidrodėliais ir vairuotojo sėdyne.

Pageidaujantys 8000-osios serijos JCB Fastrac traktoriuose gali įrengti automatinio vairavimo sistemą. Siekdami didesnio trajektorinio tikslumo kompanijos JCB inžinieriai suprojektavo ir užpatentavo originalios konstrukcijos vairavimo sistemos proporcinio valdymo vožtuvą ir įrengė atskirą vairavimo hidraulinį cilindrą. Taip išsaugomi standartiniai vairavimo sistemos mazgai, dėl kurių visada užtikrinama tiesioginio vairavimo galimybė. Be to, vairavimo sistemai numatytas atskiras pastovaus debito siurblys.

Palydovinės navigacijos įrangos tiekėju pasirinkta kompanija „Trimble", leidžianti naudotojui laisvai pasirinkti norimo lygio komponentus: anteną su GPS signalų imtuvu, valdiklį, valdymo terminalus.

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2012/04