23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2012/02
Gamintojų dėmesys telkiamas į didesnės galios traktorius
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Orientuodamiesi į rinkos tendencijas traktorių gamintojai didina mašinų galingumą ir galimybes taikyti išmaniojo ūkininkavimo sistemas. Tęsiame parodoje „Agritechnica 2011" pristatytų traktorių naujovių apžvalgą.

„New Holland"

Kompanijos „New Holland" (grupė CNH) ekspozicijoje daugiausia lankytojų būriavosi aplink atnaujintą perspektyvinį vandeniliu varomą traktorių NH2 su degalų elementais, sukonstruotą vidutinės galios traktoriaus T6.140 bazėje.

Pirmosios kartos NH2 modelis jau kurį laiką yra savotiška kompanijos „New Holland" vizitinė kortelė. Kartu su trylika partnerių įmonė tiria ir tobulina ne tik vandenilio degalų elementus, bet ir ieško būdų paspartinti ekologiškai švarių energijos šaltinių naudojimą bei siekia plėtoti aplinkai draugiškas technologijas. Kaip skelbia mašinos kūrėjai, į aplinką patenka tik nedidelis vandens garų kiekis.

Degalų elementas nuolat tiekiamų degalų ir oksidatoriaus (vandenilio iš bako ir deguonies iš atmosferos oro) cheminės reakcijos energiją tiesiogiai verčia elektros energija. Vandenilis yra didelės energinės vertės kuras, jį deginant neteršiama aplinka. „New Holland" orientuojasi į energiškai nepriklausomą ateities ūkį. 2008-ųjų pabaigoje pristačiusi pirmąjį prototipą, įmonė pažadėjo traktorių su degalų elementais bandymų ciklą pradėti 2011 m. Kompanija pažadą ištesėjo ir į „Agritechnica 2011" atvežė modernizuotą modelį, kuris yra pirmasis tokio tipo traktorius, visiškai parengtas darbui ūkyje. Jau šių metų vasarą La Belotta ūkyje, įsikūrusiame greta Italijos automobilių sostinės Turino, vandeniliu varomas traktorius NH2 pradeda ilgalaikių bandymų programą.

Modernizuotas NH2.140 modelis, sukonstruotas New Holland T6.140 bazėje, gali atlikti visas įprastiniam traktoriui priskiriamas technologines operacijas: dirvos ruošos ir sėjos, žaliojo pašaro ruošimo, transporto ir darbo su priekiniu krautuvu.

Skirtingai negu pirmosios kartos modelis, 2009 m. tarptautinėje žemės ūkio mašinų ir technologijų parodoje SIMA įvertintas inovacijų aukso medaliu, naujasis gerokai pajėgesnis: šįkart jo degalų elementai generuoja 100 kW (apie 136 AG) galią. Kad būtų gautas didesnis pajėgumas, vietoje dviejų teko įrengti trijų sekcijų degalų elementų modulį, sudarytą ne iš 256, o 384 degalų elementų. Nors pavaros ir pagalbinių įrenginių elektros variklių skaičius išliko toks pat - po vieną transmisijai ir GTV kartu su papildomais įrenginiais - jų galia ir išvystomas sukimo momentas naujajame traktoriuje kone du kartus didesnis. Kiekvieno iš pavaros elektros variklio pajėgumas - 100 kW. Abu išvysto pastovų 950 Nm sukimo momentą, o jo didžiausia reikšmė - 1 200 Nm. Elektros variklio sūkių dažnis gali siekti net 3 000 min-1, o dirbant didžiausios galios režimu, jo naudingumo koeficientas siekia net 96 proc.!

Didesnės talpos vandenilio bakas (jame telpa iki 8,2 kg vandenilio, suslėgto iki 350 bar) ir didesnis degalų elementų skaičius, nepertraukiamo darbo laiką padidina iki 3 val. Be abejo, darbo trukmė tiesiogiai priklauso nuo apkrovos dydžio.

