23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2011/12
Traktorių inovacijoms – 8 medaliai
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Iš visų apdovanojimų tiesiogiai su traktoriais susiję 8 įvertinimai: 1 aukso ir 7 sidabro medaliai. Parodos komisija reikšmingomis ir vertomis medalių pripažino kompanijų „Fendt", „John Deere", „New Holland" ir „Regitrac" inovacijas.

Du traktoriai - vienas operatorius

„Fendt" (grupė AGCO) mašina-mašinai (angl. Vehicle-to-Vehicle, V2V) sąsają GuideConnect, dar vadinamą „elektronine vilktimi", komisija įvertino kaip esminį bei reikšmingą mašinų darbo proceso patobulinimą ir skyrė aukso medalį. Naudojant mažesnės galios traktorius gamintojui pavyko suderinti didelį darbinį plotį ir kompaktiškus transportinius gabaritus. Dvi mažesnės galios mašinos lengviau pritaikomos auaglininkystės darbams. Be to, mažiau slegia dirvą.

Naudojant GuideConnect sąsają, du traktorius, atliekančius analogiškus arba skirtingus technologinius procesus ir judančius lygiagrečiomis trajektorijomis, gali valdyti vienas operatorius. Informacijos mainai tarp dviejų traktorių vyksta nuotoliniu belaidžiu radijo ryšiu. Abi valdomos mašinos turi įrengtas didelio tikslumo automatinio vairavimo sistemas su korekcinio RTK-GPS signalo imtuvais. Agregatų valdymui automatizuoti pasitelkta komandų sekos galulaukėje sudarymo programa Variotronic TI (išsamiau skaityti „Mano ūkis" 2011 m. Nr. 11).

GuideConnect indėlis svarbus ne tik dėl dviejų mašinų veiksmų sinchronizacijos, bet ir dėl tolesnio technologinių procesų žemės ūkyje automatizavimo.

Išmanusis raktelis

Kompanija „New Holland" (grupė CNH) siekia pagerinti technologinių procesų kokybę išmaniuoju variklio paleidimo rakteliu Smart Key, kuris prilygsta mašinų operatoriaus identifikacinei kortelei.

Sidabro medaliu įvertintame raktelyje įdiegta identifikavimo radijo dažniu technologija (angl. Radio-frequency identification, RFID). Į jį integruotas mikroprocesorinis radijo dažnių identifikatorius, turintis unikalųjį numerį ir leidžiantis ūkio valdytojui kontroliuoti mašinos naudojimą bei operatoriaus darbą.

Vienas New Holland Smart Key skirtas ne atskirai mašinai, o operatoriui. Išmanusis raktelis gali būti užprogramuotas darbui su konkrečiomis mašinomis (kiekvienam rakteliui jų gali būti priskirta iki 40) arba darbui su visomis mašinomis. Kitų mašinų, kurių nėra raktelio atmintyje, operatorius negali paleisti. Be draudimo naudotis jam nepriskirtomis mašinomis yra ir kitų operatorius drausminančių priemonių, pavyzdžiui, galimybė apriboti didžiausią kiekvienos mašinos greitį, raktelio aktyvinimo laiką. Smart Key yra suderinamas su visomis New Holland mašinomis, taigi atskirų raktelių šūsnys - jau praeitas etapas. (Išsamiau apie išmanųjį raktelį - portale manoūkis.lt>Technika).

Patobulinta stabdymo sistema

Kompanija „New Holland" pelnė apdovanojimą ir už novatorišką autotraukinio - traktoriaus su prikabinta mašina - stabdžių sistemos patobulinimą. Naujovė užtikrina didesnį aktyvųjį saugumą, kada stabdoma varikliu arba transmisija.

Traktoriaus New Holland stabdžių sistemoje sumontuotas stabdymo jėgos reguliatorius traktoriui lėtėjant automatiškai moduliuoja reikiamą prikabintos mašinos stabdymo jėgą. Sukuriamas reikiamas stabdymo momentas, kuris, stabdant varikliu ar transmisija, neleidžia prikabintai mašinai stumti traktoriaus ir šiam prarasti trajektorinį stabilumą. Traktoriui riedant iš inercijos ir jutikliams nustačius mažėjantį greitį, sinchroniškai moduliuojama atitinkamo dydžio stabdymo jėga prikabintos mašinos stabdžių sistemoje.

