- V. Trofimišinas
- Mano ūkis
Suomiškų traktorių Valtra gamintojai 60-ojo jubiliejaus proga padovanojo sau ir būsimiems klientams ateities traktorių ANTS. Kiekviena šio žodžio raidė žymi Valtra modelių seriją, o visas žodis angliškai reiškia skruzdę. Ateities traktorius iš tiesų primena skruzdę, o teoriškai jis turėtų pasižymėti ir tokiu pat darbštumu, manevringumu bei galia.
ANTS konstrukciją sudaro dvi pagrindinės dalys: „karys", kurio galia 100 kW, ir 200 kW galios „darbininkė". Abu moduliai gali būti naudojami kartu arba dirbti atskirai. Mašiną vairuos jau ne traktorininkas, o operatorius, kurio kabina gali būti montuojama prie pasirinkto modulio. Atliekant ypač sunkius darbus, modulius galima bus jungti, o jų bendra galia pasieks 400 kW.
Operatorius galės valdyti mašiną vien balso komandomis - valdymo displėjus integruotas į kabinos priekinį stiklą. Operatoriaus kabina primena kapsulę, kuri gali suktis į skirtingas puses, kilti ir leistis. Ji gali būti pritvirtinta prie bazinio modulio priekinės arba užpakalinės dalies, arba jo viršuje. Kabinos mobilumas reiškia, kad iš esmės nėra jokio skirtumo tarp traktoriaus ANTS priekinės ar užpakalinės dalies.
Ateities traktoriai bus varomi elektra. Elektros energiją gamins galingi akumuliatoriai, turbogeneratoriai arba aukštos klasės vidaus degimo varikliai. Varikliai galės naudoti ūkiuose pagamintas biodujas arba biodyzelį. Kitaip tariant, orientuojamasi į ateities ūkius, kurie patys apsirūpins energijos ištekliais.
Kurdami šį modelį, „Valtra" konstruktoriai žvelgė į 2050-uosius. O kol kas yra pagamintas sumažintas „skruzdės" modelis (1:5), kuris bus demonstruojamas parodose.
Naujovės gimsta iš netikėtų sprendimų
Kodėl „Valtra" ėmėsi tokio projekto? Prognozuojama, kad 2050 metais pasaulyje gyvens apie 9 milijardai gyventojų. Daugėjant žmonių didėja maisto poreikis. Išmaitinti planetą reikės naujų pažangių technologijų, nes žemdirbystei tinkamų plotų nedaugėja. Siekiant išspręsti globalaus apsirūpinimo maistu problemą, ieškoma netradicinių sprendimų, pradedant vertikaliąja žemdirbyste, agroenergetika ir baigiant naujais mitybos įpročiais. Ateities technikos ir technologijų kūrėjai atsižvelgia ir į aplinkos išsaugojimo būtinybę, klimato atšilimą, žmonių gyvenimo būdo, vartojimo, darbo rinkos pokyčius, energijos išteklių taupymą ir net... didėjantį moterų vaidmenį.
Pasak kompanijos viceprezidento Jario Rautjarvio (Jari Rautjärvi), vykstantys pokyčiai verčia žvelgti toli į ateitį. „Valtra" ir toliau gamins techniką stambiems ūkiams, tačiau didelį dėmesį skirs ir individualiems ūkininkų poreikiams. Per 6 dešimtmečius „Valtra" užmezgė betarpiškus santykius su daugybe savo klientų, todėl dažnai verta įsiklausyti į jų pasiūlymus ir pageidavimus. Tai gali būti atspirties taškas ieškant naujoviškų sprendimų. Pavyzdžiui, derliaus nuėmimo metu ūkininkas nuolat susiduria su darbo jėgos problema, tad gal jam galėtų būti sudaryta galimybė vienu metu valdyti du traktorius. Arba štai ūkininkui reikia galingo traktoriaus dirbti dideliuose laukuose, o vietovės keliai labai siauri. Kad įveiktų siaurus kelius, ūkininkui galėtų būti pasiūlytas traktorius, keičiantis vėžių plotį.
Tarp įvairių „Valtros" ateities projektų buvo ir visai futuristinių sprendimų. Pavyzdžiui, ateityje ūkininkai galbūt augins miškus, kad sumažintų anglies dvideginio kiekį, todėl pageidaus traktoriaus, kuris galėtų judėti miškuose naudodamas vėjo energiją. Šiaurės šalyse, kur dažnai tenka valyti sniegą, klientas traktoriui varyti siūlo panaudoti ištirpinto sniego energiją. Anot „Valtra" vadovų ir inžinierių, įmonė pasirengusi ieškoti pačių netikėčiausių sprendimų.
Technika keičiasi ir modernėja labai sparčiai, todėl galbūt ateities traktorių ir nereikės laukti 4 dešimtmečius. Juk ir dabartinė „Valtra" gamykla Suolahtyje per pastaruosius kelerius metus smarkiai pasikeitė. Dabartinė gamybos linija yra automatizuota, darbo vietos kompiuterizuotos, įdiegtos modernios technologijos. Pagamintas traktorius testuojamas net 360 taškų. Visa tai leidžia per parą surinkti 40 kokybiškų traktorių, įvertinus tai, kad jie surenkami atsižvelgiant į užsakovų pageidavimus.
„Valtros" gamintojai Suolahtyje pristatė ir šiuo metu gaminamų traktorių naujoves. Didžiausi Valtra T serijos traktoriai modernizuoti atsižvelgiant į sugriežtintas išmetamųjų kenksmingų medžiagų normas. Esminė naujovė - 7,4 litro ir šiek tiek galingesnis AGCO Sisu Power markės variklis su išmetamųjų dujų toksiškumo sumažinimo sistema (SCR), sunaudojantis 5-10 proc. mažiau degalų. S serijos traktorių naujovė - varikliuose diegiama antros kartos SCR technologija. Ji leis padidinti įpurškiamo AdBlue skysčio kiekį, kuris garantuoja efektyvesnį išmetamųjų dujų valymą.
Viktoras Trofimišinas
Mano ūkis, 2011/03