23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2011/09
Traktoriaus liemuo: trys sprendimo būdai
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Šiuolaikinių traktorių bazinė liemens struktūra yra tokia pati, kaip ir jų gamybos priešaušryje. Tačiau pastaruosius du dešimtmečius vykstanti intensyvi technologijų plėtotė neaplenkė ir tradicinių komponavimo principų.

Analizuojant laikotarpį po 1990 m., reikia išskirti svarbiausią veiksnį, nulėmusį kompanijų sprendimą ieškoti naujų konstrukcijų. Didžiausią įtaką tam turėjo technologinių procesų žemės ūkyje intensyvėjimas ir su tuo susijęs galios poreikio didėjimas. Galima išskirti du esminius dėsningumus:● didėjant mašinų galiai, mažėja jų komponavimo skirtumai;● daugėja originalių konstrukcijų, t. y. didžiausia komponavimo įvairovė išlieka tarp mažos galios ir specialiosios paskirties traktorių.

Populiarios šeštajame-aštuntajame dešimtmetyje savaeigės šasi (Sovietų Sąjungoje šiai grupei buvo priskiriami DVSŠ-16, T-16 ir T-16M), naudotos tarpueiliams dirbti, daržininkystės ūkiuose, nedidelės apimties krovos darbams atlikti, jau pasitraukė iš rinkos. Paskutinė tokia mašina Fendt 370 GT/GTA nuo konvejerio nuriedėjo 2004 m. Savaeigės šasi užleido vietą brangesnėms ir sudėtingesnėms, tačiau našesnėms bei efektyvesnėms mašinoms.

Dėl riboto pritaikymo intensyviajai dirvos dirbimo technologijai iš vidutinės galios segmento pasitraukė rėminės konstrukcijos traktoriai su centrine kabinos padėtimi ir vienodo dydžio varančiaisiais ratais: Mercedes-Benz Trac, Schlüter Euro Trac (nereikėtų maišyti su T-125, T-150K, MF 1505/1805 ir panašiais traktoriais, kurių liemuo sudarytas iš dviejų, tarpusavyje horizontaliais ir vertikaliais lankstais sujungtų pusrėmių). Šiandien vienintelis šios grupės atstovas - JCB Fastrac, užėmęs universalių transporto paskirties traktorių nišą. Dėl didesnės traukos galios, lyginant su įprastais traktoriais, šio tipo mašinos į rinkos nuošalę nepasitraukė, o tik perėjo į kitą, didelės galios grupę, pavyzdžiui, kaip Claas Xerion Trac.

Nepriklausomai nuo galios klasės traktoriaus, laikančiuoju elementu gali būti:

● liemuo, sudarytas tik iš tarpusavyje sujungtų korpusų: variklio, transmisijos ir hidraulinės sistemos (berėmė konstrukcija);

● liemuo, sudarytas iš pusrėmio priekyje ir prie jo pritvirtintų transmisijos bei hidraulinės sistemos korpusų (pusiau rėminė konstrukcija);

● ištisinis rėmas, prie kurio pritvirtinti visi pagrindiniai elementai (rėminė konstrukcija).

Berėmiai dažniausiai yra mažos ir didelės galios traktoriai. Pagrindinė skiriamoji šios grupės detalė - traktoriaus variklio karteriai yra svarbūs laikančiosios konstrukcijos elementai. Todėl jie masyvūs, įvairiais būdais sustiprinti.

Naudojant nepriklausomo tipo priekinio tilto amortizacijos sistemą (kompanijų „Fendt", „John Deere" gaminamuose traktoriuose), priekinio tilto pavara yra integruota į variklio karterį. Pakabos svirtys taip pat tvirtinamos tiesiai prie šios laikančiosios detalės.

Dėl galimybės pasirinkti laisvesnę karterio formą padidinamas priekinių ratų posūkio kampas, atitinkamai, sumažinamas mašinos apsisukimo spindulys.

Pusiau rėminiai dažniausiai yra mažos ir vidutinės galios traktoriai, tačiau ir didelės galios mašinos gali būti tokios konstrukcijos. Traktoriaus variklis tvirtinamas specialiame pusrėmyje. Su transmisija jis sujungiamas tarpiniu velenu, kuris gali būti uždaras arba atviras. Pavyzdžiui, pusiau rėminiuose AGCO didelės galios traktoriuose, gaminamuose Buvė, Prancūzijoje, tarpinis velenas yra uždaras, nes variklis su transmisija sujungtas ne tiesiogiai, o per tarpinį bloką, kuris kartu yra ir hidraulinės sistemos karteris.

Pusrėmis ne tik padidina traktoriaus masę, bet ir užtikrina reikiamą konstrukcijos standumą dirbant su priekiniu krautuvu.

Visi rėminių traktorių agregatai - variklis, transmisija su hidraulinės sistemos korpusu - tvirtinami prie atskiros laikančiosios konstrukcijos - rėmo. Mažos ir vidutinės galios traktoriams ši konstrukcija teikia standumo, be to, galima naudoti lengvesnius, ne tokius masyvius agregatų korpusus. Dėl to konstrukcinė tokių traktorių masė gali būti mažesnė.

Rėminė konstrukcija leidžia naudoti transporto paskirties variklius, nekeičiant jų korpuso, kas brangiai kainuoja. Tokiu atveju išvengiama minėtos berėmėse konstrukcijose būtinos unikalios detalės, tinkamos tik konkrečiai mašinų grupei, - variklio karterio.

Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad visi komponavimo būdai leidžia keisti traktoriaus bazę ir/arba gabaritinį ilgį. Tai atliekama dviem būdais: į liemens struktūrą įterpiamas tarpinis blokas (dažniausiai tarp variklio ir transmisijos, rečiau - tarp transmisijos ir pagrindinės pavaros), papildomais intarpais pailginamas rėmas. Toks sprendimas aktualus galingesniems traktorių modeliams, nes būtina užtikrinti didesnį šių mašinų stabilumą darbo metu ir, didinant masę, - padidinti traukos galią.

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2011/09