Traktoriuje NH2.140, palyginti su pirmtaku, įrengta 12 kWh, 300 V, iki 50 kW galios akumuliatorių baterija. Transmisijoje sumontuota bepakopė pavarų dėžė, priekinis tiltas - amortizuojamas. Traktoriaus liemens šonuose numatyti priekinio krautuvo tvirtinimo kronšteinai. Kompanija „New Holland" skelbia, kad didžiausias NH2.140 greitis siekia 50 km/val., o jo traukos charakteristikos analogiškos įprastiniam 120 AG pajėgumo traktoriui.

Ekologiškai švaria energija varomas traktorius nustelbė „mažąsias" įmonės naujienas. Kompanija atnaujino tris mažos galios traktorių serijas: T5, TD5 bei T4000 F/N/V. Specialiosios paskirties T4000 F/N/V traktorių grupę papildė 78 kW/106 AG pajėgumo (pagal standartą ISO TR14396) flagmanas T4060. Šiek tiek pakeistame išoriškai, modernizuotu interjeru traktoriuje specialiųjų kultūrų augintojai, sodininkai aptiks kur kas svarbesnių pokyčių: mašinos šone įrengtas 4-ių sekcijų proporcinio valdymo hidraulinis skirstytuvas su kiekvienos sekcijos drenažinėmis linijomis (taip sumažėja rizika alyvai ištekėti, prijungiant hidraulines žarnas), tiesioginio alyvos tiekimo linija hidrauliniam varikliui prijungti (užtikrinamas iki 20 l/min. alyvos debitas), pakeisti galinio GTV reduktoriaus perdavimo skaičiai. Dabar 540 ir 1 000 min.-1 GTV sūkiai pasiekiami, esant 5 proc. mažesniam variklio sūkių dažniui.

Atsižvelgiant į „New Holland" priimtą naują modelių ženklinimą, naujasis TD5 keičia mažos galios klasės traktorius TD5000. TD5 mašinų grupėje - daugiau modelių. Nedidelio ūkio poreikiams dabar skirtos šešios modifikacijos, apimančios 48 kW/65 AG-83 kW/113 AG (pagal ISO TR14396) diapazoną. Svarbiausios naujienos šioje traktorių serijoje: erdvesnė ir komfortiškesnė kabina VisionView, darbą su priekiniu krautuvu lengvinantis elektrohidraulinis reversas bei galimybė naudoti didesnių matmenų ratus gale (R38) ir priekyje (R28).

Su TD5 unifikuotas naujasis T5, kuris keičia T5000 modelių grupę. Kol kas bus siūlomi trys mažos galios viršutiniojo diapazono, 73 kW/99 AG-84 kW/115 AG pajėgumo modeliai. Visuose šiuose modeliuose įrengtas elektrohidraulinis reversas, modernesnis 4 cl. turbokompresorinis FPT F5C variklis su didelio slėgio akumuliatorine maitinimo sistema common rail ir išorine išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su aušintuvu. Traktoriaus T5 kintamo debito hidraulinė sistema yra galingesnė. Suminis tandemiškai sujungtų siurblių našumas - 127 l/min.

„Massey-Ferguson"

Kompanija „Massey Ferguson" (grupė AGCO) parodoje didžiausią dėmesį skyrė naujiems 7600 serijos vidutinės galios traktoriams. Kartu su Fendt 700 Vario SCR, John Deere 6R jis papildo naują, sparčiai augantį kompaktiškų didelės galios traktorių segmentą.

Apie šį modelį jau rašyta, tačiau reikėtų pridurti, kad 7600-ąją traktorių seriją sudaro 4 modeliai, apimantys 136 kW/185-173 kW/235 AG (didžiausia galia pagal standartą ISO TR14396) diapazoną: 7619, 7620, 7622 ir 7625.

