23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2012/01
Traktorių gamintojų vektorius – galingesnės mašinos
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Galia didinama visose mašinų klasėse. Itin ryški vidutinės galios traktorių konversija į „kompaktiškas didelės galios mašinas". Naują apibrėžimą reikia suprasti taip: traktoriaus gabaritiniai matmenys ir konstrukcinė masė atitinka vidutinės klasės reikalavimus, o variklio galia, hidraulinės sistemos pajėgumas priklauso aukštesnei galios klasei.

Žemės ūkio technikos tobulinimo tendencijas nušvietusioje parodoje „Agritechnica" išryškėjo dar vienas svarbus akcentas - išmanusis ūkininkavimas. Palydovinė navigacija ir duomenų perdavimas ISO-Bus linija, leidžiančia agregato valdymo sistemą sujungti į bendrą traktoriaus-agregato tinklą, mašinų gamintojų pateikiami kaip baziniai dalykai.

Dauguma programinės įrangos kompanijų, kuriančių produktus žemės ūkio mašinų gamintojams, pradeda siūlyti visapusius duomenų kaupimo ir apdorojimo sprendimus. Duomenų srautas iš traktoriaus ar mašinos valdymo terminalo randa vietą ne tik asmeniniame kompiuteryje, bet ir išmaniajame telefone. Mašinų valdymo sistemos sujungiamos su išoriniais duomenų šaltiniais, pavyzdžiui, meteorologinėmis stotimis, federaliniais gamtos mokslų institutais ir panašiomis įstaigomis, sukuriančiomis prieigą prie duomenų apie dirvos struktūrą, jos temperatūrą, drėgnį, oro slėgį.

Garsiau kalbama apie atskirų procesų arba viso ūkio automatizuoto valdymo programas. „Mano ūkio" 2011 m. Nr. 11 ir 12 aprašytos „Case IH", „Fendt" ir „John Deere"/„Grimme" mašina-mašinai sistemos (angl. Vehicle-to-Vehicle, V2V arba masterslave system) - tai tik globalaus ieškojimo dalis. Todėl ruoškitės, nes traktoriaus kabina tampa centrine procesų valdymo vieta.

„Case IH"

Kompanija „Case IH" (grupė CNH) didžiausią dėmesį sutelkė galingiausiam tradicinės konstrukcijos traktoriui Magnum 370 CVX, modifikuotiems vidutinės galios Puma modeliams ir Maxxum EP serijai, aprūpintai SCR katalizatoriais.

Naujasis Magnum 370 CVX, šešių modelių grupės flagmanas, įvardijamas kaip galingiausias tradicinės konstrukcijos traktorius. Tiesa, didžiausias 419 AG pajėgumas gaunamas su įjungta galios didinimo sistema. Kita naujiena Magnum serijos mašinose svarbesnė - juose pirmąkart sumontuota bepakopė hidromechaninė pavarų dėžė CVT.

Naujuosiuose Magnum CVX traktoriuose montuojamas 6 cl., 8,7 l darbo tūrio FPT („FIAT Powertrain Technologies") variklis su selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriumi SCR.

Vidutinės galios traktoriai Puma pristatomi kaip „efektyvios galios" modeliai. Verta pažymėti, kad Case IH EfficientPower System statusą turi tik tie modeliai, kuriuose įrengiama išorinė deginių apdorojimo priemonė - karbamido vandens tirpalą AdBlue naudojantys selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriai SCR. Naujieji 170-230 AG diapazoną apimantys modeliai siūlomi su stabdžių antiblokavimo sistema ABS.

Parodoje „Agritechnica 2011" debiutavo ir šeši nauji vidutinės galios žemesniojo diapazono modeliai Maxxum EP, apimantys 143-176 AG diapazoną, turintys minėtą „efektyvios galios" statusą. Modeliuose montuojami 4 arba 6 cl. varikliai su didelio įpurškimo slėgio akumuliatorinėmis maitinimo sistemomis common rail. Kadangi nuo 2012 m. sausio 1 d. pereinamieji Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimai būtini ir iki 130 kW/174 AG pajėgumo varikliams, visi Maxxum EP turi įrengtus SCR katalizatorius.