Elektroninė valdymo sistema, moduliuojanti prikabintos mašinos stabdymo jėgą, leidžia tarpusavyje suderinti abiejų mašinų stabdymo momentus ir sumažinti prikabintos mašinos inercijos jėgą, kuri mažina stabdymo efektyvumą. Praktikoje neretas atvejis, kada staigiai stabdant sunki puspriekabė apsuka traktorių.

Greitas ir saugus prikabintos mašinos lėtėjimas sumažina autotraukinio stabdymo kelią. Įdiegus automatinį stabdymo jėgos reguliatorių, autotraukinio stabdymo kelias, kada stabdoma varikliu arba transmisija, gali būti toks pat, kaip ir vieno traktoriaus. Novatoriška stabdžių sistema taip pat suderinama su puspriekabėse įrengta stabdžių antiblokavimo sistema ABS.

Priekinių keltuvų ir krautuvų naujovės

Sidabro medaliu įvertintas kompanijos „Fendt" priekinis krautuvas Cargo Profi sukonstruotas krautuvo Cargo 5X bazėje. Profesionaliam naudojimui pritaikytas modelis skirtas naujiems vidutinės galios Fendt 700 Vario SCR traktoriams.

Traktorinio krautuvo efektyviuosius parametrus pagerina įdiegtos automatizuotos funkcijos. Pavyzdžiui, krautuvo Cargo Profi sijose įrengtos elektroninės svarstyklės, o jo valdymo sistemoje įdiegta atminties funkcija.

Dėl integruotų svarstyklių mašinos operatoriui prieinama išsami atliekamų krovos darbų informacija: kiekvieno keliamo krovinio ir visų per tam tikrą ciklą pervežtų krovinių masė, numatoma, projektinė krovos darbų apimtis. Atminties funkcija leidžia išsaugoti norimas krautuvo ir darbinio priedo padėtis ir jas naudoti darbo proceso metu. Pabrėžiama, kad krautuvo eigos atmintis padidina ne tik technologinio proceso efektyvumą, bet ir saugumą, ypač dirbant nedidelio aukščio patalpose. Dar viena naudinga Cargo Profi funkcija - automatinis darbinio priedo sujudinimas. Jis naudojamas iškraunant lipius produktus.

Krautuvo stabilizavimo funkciją „Fendt" konstruktoriai įtraukė į sistemos atmintį, todėl dabar ji automatiškai aktyvinama pasiekus tam tikrą greitį. Krautuvo sijas iškėlus į viršų, aktyviųjų švytavimų slopinimo sistema stabilizuoja darbinio priedo (pvz., kaušo) padėtį, todėl sumažėja birių krovinių pervežimo nuotoliai.

Kaip ir ankstesniuose Cargo modeliuose, naujasis Cargo Profi yra integruotas į traktoriaus konstrukciją ir yra valdomas per daugiafunkcę Fendt valdymo konsolę su kryžmine proporcinio valdymo svirtele ir terminalą liečiamuoju paviršiumi.

Naujojo Fendt 714-724 Vario SCR priekinio keltuvo proporcinėje hidraulinėje sistemoje numatytas automatinis slėgio reguliatorius. Jis skirtas preciziškam žoliapjovės, augalų liekanų smulkintuvo, sniego peilio ir kitų ant priekinio keltuvo pakabintos įrangos paviršiaus kopijavimui išilgine kryptimi užtikrinti. Techninį sprendimas, leidžiantis tiksliai kopijuoti dirvos paviršių, taip pat įvertintas sidabro medaliu.