Galingiausiame modelyje montuojamas 6 cl., 7,4 l darbo tūrio variklis, likusiuose trijuose - 6 cl., 6,6 l darbo tūrio Sisu Power jėgos agregatas. Traktoriuose gali būti įrengta viena iš dviejų hidromechaninių transmisijų: pakopinė 4-ių diapazonų Dyna-6 (tiekėjas „Gima") ir bepakopė 0-40/50 km/val. Dyna-VT (tiekėjas „Fendt"). Kartu su bepakope pavarų dėže įrengiama automatinė važiavimo greičio ir variklio sūkių dažnio valdymo sistema DTM, analogiška „Fendt" traktoriuose naudojamai sistemai TMS. Priklausomai nuo apkrovos, nustatytam važiavimo greičiui automatiškai parenkami optimaliai mažiausi variklio sūkiai, t. y. ekonomiškiausias variklio darbo režimas.

Skirtingo darbo tūrio varikliuose naudojamos analogiško tipo antrosios kartos išorinės deginių apdorojimo priemonės - nuosekliai vienas paskui kitą įrengti oksidacinis (DOC) ir selektyvinis katalitinio redukavimo (SCR) katalizatoriai. Išskirtinės priežiūros nereikalaujantis oksidacinis katalizatorius įrengtas po variklio gaubtu, tiesiai už turbokompresoriaus.

MF 7600 serijos traktoriuose įrengtas talpesnis (435 l) degalų bakas ir 60 l talpos tirpalo AdBlue bakas.

 „Valtra"

Suomijos kompanija „Valtra" (grupė AGCO) parodoje oficialiai pristatė naujus vidutinės galios žemesniojo diapazono N serijos modelius. Visi pageidaujantieji ant naujų modelių galėjo palikti piršto antspaudą ir autografą. Nors naujo modelio pristatymas ir niekuo neypatingas, tačiau labai gerai atspindi gamintojo ideologinę kryptį - „Individualiai jūsų".

Kompanija, kuri pernai atšventė 60 metų sukaktį nuo pirmojo traktoriaus pasirodymo 1951 m., seniai nėra smulkus regioninis gamintojas. Kartu su padaliniu Brazilijoje 2010 m. „Valtra" pagamino apie 22 tūkst. traktorių. Kompanijų „Valtra" bei „Sisu Power" pastangomis traktorių ir variklių jiems gamybos technologijos plėtojamos sparčiai besivystančiose rinkose, tokiose kaip Turkija ir Indija.

Įmonė nuo devyniasdešimtųjų pradžios, kada buvo pristatyti Mezzo ir Mega serijos traktoriai, vykdo plačią mašinų individualizacijos programą. Reikia pastebėti, kad „Valtra", anuomet žinoma kaip „Valmet", buvo pirmoji tarp gamintojų, atsisakiusi tipinės mašinų spalvinės gamos ir leidusi naudotojui laisvai pasirinkti traktorių, nudažytą viena iš penkių siūlomų spalvų.

Iš techninės pusės naujoji N3 serija yra tolesnė N2 serijos modernizacija. Išoriškai naująjį modelį nesunku atpažinti pagal pasikeitusį variklio gaubtą, naujus žibintus. Dėl įrengto SCR katalizatoriaus mažesnių matmenų aušinimo sistema dizaineriams leido priekinę traktoriaus dalį padaryti kompaktiškesnę. Projektuotojų dėmesys, skirtas priekinio tilto padėčiai ir variklio gaubto architektūrai, leido padidinti priekinių ratų posūkio kampą. Pasukti priekinius ratus didesniu kampu netrukdo nei priekinio krautuvo tvirtinimo kronšteinai, nei priekinis integruotos konstrukcijos keltuvas. Tad naujojo N3 posūkio spindulys yra mažesnis.

Kaip ir atnaujintoje T3 serijoje, naujuose modeliuose taip pat įrengta išorinė deginių apdorojimo priemonė - selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR. Kaip ir kitų gamintojų vidutinės ir mažos galios mašinoms modernizaciją padiktavo šių metų sausio 1 d. nuo 56 kW/76 AG iki 129 kW/174 AG pajėgumo varikliams įsigalioję griežtesni pereinamieji Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimai.