„Fendt"

Kompanijos „Fendt" (grupė AGCO) parodoje didžiausią dėmesį skyrė efektyviosioms technologijoms ir tradiciškai geriausiems ekonomiškumo įvertinimams, atliekamiems pagal „DLG PowerMix" metodiką. Visuose Fendt Efficient Technology traktoriuose, pradedant prieš dvejus metus pristatyta 900 Vario SCR serija, baigiant 800 Vario SCR ir kompaktiškaisiais didelės galios traktoriais 700 Vario SCR, kurie dėl įrengto selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriaus atitinka pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimus, „DLG PowerMix" bandymų rezultatai dar geresni negu prieš tai gamintų traktorių.

Vertinant traktorius atskirai, išskirtinis dėmesys skirtas kompaktiškiems didelės galios traktoriams 700 Vario SCR, kurio trys galingesni modeliai pristatyti tik birželio mėnesį. Tai itin svarbi mašina Fendt modelių gamoje, keičianti Europoje populiarią 700/800 Vario seriją, pristatytą dar 1999 metais.

Parodoje „Agritechnica 2011" pirmą kartą pristatytos trys mažesnės galios 700 Vario SCR mašinos: 714, 716 ir 718. Jos apima diapazoną nuo 106 kW/144 AG iki 139 kW/188 AG (EC 97/68). Taigi dabar kompaktiški didelės galios traktoriai apima 140-250 AG diapazoną.

Traktoriuose montuojami 6 cl. 6,06 l darbo tūrio Deutz AG varikliai su didelio (iki 1 600 bar) slėgio akumuliatorine degalų įpurškimo sistema common rail, kurią projektavo „Deutz AG" kartu su „Bosch". Didelį variklio potencialą rodo maksimalus 1 058 Nm sukimo momentas esant 1 450 min.-1 variklio sūkių dažniui (724 Vario SCR).

Transmisija - bepakopė, padalyto galios srauto Fendt Vario ML su hidrostatiniu variatoriumi įėjime. Didžiausias 50 km/val. greitis gali būti pasiekiamas, esant ekonomiškiems 1 700 min.-1 variklio sūkiams. 700 Vario SCR kompaktiškumą įrodo jo matmenys: 5 227 (714-718 Vario SCR) arba 5 240 mm ilgis ir 2 770 mm ratų bazė. Konstrukcinė traktoriaus masė - 7 600 (714-716 Vario SCR) arba 7 900 kilogramų.

Traktoriaus hidraulinėje sistemoje su atskiru nuo transmisijos karteriu gali būti iki 5 porų hidraulinių jungčių gale ir iki 2 porų priekyje. Didžiausias alyvos debitas, perduodamas per skirstytuvo sekciją, - 100 l/min. Lyginant su pirmtakais, hidraulinės sistemos jungtys priekyje yra visiškai autonominės, t. y. tiesiogiai nesujungtos su galinėmis. Uždaro centro apkrovai jautrioje hidraulinėje sistemoje gali būti įrengtas 109 arba 152 l/min. našumo alyvos siurblys. Sistemoje atsisakyta atskiro aušintuvo. Vietoje jo įrengtas integruotas hidraulinės sistemos ir transmisijos šilumokaitis - vykstant šilumos mainams tarp transmisijos ir hidraulinės sistemos alyvos jos viena kitą ne tik aušina. Perduodant šilumą mažiau įkaitusiai alyvai greičiau pasiekiama darbinė jos temperatūra. Alyvos kiekis hidraulinės sistemos karteryje - 55 litrai.

Visiškai nauja traktoriaus kabina VisioPlus gali turėti tris amortizacijos sistemas: dvi priklausomo tipo (mechaninę ir pneumatinę) ir vieną nepriklausomo tipo pneumatinę. Trijų taškų pneumatinė kabinos pakaba analogiška naudojamai didelės galios modeliuose 800 ir 900 Vario SCR. Visuose modeliuose įrengta priklausomo tipo hidropneumatinė priekinio tilto amortizacijos sistema su automatine lygio kontrolės sistema.

Nors naujojo 720 Vario SCR kaina yra 7 tūkst. eurų (apie 24 tūkst. Lt) didesnė už pirmtako 820 Vario TMS, tačiau įrangos pridėtinė vertė yra apie 15 tūkst. eurų (apie 51,8 tūkst. Lt).

„John Deere"

Kompanija „John Deere" dėmesį sutelkė į du naujus vidutinės ir didelės galios modelius 6R bei 7R.