Sidabro medaliu apdovanotas ir traktoriaus John Deere priekinis krautuvas. Naujojo H serijos priekinio krautuvo efektyvumas padidintas taip pat įdiegus naujas, automatizuotas funkcijas. Traktoriaus vairuotojas į sistemos atmintį gali įvesti norimas krautuvo ir jo darbinio priedo padėtis. H serijos krautuvas gaminamas su integruota automatinio lygio reguliavimo sistema, kuri užtikrina tikslią abiejų krautuvo hidraulinių cilindrų ir, atitinkamai, šoninių sijų bei darbinio priedo eigą visame kėlimo diapazone. Priekinio krautuvo nustatymai atliekami daugiafunkciame traktoriaus terminale.

Efektyviai vibracijas slopinanti sėdynė

Dar vieną sidabro medalį kompanija „John Deere" pelnė už antrosios kartos aktyviąją sėdynės amortizacijos sistemą Active Seat. Nauja traktoriaus operatoriaus darbo vieta gerokai mažiau veikiama vibracijų, nes sėdynės švytavimai slopinami kur kas sparčiau ir efektyviau. Kompanija „John Deere" buvo pirmoji prieš dešimtmetį vykusioje parodoje „Agritechnica" kartu su sėdynių gamintoju „Sears" ir hidraulinių komponentų tiekėju „Parker Haniffin" pristačiusi vairuotojo sėdynę su aktyviąja amortizacijos sistema. Tuomet ši inovacija buvo įvertinta aukso medaliu.

Naujoji aktyvioji amortizacijos sistema Active Seat II pagaminta su greitaveikiais elektroniniais komponentais. Todėl sėdynės vibracijos išilgine, skersine ir vertikalia kryptimis slopinamos efektyviau - pirmosios kartos valdikliui duomenys apie sėdynės padėtį ir pagreitį buvo perduodamos 200 Hz, t. y. 200 kartų per sekundę dažniu, o srauto reguliatoriui valdymo signalas perduodamas kas 5 milisekundės (0,005 s).

Papildomas tokios naujovės teigiamas efektas - 90 proc. mažesnės energijos sąnaudos. Elektrinių aktyviosios amortizacijos Active Seat II komponentų energijos poreikis tik 54 W, tuo tarpu pirmosios kartos hidraulinės sistemos energijos poreikis siekė net 500 W.

Elektrinė visų ratų pavara

Šveicarijoje gaminamas originalios konstrukcijos Regitrac EWD 120 - vienintelis traktorius, kuriam parodos komisija skyrė įvertinimą. Traktorius sukonstruotas kartu su Dresdeno (Vokietija) technikos universiteto mokslininkais. 80 kW/109 AG pajėgumo Regitrac EWD 120 yra pirmasis pasaulyje traktorius, turintis atskirą elektrinę visų ratų pavarą, kuri sukonstruota remiantis pažangia Torque Vectring koncepcija.

Nauja transmisijos konstrukcija leidžia kiekvienam traktoriaus ratui perduoti tik tokį sukimo momento dydį, kurį jis sugeba priimti. Tikslus varančiojo momento valdymas, atsižvelgiant į kiekvieno rato buksavimo dydį, leidžia gauti didesnę traukos galią. Tai naudinga atliekant įprastus technologinius procesus. Dirbant šlaituose, Torque Vectring koncepcija leidžia kontroliuoti perduodamą sukimo momentą pagal kiekvieno rato apkrovą. Taip užtikrinamas ne tik pravažumas, bet ir saugumas.

Sinchroninis dviejų mašinų valdymas

Dar vienas sidabro medalis skirtas už reikšmingą mašina-mašinai sąsajos patobulinimą ir dviejų mašinų veiksmų sinchronizaciją. Bendro kompanijų „John Deere" ir „Grimme" projekto rezultatas - sinchroninis traktoriaus ir bulvių nuėmimo kombaino valdymas, t. y. Grimme kombainas, priklausomai nuo eilės technologinių parametrų, valdo traktorių: keičia važiavimo kryptį ir greitį, aktyvina reikiamas hidraulinės sitemos funkcijas. Duomenų mainai tarp abiejų mašinų vykdomi per ISO-Bus liniją.

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2011/12