Valtra N3 gamoje - 4 skirtingos galios varikliai, 3 skirtingos transmisijos. Visi varikliai - 4 cl., apimantys 91 kW/124 AG-120 kW/163 AG diapazoną (pagal standartą ISO TR14396). Beje, modelis N163, kurio variklio pajėgumas su įjungta galios didinimo sistema siekia 171 AG, yra galingiausias traktorius rinkoje su 4 cl. jėgos agregatu.

Gamintojo teigimu, ekologiškai švaresnių Sisu Power e3 SCR serijos variklių geresni efektyvieji parametrai: didesnė galia ir sukimo momentas. Išmetamųjų dujų apdorojimas išimtinai išleidimo trakte, nedarant įtakos variklio darbo procesui, leido 5-10 proc. sumažinti degalų sąnaudas. Variklių gamintoja „Sisu" pabrėžia ir kitus svarbius išorinio deginių apdorojimo privalumus: mažesnius galios nuostolius aušinimo sistemoje (ji gali būti kompaktiškesnė, o aušintuvų aktyvusis plotas - mažesnis), palankesnes ir ilgesnes tepimo sistemos alyvos darbo sąlygas (atsisakius išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemos EGR, padidėja degimo ciklo temperatūra).

Traktoriuose įrengtas 230 l talpos degalų bakas. Darbui miške siūlomas pažeidimams atsparus plieninis degalų bakas.

Bazinė N3 transmisija, numatyta modeliams N113, N123 ir N143, - tai hidromechaninė pakopinė 24F/24R arba 36F/36R HiTech su trijų diapazonų dinaminiu reduktoriumi ir elektrohidrauliniu reversu. Modelyje N143 kaip alternatyvą bazinei transmisijai galima rinktis hidromechaninę pakopinę šešių diapazonų 30F/30R Versu arba bepakopę 0-50 km/val. Direct pavarų dėžę. Bepakopė Direct transmisija, taip pat kaip pažangesnė hidromechaninė Versu pavarų dėžė, galima tik galingesniuose N3 serijos modeliuose N143 ir N163.

Naujos variklio ir transmisijos valdymo programos (modeliuose su hidromechaninėmis pakopinėmis HiTech, Versu ir bepakopėmis dvisrautėmis Direct pavarų dėžėmis) bei atitinkami pakeitimai transmisijoje leido geriau suderinti variklio charakteristikas ir mašinos darbo režimą.

Ilgesnė negu pirmtako ratų N3 bazė užtikrina mašinos stabilumą transporto darbuose.

Iš papildomos įrangos sąrašo verta paminėti didesnį apžvalgos kampą turinčią SVC kabiną. Penkis statramsčius ir tik vienas kairės pusės dureles turinčią kabiną galima užsisakyti, perkant HiTech, Versu ir Direct traktorių modelius. Kadangi Valtra N serijos traktoriai išlieka populiarūs gyvulininkystės ūkiuose, aplinkos priežiūros tarnybose, taip pat siūlomas kartu su priekiniais ratais pasukamas priekinis elektrohidraulinis keltuvas LH-Link.

Kompanijos stende buvo eksponuojami mažesnės galios T3 serijos modeliai. Laikantis bendros strategijos, dviejuose naujuose modeliuose T133 ir T153 taip pat įrengtas selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR. Skirtingai negu galingesniuose T3 modeliuose, mažesnės galios traktoriuose įrengti mažesnio 6,6 l darbo tūrio Sisu Power varikliai.

Greta N3, T3 pristatyta atnaujinta didelės galios traktorių S3 serija. Esminių pakeitimų nedaug: variklyje sumontuotos antrosios kartos deginių apdorojimo priemonės (oksidacinis DOC ir selektyvinio katalitinio redukavimo SCR katalizatoriai), modifikuota variklio aušinimo sistema, įrengtas talpesnis degalų (630 l) ir tirpalo AdBlue (60 l) bakas, nuo 71 iki 70 dBA sumažintas triukšmo lygis kabinoje.