Naujuoju 6R keičiami 6030 ir 7030 Premium serijos traktoriai. 6R pirmtakų „tiražas" viršijo 550 tūkst. ir jie tapo vienais populiariausių traktorių visoje Europoje. 6R taip pat bus gaminami istorinėje „John Deere" gamykloje Manheime, iki šeštojo dešimtmečio pabaigos priklaususioje „Lanz-Bulldog".

Traktoriaus koncepcija išliko tokia pati. Tai rėminės konstrukcijos mašina, tačiau su integruotos konstrukcijos priekiniu elektrohidrauliniu keltuvu ir priekiniu GTV. 6R gamą sudaro devyni modeliai, apimantys 105-210 AG (125-240 AG su įjungta galios didinimo sistema IPM pagal standartą EC 97/68) diapazoną. Gamintojas neatsisakė ir visiškai nepopuliarių, tačiau labai pažangių dyzelinių-elektrinių šios serijos modelių, kurių indeksas ir toliau išlieka su raide „E".

Iš didžiųjų traktorių gamintojų kompanijos „John Deere" traktoriai yra vieninteliai, kurių varikliai pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimus atitinka, derinant vidines variklines ir išorines deginių apdorojimo primones: išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemą EGR, oksidacinį katalizatorių DOC ir regeneracinį suodžių filtrą DPF. Naudojant šį derinį tirpalas AdBlue nereikalingas.

Mažesniuose iki 130 AG pajėgumo modeliuose montuojamas 4 cl., 4,5 l darbo tūrio JDPS PowerTech PVX serijos variklis. Verta pažymėti, kad 6130R modelio rėminė konstrukcija analogiška didesniems 6 cl. modeliams. Didesnio modelio bazėje montuoti 4 cl. variklį - jau išbandyta gamintojo praktika, kuri naudota kadenciją baigusiame modelyje 6534 Premium.

Galingesniuose 6R modeliuose montuojamas 6 cl., 6,8 l darbo tūrio tos pačios serijos variklis. Šių variklių kiekviename cilindre po 4 vožtuvus, įrengta didelio iki 2 000 bar slėgio akumuliatorinė degalų įpurškimo sistema common rail, pažangi variklio pripūtimo sistema su kintamos geometrijos turbokompresoriumi VGT.

6R serijos traktoriuose naudojamos ir senos, ir visiškai naujos transmisijos. Be tradicinių 4 diapazonų hidromechaninių pakopinių 20F/20R PowerQuad Plus ir AutoQuad Plus pavarų dėžių galima viena bepakopė padalyto galios srauto 0-40/50 km/val. pavarų dėžė AutoPower. Tačiau įdomiausia - 3 diapazonų hidromechaninė pakopinė 24F/24R DirectDrive pavarų dėžė. Joje sklandžiam pavarų perjungimui naudojamos greito jungimo sankabos (analogiška technologija tik diapazonams perjungti naudojama Case IH Puma CVX ir New Holland T7 Auto Command traktoriuose).

Pagal perdavimo skaičiaus keitimo skaldumą ir spartą DirectDrive galima lyginti su bepakopėmis pavarų dėžėmis, kuriose bepakopis greičio reguliavimas vykdomas atskiro diapazono ribose, pvz., ZF Eccom/S-Matic CVT. Pagal šią analogiją greitas ir sklandus pavarų perjungimas John Deere DirectDrive pavarų dėžėje užtikrinamas kiekvieno iš 3-jų diapazonų ribose. Valdymo patogumui numatyti du šios transmisijos valdymo režimai: rankinis ir automatinis. Įjungus pastarąjį trys diapazonai - A, B ir C - perjungiami automatiškai.

Greitojo jungimo sankabų naudojimas leidžia gauti iki 10 g/kWh mažesnes degalų sąnaudas, lyginant su 6R serijos traktoriuose naudojama bepakope pavarų dėže IVT. DirectDrive transmisija bepakopio greičio reguliavimo nepakeičia. Tačiau gamintojui nėra reikalo projektuoti dinaminės FPS (angl. Full Power Shift) tipo pavarų dėžės. Tai atsakymas CNH Power Command transmisijai.

John Deere 6R yra priskiriami naujai kompaktiškų didelės galios traktorių klasei. Konstrukcinė 6R masė taip pat nesiekia 8 t, ratų bazė - iki 2,80 m, o didžiausių galinių ratų skersmuo siekia 2,05 metro. Kad atitiktų nūdienos agregatų poreikius, į 6R montuojama galingesnė hidraulinė sistema.

Skirtingai negu 6R, John Deere 7R koncepcija pakito iš esmės. Gamintojas atsisakė rėminės koncepcijos didelės galios žemesniojo diapazono modeliuose, įrengė integruotos konstrukcijos priekinį elektrohidraulinį keltuvą ir priekinį GTV.

Penkių 7R modelių grupėje, apimančioje 169 kW/230-228/kW310 AG diapazoną (su įjungta galios didinimo sistema IPM, pagal standartą EC 97/68), taip pat dviejų skirtingų darbo tūrių varikliai. Modeliuose 7200R ir 7215R įrengtas 6 cl., 6,8 l darbo tūrio JDPS PowerTech PSX 6.8L variklis su dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema, sudaryta iš dviejų nuosekliai sujungtų turbokompresorių: mažo slėgio fiksuotos geometrijos FGT ir didelio slėgio kintamos geometrijos VGT. Trijuose galingiausiuose modeliuose 7230R, 7260R ir 7280R įrengtas 6 cl., 9,0 l darbo tūrio JDPS PowerTech PVX 9.0L variklis su vienpakope turbokompresorinio pripūtimo sistema, kurioje įrengtas vienas VGT turbokompresorius.

Kuo dar išsiskiria šios mašinos? Patobulinta didesnio našumo kintamo debito, apkrovai jautria hidrauline sistema, kurioje galimos 6 išorinių jungčių poros gale ir 3 priekyje. Sumontuoti pajėgesni priekinis ir galinis elektrohidrauliniai keltuvai, įrengtas naujas hidraulinis prikabintuvas.

Didesnė ratų bazė užtikrins didesnį stabilumą darbo metu, o 7260R ir 7280R montuojami 2,15 m skersmens galiniai ratai leis gauti didesnę traukos galią. Galingiausiam 7R modeliui 7280R tarptautinė žurnalistų komisija skyrė „Metų traktoriaus 2012" titulą (išsamiau 78 p.).

 „Kubota"

Japonų gamintojas „Kubota" Vokietijoje jaučiasi tvirtai. Šios markės technikos niša - aplinkos tvarkymas ir priežiūra. Kubota traktoriai užima pirmą vietą mažos galios, specialiosios paskirties mašinų segmente Vokietijoje ir yra noriai perkami komunalinių tarnybų, įmonių, užsiimančių aplinkos priežiūros darbais.

„Kubota" šių metų antroje pusėje planuoja pradėti naujos vidutinės klasės traktorių serijos, pavadintos „Didysis X", gamybą. Serijos M-GX prototipas pademonstruotas parodoje „Agritechnica". Nors naujoje serijoje techninių inovacijų nedaug, tačiau pokyčių yra. Pavyzdžiui, erdvesnė kabina, kurios interjere panaudotos kokybiškesnės medžiagos, geriau įrengta vairuotojo darbo vieta. Teigiama, kad ir akustinis komfortas geresnis. Planuojama gaminti du modelius: 81,7 kW/109,5 AG (M110GX) ir 100,7 kW/135 AG (M135GX). Nors varikliai abiejuose modeliuose skirtingi, atitinkamai, 3,8 ir 6,1 l darbo tūrio, transmisijos vienodos - hidromechaninė pakopinė 24F/24R arba 32F/32R (jei su eigos lėtintuvu) pavarų dėžė. Kompanijos „Kubota" varikliai atitinka pereinamuosius Etapo IIIB/Tier 4 emisijų reikalavimus, kurie iki 130 kW/174 AG varikliams privalomi nuo 2012 m. sausio 1 dienos.

Nors pabrėžiama, kad visi mazgai, taip pat variklis ir transmisija yra originalios OEM konstrukcijos ir gaminami Japonijoje, tačiau įlipus į galingiausią serijiniu būdu gaminamą traktorių tampa akivaizdu, kad medžiagų kokybe ir ypač ergonominiais sprendimais „Kubota" negali varžytis su geriausiomis Europoje gaminamomis šios klasės mašinomis. Dėl to ir šių mašinų kaina patrauklesnė.

Tęsinys kituose numeriuose

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2012/01