 „Claas"

Kompanijos „Claas" akcentas didžiausioje technikos parodoje buvo naujas didelės galios traktorius Axion 930. Axion 900 serija užpildo didelės galios traktorių segmentą, kuriame „Claas" ilgą laiką neturėjo lygiaverčio varžovo konkurentams: Case IH Magnum, Fendt 900 Vario SCR, John Deere 8R. Anksčiau gaminti Atles 900 serijos traktoriai buvo morališkai per seni, kad galėtų konkuruoti su šia trijule. Šio modelio gamyba nutraukta, nesulaukus jam pamainos. Kurį laiką tarp Axion 800 (164-260 AG) ir Xerion 3300 (nuo 330 AG) žiojėjo neužpildyta spraga, kuria sėkmingai pasinaudojo kitos kompanijos.

Naująją Axion 900 seriją sudaro keturi modeliai: 920, 930, 940 ir 950. Jie apima 320-410 AG diapazoną (didžiausia galia pagal standartą ECE R120). Pasak gamintojo, pilno ciklo traktoriaus bandymai pradėti 2009 m. Gana svarbus pokytis - po variklio gaubtu. Kompanija „Claas" atsisakė sąsajų su „Fendt" ir „John Deere" (Atles 900 buvo naudojami įmonės „Deutz AG" varikliai, o mažesnės galios modeliams juos tiekė „John Deere Power System"), labiau priartėdama prie grupės CNH produkcijos. Mat po Axion 900 variklio gaubtu - 6 cl., 8,7 l darbo tūrio FPT Cursor 9 variklis, taip pat montuojamas Case IH Magnum ir New Holland T8 bei T9 (tik mod. T9.390) mašinose. Tai modernus jėgos agregatas, turintis po 4 vožtuvus kiekviename cilindre, akumuliatorinę didelio slėgio degalų įpurškimo sistemą common rail. Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimai jame įgyvendinami, pasitelkiant selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorių SCR. Reikia pabrėžti, kad Axion 900 yra pirmieji Claas traktoriai, atitinkantys griežtesnius pereinamuosius emisijų reikalavimus.

Kartu su FPT varikliu derinama hidromechaninė dvisrautė 0-40/50 km/val. pavarų dėžė ZF Eccom 3.0, kurioje bepakopis greičio reguliavimas užtikrinamas kiekvieno iš keturių diapazonų ribose. 3,15 m ratų bazę turinčiame Axion 900 traktoriuje - visiškai nauja, keturis statramsčius turinti kabina. Atsisakius šoninių statramsčių, buvo galima padidinti apžvalgos kampą. Tai ypač patogu dirbant su plačiais prikabinamais agregatais: skutikliais, sėjamosiomis, purkštuvais. Optimizavus vairuotojo sėdynės padėtį ir įrengus išgaubtą galinį stiklą, pagerėjo matomumas svarbiausiomis kryptimis - į priekį ir atgal. Aukštą komforto lygį užtikrina priekinio tilto ir kabinos amortizacijos sistemos.

Dabartinių didelės galios traktorių segmente aiškiai matomas konstruktorių siekis kuo efektyviau panaudoti variklio galią. Kaip ir Fendt 900 Vario SCR, Axion 900 gali būti sumontuoti didelio 1,70 m priekyje ir 2,15 m skersmens gale ratai. Taip didinant kontakto su dirva plotą, didinama ir mašinos traukos jėga. Be to, traktorių galima naudoti su itin plačiomis, 900 mm galinėmis padangomis. Verta pabrėžti, kad net naudojant didelių matmenų ratus nenusižengiama Europos Sąjungos reikalavimams transporto priemonėms.

Ne mažesnio dėmesio sulaukė kompanijos flagmanas - 358 kW/487 AG pajėgumo Xerion 5000. Tai galingiausias Europoje gaminamas traktorius ir galingiausia pasaulyje tradicinės konstrukcijos mašina. Interesų konflikto su Case IH Magnum 370 CVX EP šiuo atveju nėra, nes Xerion 5000 koncepcija šiek tiek kitokia - jame dėl geresnės variklio galios realizacijos naudojami vienodo skersmens galiniai ir priekiniai ratai.

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2012/02